ΝΣΚ/467/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ασφαλιστικές εταιρείες. Ασφαλιστική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τον συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 12α του ν.δ.400/1970 και 49 του κ.ν.2190/1920 συνάγεται, ότι η ασφαλιστική εκκαθάριση στην κατάσταση στην οποία τελεί ανώνυμη ασφαλιστική εταιρεία, διέπεται από τους ειδικότερους περί ιδιωτικής ασφαλίσεως κανόνες, τα δε όργανα εκκαθάρισης, που διορίζονται από το Δικαστήριο έχουν ρητή και σαφή εντολή, εκ του νόμου και το δικαστήριο, να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των ασφαλισμένων. Ως εκ τούτου η αδράνεια της Γ.Σ., να προβεί σε έγκριση των ετησίων καταστάσεων της εταιρείας δεν αναστέλλει την πρόοδο της ασφαλιστικής εκκαθάρισης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/469/2000
Ασφαλιστικές εταιρείες. Ασφαλιστική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τις διατάξεις των άρθρων 10 και 12α του ν.δ.400/70 συνάγεται ότι μετά του Επικουρικού Κεφαλαίου, ο Υπουργός Ανάπτυξης υποχρεούται στην παροχή εγκρίσεως μεταβιβάσεως του δικαιώματος διοίκησης και διάθεσης των περιουσιακών στοιχείων, που έχουν τεθεί σε ασφαλιστική τοποθέτηση, σε ανώνυμες ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν τεθεί σε ασφαλιστική εκκαθάριση.
ΝΣΚ/335/2011
Δυνατότητα καταχώρησης στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιριών, αποφάσεων της φερομένης ως αυτόκλητης καθολικής έκτακτης Γ.Σ. ανωνύμου εταιρίας, τελούσης υπό εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η Δ/νση Α.Ε. και Πίστεως της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου δεν πρέπει να προβεί σε καταχώριση στο οικείο Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών και σε σχετική δημοσίευση στο Τεύχος Α.Ε. και Ε.Π.Ε. της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, των αποφάσεων της από 14.9.2010, φερομένης ως αυτόκλητης καθολικής έκτακτης Γ.Σ., της υπό εκκαθάριση, κατ’ άρθρο 22 του Ν 3606/2007, τελούσης εταιρίας με την επωνυμία «G-TRADE ΑΝΩΝΥΜΗ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ», αφού σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, η ανωτέρω Γ.Σ., δεν ηδύνατο να προβεί σε αντικατάσταση των διορισμένων από το δικαστήριο, ως άνω εκκαθαριστών, καθόσον όπως συνάγεται από το από 14.9.2010 πρακτικό της που υπέβαλε προς την ανωτέρω Δ/νση, δεν είχε περατωθεί η ειδική εκκαθάριση του ανωτέρω άρθρου 22. β) Η ανωτέρω Δ/νση προκειμένου να θεωρήσει, εάν έχει πλέον ολοκληρωθεί το στάδιο της ειδικής εκκαθαρίσεως του άρθρου 22 του Ν 3606/2007, θα πρέπει, κατά τα προαναφερθέντα γενόμενα δεκτά στη θεωρία και τη νομολογία, να βασισθεί αποκλειστικά σε τυχόν υποβληθησόμενο σ’ αυτή, νέο πρακτικό Γ.Σ., από το οποίο θα προκύπτει η ανωτέρω περάτωση, δεν έχει δε την αρμοδιότητα να προβαίνει αυτεπαγγέλτως σε συλλογή αποδείξεων, όπως, εν προκειμένω, δια της λήψεως των επιστολών του Επόπτη και των ανωτέρω εκκαθαριστών που διορίσθηκαν από το δικαστήριο. γ) Εφόσον, από νέο πρακτικό Γ.Σ. συνάγεται, αφ’ ενός μεν, η περάτωση της ειδικής εκκαθαρίσεως του άρθρου 22 του Ν 3606/2007, αφ’ ετέρου δε, η λήψη νέας αποφάσεως της Γ.Σ. περί αντικαταστάσεως των ανωτέρω διορισμένων από το δικαστήριο, κατ’ εφαρμογή της παρ.9 του ανωτέρω άρθρου, εκκαθαριστών, είναι σύννομη μία τέτοια αντικατάσταση στα πλαίσια, πλέον, της κοινής εκκαθαρίσεως των άρθρων 49 επ. του Κ.Ν.2190/1920, υπό την προϋπόθεση βεβαίως, ότι η ανωτέρω απόφαση ελήφθη νομοτύπως με τη νόμιμη απαρτία και πλειοψηφία. (ομοφ.)
ΝΣΚ/360/2014
Ανώνυμες Εταιρείες – Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (Ο.Π.Ε.Π.) Α.Ε. – Λύση – Εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το καθεστώς της εκκαθάρισης του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (Ο.Π.Ε.Π.) Α.Ε., ρυθμίζεται προεχόντως και ειδικώς από τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 64 του Ν. 4002/2011 και της απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού, που προβλέπεται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτών. Συμπληρωματικώς, και μόνον για όσα θέματα της εκκαθάρισης δεν ρυθμίζονται από τις ανωτέρω διατάξεις του Ν. 4002/2011 και της υπουργικής απόφασης, μπορεί να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις του καταστατικού της εταιρείας Ο.Π.Ε.Π. Α.Ε. και του Κ.Ν. 2190/1920 «Περί ανωνύμων εταιρειών», μη εφαρμοζομένων επ’ αυτής των διατάξεων του άρθρου 14Α του Ν. 3429/2005. (ομοφ.)
ΝΣΚ/153/2003
Ευθύνη εποπτών και εκκαθαριστών ασφαλιστικών επιχειρήσεων σε ασφαλιστική εκκαθάριση, έναντι του Δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφαλίσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο επόπτης και ο εκκαθαριστής σύμφωνα με το άρθρο 12α παρ.12 του Ν. Δ/τος 400/1970, ως ισχύει, δεν υπέχουν οποιαδήποτε ευθύνη για χρέη της ασφαλιστικής επιχειρήσεως προς το Δημόσιο ή τους φορείς κοινωνικής ασφαλίσεως, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαιώσεώς των, δηλ. αδιαφόρως, αν τα χρέη γεννήθηκαν και βεβαιώθηκαν κατά το στάδιο λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρείας ή κατά το στάδιο της ασφαλιστικής εκκαθαρίσεως. Τα ανωτέρω πρόσωπα, όμως, δεν απαλλάσσονται από την κοινή ευθύνη των άρθρων 914, 919 Α.Κ.
ΝΣΚ/308/2013
α) Δυνατότητα ή μη καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. (Γενικό Εμπορικό Μητρώο) ορισμένων πράξεων και στοιχείων από Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες (Π.Α.Ε.) που τελούν υπό εκκαθάριση, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει απόφαση αναβίωσης αυτών. β) Δυνατότητα ή μη «αυτεπάγγελτης» μεταβολής των καταχωρίσεων περί λύσης και εκκαθάρισης των εν λόγω Π.Α.Ε., από την αρμόδια για την καταχώρισή τους Υπηρεσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η μη ύπαρξη απόφασης αναβίωσης των αφορώντων το ερώτημα Π.Α.Ε. από τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων τους, κατά τις διατάξεις του άρθρου 111 του Ν. 2725/1999, σε συνδυασμό με τις οικείες διατάξεις του θεσμικού νόμου των ανωνύμων εταιρειών (κ.ν. 2190/1920), έχει ως συνέπεια ότι αυτές εξακολουθούν να τελούν υπό εκκαθάριση, και επομένως, δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την καταχώριση των επίμαχων πράξεων και στοιχείων τους στο Γ.Ε.ΜΗ., πριν την αναβίωση αυτών, καθώς οι εν λόγω πράξεις και στοιχεία συνάπτονται με την καταστατική λειτουργία τους ως ποδοσφαιρικών ανωνύμων εταιρειών. β) Ενόψει των πραγματικών δεδομένων της υπόθεσης, δεν μπορεί να διαγνωσθεί εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις του άρθρου 11 παρ.2 του Ν. 3419/2005 για την «αυτεπάγγελτη» μεταβολή των καταχωρίσεων περί λύσης και εκκαθάρισης των εν λόγω Π.Α.Ε. από την αρμόδια για την καταχώρισή τους Υπηρεσία. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/201/2018
Ανάθεση υπηρεσιών καθαριστή:..Στη συγκεκριμένη περίπτωση από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν μπορεί να τεκμηριωθεί το ποσό των 2.500,00 ευρώ που διατίθεται ως μηνιαία αμοιβή στον εκκαθαριστή - ορκωτό ελεγκτή λογιστή - της ... που ανέλαβε την εκκαθάριση της .... και η οποία εισπράττεται από τη .... (άρθρο 4 της σύμβασης), ούτε το χρονικό διάστημα για το οποίο η αμοιβή αυτή θα πρέπει να καταβάλλεται, αφού σύμφωνα με το άρθρο 4 της σύμβασης αυτό είναι καταρχάς τρίμηνο, ωστόσο προβλέπεται δυνατότητα ανανέωσης χωρίς η χρονική περίοδος αυτής να προσδιορίζεται, ενώ στο 3793/18.7.2018 έγγραφο του Δήμου ... σημειώνεται ότι «η εκκαθάριση βρίσκεται σε εξέλιξη και πρέπει να διεκπεραιωθεί ομαλά, η λήξη της σύμβασης είναι 23.7.2018, όμως δεν έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση οπότε απαιτείται να γίνει παράταση του χρόνου πέραν των τριών μηνών που έχει υπογραφεί αρχικά. Η παράταση θα γίνει με απόφαση του Δ.Σ. ...». Ενόψει των ανωτέρω, η 357/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... περί απευθείας ανάθεσης υπηρεσιών εκκαθαριστή είναι πλημμελής, καθόσον δεν υπάρχει κανένα στοιχείο σχετιζόμενο με την περιουσιακή και οικονομική κατάσταση της ...., το αντικείμενό της και τη, συνεπεία αυτών, πολυπλοκότητα του αντικειμένου της εκκαθάρισης, που να τεκμηριώνει την ως άνω δαπάνη, για την οποία, επίσης, είναι ακαθόριστο για πόσο χρονικό διάστημα αυτή θα καταβάλλεται, αφού η καταβολή της συναρτάται απόλυτα από τη χρονική διάρκεια της εκκαθάρισης, η οποία, όμως, είναι άγνωστη, ούτε καν κατά προσέγγιση προσδιορισθείσα. Εξάλλου, ούτε προσφορά της εταιρείας ... προσκομίζεται, ώστε να γίνει αντιληπτό με βάση ποια κριτήρια αυτή διαμορφώθηκε. Επιπλέον, ούτε στο σχετικό πρωτόκολλο παραλαβής υπηρεσιών προσδιορίζονται ποιες από τις εργασίες εκκαθάρισης που περιλαμβάνονται στο άρθρο 49 του κ.ν. 2190/1920 παρελήφθησαν, ώστε να μπορεί να συναχθεί κάποιο κριτήριο περί της εξαγωγής του ποσού της δαπάνης από το Δήμο ....Συνεπώς, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/59/2002
Η κατάταξη των προνομίων του άρθρου 10 του ΝΔ 400/1970, κατά την ασφαλιστική εκκαθάριση ανωνύμου ασφαλιστικής εταιρείας, εν σχέσει με τα προνόμια του άρθρου 975 Κ.Πολ.Δικ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Μετά από την προνομιακή ικανοποίηση των απαιτήσεων κατά τα άρθρα 10 παρ.1 και 12α και 8 του ΝΔ 400/1970, μπορεί στο τυχόν απομένον υπόλοιπο να εφαρμοστούν αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 975 Κ.Πολ.Δικ. β) Το καταληκτικό χρονικό όριο των απαιτήσεων των εργαζομένων του άρθρου 10 του ΝΔ 400/70, ταυτίζεται με την κοινοποίηση σχετικής εγγράφου καταγγελίας εκ μέρους του εκκαθαριστή ή του επόπτη εκκαθάρισης, το δε χρονικό όριο, εντός του οποίου θα πρέπει να έχουν γεννηθεί οι ανωτέρω απαιτήσεις, εξικνείται μέχρι δύο (2) έτη πριν από τον χρόνο της αναγγελίας. Οι απαιτήσεις αποζημιώσεως των ως άνω εργαζομένων, λόγω καταγγελίας της σχέσης εργασίας τους, απολαύουν του προνομίου της διάταξης του άρθρου 10 παρ.1 του ΝΔ 400/1970, ανεξάρτητα από τον χρόνο που προέκυψαν. γ) Οι απαιτήσεις των δικηγόρων της παρ.3 του άρθρου 975 Κ.Πολ.Δικ., που εφαρμόζεται αναλογικά στο τυχόν απομένον υπόλοιπο, μετά την προνομιακή ικανοποίηση των απαιτήσεων σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις του ΝΔ 400/70, προηγούνται άλλων απαιτήσεων με γενικό προνόμιο και των απαιτήσεων των εγχειρογράφων δανειστών. δ) Με την διάταξη της παρ.16 του άρθρου 6 του Ν 2479/1997 υπήχθησαν στην προνομιακή τάξη της παρ.3 του άρθρου 975 Κ.Πολ.Δικ. οι απαιτήσεις από αμοιβές, έξοδα και αποζημιώσεις των δικηγόρων, είτε αμείβονται κατά υπόθεση είτε με πάγια περιοδική αμοιβή, ενώ για τους έμμισθους δικηγόρους υπήχθησαν και οι απαιτήσεις για αποζημίωση λόγω λύσης της σύμβασης έμμισθης εντολής.