ΝΣΚ/327/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Οφειλόμενες κατά νόμο ενέργειες των αρμοδίων υπηρεσιών της Βουλής μετά την περιέλευση σε αυτές, εγγράφου του Τμήματος Μηνύσεων της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Σερρών, με το οποίο ανακοινώθηκε η άσκηση ποινικής δίωξης κατά μετακλητού υπαλλήλου της, ενόψει των πρόσφατων τροποποιήσεων των διατάξεων του Πειθαρχικού Δικαίου και της ιδιαιτερότητας της κατηγορίας του συγκεκριμένου υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Αναφορικά με την υπηρεσιακή κατάσταση του υπαλλήλου περί του οποίου το έγγραφο ερώτημα, ισχύει ό,τι ισχύει και επί των μονίμων υπαλλήλων της Βουλής, πλην της μονιμότητας, και συνεπώς σε περίπτωση διάπραξης πειθαρχικού παραπτώματος εφαρμόζεται το πειθαρχικό δίκαιο, που εφαρμόζεται και στο μόνιμο προσωπικό της Βουλής, δηλαδή εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων του Ν. 3528/2007 (ΦΕΚ Α΄ 26), όπως ισχύουν και αναλόγως της ακριβούς ημερομηνίας τέλεσης των αποδιδόμενων πειθαρχικών παραπτωμάτων. 2. Από τις προαναφερόμενες διατάξεις των άρθρων 110 και 114 του εφαρμοζομένου εν προκειμένω Ν. 3528/2007, προκύπτει ότι η άσκηση πειθαρχικής δίωξης, όταν υπάρχουν στοιχεία για διάπραξη πειθαρχικών παραπτωμάτων, αποτελεί υποχρέωση του πειθαρχικού οργάνου και συνεπώς τούτο πρέπει να προβεί σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την διαπίστωση της τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων και τη δίωξη αυτών. Ως εκ τούτου ο κατά νόμο πειθαρχικώς προϊστάμενος οφείλει, ευθύς ως λάβει γνώση της άσκησης ποινικής δίωξης κατά υπαλλήλου, του οποίου τυγχάνει πειθαρχικώς προϊστάμενος, να συλλέξει επαρκή στοιχεία από την ποινική δικογραφία μετά από αλληλογραφία με τις αρμόδιες ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές και, εφόσον κρίνει ότι βάσει αυτών δικαιολογείται η άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά του προαναφερομένου υπαλλήλου, ή να ασκήσει ο ίδιος την πειθαρχική δίωξη ή να διαβιβάσει την υπόθεση στο πειθαρχικώς ανώτερο όργανο, στην περίπτωση, που η τυχόν επιβληθησομένη ποινή ξεπερνά την αρμοδιότητά του. Στην περίπτωση δε, που ο ίδιος ο υπάλληλος παραπεμφθεί στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο για τα πειθαρχικά παραπτώματα, που αναφέρονται στην περ. ε’ της παρ.1 του άρθρου 103 του Ν. 3528/2007, μεταξύ των οποίων και η χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπής ή ανάξια για υπάλληλο διαγωγή εντός και εκτός υπηρεσίας, θα τεθεί αυτοδικαίως σε κατάσταση αργίας και η αρμόδια υπηρεσία θα εκδώσει περί αυτού διαπιστωτική πράξη. 3. Σε κάθε περίπτωση η αρμόδια υπηρεσία της Βουλής οφείλει με διαρκή επικοινωνία με την αρμόδια υπηρεσία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Σερρών να ενημερώνεται για την εξέλιξη της υπόθεσης και να λαμβάνει γνώση των στοιχείων του φακέλου, και κυρίως των περιστατικών (π.χ. έκδοση εντάλματος προσωρινής κράτησης, αμετάκλητη παραπομπή για τα αναφερόμενα στη σχετική διάταξη ποινικά αδικήματα κ.ά.), η συνδρομή των οποίων συνιστά τις προϋποθέσεις, για τη θέση του προαναφερομένου σε αυτοδίκαιη αργία, σε εφαρμογή των περιπτώσεων α, β, και γ, της παρ.1 του άρθρου 103 του Ν. 3528/2007. 4. Ανεξάρτητα από τα παραπάνω οι διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 104 του Ν. 3528/2007 παρέχουν την ευχέρεια στον πειθαρχικώς προϊστάμενο, σε κατεπείγουσες περιπτώσεις και εφόσον διακυβεύεται το συμφέρον της υπηρεσίας, να εκδώσει αιτιολογημένη απόφαση, που επιδίδεται, σε αυτόν, τον οποίον αφορά, περί αναστολής της άσκησης καθηκόντων του εν λόγω υπαλλήλου, περί του οποίου, όμως πρέπει να γνωμοδοτήσει το πειθαρχικό συμβούλιο εντός τριάντα (30) ημερών. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/55/2013
Zητήματα ερμηνείας και εφαρμογής του άρθρου πρώτου (αργία-αναστολή άσκησης καθηκόντων) και άρθρου δεύτερου (πειθαρχικό δίκαιο) του ν. 4057/2012.1) Για την εφαρμογή των άρθρων 103 και 105 είτε του ν. 3528/2007 (Α΄26), είτε του ν. 4057/2012 (Α΄54), λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία έναρξης της προσωρινής κράτησης των υπαλλήλων, ανεξάρτητα από τον χρόνο της έκδοσης του εντάλματος προσωρινής κράτησης. 2) Μια πειθαρχική υπόθεση θεωρείται εκκρεμής με την έναρξη της πειθαρχικής δίωξης, η οποία αρχίζει είτε με την επίδοση της κλήσης του υπαλλήλου σε απολογία από το μονομελές πειθαρχικό όργανο, είτε με την έκδοση του εγγράφου περί παραπομπής αυτού στο Πειθαρχικό Συμβούλιο (άρθρο 122 παρ. 1 του ν. 3528/2007, είτε του ίδιου άρθρου όπως αντικαταστάθηκε από τον ν. 4057/2012. 3) Για τα πειθαρχικά παραπτώματα που τελέστηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4057/2012 θα εφαρμοστούν οι ουσιαστικού χαρακτήρα διατάξεις του προϊσχύσαντος πειθαρχικού δικαίου (άρθρο 106 επ. ν. 3528/2007) και οι διαδικαστικής φύσεως διατάξεις του νέου πειθαρχικού κώδικα (άρθρο δεύτερο ν. 4057/2012). Για εκείνα εκ των παραπτωμάτων που εξακολούθησαν και μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4057/2012 θα εφαρμοστούν τόσο οι ουσιαστικής όσο και οι διαδικαστικής φύσεως διατάξεις του νέου πειθαρχικού κώδικα του ν. 4057/2012 και 4) Για τον καθορισμό του ύψους των αποδοχών των υπαλλήλων, κατά τον χρόνο κατά τον οποίο αυτοί έχουν περιέλθει σε κατάσταση αυτοδίκαιης αργίας, στην μεν, ως άνω, πρώτη περίπτωση θα εφαρμοστεί η διάταξη του προϊσχύσαντος άρθρου 105 του ν. 3528/2007, στη δε δεύτερη περίπτωση η διάταξη του άρθρου 105 όπως αντικαταστάθηκε από τον ν. 4057/2012. (ομοφ.)
ΝΣΚ/497/2012
Δημόσιοι υπάλληλοι – Παύση πειθαρχικής δίωξης δημοσίου υπαλλήλου λόγω παραγραφής – Εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 105 του Ν.3528/2007.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στα πλαίσια εφαρμογής του άρθρου 105 παρ.2 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο, επιλαμβανόμενο σχετικού αιτήματος, έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει αιτιολογημένα περί της απόδοσης στον υπάλληλο των αποδοχών, ή μέρους αυτών, που του παρακρατήθηκαν κατά το διάστημα που διετέλεσε σε αργία, η δε περίπτωση παύσης πειθαρχικής δίωξης υπαλλήλου λόγω παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος, δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις της διάταξης αυτής. Άλλως και σε κάθε περίπτωση η, εν προκειμένω κρινόμενη, σχετική αξίωση της υπαλλήλου Ι.Ε. έχει παραγραφεί. (ομοφ.)
ΝΣΚ/299/2014
Δυνατότητα ή μη παραιτήσεως υπαλλήλου σε περίπτωση πειθαρχικής δίωξης εις βάρος του – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 148 παρ.2 του Υ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Α) Δύναται, μετά την έκδοση απόφασης από το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό- Υπηρεσιακό Συμβούλιο του οικείου φορέα, με την οποία επιβλήθηκε στον πειθαρχικώς διωκόμενο υπάλληλο η πειθαρχική ποινή της προσωρινής παύσης τριών μηνών με πλήρη στέρηση των αποδοχών, λόγω αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων και την, κατόπιν υποβολής της προβλεπόμενης από το νόμο ένστασης εκ μέρους του ανωτέρω υπαλλήλου, ακύρωση της ως άνω απόφασης από το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο για παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας και αναπομπή της υπόθεσης στο προαναφερθέν Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο, να επιβληθεί στον εν λόγω υπάλληλο, κατά την εκ νέου εκδίκασή της στο Συμβούλιο αυτό, η πειθαρχική ποινή της οριστικής παύσης, χωρίς να επέρχεται η κατά τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 141 του Ν. 3528/2007 ανεπίτρεπτη χειροτέρευση της θέσης του. (πλειοψ.) Β) Η Διοίκηση επιβάλλεται να προβαίνει και σε ουσιαστική εκτίμηση κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης, σύμφωνα με όσα αναπτύσσονται στο σκεπτικό της παρούσας, προκειμένου να αποφανθεί για την αποδοχή ή μη των εκάστοτε υποβαλλομένων, κατά τη διάρκεια της πειθαρχικής εκκρεμοδικίας ενώπιον του αρμοδίου Πειθαρχικού- Υπηρεσιακού Συμβουλίου, για παράπτωμα που μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης, αιτήσεων παραίτησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/330/2016
Αρμόδιο πειθαρχικό Συμβούλιο για την εκδίκαση πειθαρχικών παραπτωμάτων ιατρών του ΕΣΥ με αλλεπάλληλες υπηρεσιακές μεταβολές – Εφαρμοστέες ουσιαστικές και διαδικαστικές διατάξεις, που διέπουν τις εκκρεμείς υποθέσεις τους(...)Στις υποθέσεις των συγκεκριμένων ιατρών του ΕΣΥ αρμόδιο είναι το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό των ιατρών ΕΣΥ της οικείας ΔΥΠΕ. Οι εν λόγω υποθέσεις διέπονται από τις διαδικαστικές πειθαρχικές διατάξεις του ν 4057/2012, όπως ισχύουν κατά την έναρξη της πειθαρχικής διαδικασίας και από τις ουσιαστικές διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο τέλεσης των πειθαρχικών παραπτωμάτων
ΝΣΚ/92/2009
Δημόσιοι υπάλληλοι – Ποινή οριστικής παύσης – Αθώωση – Επάνοδος υπαλλήλου στην Υπηρεσία – Επιστροφή των παρακρατηθεισών αποδοχών του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο υπάλληλος ο οποίος τιμωρήθηκε με την ποινή της οριστικής παύσης με απόφαση του Πρωτοβάθμιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου και κηρύχθηκε αθώος των αποδιδομένων σ αυτόν πειθαρχικών παραπτωμάτων με απόφαση του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου επανέρχεται αυτοδίκαια στην Υπηρεσία του από τη δημοσίευση της απόφασης του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου και του καταβάλλονται ατόκως όλες οι παρακρατηθείσες αποδοχές του, αφού αφαιρεθούν τα ποσά που, τυχόν, απεκόμισε από την παροχή εργασιών κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
ΝΣΚ/452/2011
Διπλωματικοί υπάλληλοι – Υποχρέωση ή μη της Διοίκησης κάλυψης των εξόδων μετάβασης από το εξωτερικό στην Αθήνα προς εξέταση πειθαρχικών παραπτωμάτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν προκύπτει υποχρέωση της Διοίκησης να καλύψει τα έξοδα μετάβασης διπλωματικού υπαλλήλου από την Εξωτερική Αρχή, στην οποία υπηρετεί, στην Αθήνα, προκειμένου αυτός να εμφανισθεί αυτοπροσώπως ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου του Υπουργείου Εξωτερικών, δυνάμει του άρθρου 35 παρ. 5 του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/446/2012
Α.Ε.Ι. – Πειθαρχικό παράπτωμα φοιτητή – Συγκρότηση Πειθαρχικού Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση διάπραξης πειθαρχικού παραπτώματος από προπτυχιακούς φοιτητές επιβάλλονται με ευθύνη των Α.Ε.Ι., ανάλογα με τη βαρύτητα του παραπτώματος, οι πειθαρχικές ποινές που προβλέπονται από τους Εσωτερικούς Κανονισμούς Λειτουργίας τους και προσιδιάζουν στη φοιτητική ιδιότητα. Η Κοσμητεία ή το Συμβούλιο της Σχολής ή το Δ.Σ. ή το Συμβούλιο του Τμήματος, κατά περίπτωση, έχουν αρμοδιότητα να διαπιστώνουν τη διάπραξη πειθαρχικών παραπτωμάτων από προπτυχιακούς φοιτητές και να επιβάλλουν τις προβλεπόμενες πειθαρχικές ποινές. Το παράπτωμα του αναφερόμενου στο ερώτημα φοιτητή (αντιγραφή), εμπίπτει στις διατάξεις της περ.α’ της παρ.2 του άρθρου 23 του Π.Δ.160/2008. Δεν τίθεται, στη συγκεκριμένη περίπτωση ζήτημα τρόπου συγκρότησης του αρμόδιου Πειθαρχικού Συμβουλίου, αφού τούτο συγκροτείται ευθέως από το νόμο (άρθρο 7 του Π.Δ.160/2008). (ομοφ.)
ΝΣΚ/416/2008
Αρμοδιότητα πειθαρχικώς προϊσταμένου και υπηρεσιακού συμβουλίου σε περίπτωση απόσπασης υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό την ισχύ του νέου Υπαλληλικού Κώδικα (Ν 3528/2007), αρμόδιος πειθαρχικώς προϊστάμενος του υπαλλήλου είναι (με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 117 που αναφέρεται στην πειθαρχική εξουσία του Υπουργού Εσωτερικών για παραπτώματα υπαλλήλων που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση των πολιτών) ο προϊστάμενος της οργανικής του θέσης, ενώ αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο στην ως άνω περίπτωση είναι το υπηρεσιακό συμβούλιο της υπηρεσίας στην οποία υπηρετεί με απόσπαση, εφόσον το παράπτωμά του σχετίζεται με τα καθήκοντα της θέσης στην οποία υπηρετεί.
ΝΣΚ/216/2013
Προσφυγή τραπεζικού υπαλλήλου κατά αποφάσεως του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου της Τράπεζας, ενώπιον του Τριτοβάθμιου Διατραπεζικού Πειθαρχικού Συμβουλίου, όταν παρακάμφθηκε το στάδιο εκδίκασης της υπόθεσης στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο της Τράπεζας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μπορεί να γίνει τυπικά δεκτή προσφυγή τραπεζικού υπαλλήλου κατά αποφάσεως οριστικής απόλυσης του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου της Τράπεζας, ενώπιον του Τριτοβάθμιου Διατραπεζικού Πειθαρχικού Συμβουλίου, όταν δεν προσβλήθηκε αυτή προηγουμένως ενώπιον του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου της Τράπεζας. (ομοφ.)
ΔΙΔΑΔ/Φ.69/1/οικ.13718/2012
Θέμα: Σύσταση πειθαρχικών συμβουλίων του άρθρου 146Β του ν.3528/2007 όπως ο ν.3528/2007 τροποποιήθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4057/2012.