ΝΣΚ/118/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσια έργα. Εκτελεστότητα δικαστικών αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι αιτήσεις αναιρέσεως που ασκήθηκαν από το Δημόσιο κατά τελεσιδίκων αποφάσεων σχετικών με εκτέλεση έργων και μελετών, πριν να τεθεί σε ισχύ ο Ν 2940/2001, διατηρούν ως αυτοδίκαιη συνέπεια την αναστολή της εκτελέσεως των αποφάσεων αυτών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/486/2000
Δημόσια έργα. "Αποπεράτωση της Νέας Κεντρικής Λαχαναγοράς Πατρών". Εκτελεστότητα Εφετειακών αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άσκηση εκ μέρους του Δημοσίου αιτήσεων αναιρέσεως κατά των με αριθ.416-418/1998 δικαστικών αποφάσεων δεν συνεπάγεται την αναστολή της εκτελέσεως των αποφάσεων αυτών και υπέρ της Κεντρικής Λαχαναγοράς Πατρών (ΝΠΔΔ). Βλ. και την 633/2000 Γνωμ. Ε΄Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/378/2008
Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων – Εκτέλεση αναγνωριστικής απόφασης διοικητικού δικαστηρίου.Το Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων οφείλει να εκτελέσει την υπ’ αριθμ. 3909/2007 αναγνωριστική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία εξεδόθη σε βάρος του, ανεξαρτήτως εάν κατ’ αυτής ασκήθηκε αίτηση αναιρέσεως, δεδομένου ότι με το άρθρο 37 του Ν 3659/2008 ρητά καταργήθηκαν και δεν εφαρμόζονται στην διοικητική δίκη ειδικότερες διατάξεις που ίσχυαν για το Δημόσιο και ορισμένα ν.π.δ.δ. και προέβλεπαν την αναστολή εκτελέσεως των δικαστικών αποφάσεων μέχρις ότου αυτές καταστούν αμετάκλητες.
ΝΣΚ/77/2015
Συμβασιούχοι έργου και εκπαιδευόμενοι stage, που απασχολούνται σε μονάδες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει προσωρινών δικαστικών αποφάσεων, μέχρι την έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων – Εργασιακό καθεστώς – Δικαιώματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Οι απασχολούμενοι δυνάμει δικαστικών αποφάσεων θα απασχολούνται προσωρινά με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, όπως συνάγεται από τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει, που απασχολούνταν μέχρι την έκδοση τελεσιδίκων δικαστικών αποφάσεων, χωρίς να καταρτισθεί νέα σύμβαση και μάλιστα αορίστου χρόνου, με τις ίδιες αποδοχές που είχαν και πριν, β) εφόσον δεν εντάσσονται στο καθεστώς των εργασιακών σχέσεων του π.δ. 410/1988, τότε δεν έχουν και τα δικαιώματα που απορρέουν εκ της εργασιακής αυτής σχέσης (δικαίωμα υπογραφής, άδειες άνευ αποδοχών, μεταθέσεις είτε με αίτησή τους ή με απόφαση της υπηρεσίας κ.λπ.). (ομόφ.) Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 50/2015 Ατομική Γνωμ. Ν.Σ.Κ. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 284/2017 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/404/2000
ΔΕΗ. Άρνηση εκτέλεσης τελεσίδικης απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών κατά της οποίας είχε ασκηθεί αίτηση αναιρέσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Νομίμως αρνείται η ΔΕΗ να εκτελέσει απόφαση Διοικητικού Εφετείου, η οποία εκδόθηκε επί αγωγής και επιδίκασε αποζημίωση, δεν έχει δε καταστεί αμετάκλητη, δεδομένου ότι η ΔΕΗ έχει όλα τα προνόμια του Δημοσίου και συνεπώς εφαρμόζεται και γι αυτήν το άρθρο 19 α.ν.1715/1951 που προβλέπει αναστολή εκτελέσεως των κατά του Δημοσίου δικαστικών αποφάσεων μέχρι να καταστούν αμετάκλητες. Επιπροσθέτως για τη ΔΕΗ, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είχε εναχθεί ως ασφαλιστικός φορέας, εφαρμόζεται και το άρθρο 21 παρ.9 του ν.1902/1990 που αναστέλλει την εκτέλεση κατά των ασφαλιστικών οργανισμών των δικαστικών αποφάσεων μέχρι να καταστούν αμετάκλητες. Οι διατάξεις δε τόσο του άρθρου 19 α.ν.1715/51 όσο και του άρθρου 21 παρ.9 ν.1902/90 δεν καταργήθηκαν από τον Κ.Διοικ.Δ. (ομόφωνα).
ΝΣΚ/74/2021
Εάν αν είναι δυνατή η χορήγηση δανείου εκτάκτων αναγκών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 15 & 16 του ν. 3586/2007 και της με αρ. 242/Συν.22/16-07-2020 απόφασης του Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ α) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα, οι οποίοι όταν υπέβαλαν αίτηση για χορήγηση δανείου ήταν εν ενεργεία, αλλά όταν διαβιβάσθηκαν τα αιτήματά τους στο Δ.Σ., προς έγκριση, είχαν παραιτηθεί και πλέον αναμένουν την έκδοση της συνταξιοδοτικής τους απόφασης, β) σε υπαλλήλους που απασχολούνται στον Φορέα κατόπιν δικαστικών μη τελεσίδικων αποφάσεων, γ) σε υπάλληλο που έχει τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία, στην περίπτωση που αυτός ασκήσει εμπρόθεσμα και νομότυπα προσφυγή ενώπιον του ΣτΕ και δ) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα που είναι πλέον συνταξιούχοι.(...)Η νομιμότητα των ατομικών διοικητικών πράξεων κρίνεται, όταν ο νόμος δεν ορίζει διαφορετικά, σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς του χρόνου έκδοσής τους. Η απώλεια της ιδιότητας του υπαλλήλου, υφίσταται από την ημέρα κατά την οποία υποβλήθηκε η αίτηση για συνταξιοδότηση. Η αρμοδιότητα της Διοίκησης του e-ΕΦΚΑ για χορήγηση έντοκου προσωπικού δανείου στους υπαλλήλους του, έχει μεν τον χαρακτήρα διακριτικής ευχέρειας, πλην όμως η άσκηση της αρμοδιότητας αυτής επιβάλλεται να γίνει σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. Συνεπεία των ανωτέρω δεν είναι δυνατή η χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών α) σε υπαλλήλους, οι οποίοι όταν υπέβαλαν τις αιτήσεις τους ήταν εν ενεργεία, αλλά όταν διαβιβάσθηκαν τα αιτήματά τους προς έγκριση στο Δ.Σ., είχαν παραιτηθεί, ούτε είναι δυνατή στο μέλλον η χορήγηση δανείου εκτάκτων αναγκών σε όμοιες περιπτώσεις, β) σε υπαλλήλους που απασχολούνται στον Φορέα κατόπιν δικαστικών αποφάσεων που δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες, γ) σε υπάλληλο που έχει τεθεί σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας και δ) σε πρώην υπαλλήλους του Φορέα που είναι πλέον συνταξιούχοι.
ΝΣΚ/380/2001
Κρατικά Λαχεία. Οφειλή ΦΠΑ κατά την εισαγωγή των εντύπων λαχείων ΞΥΣΤΟ. Υποχρεώσεις τελωνειακών αρχών μετά την έκδοση αμετακλήτων αποφάσεων από το ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Μετά την έκδοση σειράς αποφάσεων του ΣτΕ που απέρριψαν αιτήσεις αναιρέσεως του Ελληνικού Δημοσίου, σχετικά με τη νομιμότητα πράξεων της τελωνειακής αρχής χρέωσης και είσπραξης ΦΠΑ κατά την εισαγωγή γραμματίων του Στιγμιαίου Λαχείου (ΞΥΣΤΟ), πρέπει να παύσει εφεξής η εν λόγω χρέωση επί των νέων διασαφήσεων εισαγωγής ομοίων γραμματίων της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής, Διαχείρισης και Λειτουργίας Στιγμιαίου Λαχείου και η είσπραξη από αυτήν του σχετικού ΦΠΑ. Β) Δεν μπορεί να επιστραφεί, ως αχρεωστήτως καταβληθέν, το ποσό που αντιστοιχεί στο ΦΠΑ των 106 υποθέσεων που δεν έχουν εκδικαστεί ακόμη από τα Διοικητικά Δικαστήρια. Δυνατή η δια του ΝΣΚ παραίτηση του Δημοσίου από τις ασκηθείσες εφέσεις και αιτήσεις αναιρέσεως κατά αποφάσεων Διοικητικών Δικαστηρίων που έχουν κρίνει νόμιμες και βάσιμες όμοιες απαιτήσεις της εταιρείας. Γ) Η διατύπωση ερωτήματος προς την ΑΕΤΑ για την εκ νέου γνωμοδότησή της επί του θέματος που αφορά στη δασμολογική κατάταξη στην αρμοδιότητα της αρχής, πάντως δεν έχει ουσιαστική σημασία στην από πλευράς ΦΠΑ μεταχείριση των ειδών αυτών. Δ) Δεν είναι επιτρεπτή στο ΝΣΚ η διατύπωση γνώμης για τη σκοπιμότητα της συμπλήρωσης των σχετικών με το ΦΠΑ διατάξεων προκειμένου να προσδιορίζεται σαφώς ο όρος κρατικό λαχείο.
ΝΣΚ/189/2002
Αναστολή εκτέλεσης δικαστικής αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου που αφορά επιστροφή εμμέσων φόρων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Μπορεί, παρά την διάταξη του άρθρου 19 παρ.3 του Ν 2873/2000, να επιστραφούν βάσει και σε εκτέλεση της υπ αριθ. 1737/2000 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά οι επιβληθείσες για το εισαχθέν από ιδιώτη επιβατικό όχημα φορολογικές επιβαρύνσεις (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης-ΕΦΚ και ΦΠΑ) ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, διότι δεν τίθεται στη συγκεκριμένη περίπτωση θέμα επίρριψης αυτών στην κατανάλωση, αλλά για επιστροφή τους στον τελικό και άμεσα βαρυνόμενο καταναλωτή (προσφεύγοντα) και β) η ίδια διάταξη (άρθρου 19 παρ.3 του Ν 2873/2000), η οποία πρόσθεσε δεύτερο εδάφιο στο άρθρο 88 του Ν 2717/1999 (Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας) και προβλέπει αναστολή εκτελέσεως των δικαστικών αποφάσεων που διατάσσουν την επιστροφή, εφόσον εκκρεμεί η προθεσμία ασκήσεως ενδίκων μέσων κατ αυτών (συμπεριλαμβανομένης της αιτήσεως αναιρέσεως) ή ασκήθηκε τέτοιο μέσο, εφαρμόζεται αποκλειστικά σε αποφάσεις που διατάσσουν επιστροφή εμμέσων φόρων και όχι γενικότερα κάθε άλλο είδος εσόδου του προϋπολογισμού που εισπράττουν τα τελωνεία (πχ δασμούς, γεωργικές εισφορές, έσοδα υπέρ τρίτων, δικαιώματα υπερημερίας και αποταμίευσης εμπορευμάτων κλπ).
ΝΣΚ/269/2017
Εκτελεστότητα των αποφάσεων του ασκούντος καθήκοντα Ελεγκτή Νομιμότητας Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης (ήδη Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης), οι οποίες εκδίδονται επί αιτήσεων θεραπείας, σύμφωνα με το άρθρο 227 παρ.4 του ν. 3852/2010.
Οι αποφάσεις του ασκούντος καθήκοντα Ελεγκτή Νομιμότητας Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης (ήδη Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης), οι οποίες εκδίδονται επί αιτήσεων θεραπείας, σύμφωνα με το άρθρο 227 παρ.4 του ν. 3852/2010, εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 231 του ιδίου νόμου και ως εκ τούτου είναι άμεσα εκτελεστές. Περαιτέρω, οι ως άνω αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι άμεσα εκτελεστές και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες έχουν ασκηθεί από τον οικείο δήμο ενδικοφανείς προσφυγές κατά των εν λόγω αποφάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ.5 του π.δ. 171/1987, χωρίς να έχουν εκδοθεί, κατά το άρθρο 200 του Κώδ.Διοικ.Δικονομίας, αποφάσεις του αρμοδίου δικαστηρίου περί αναστολής εκτελέσεως αυτών (ομόφ.).
ΝΣΚ/86/2015
ΥΠ.ΠΟ.Α. - Υπάλληλοι με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που έχουν τεθεί σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας – Δυνατότητα εξέτασης από τη Διοίκηση αιτημάτων των υπαλλήλων αυτών για μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία – Συμμόρφωση της Διοίκησης προς το περιεχόμενο αποφάσεων προσωρινά εκτελεστών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση στο πλαίσιο της συμμόρφωσής της προς το περιεχόμενο των υπ’ αριθμ. 1040/2013 και 2749/2013 αποφάσεων του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, που έχουν κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστές, έχει τη δυνατότητα να εξετάσει κατ’ ουσία τις από 23-10-2014 και 24-10-2014 αιτήσεις των ενδιαφερομένων, με τις οποίες ζητούν την μετάταξή των σε ανώτερη υπαλληλική κατηγορία και να αποφανθεί σχετικά χωρίς να εμποδίζει την κρίση της το γεγονός ότι κατά των αποφάσεων αυτών έχουν ασκηθεί εφέσεις από το Ελληνικό Δημόσιο, η συζήτηση των οποίων ακόμα εκκρεμεί. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/426/2000
Αναστολή εκτελέσεως. Απαγόρευση εξόδου. Δικονομία. ΚΕΔΕ. Συμψηφισμός.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η γνωμοδότηση αναφέρεται, κατ αρχήν, στις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν.2717/1999) περί προσωρινής δικαστικής προστασίας και ειδικότερα στην έννοια, το περιεχόμενο και τις συνέπειες των προβλεπομένων στον εν λόγω Κώδικα (άρθρα 69 παρ.2, 88 εδ.β , 200-205, 206-209 και 228) αναστολών εκτελέσεως: των πράξεων καταλογισμού των φορολογικών βαρών, των δικαστικών αποφάσεων και των πράξεων που εκδίδονται στα πλαίσια της διαδικασίας της διοικητικής εκτελέσεως. Περαιτέρω, η γνωμοδότηση αποφαίνεται περιπτωσιολογικά επί των εξής ζητημάτων: εάν, κατά το χρονικό διάστημα των ως άνω αναστολών: α) είναι νόμιμη η λήψη αναγκαστικών μέτρων εισπράξεως των απαιτήσεων του Δημοσίου ή άλλων μέτρων (διοικητικών, ποινικών κλπ) κατά των οφειλετών αυτού και σε αρνητική περίπτωση ποια η τύχη των ήδη ληφθέντων μέτρων, β) παύουν οι προσαυξήσεις εκπροθέσμου καταβολής ή οφείλονται κατ εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 6 παρ.6 του ν.δ.356/1974 (ΚΕΔΕ) και γ) επιτρέπεται η αυτεπάγγελτη υπό του Δημοσίου ενέργεια συμψηφισμού, κατ άρθρο 83 παρ.3 του ν.δ.356/1974 (ΚΕΔΕ).