ΝΣΚ/314/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Στελέχωση με πτυχιούχους ΜΕΚ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι ατομικές εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν υπό την ισχύ του Ν 2940/2001 τη δυνατότητα στελέχωσης και με άλλα, πλέον του επιχειρηματία, στελέχη εγγεγραμμένα στο ΜΕΚ, χωρίς να είναι αναγκαίο να περιβληθούν εταιρικό σχήμα οιασδήποτε μορφής. Υπό την ισχύ του Ν 2940/2001 τα στελέχη με πτυχίο ΜΕΚ που απασχολούνται στις, υπό εταιρική μορφή, εργοληπτικές επιχειρήσεις δεν απαιτείται να φέρουν την ιδιότητα του εταίρου προσωπικής εταιρίας ή ΕΠΕ, ή του μέλους του ΔΣ της ανώνυμης εταιρίας. Ειδικότερα, επί των ανωνύμων εταιριών-μελών του ΜΕΕΠ, δεν ισχύει πλέον η επιταγή του προϊσχύσαντος δικαίου να συμμετέχουν δύο από τα στελέχη της με πτυχίο ΜΕΚ στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/8/2002
Μητρώα Εργολητπικών Επιχειρήσεων. Ισχύς προθεσμίας τριών μηνών, για την αναπλήρωση αποχωρούντων στελεχών εργοληπτικών επιχειρήσεων μετά την ισχύ του Ν 2940/2001. Εκτακτη επανάκριση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, δυνάμει του άρθρου 4 του Ν 2940/2001.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα στελέχη των εργοληπτικών επιχειρήσεων μπορούν να αποχωρούν ή να αντικαθίστανται, κατόπιν εγκρίσεως της επιτροπής ΜΕΕΠ. Η τρίμηνη προθεσμία για την αντικατάστασή τους ισχύει και μετά την εφαρμογή του Ν 2940/2001 και μπορεί να προεκτείνεται (η προθεσμία) και μετά την 31-1-2002. Η μη αναπλήρωση του αποχωρήσαντος στελέχους εντός της προθεσμίας των 3 μηνών, στερεί την Εργοληπτική Επιχείρηση από το δικαίωμα χρήσης του πτυχίου της και υποχρεώνει την υπηρεσία να κινήσει τη διαδικασία έκτακτης αναθεώρησης.
ΝΣΚ/419/2002
Δημόσια έργα. Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Εμπειρία εργοληπτικών επιχειρήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για τον υπολογισμό της εμπειρίας των εργοληπτικών επιχειρήσεων οι οποίες υπήχθησαν στην προβλεπόμενη από τα εδάφια 9, 10 και 11 της παρ.17 του άρθρου 4 του Ν 2940/2001, ειδική ρύθμιση, προκειμένου να συγχωνευθούν με άλλες εργοληπτικές επιχειρήσεις, θα ληφθεί υπόψη αυτή που απέκτησαν από την κατασκευή δημόσιων και ιδιωτικών έργων κατά το παρελθόν γενικώς και όχι μόνο κατά τα έτη 1998, 1999 και 2000.
ΝΣΚ/97/2003
Επανάκριση εργοληπτικών επιχειρήσεων. Δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμό με προεπιλογή μεμονωμένων επιχειρήσεων και κοινοπραξιών, μετά την έκδοση των νέων πτυχίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Μεμονωμένες επιχειρήσεις οι οποίες κατά την υποβολή των αιτήσεων εκδηλώσεως ενδιαφέροντος σε δημόσιο διαγωνισμό με προεπιλογή (κλειστή διαδικασία) συμμετείχαν με πτυχίο Η’ τάξεως της παλιάς διαβάθμισης του ΜΕΕΠ με αναβάθμιση του ορίου, λόγω καθαρής θέσης, έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στην 2η φάση του διαγωνισμού (υποβολή οικονομικών προσφορών) μόνο αν έχουν καταταγεί στην 7η τάξη της νέας διαβάθμισης του ΜΕΕΠ, δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός του έργου υπερβαίνει το όριο προϋπολογισμού έργων στα οποία δικαιούνται να συμμετέχουν επιχειρήσεις 6ης τάξεως. β) Κοινοπραξίες που όλα τα μέλη τους ήταν, κατά την υποβολή αιτήσεως εκδηλώσεως ενδιαφέροντος στον ίδιο διαγωνισμό, εργοληπτικές επιχειρήσεις Η’ τάξεως, πλην, μετά την έκτακτη επανάκριση του Ν. 2940/2001, άλλες εξ αυτών κατατάσσονται στην 6η και άλλες στην 7η τάξη, δεν έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στη 2η φάση του διαγωνισμού, ούτε ευθέως, κατά τους όρους της Διακήρυξης, αλλά ούτε και κατ’ επίκληση της διάταξης του άρθρου 2 παρ.7 του ΠΔ 609/85. (ομοφ.)
ΝΣΚ/291/2003
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Διαδικασία επανάκρισης των εργοληπτικών επιχειρήσεων, επί τη βάσει των διατάξεων των παρ.17 και επ. του άρθρου 4 Ν 2940/01. Ερμηνεία διατάξεων άρθρου 6 Ν 3127/03.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Εργοληπτικές επιχειρήσεις, που δήλωσαν κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ.17 Ν 2940/2001 την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν, έχουν το δικαίωμα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 Ν 3127/2003, να ολοκληρώσουν την διαδικασία συγχώνευσής τους, παρόλο που το αρχικό σχήμα συγχώνευσης (όπως δηλώθηκε πριν τις 31-1-2002) άλλαξε και στην συγχώνευση μετέχει πλέον στη θέση μιας εκ των εταιριών, ο αποσχιζόμενος κατασκευαστικός κλάδος της. Ως αίτηση επανάκρισης θα εκληφθεί η εντός της προθεσμίας του μηνός, που παρείχε η ως άνω διάταξη του Ν 3127/2003 δήλωση έναρξης διαδικασίας συγχώνευσης, επιπλέον δε, κατά την αληθή βούληση του νομοθέτη, πρέπει να δοθεί ο απαραίτητος, εύλογος εκ των πραγμάτων, χρόνος για την ολοκλήρωση της διαδικασίας συγχώνευσης και την υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών, επ’ ονόματι του νέου σχήματος, η δε απόφαση της αρμόδιας για την επανάκριση Επιτροπής του ΜΕΕΠ θα ληφθεί μετά την υποβολή των δικαιολογητικών της συγχώνευσης. Οι οικονομικές καταστάσεις που θα χρησιμοποιηθούν είναι οι προβλεπόμενες από το Ν 2940/2001, δηλαδή προσωρινές οικονομικές καταστάσεις βεβαιωμένες από ορκωτό εκτιμητή και δημοσιευόμενες πριν από την υποβολή του θέματος στην Επιτροπή ΜΕΕΠ. (πλειοψ.) 2. Κατά την επανάκριση μεμονωμένης εταιρείας με βάση αίτηση που υποβλήθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 Ν 3127/2003, θα ληφθεί υπόψη το αίτημά της για κατάταξη στην 4η τάξη του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Η αίτηση αυτή είναι αυτοτελής και δεν συνδέεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με εκπρόθεσμη, κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ.17 του Ν 2940/2001, παλιότερη αίτηση της ίδιας εταιρείας για κατάταξη στην 3η τάξη. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/135/2002
Συμμετοχή σε δημοπρασίες δημοσίων έργων εργοληπτικών επιχειρήσεων του ΜΕΕΠ, που έχουν υποβάλλει δήλωση έναρξης διαδικασίας συγχώνευσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που δήλωσαν, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παρ.17 του Ν 2940/2001, την έναρξη διαδικασίας της μεταξύ τους συγχώνευσης, δεν κωλύονται, μέχρι την έγκριση της συγχώνευσης από τις Γενικές τους Συνελεύσεις, να λαβαίνουν μέρος στον ίδιο διαγωνισμό για την ανάθεση δημοσίου έργου, η κάθε μια με την παλιά της βεβαίωση εγγραφής στο ΜΕΕΠ, χωρίς να υφίσταται εξ αυτού του λόγου και μόνο νόθευση του ανταγωνισμού.
ΝΣΚ/105/2008
Εργοληπτικές επιχειρήσεις. Λήψη υπόψη της τήρησης των δεικτών βιωσιμότητας κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου Μ.Ε.ΕΠ. Ισχύς πτυχίου που εκδίδεται μετά την αναθεώρηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την έκτακτη αναθεώρηση του πτυχίου εργοληπτικής επιχείρησης με πρωτοβουλία της υπηρεσίας τήρησης του Μ.Ε.ΕΠ. δεν ελέγχεται η τήρηση των δεικτών βιωσιμότητας, αλλά το εκδιδόμενο μετά την (έκτακτη κατά τα άνω) αναθεώρηση πτυχίο έχει ισχύ μέχρι το τέλος της περιόδου τακτικής αναθεώρησης, όπως αυτή ορίζεται στην παρ.8 του άρθρου 16 του Ν 1418/1984.
ΝΣΚ/118/2004
Δημόσια έργα. Εκτελεστότητα δικαστικών αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι αιτήσεις αναιρέσεως που ασκήθηκαν από το Δημόσιο κατά τελεσιδίκων αποφάσεων σχετικών με εκτέλεση έργων και μελετών, πριν να τεθεί σε ισχύ ο Ν 2940/2001, διατηρούν ως αυτοδίκαιη συνέπεια την αναστολή της εκτελέσεως των αποφάσεων αυτών.
ΕλΣυν/Τμ.6/2708/2010
Δημόσια έργα.Ενιαίο ποσοστό έκπτωσης.Από τις ως άνω διατάξεις συνάγεται ότι με τη διακήρυξη του διαγωνισμού καθορίζεται το σύστημα υποβολής προσφορών των διαγωνιζομένων, μεταξύ αυτών που περιοριστικά απαριθμούνται στο άρθρο 4 του Ν. 3669/2008. Η αναθέτουσα αρχή έχει τη διακριτική ευχέρεια να επιλέξει κάποιο από τα συστήματα ή και συνδυασμό αυτών υπό τις ειδικότερους περιορισμούς που τίθενται για κάθε ένα εξ αυτών. Σε ότι αφορά στο σύστημα που περιλαμβάνει την προσφορά ακέραιου ποσοστού εκπτώσεως στο τιμολόγιο (δηλαδή στην προϋπολογισθείσα δαπάνη) της υπηρεσίας, αυτό δύναται να εφαρμοσθεί εφόσον συντρέχουν δύο σωρευτικώς απαιτούμενες προϋποθέσεις : α) η προμέτρηση των εργασιών του δημοπρατούμενου έργου είναι δύσκολη ή αδύνατη, γεγονός που δυνητικά συμβαίνει σε έργα συντηρήσεων, βελτιώσεων και ανακαινίσεων και β) ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας για το υπό εκτέλεση έργο δεν υπερβαίνει το όριο των 750.000 ευρώ μέχρι του οποίου γίνονται δεκτές εργοληπτικές επιχειρήσεις πρώτης τάξεως του Μητρώου Εμπειρίας Εργοληπτικών Επιχειρήσεων. Εκ τούτων παρέπεται ότι το σύστημα του ενιαίου ποσοστού εκπτώσεως επιφυλάσσεται μόνο για ειδικά έργα (όπου η προμέτρηση παρουσιάζει δυσχέρειες ή καθίσταται αδύνατη), μικρής προϋπολογιζόμενης αξίας, προκειμένου στα μεγάλα έργα να συντάσσονται ακριβείς κατά το δυνατόν προϋπολογισμοί, στηριζόμενοι επί αντιστοίχων μελετών και να αποφεύγεται η υπερτιμολόγηση έργων και η δι’ αυτής παροχή δικαιώματος συμμετοχής σε εργοληπτικές επιχειρήσεις μεγαλύτερης τάξεως. Ως εκ τούτου η (μη επιτρεπτή) επιλογή του συστήματος αυτού σε μεγάλα έργα, συνδεόμενη άμεσα με την παροχή δικαιώματος συμμετοχής σε εργοληπτικές επιχειρήσεις μεγαλύτερες της πρώτης τάξεως, συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια (Πράξεις VI Τμήματος 89/2007, 96/2004) καθόσον προσβάλλει τις αρχές του ανταγωνισμού με την ειδικότερη μορφή της παραβιάσεως των κανόνων που διέπουν τη δυνατότητα συμμετοχής συγκεκριμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων (μέχρι του ορίου της πρώτης τάξεως). Τέλος, με το νέο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 3669/2008), το οποίο φέρει ως τίτλο «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας κατασκευής δημόσιων έργων», η θέσπιση του συστήματος αυτού για έργα μέχρι του ορίου των 750.000 ευρώ (όπου γίνονται δεκτές εργοληπτικές επιχειρήσεις πρώτης τάξεως), καίτοι στο προϊσχύσαν νομοθετικό καθεστώς (άρθρο 6 Π.Δ/τος 609/1985 όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του Π.Δ/τος 218/1999) αναφέρονταν η τρίτη τάξη, ουδεμία ασκεί επιρροή, καθόσον πρόκειται περί νομοθετικών διατάξεων και επιλογών, οι οποίες θέτουν κανόνες δικαίου και όχι περί Προεδρικού Διατάγματος προκειμένου να δύναται να ερευνηθεί εάν οι νέες ρυθμίσεις κείνται εντός της οικείας εξουσιοδοτικής διατάξεως και της δεσμεύσεως που παράγεται από τον σκοπό της κωδικοποιήσεως. Τούτο δε ανεξαρτήτως του ότι και υπό την ισχύ του Π.Δ/τος 609/1985, μετά την εφαρμογή του Ν. 2940/2001, οι σχετικές διατάξεις ερμηνεύθηκαν ότι αφορούν σε μικρά έργα μέχρι του ποσού των 750.000 ευρώ, όπου δικαίωμα συμμετοχής έχουν εργοληπτικές επιχειρήσεις πρώτης τάξεως (Πράξεις IV Τμήματος 8/2008, 141/2007, 89/2007).
ΝΣΚ/5/2003
Επανάκριση εργοληπτικών επιχειρήσεων επί τη βάσει του άρθρου 4 Ν 2940/01. Εγγραφή επιχειρήσεων που δραστηριοποιήθηκαν στο παρελθόν σε χώρες εκτός Ε.Ε. Υπολογισμός του κύκλου εργασιών αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το άρθρο 4 παρ.17 του Ν 2940/2001 επιτάσσει την υποχρεωτική έκτακτη επανάκριση όλων των εργοληπτικών επιχειρήσεων του ΜΕΕΠ, προς το σκοπό κατάταξής τους στις νέες τάξεις του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ), σύμφωνα με τη διαδικασία και τα κριτήρια που ο νόμος αυτός ορίζει. Κατ’ εξαίρεση παρέχει την δυνατότητα σε εργοληπτικές επιχειρήσεις οι οποίες κατείχαν προ του 1984 πτυχίο Ε’ τάξης, είχαν καταταγεί προσωρινά στην Ζ’ τάξη του ΜΕΕΠ κατά την εφαρμογή του Ν 1418/1984, ανέπτυξαν αποκλειστικά εργοληπτική δραστηριότητα σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν υπέβαλαν –λόγω προβλημάτων των χωρών αυτών και αναστολής των πληρωμών- αίτηση επανάκρισης και κατάταξης κατά το Ν 2229/1994, να καταταγούν, κατόπιν αιτήσεώς τους, στην ΣΤ’ τάξη της προηγούμενης διαβάθμισης του ΜΕΕΠ, κατά το άρθρο 16 Ν 1418/1984, έτσι ώστε στη συνέχεια να επανακριθούν για κατάταξη στις τάξεις του νέου ΜΕΕΠ. Κατά την επανάκριση, ως εμπειρία θα ληφθεί υπόψη αυτή που αποκτήθηκε στο παρελθόν, χωρίς ειδικότερο προσδιορισμό. Τα κατ’ έτος ποσά του κύκλου εργασιών που αναφέρονται σε χρόνο πριν την 1-1-1988 δεν επικαιροποιούνται. Επικαιροποιούνται, κατά τα ποσοστά που ορίζει η διάταξη του άρθρου 3 παρ.3 του ΠΔ 368/1994, μόνο τα ποσά που αφορούν κύκλους εργασιών μετά την 1-1-1988, με ημερομηνία επικαιροποίησης την 31-12-1997, ενώ κατά τα επόμενα έτη (1998, 1999 και 2000) δεν υπολογίζεται επικαιροποίηση.
Δ17α/08/35/2003
Επανακαθορισμός ορίων προϋπολογισμού έργων τα οποία επιτρέπεται να αναλάβουν εργοληπτικές επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο ΜΕΕΠ.