×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/78/2018

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ποιος είναι ο χρόνος παραγραφής των τυχόν εκατέρωθεν οικονομικών απαιτήσεων των συμβαλλομένων μερών από τη σύμβαση χρηματοδότησης ΑΝΑΠ 71-2005, μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών και της Μ.Κ.Ο. «Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου» και αν υπάρχει δυνατότητα έκδοσης πράξης καταλογισμού σε βάρος του «Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου» (ΕυρΟΔΔ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις του «Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίου Δικαίου» υπέκειντο σε πενταετή παραγραφή που άρχισε την 1.1.2011 και συμπληρώθηκε στις 31.12.2015 και συνεπώς έχουν ήδη υποπέσει σε παραγραφή. Όσον αφορά τις τυχόν αξιώσεις της ΥΔΑΣ από την εκτέλεση της συμβάσεως χρηματοδότησης, δεν ανακύπτει θέμα παραγραφής αυτών, δεδομένου ότι δεν έχει μεσολαβήσει ταμειακή τους βεβαίωση, αλλά, ενδεχομένως, περίπτωση αποδυνάμωσης του σχετικού δικαιώματος, όταν εκδοθεί καταλογιστική πράξη (εν ευρεία εννοία βεβαίωση) μετά την πάροδο πολύ μεγάλου χρονικού διαστήματος από την υποβολή και την έγκριση της Τελικής Εκθέσεως του έργου και της εν γένει συμπεριφοράς της Διοίκησης κατά το χρονικό αυτό διάστημα. Είναι νόμιμη η έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος του Διεθνούς Οργανισμού με την επωνυμία «ΕυρΟΔΔ», καθόσον αυτός δεν θα μπορούσε να επικαλεσθεί σχετική ασυλία, δεδομένου ότι η απόφαση καταλογισμού ούτε αποτελεί επέμβαση στην ιδιοκτησία του και τα περιουσιακά στοιχεία του ενεργητικού του ούτε αποτελεί πράξη εκτέλεσης. (ομόφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/274/2016

Παραγραφή εκατέρωθεν αξιώσεων των συμβαλλομένων μερών από τη σύμβαση ΑΝΘ 30 – 2006, μεταξύ της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών και της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης με την επωνυμία «Γιατροί του Κόσμου - Ελληνική Αντιπροσωπεία».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης (ΜΚΟ) «Γιατροί του Κόσμου - Ελληνική Αντιπροσωπεία» από την σύμβαση με στοιχεία ΑΝΘ 30 – 2006, η οποία συνήφθη μεταξύ αυτής και της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών έχουν υποπέσει στην πενταετή παραγραφή, η οποία αφετηριάζεται στις 1.1.2008, δεδομένου ότι η Τελική Έκθεση υποβλήθηκε απ΄αυτήν στις 11.10.2007, παρήλθε δε έκτοτε εύλογος χρόνος, που δεν θα μπορούσε να υπερβαίνει, ενόψει και του συμβατικού χρόνου διάρκειας της συμβάσεως, τους δύο μήνες και οι αξιώσεις κατέστησαν εκ τούτου δικαστικώς επιδιώξιμες. Αντίθετα, όσον αφορά τις τυχόν αξιώσεις του Δημοσίου (ΥΔΑΣ) από την εκτέλεση της ως άνω συμβάσεως δεν ανακύπτει θέμα παραγραφής αυτών, δεδομένου ότι δεν έχει μεσολαβήσει ταμειακή βεβαίωσή τους, από την οποία και μόνο αφετηριάζεται η εικοσαετής παραγραφή αξιώσεων του Δημοσίου που απορρέουν από σύμβαση που αυτό έχει καταρτίσει, ενδέχεται όμως να κριθεί ότι το τυχόν δικαίωμα έκδοσης καταλογιστικής εις βάρος της πράξης (εν ευρεία εννοία βεβαίωση) αποδυναμώθηκε, λόγω της παρόδου πολύ μεγάλου χρονικού διαστήματος από την υποβολή της Τελικής Εκθέσεως και της εν γένει συμπεριφοράς της Διοικήσεως κατά το χρονικό αυτό διάστημα (ομόφωνα).


ΝΣΚ/238/2017

Παραγραφή απαιτήσεων του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι έχει παρέλθει πενταετία από τον χρόνο, που ο ως άνω Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης υπέβαλε αιτήματα πληρωμής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αξιώσεις του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου έχουν υποπέσει στη πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 1 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού (ν 2362/1995), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, καθόσον η παραγραφή των αξιώσεων αυτών άρχισε στις 1.1.2012 και συμπληρώθηκε στις 31.12.2016, χωρίς να μεσολαβήσει ανασταλτική ή διακοπτική της παραγραφής πράξη. Ειδικότερα, η διακοπή της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων δεν επήλθε με την έκδοση της οικείας υπουργικής απόφασης έγκρισης πληρωμής, καθόσον η απόφαση αυτή δεν συνιστά τίτλο πληρωμής κατά την έννοια του άρθρου 28 του ν 2362/1995, τα δε ως άνω αιτήματα πληρωμής υπεβλήθησαν σε χρόνο προγενέστερο της έναρξης της παραγραφής των ως άνω αξιώσεων και συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα διακοπής της παραγραφής αυτών εξαιτίας της υποβολής των αιτημάτων αυτών. (ομόφ.)


ΝΣΚ/98/2015

Αξιώσεις κατά του Ελλ. Δημοσίου – Εκτέλεση ή όχι της υπ' αριθμ.1788/2006 τελεσίδικης απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης – Παραγραφή.
Οι αξιώσεις σε βάρος του Δημοσίου που βεβαιώθηκαν με την υπ' αριθμ.1788/2006 τελεσίδικη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης υπέκυψαν, ως εκ του χρόνου βεβαιώσεώς τους, στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.6 του Ν. 2362/1995 και η Υπηρεσία δεν μπορεί να εξοφλήσει τις αξιώσεις αυτές.


ΣΤΕ 1077/2014

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ..Παράλειψη διορισμού σε μόνιμη θέση δημοσίου υπαλλήλου:Με την κρινομένη αίτηση προβάλλεται ότι το «δευτεροβάθμιο δικαστήριο έπρεπε, σε κάθε περίπτωση, να δεχθεί το σχετικό λόγο έφεσης του Ελληνικού Δημοσίου, ότι οι ένδικες αξιώσεις υπόκεινται στη διετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 3 του ν. 2362/1995 και να απορρίψει ως παραγεγραμμένες τις αξιώσεις του χρονικού διαστήματος από 1.1.1997 έως και 31.12.1999, δοθέντος ότι η αγωγή των αναιρεσιβλήτων κατατέθηκε στη Γραμματεία του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών στις 28.12.2001 και από τότε επήλθε, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. 2 του ν. 2717/1999, Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η διακοπή της». Ο λόγος, όμως, αυτός, καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων του έτους 1999, πρέπει να απορριφθεί, διότι, κατά τα προεκτεθέντα, το Διοικητικό Εφετείο δεν έκρινε επί του ζητήματος της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων ούτε, άλλωστε, όφειλε να διαλάβει σχετική κρίση, εφόσον επί του ζητήματος της εν γένει παραγραφής των ενδίκων αξιώσεων είχε επιληφθεί το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, ο δε σχετικός λόγος εφέσεως αναφερόταν μόνον στα έτη 1997 και 1998 (ΣτΕ 2758/2012, 2152/2010, 1514/2007, 3064/2005). Κατά τα λοιπά, ήτοι καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων των ετών 1997 και 1998, ο ως άνω λόγος αναιρέσεως είναι βάσιμος, διότι η προπαρατεθείσα κρίση του Διοικητικού Εφετείου περί πενταετούς παραγραφής των ως άνω αξιώσεων δεν παρίσταται νόμιμη, διότι, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, οι εν λόγω μισθολογικές αξιώσεις δημοσίων υπαλλήλων υπόκεινται στη διετή παραγραφή της παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 2362/1995, η οποία αρχίζει από της γενέσεως αυτών (ενδεικτικώς, ΣτΕ 2504/2013).


ΝΣΚ/372/2002

Ταμείο Αρωγής Αστυνομικών. Χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του Ταμείου κατά των τυχόν υπαιτίων υπολόγων ελλειμματιών αστυνομικών υπαλλήλων. Έναρξη αυτού. Ενέργειες του Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με βάση τις κείμενες διατάξεις το ΤΑΑΣ δεν νομιμοποιείται να στραφεί ευθέως κατά των τυχόν ελλειμματιών, διαχειριστών του ενσήμου της ΕΑ αστυνομικών υπαλλήλων, διότι οι εισπράξεις του ενσήμου αυτού, που ως κοινωνικός πόρος αποτελεί περιουσία του ΤΑΑΣ, κατά πλάσμα δικαίου ανήκουν στο Δημόσιο και επομένως, οι διαχειριστές αυτού δεν ευθύνονται έναντι του Ταμείου, θεωρούμενοι εκ του νόμου δημόσιοι υπόλογοι. Ως εκ τούτου, δεν τίθεται θέμα παραγραφής, διακοπής ή αναστολής αυτής. Ευθύνη για την απόδοση των εισπραχθέντων ποσών έχει η ΕΑ. Η αρμοδιότητα ελέγχου και καταλογισμού των δημοσίων υπολόγων ανήκει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, παραλλήλως με την θεσπιζόμενη από τον Νόμο διοικητική διαδικασία καταλογισμού των ελλειμμάτων για την διασφάλιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου. Το ΤΑΑΣ πρέπει να αξιώσει από το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως την έκδοση καταλογιστικών πράξεων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της ΕΑ, η οποία είναι αρμόδια για την απόδοση των χρημάτων από τη διακίνηση του ενσήμου, στο Ταμείο. Η παραγραφή είναι 5ετής και διακόπτεται με την υποβολή αιτήσεως εκ μέρους του ΤΑΑΣ προς το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως για την καταβολή σ αυτό των οφειλομένων.


ΝΣΚ/48/2015

Προθεσμία παραγραφής αξιώσεων του Δήμου Αθηναίων κατά του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι βεβαιωθείσες ταμειακά υπό την ισχύ των διατάξεων του ν. 2362/1995 αξιώσεις του Δήμου Αθηναίων κατά του Ελληνικού Δημοσίου, που προέρχονται από παράνομη στάθμευση υπηρεσιακών οχημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες έχουν βεβαιωθεί ως τέλη ελεγχόμενης στάθμευσης, όσο και από πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών, αποχέτευσης και διάφορα τέλη, υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.1 του ν. 2362/1995. (ομοφ.) - ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/313/2007

Παραγραφή αξιώσεων πυροσβεστικού υπαλλήλου κατά του Δημοσίου, προερχόμενες από επίδομα εξομάλυνσης για γέννηση τέκνου, στην περίπτωση που η μη καταβολή οφείλεται σε υπαιτιότητα υπαλλήλων του Π.Σ. Τυχόν διαδικασία καταβολής παραγεγραμμένης απαίτησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Με δεδομένο, ότι η διετής παραγραφή αξιώσεων κατά του Δημοσίου ισχύει στην περίπτωση των αποδοχών, απολαβών ή εν γένει αποζημιώσεων των υπαλλήλων του Δημοσίου ακόμη και στην περίπτωση, που συντρέχει παράνομη συμπεριφορά των οργάνων αυτού και επί πλέον ότι το Δημόσιο δεν δύναται να παραιτηθεί νομίμως από συμπληρωθείσα υπέρ αυτού παραγραφή, και τυχόν παραίτηση είναι άκυρη δεν δύναται νομίμως τούτο να καταβάλει τις παραγραφείσες σύμφωνα με τα παραπάνω αξιώσεις πυροσβεστικού υπαλλήλου. β) Εξ αιτίας των παραπάνω παραδοχών δεν είναι δυνατόν να εξευρεθεί οποιαδήποτε κατά νόμο διοικητική διαδικασία πληρωμής αυτού, παρά μόνο κατόπιν εκδόσεως δικαστικής αποφάσεως, που ενδεχομένως θα έκανε δεκτή σχετική αγωγή αυτού.


ΝΣΚ/448/2013

Κατάργηση του Οργανισμού «Ο.Δ.Δ.Υ. Α.Ε.» – Διαδοχή Ελληνικού Δημοσίου – Αξιώσεις τρίτων κατά του Οργανισμού – Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Μετά την κατάργηση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού Α.Ε.» και την ανάληψη των υποχρεώσεών της από το Ελληνικό Δημόσιο, δεν ισχύει η παραγραφή του άρθρου 90 του ν. 2362/1995 για τις αξιώσεις τρίτων κατά της ανωτέρω εταιρείας που είχαν ήδη γεννηθεί, αλλά εξακολουθεί να ισχύει η υφιστάμενη για το προηγούμενο νομικό πρόσωπο παραγραφή. (ομοφ.)


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2925/2015

Η 2925/2015 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) κατά της 2915/2011 απόφασης που αναγνώριζε απαιτήσεις συνταξιούχων του ΟΓΑ για οικογενειακή παροχή με πενταετή παραγραφή (βάσει του Αστικού Κώδικα). Το Ολομέλειο δέχθηκε ότι ο ΟΓΑ απολαμβάνει τα ουσιαστικά προνόμια του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης της διετούς παραγραφής (άρθρο 90 παρ. 5 του ν. 2362/1995) για αξιώσεις από καθυστερούμενες συντάξεις. Το Δικαστήριο έκρινε ότι αυτή η διετής παραγραφή είναι συνταγματικά ανεκτή, καθώς δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως η ανάγκη για προστασία της οικονομικής ευρωστίας του ΟΓΑ και την ταχεία εκκαθάριση των περιοδικών του υποχρεώσεων. Ως εκ τούτου, έγινε δεκτή η αναίρεση, αναιρέθηκε εν μέρει η προηγούμενη απόφαση, και εφαρμόζοντας τη διετή παραγραφή, αναγνωρίστηκε η υποχρέωση του ΟΓΑ να καταβάλει μειωμένα ποσά στους συνταξιούχους για το χρονικό διάστημα από 1.1.2000 έως 28.2.2001.


ΝΣΚ/81/2015

Χρόνος παραγραφής της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δυνάμει των διατάξεων της περ.2 υποπαραγ.ΙΑ.6 άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όσον αφορά την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Η παραγραφή της αξιώσεως του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς επιστροφή των ποσών (που είχε εισπράξει αχρεωστήτως από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ο συνταξιούχος) είναι εικοσαετής από της τελευταίας καταβολής και 2) στην εικοσαετή αυτή παραγραφή υπάγονται και οι αξιώσεις που (δυνάμει των προϊσχυσασών διατάξεων) είχαν υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή.