ΝΣΚ/31/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Τύχη δημοτικού ή κοινοτικού ακινήτου, δωρηθέντος στο Ελληνικό Δημόσιο για την ικανοποίηση δημόσιου σκοπού, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης του σκοπού της δωρεάς μέσα στην προθεσμία που έχει οριστεί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμβαση δωρεάς κοινοτικού ακινήτου προς το Ελληνικό Δημόσιο υπό την διαλυτική αίρεση της ανεγέρσεως σ’ αυτό Σταθμού Χωροφυλακής εντός 5ετίας από της υπογραφής του δωρητηρίου συμβολαίου. Λύση της συμβάσεως δωρεάς και αυτοδίκαιη επάνοδος της κυριότητος του ακινήτου στην δωρήτρια (τότε) Κοινότητα με την άπρακτη πάροδο της 5ετίας χωρίς την εκπλήρωση του σκοπού της δωρεάς. Σύννομη η απόφαση της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας περί διαγραφής του δωρηθέντος ακινήτου από τα Βιβλία Δημοσίων Κτημάτων. Αναγκαία προς ασφάλεια των συναλλαγών η έκδοση και μεταγραφή της αποφάσεως του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου περί διαπιστώσεως της λύσεως της συμβάσεως δωρεάς και επανακτήσεως υπό του Δήμου (τότε Κοινότητος) της κυριότητος του δωρηθέντος ακινήτου, ρυθμιζόμενη υπό του ισχύοντος κατά τον χρόνο εκδόσεως – μεταγραφής αυτής νομικού καθεστώτος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/268/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα εξοφλήσεως ασφαλιστικών εισφορών δια μεταβιβάσεως της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή κατά νόμο η μερική ή ολική εξόφληση ασφαλιστικών εισφορών οφειλομένων στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με τη μεταβίβαση της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη.
ΝΣΚ/478/2011
Δωρεά υπέρ του Δημοσίου, στο Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, για την αντιμετώπιση θεομηνιών και φυσικών καταστροφών. Αλλαγή σκοπού δωρεάς με αίτηση δωρητή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υφίσταται, εκ μέρους του δωρητή, δικαίωμα ανάκλησης ή μεταβολής του σκοπού δωρεάς χρηματικού ποσού, υπέρ του Ειδικού Ταμείου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, διότι, παρά την κατάργηση του Ταμείου με το Ν 3895/2010, ο σκοπός της δωρεάς δεν κατέστη ανέφικτος, δοθέντος ότι διάδοχος του Ταμείου εκ του νόμου ορίσθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, δια του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο δεσμεύεται να διαθέσει τα ταμειακά υπόλοιπα των χρηματικών ποσών που συγκεντρώθηκαν από τις δωρεές, αποκλειστικά για το σκοπό που δόθηκαν. (ομοφ.)
Ν.1103/1980
Περί κυρώσεως της εις Παρισίους την 17ην Νοεμ. 1970 υπογραφείσης Διεθνούς Συμβάσεως αφορώσης εις τα ληπτέα μέτρα δια την απαγόρευσιν και παραμπόδισιν της παρανόμου εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβιβάσεως της κυριότητος των πολιτιστικών αγαθών
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/257/2020
Αγορά εκ μέρους του Δήμου … κάθετης ιδιοκτησίας επί ακινήτου ευρισκομένου στο 61 οικοδομικό τετράγωνο του Δήμου αυτού.(....)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι προσηκόντως τεκμηριώνεται τόσο η ωφέλεια του Δήμου … από την αγορά του ως άνω ακινήτου όσο και η μοναδικότητα του ακινήτου για την εκπλήρωση του επιδιωκόμενου δημοτικού σκοπού, που δικαιολογεί τη, χωρίς δημοπρασία, απευθείας αγορά αυτού. Καθόσον δε ουσιώδης νομική πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαδικασία δεν διαπιστώθηκε, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης
ΕλΣυν/Τμ.7/122/2011
Αγορά ακινήτου.Από τις διατάξεις αυτές(3463/2006,270/1981) προκύπτει ότι για την αγορά ιδιωτικών ακινήτων εκ μέρους των Δήμων και των Κοινοτήτων διενεργείται κατά κανόνα δημοπρασία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και εκείνες του π.δ/τος 270/1981, ώστε να καθίσταται δυνατή η διασφάλιση των συμφερόντων αυτών με την επιλογή του καταλληλότερου και συμφερότερου από οικονομική άποψη ακινήτου. Ότι κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η απευθείας (χωρίς διαγωνισμό) αγορά ακινήτου από Δήμο ή Κοινότητα, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης όμοιας απόφασης που προσδιορίζει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού ή κοινοτικού σκοπού για τον οποίο προορίζεται. Ότι η απόφαση αυτή, προκειμένου περί αγοράς ακινήτου, όπου ως προϋπόθεση για την κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας, απαιτείται η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, λαμβάνεται με την πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και με την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) αυτών σε κάθε άλλη περίπτωση. Ότι σε περίπτωση αγοράς ακινήτου, είτε με δημοπρασία, είτε απευθείας, δεν αποκλείεται η προηγούμενη έρευνα της τοπικής αγοράς προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη κατάλληλων και πρόσφορων ακινήτων, χωρίς να απαιτείται προς τούτο η τήρηση ορισμένης διαδικασίας, σε περίπτωση δε που κρίνονται κατάλληλα περισσότερα του ενός από αυτά, δεν αποκλείεται, περαιτέρω, κατά τη διαδικασία της απευθείας αγοράς, η εκτίμηση της αξίας τους από τα εσωτερικά όργανα αυτού, η συγκριτική αξιολόγησή τους, τόσο από την άποψη της καταλληλότητας τους, όσο και από την άποψη της προκαλούμενης οικονομικής επιβάρυνσης του οικείου Ο.Τ.Α. σε περίπτωση αγορά τους. Ότι η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του ακινήτου από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών απαιτείται σε κάθε περίπτωση αγοράς ιδιωτικού ακινήτου, η αγοραία αξία του οποίου υπερβαίνει το ποσό των 58.694,06 ευρώ (βλ. και Πράξεις VII Τμ. 17, 16/2010, 54/2009 και 247/2007). Τέλος, ότι σε περίπτωση απευθείας αγοράς ακινήτου, το μεν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ/τος 270/1981 και, ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η προηγούμενη έκδοση και δημοσίευση διακήρυξης (άρθρο 3 και 4 του π.δ/τος 270/1981), η σύσταση εκτιμητικής επιτροπής και επιτροπής δημοπρασίας (άρθρο 7 του π.δ/τος 270/1981) και η τήρηση εν γένει της διαγραφόμενης από αυτές διαδικασίας, το δε δεν απαιτείται να επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά του χρηματικού εντάλματος, που εκδίδεται για την καταβολή του τιμήματος, βεβαίωση του Δημοσίου Ταμείου (οικείας Δ.Ο.Υ.) ότι δεν έχει κοινοποιηθεί εκχώρηση ή επίσχεση του τιμήματος, καθόσον το δικαιολογητικό αυτό, σύμφωνα με την 81/1986 (αριθμ. πρωτ. 59774/1986) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, η βεβαίωση αυτή απαιτείται σε περίπτωση αγοράς ακινήτου με δημοπρασία.
ΝΣΚ/343/2007
Απόκτηση, από το Ελληνικό Δημόσιο, της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Διατυπώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από το νόμο (Ν 3028/2002, άρθρο πρώτο Ν 2882/2001) δεν παρέχεται στο Ελληνικό Δημόσιο δυνατότητα απόκτησης της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, μέσω της διαδικασίας του αναγκαστικού πλειστηριασμού του ακινήτου τούτου. Την κυριότητα του ακινήτου τούτου μπορεί να αποκτήσει το Δημόσιο μόνο κατά τους διαγραφόμενους στο άρθρο 18 του Ν 3028/2002 τρόπους.
ΝΣΚ/323/2015
Κοινοποίηση έκθεσης κατάσχεσης επί ακινήτου οφειλέτη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, προ της μεταγραφής εκποιητικής δικαιοπραξίας του ακινήτου – Εγκυρότητα κατάσχεσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον η έκθεση κατάσχεσης επί ακινήτου οφειλέτη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ επιδόθηκε σ’ αυτόν πριν τη μεταγραφή συμβολαιογραφικής πράξης δωρεάς εν ζωή του ακινήτου (η οποία είχε καταρτισθεί πριν την κοινοποίηση της έκθεσης κατάσχεσης) η κατάσχεση είναι έγκυρη και η επακολουθήσασα μεταγραφή δεν επιφέρει έννομες συνέπειες έναντι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
ΤΜ.Μ.Ε.Σ/36/2013
Αγορά ακινήτου.(...) ζητείται η αναθεώρηση της 3168/2012 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε αίτηση του Δήμου για την ανάκληση της 373/2012 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι για την αγορά ιδιωτικών ακινήτων εκ μέρους των Δήμων διενεργείται κατά κανόνα δημοπρασία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και εκείνες του π.δ/τος 270/1981, ώστε να καθίσταται δυνατή η διασφάλιση των συμφερόντων τους, με την επιλογή του καταλληλότερου και συμφερότερου από οικονομική άποψη ακινήτου. Κατ’ εξαίρεση, ωστόσο, είναι δυνατή, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η απευθείας (χωρίς διαγωνισμό) αγορά ακινήτου από Δήμο, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης όμοιας απόφασης, που αναφέρει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού σκοπού για τον οποίο προορίζεται. Στις περιπτώσεις, όπου η αγοραία αξία του ακινήτου υπερβαίνει το ποσό των 58.694,06 ευρώ (20.000.000 δρχ.), απαιτείται ως προϋπόθεση για την κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.). Η σχετική νομοθετική πρόβλεψη σκοπεί λαμβανομένων υπόψη της επιστημονικής κατάρτισης και ιδιαίτερης εμπειρίας των μελών του Σ.Ο.Ε. στη μείζονα διασφάλιση των συμφερόντων του Δήμου, που επιτυγχάνεται με την εξέταση του συνόλου των στοιχείων που αφορούν στην πραγματική κατάσταση, στα ειδικά χαρακτηριστικά και στις πολεοδομικές δυνατότητες του προς αγορά ακινήτου, καθώς και με τη συνεκτίμηση συγκριτικών στοιχείων της τοπικής κτηματαγοράς.(...) Συνεπώς, και λαμβανομένου περαιτέρω υπόψη ότι η επίδικη ..έκθεση εκτίμησης του Σ.Ο.Ε. συντάχθηκε τον Ιανουάριο του 2009, δηλαδή 8 μόλις μήνες μετά την ..έκθεση, της οποίας οι τιμές δεν λαμβάνονται υπόψη τον Ιανουάριο του 2012 λόγω της «μοναδικής οικονομικής κρίσης», που οδήγησε την αγορά ακινήτων σε «σημαντικά φθίνουσες τάσεις κατά την τελευταία διετία», ορθά το Τμήμα έκρινε ότι, μη νομίμως εκδόθηκε η 2/3.1.2012 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... βάσει της ως άνω ..έκθεσης εκτίμησης του Σ.Ο.Ε, καθόσον αυτή είναι ανεπίκαιρη και δεν αντικατοπτρίζει τις παρούσες οικονομικές συνθήκες και την τρέχουσα αξία του ακινήτου και πρέπει, για το λόγο αυτό ν΄ απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του αιτούντος. Τέλος, αλυσιτελώς προσκομίζεται η από 5.10.2012 έκθεση εκτίμησης ακινήτου του πολιτικού μηχανικού….., καθόσον αυτή δεν έχει συνταχθεί από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, που είναι το κατά το νόμο αρμόδιο όργανο για την εκτίμηση της αγοραίας αξίας των ακινήτων, καθώς και οι αγγελίες για την πώληση άλλων ακινήτων, αφού η τιμή ζήτησης, όπως κατά τα ανωτέρω έγινε δεκτό, δεν αποτελεί, τελικά, και την τιμή αγοράς του ακινήτου, αλλά αντίθετα υπάρχει ευρύ περιθώριο διαπραγμάτευσης.(...)Για τους λόγους αυτούς Απορρίπτει την αίτηση αναθεώρησης του Δήμου ...
ΝΣΚ/315/2003
Έκπτωση εξ αιτίας οφειλών Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η οφειλή Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα προς δημοτική ή κοινοτική επιχείρηση δεν δημιουργεί το εκ του άρθρου 48 του ΠΔ 410/1995 ασυμβίβαστο. Η αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 235 του ΠΔ 410/1995, του οφειλέτη Δημοτικού ή Κοινοτικού άρχοντα προς τον Δήμο (ή την Κοινότητα) περί διαγραφής χρέους προς αυτόν (Δήμο ή Κοινότητα) δεν αναστέλλει την επέλευση του εκ του άρθρου 48 του ΠΔ 410/1995 ασυμβιβάστου.
ΝΣΚ/456/2001
Ενοπλες Δυνάμεις. Υποχρέωση των Στρατιωτικών Μονάδων στην καταβολή τελών αποκομιδής απορριμμάτων στους ΟΤΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Πρόεδρος: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Γ. Ανδρέου, Πάρεδρος. Το Ελληνικό Δημόσιο -και κατά συνέπεια οι Στρατιωτικές Μονάδες- ουδεμία απολύτως υποχρέωση έχει προς καταβολή οποιουδήποτε δημοτικού ή κοινοτικού φόρου, τέλους, δικαιώματος ή εισφοράς. Στην απαλλαγή αυτή σαφώς περιλαμβάνονται και τα τέλη αποκομιδής απορριμμάτων.