ΝΣΚ/322/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκκαθάριση χρηματιστηριακής ανώνυμης εταιρείας, που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 4α του Ν 1806/1988.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ανώνυμη χρηματιστηριακή εταιρεία που έχει υπαχθεί στο καθεστώς της ειδικής χρηματιστηριακής εκκαθαρίσεως του άρθρου 4α του Ν 1806/1988, δεν τελεί ταυτοχρόνως και σε κοινή εκκαθάριση της Α.Ε. του Κ.Ν. 2190/1920, και δεν τυγχάνει, κατά το ανωτέρω στάδιο της ειδικής χρηματιστηριακής εκκαθαρίσεως, αναλόγου εφαρμογής η παρ.6 του άρθρου 49 του ανωτέρω Κ.Ν., περί μη υπερβάσεως του χρόνου εκκαθαρίσεως πέραν της πενταετίας ή κατόπιν παρατάσεώς της πέραν της δεκαετίας. β) Κατά το στάδιο της ανωτέρω ειδικής χρηματιστηριακής εκκαθαρίσεως πρέπει να συντάσσονται ετήσιοι ισολογισμοί και να υποβάλλονται στις διατυπώσεις δημοσιότητος του άρθρου 7α του Κ.Ν. 2190/1920.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/377/2001
Εταιρείες Ανώνυμες. Περάτωση εκκαθαρίσεως και διαγραφή των από το Μητρώο ΑΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Μετά την παρέλευση πενταετίας ή δεκαετίας, από τον χρόνο ενάρξεως της εκκαθαρίσεως, που θέτει το άρθρο 49 του ΚΝ 2190/1920, αυτή (εκκαθάριση) θεωρείται περατωθείσα. Εκτοτε η Διοίκηση οφείλει, εντός ευλόγου χρόνου, από της ανωτέρω παρόδου της προθεσμίας, να προβαίνει στη διαγραφή της εταιρείας από το Μητρώο ΑΕ και να δημοσιεύει την σχετική ανακοίνωση περί διαγραφής στο ΦΕΚ (ΤΑΕ και ΕΠΕ), οπότε από της ανωτέρω δημοσιεύσεως παύει και η νομική προσωπικότητα της εταιρείας. 2. Η Διοίκηση οφείλει πριν την διαγραφή της εταιρείας από το Μητρώο να την καλεί, προκειμένου η τελευταία να υποβάλλει σχετικό αίτημά της, περί χορηγήσεως ειδικής αδείας του Υπουργείου Εμπορίου, για παράταση του σταδίου εκκαθαρίσεως (άρθρο 49 παρ.6 του ΚΝ 2190/1920). 3. Μετά την παύση της νομικής προσωπικότητας της ΑΕ, οι εταιρικοί της δανειστές και οι μέτοχοι αυτής, δύνανται να προστατευθούν, όσον αφορά τις απαιτήσεις τους, κατά τις γενικές διατάξεις του ΑΚ και ιδία με αυτές των άρθρων 75,76,1913 επ. και 1918 τούτου, περί ευθύνης των εκκαθαριστών και δικαστικής εκκαθαρίσεως κληρονομίας. 4. Η υποβολή αιτήματος από τους εκκαθαριστές της εταιρείας για περάτωση της εκκαθαρίσεως πέραν της πενταετίας, δεν απαιτείται να συνοδεύεται από σχετική απόφαση της Γενικής Συνελεύσεως (άρθρα 49 παρ.7 και 21 ΚΝ 2190/1920).
Ν.4324/2015
Ρυθμίσεις θεμάτων Δημόσιου Ραδιοτηλεοπτικού Φορέα, Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία
και τροποποίηση του άρθρου 48 του κ.ν. 2190/1920 και άλλες διατάξεις.
ΝΣΚ/297/2010
Απόκτηση ιδίων μετοχών ανώνυμης εταιρείας και διανομή τους στο προσωπικό της.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Το Π.Δ. 30/1988 εξακολουθεί να εφαρμόζεται και μετά την αντικατάσταση του άρθρου 16 του ΚΝ 2190/1920 με τη διάταξη του άρθρου 21 του Ν 3604/2007, και οι διατάξεις του αναμορφωμένου άρθρου 16 του ΚΝ 2190/1920 θα πρέπει να εφαρμόζονται σε συνδυασμό με το Π.Δ. 30/1988, η παραπομπή δε με τη διάταξη του άρθρου 1 παρ. 1 του Π.Δ. 30/1988 στην παράγραφο 2 του άρθρου 16 του ΚΝ 2190/1920 γίνεται πλέον στην παράγραφο 3 του αναμορφωμένου άρθρου 16 του ΚΝ 2190/1920. β) Η διανομή μετοχών στο προσωπικό της εταιρείας σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 1 του Π.Δ. 30/1988 μπορεί να γίνεται και χωρίς την καταβολή ανταλλάγματος από τους δικαιούχους.
ΠΟΛ 1083/2009
Μετατροπή προσωπικών εταιρειών σε ανώνυμη εταιρεία ή εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του κ.ν.2190/1920 και του άρθρου 53 του ν.3190/1955, αντίστοιχα.
Κ2-3683/2013
ΘΕΜΑ: ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΑΡΘΡΟΥ 232 ΤΟΥ Ν. 4072/2012 (ΦΕΚ Α 86) ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ Κ.Ν. 2190/1920 ΚΑΙ ΤΟΥ Ν. 3190/1955.
ΝΣΚ/191/2014
Νομιμότητα επιβολής κατάσχεσης εκ μέρους του δημοσίου και εις χείρας τρίτων για απαιτήσεις ανώνυμης χρηματιστηριακής εταιρείας, που τελεί σε εκκαθάριση. Συντρέχει νόμιμος λόγος ώστε το Δημόσιο α) να προβεί στην άρση της κατάσχεσης που επέβαλε εις χείρας τρίτου, ήτοι της τραπεζικής εταιρείας υπό την επωνυμία «….» και εις βάρος της οφειλέτριας εταιρείας «….», παρά την ρητή απαγόρευση της λήψης αναγκαστικών μέτρων, ενόσω η οφειλέτρια τελεί υπό εκκαθάριση κατά το Ν. 1806/1988 και το Ν. 3606/2007 και β) να αποδώσει ατόκως τα εκ μέρους της ως άνω τραπεζικής εταιρείας καταβληθέντα. (ομοφ.) - Παραπέμφθηκε από την υπ' αριθμ. 333/2013 Γνωμ. Α΄ Τμήματος ΝΣΚ.
Ν.2190/1920
Περί Ανωνύμων Εταιριών.
N.4548/2018-ΦΕΚ104/Α/13.6.2018: Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (1η Ιανουαρίου 2019) καταργούνται:…. α) τα άρθρα 1 έως 63δ και 90 έως 146 του κ.ν. 2190/ 1920, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν,
ΝΣΚ/467/2000
Ασφαλιστικές εταιρείες. Ασφαλιστική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τον συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 12α του ν.δ.400/1970 και 49 του κ.ν.2190/1920 συνάγεται, ότι η ασφαλιστική εκκαθάριση στην κατάσταση στην οποία τελεί ανώνυμη ασφαλιστική εταιρεία, διέπεται από τους ειδικότερους περί ιδιωτικής ασφαλίσεως κανόνες, τα δε όργανα εκκαθάρισης, που διορίζονται από το Δικαστήριο έχουν ρητή και σαφή εντολή, εκ του νόμου και το δικαστήριο, να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των ασφαλισμένων. Ως εκ τούτου η αδράνεια της Γ.Σ., να προβεί σε έγκριση των ετησίων καταστάσεων της εταιρείας δεν αναστέλλει την πρόοδο της ασφαλιστικής εκκαθάρισης.
ΝΣΚ/335/2011
Δυνατότητα καταχώρησης στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιριών, αποφάσεων της φερομένης ως αυτόκλητης καθολικής έκτακτης Γ.Σ. ανωνύμου εταιρίας, τελούσης υπό εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η Δ/νση Α.Ε. και Πίστεως της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου δεν πρέπει να προβεί σε καταχώριση στο οικείο Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών και σε σχετική δημοσίευση στο Τεύχος Α.Ε. και Ε.Π.Ε. της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, των αποφάσεων της από 14.9.2010, φερομένης ως αυτόκλητης καθολικής έκτακτης Γ.Σ., της υπό εκκαθάριση, κατ’ άρθρο 22 του Ν 3606/2007, τελούσης εταιρίας με την επωνυμία «G-TRADE ΑΝΩΝΥΜΗ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ», αφού σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, η ανωτέρω Γ.Σ., δεν ηδύνατο να προβεί σε αντικατάσταση των διορισμένων από το δικαστήριο, ως άνω εκκαθαριστών, καθόσον όπως συνάγεται από το από 14.9.2010 πρακτικό της που υπέβαλε προς την ανωτέρω Δ/νση, δεν είχε περατωθεί η ειδική εκκαθάριση του ανωτέρω άρθρου 22. β) Η ανωτέρω Δ/νση προκειμένου να θεωρήσει, εάν έχει πλέον ολοκληρωθεί το στάδιο της ειδικής εκκαθαρίσεως του άρθρου 22 του Ν 3606/2007, θα πρέπει, κατά τα προαναφερθέντα γενόμενα δεκτά στη θεωρία και τη νομολογία, να βασισθεί αποκλειστικά σε τυχόν υποβληθησόμενο σ’ αυτή, νέο πρακτικό Γ.Σ., από το οποίο θα προκύπτει η ανωτέρω περάτωση, δεν έχει δε την αρμοδιότητα να προβαίνει αυτεπαγγέλτως σε συλλογή αποδείξεων, όπως, εν προκειμένω, δια της λήψεως των επιστολών του Επόπτη και των ανωτέρω εκκαθαριστών που διορίσθηκαν από το δικαστήριο. γ) Εφόσον, από νέο πρακτικό Γ.Σ. συνάγεται, αφ’ ενός μεν, η περάτωση της ειδικής εκκαθαρίσεως του άρθρου 22 του Ν 3606/2007, αφ’ ετέρου δε, η λήψη νέας αποφάσεως της Γ.Σ. περί αντικαταστάσεως των ανωτέρω διορισμένων από το δικαστήριο, κατ’ εφαρμογή της παρ.9 του ανωτέρω άρθρου, εκκαθαριστών, είναι σύννομη μία τέτοια αντικατάσταση στα πλαίσια, πλέον, της κοινής εκκαθαρίσεως των άρθρων 49 επ. του Κ.Ν.2190/1920, υπό την προϋπόθεση βεβαίως, ότι η ανωτέρω απόφαση ελήφθη νομοτύπως με τη νόμιμη απαρτία και πλειοψηφία. (ομοφ.)
ΝΣΚ/392/2011
Παράλληλη ή μη αρμοδιότητα του Υπουργού Ανάπτυξης και του Αιρετού Περιφερειάρχη για άσκηση εκτάκτου ελέγχου στις Ανώνυμες Εταιρίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αρμόδιο όργανο για την άσκηση εκτάκτου διαχειριστικού ελέγχου, κατ’ άρθρο 40 του Κ.Ν. 2190/1920, σε «κοινές» ανώνυμες εταιρίες είναι ο Περιφερειάρχης της Αιρετής Περιφέρειας, κατ’ άρθρο 186 παρ.ΙΙ περ.Δ΄ 9 του Ν.3852/2010 «Καλλικράτης». (πλειοψ.)