ΝΣΚ/332/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διάρκεια μισθώσεως δημόσιας υπηρεσίας ενόψει πρόβλεψης χρηματοδότησης από το Ε.Σ.Π.Α. της λειτουργίας αυτής για ορισμένο χρονικό διάστημα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάρκεια των συναφθησόμενων μισθώσεων προς στέγαση Συμβουλευτικών Κέντρων της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων θα είναι δωδεκαετής. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/20/2001
Συμβάσεις μισθώσεως έργου κοινωνιολόγων και ψυχολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παροχή υπηρεσιών τριών κοινωνιολόγων και ενός ψυχολόγου στις γυναίκες στις οποίες παρέχει συνδρομή το Κέντρο Υποδοχής Κακοποιημένων Γυναικών της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεων μισθώσεως έργου, δοθέντος ότι δεν είναι απαραίτητη η εξάρτηση των παραπάνω από τον εργοδότη, οι δε συμβαλλόμενοι μπορούν να αποβλέπουν στο αποτέλεσμα, άλλωστε από το νόμο δεν επιβάλλεται η παροχή τέτοιου επιστημονικού έργου μόνο στα πλαίσια συμβάσεως εργασίας. Συντρέχει, εξ άλλου, εν προκειμένω, έκτακτη υπηρεσιακή ανάγκη, αφού στην Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων δεν έχουν συσταθεί θέσεις κοινωνιολόγων και ψυχολόγου.
ΝΣΚ/102/2005
Συμβάσεις μισθώσεως έργου κοινωνιολόγων, ψυχολόγου και κοινωνικού ανθρωπολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παροχή υπηρεσιών δύο κοινωνιολόγων, ενός ψυχολόγου και ενός κοινωνικού ανθρωπολόγου στις γυναίκες στις οποίες παρέχει συνδρομή το Κέντρο Υποδοχής Κακοποιημένων Γυναικών της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεων μισθώσεως έργου, δοθέντος ότι δεν είναι απαραίτητη η εξάρτηση των παραπάνω από τον εργοδότη, οι δε συμβαλλόμενοι μπορούν να αποβλέπουν στο αποτέλεσμα. Άλλωστε από το νόμο δεν επιβάλλεται η παροχή τέτοιου επιστημονικού έργου μόνο στα πλαίσια συμβάσεως εργασίας. Συντρέχει, εξ άλλου, εν προκειμένω, έκτακτη υπηρεσιακή ανάγκη, αφού στην Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων δεν έχουν συσταθεί θέσεις κοινωνιολόγων, ψυχολόγου και κοινωνικού ανθρωπολόγου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/438/2008
Συμβάσεις μισθώσεως έργου. Παροχή βεβαιώσεως της παρ.2 του άρθρου 6 του Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παροχή νομικών συμβουλών από τρεις νομικούς σε γυναίκες θύματα ενδοοικογενειακής και άλλων μορφών βίας, οι οποίες απευθύνονται στα Συμβουλευτικά Κέντρα της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του Υπουργείου Εσωτερικών, δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεων μισθώσεως έργου διότι συνιστά παροχή νομικών υπηρεσιών.
ΝΣΚ/240/2013
Λύση μισθώσεων που έχουν συναφθεί προς στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου, αλλά χωρίς τις διατυπώσεις που απαιτούνται από το ν. 3130/2003 περί μισθώσεων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Σύμβαση μισθώσεως, η οποία έχει συναφθεί για στέγαση υπηρεσίας του Δημοσίου χωρίς τις απαιτούμενες νόμιμες διατυπώσεις, που αποτελούν συστατικές προϋποθέσεις του κύρους της, ούτε έχει συναφθεί δυνάμει ειδικής διάταξης, είναι νομικά ανύπαρκτη, άλλως απολύτως άκυρη και, επομένως, για την λύση της δεν απαιτείται τήρηση ειδικής διατυπώσεως, β) Σύμβαση μισθώσεως που έχει συναφθεί για στέγαση υπηρεσίας του Δημοσίου, επίσης χωρίς τις απαιτούμενες νόμιμες διατυπώσεις, πλην όμως, από ειδική διάταξη προβλέπεται για την υπηρεσία αυτή η δυνατότητα σύναψης μισθώσεως κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, νομίμως έχει συναφθεί και για την λύση της εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο σχετικό συμφωνητικό μισθώσεως, και τέλος γ) Σύμβαση μισθώσεως που έχει συναφθεί από επιχείρηση του Δημοσίου με τη νομική μορφή της ανώνυμης εταιρείας δεν υπάγεται στις ρυθμίσεις του ν. 3130/2003, αλλά, λόγω της εμπορικής ιδιότητας της μισθώτριας επιχειρήσεως του Δημοσίου κατά το τυπικό κριτήριο, αποτελεί εμπορική μίσθωση, η οποία λύεται κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 43 του εδώ εφαρμοστέου π.δ. 34/1995. (ομοφ.)
ΝΣΚ/110/2006
Καταγγελία συμβάσεων μισθώσεων οικημάτων στις οποίες στεγάζονται Υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις μισθώσεως ακινήτων για τη στέγαση ιατρείων και κλινικών του ΙΚΑ διέπονται από τις διατάξεις του ΠΔ 34/1995 και ως εκ τούτου οι μισθώσεις αυτές δύνανται να καταγγελθούν σύμφωνα με το άρθρο 43 του ανωτέρω Π.Δ/τος. Εξ’ άλλου, δεν μπορεί να εφαρμοσθούν για τις μισθώσεις διοικητικών Υπηρεσιών του ΙΚΑ οι ειδικές διατάξεις του ΠΔ της 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως Δημοσίων Υπηρεσιών», η εφαρμογή των οποίων επιφυλάχθηκε αποκλειστικά στις μισθώσεις που συνάπτει το Δημόσιο, ούτε του ΠΔ 715/1979 από την εφαρμογή του οποίου εξαιρέθηκε ρητά το ΙΚΑ, με το άρθρο μόνο του ΠΔ 192/1986. Συνεπώς η ύπαρξη νομίμου δικαιώματος του ΙΚΑ για καταγγελία των μισθώσεων ορισμένου χρόνου που έχει συνάψει για την στέγαση διοικητικών Υπηρεσιών του κρίνεται μόνο με βάση τις διατάξεις και αρχές του αστικού δικαίου, δοθέντος μάλιστα ότι στον Κανονισμό μισθώσεων του ΙΚΑ δεν περιελήφθη ρύθμιση του εξεταζομένου θέματος.
ΝΣΚ/379/2006
Σύμβαση μισθώσεως έργου. Παροχή βεβαιώσεως του άρθρου 6 παρ.2 του Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παροχή υπηρεσιών ενός επιστήμονα για την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης κατά την υλοποίηση δράσεων που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας EQUAL, η οποία συνίσταται στη σύνταξη συνθετικής Έκθεσης για την υποστήριξη των συνόδων τεσσάρων (4) διαρκών Φόρουμ, την προετοιμασία πρότυπου υλικού και της γενικής καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης επιχειρήσεων σε θέματα Ισότητας, την σύνταξη εισηγήσεων, εκθέσεων και έντυπου υλικού ενημέρωσης, καθώς και την προκαταρκτική μελέτη για τις προδιαγραφές ενός κοινωνικού διαλόγου για θέματα ίσων ευκαιριών και υποστηρικτικές δράσεις για τον κοινωνικό διάλογο, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεως μισθώσεως έργου, χωρίς να υποκρύπτεται σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, δοθέντος ότι δεν είναι απαραίτητη η εξάρτηση του επιστήμονα από τον εργοδότη, οι δε συμβαλλόμενοι μπορούν να αποβλέπουν στο αποτέλεσμα. Άλλωστε από το νόμο δεν επιβάλλεται η παροχή τέτοιου επιστημονικού έργου μόνο στο πλαίσιο συμβάσεως εργασίας. Συντρέχει, εξάλλου, εν προκειμένω, έκτακτη υπηρεσιακή ανάγκη, αφού στη Γενική Γραμματεία Ισότητας δεν υπηρετεί το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που απαιτείται για τον χειρισμό των παραπάνω θεμάτων.
ΝΣΚ/192/2015
Περιπτώσεις μεταφοράς πιστώσεων, προς τον σκοπό πληρωμής αναδόχων, σε εκτέλεση συμβάσεων προμηθειών, παροχής υπηρεσιών και μισθώσεων ακινήτων – Προληπτικός έλεγχος των προϋποθέσεων της παρ.3 του άρθρου 41 του ν. 4129/2013, τόσο των επιχορηγήσεων όσο και των χρηματοδοτήσεων των παρ.1 και 2 του εν λόγω άρθρου.Προς τον σκοπό της σύννομης ασκήσεως των αρμοδιοτήτων της ερωτώσας υπηρεσίας και μόνο και ασχέτως των αρμοδιοτήτων, απόψεων και ενεργειών α) του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, β) της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου και γ) της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κατά την έννοια των παρ.1 και 2 του άρθρου 41 του ν. 4129/2013 και στις δύο περιπτώσεις επιστροφής δικαιολογητικών με το με αριθμ.πρωτ. 10510/25-5-2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ιδίου Υπουργείου, είτε πρόκειται περί επιχορηγήσεως, είτε περί χρηματοδοτήσεως, ενεργείται, πάντως, μεταφορά πιστώσεως, προς τον σκοπό πληρωμής του δικαιούχου φορέα. Επομένως, προ της υποβολής στοιχείων στη Διεύθυνση Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς εκκαθάριση, έλεγχο και πληρωμή, στις περιπτώσεις αυτές, α) της μισθώσεως ακινήτου για στέγαση Συμβουλευτικού Κέντρου στα πλαίσια της Πράξης: «Δράσεις της Δημόσιας Διοίκησης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών στον Άξονα Προτεραιότητας 07» με ανάδοχο εταιρεία την «ΑΕΕΑΑΤΓΔΚ» και β) της εκτελέσεως του έργου: «Εξειδίκευση Πρότυπου Συστήματος Ένταξης της Ισότητας των Φύλων στις Περιφέρειες και τους Δήμους» με ανάδοχο εταιρεία την «ΑΗΑΕ-ΑΑΕΟ», συντρέχει νόμιμη περίπτωση προληπτικού ελέγχου των προϋποθέσεων της παρ.3 του άρθρου 41 του ν. 4129/2013, εκ μέρους της ερωτώσας υπηρεσίας
ΝΣΚ/472/2006
Τύχη μισθώσεως οικήματος προς στέγαση Δημόσιας υπηρεσίας, όταν προσφέρεται στο Δημόσιο προς χρήση δωρεάν τμήμα άλλου οικήματος και όταν επίκειται οργάνωση της υπηρεσίας με αύξηση των οργανικών θέσεων των υπαλλήλων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Δημόσιο ως μισθωτής οικήματος, στο οποίο στεγάζεται δημόσια υπηρεσία δεν έχει δυνατότητα να λύσει μονομερώς και πρόωρα τη μίσθωση: α) όταν προσφέρεται σ’ αυτό προς χρήση δωρεάν τμήμα άλλου οικήματος που δεν ικανοποιεί τις στεγαστικές του ανάγκες ενώ το υπόλοιπο τμήμα προσφέρεται με μίσθωση και β) όταν η οργάνωση της υπηρεσίας δια της αυξήσεως των οργανικών θέσεων δεν πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της υφισταμένης μισθώσεως αλλά πρόκειται να γίνει μελλοντικά.
ΝΣΚ/405/2010
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Καταγγελία των μισθώσεων των κτιρίων των διοικητικών και υγειονομικών υπηρεσιών του – Εφαρμογή σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Για μεν τα θέματα που αφορούν μισθώσεις για την στέγαση των διοικητικών υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και δεν καλύπτονται από τον ως άνω Κανονισμό αυτού, όπως σε περίπτωση πρόωρης καταγγελίας συναφθείσας μισθώσεως ορισμένου χρόνου, ενόψει του ότι το Ίδρυμα έχει ρητά εξαιρεθεί από την εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 715/1979, με το άρθρο μόνο του ΠΔ 192/1986, ενώ δεν μπορούν να εφαρμοσθούν ούτε οι ειδικές διατάξεις του ΠΔ της 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως Δημοσίων Υπηρεσιών», η εφαρμογή των οποίων επιφυλάχθηκε αποκλειστικά στις μισθώσεις που συνάπτει το Δημόσιο, το εν λόγω Ίδρυμα ανατρέχει στην εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Αστικού Κώδικα, για δε τα θέματα που αφορούν τις μισθώσεις για την στέγαση των υγειονομικών του υπηρεσιών ή διοικητικών και υγειονομικών υπηρεσιών με προέχουσα χρήση των υγειονομικών νομίμως μπορεί να προβεί στην εφαρμογή, κατ’ αρχάς, των σχετικών διατάξεων του ΠΔ 34/1995, ως ισχύει σήμερα, ή των συμβατικών του όρων και των διατάξεων του Αστικού Κώδικα, σε περίπτωση που δεν καλύπτεται το συγκεκριμένο θέμα από τις διατάξεις του ΠΔ 34/1995. (πλειοψ.) 2) Το δε δικαίωμα πρόωρης λύσης της μίσθωσης με καταγγελία από πλευράς του μισθωτή ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, πέραν της δυνατότητας αναφοράς του ως αναγκαίου όρου στις σχετικές προκηρύξεις των διαγωνισμών μίσθωσης κτιρίου για τη στέγαση των υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Κανονισμού Μισθώσεων και Εκμισθώσεων του ΙΚΑ (Β/21/18003/3318/29-7-2003 απόφαση του Υπουργού Εργασίας), πρέπει να περιέχεται οπωσδήποτε στο σχετικό μισθωτήριο ως συμβατική ρήτρα. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/134/2023
Εάν, επί εκμίσθωσης ακινήτου ιδιοκτησίας e-ΕΦΚΑ με μισθωτή το Ελληνικό Δημόσιο, της οποίας ο συμβατικός χρόνος έληξε και το ΕΔ εξακολουθεί να κάνει χρήση του μισθίου: 1) η μίσθωση έχει παραταθεί και εξακολουθούν να είναι σε ισχύ οι όροι της μισθωτικής σύμβασης 2) η αποζημίωση χρήσης που καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να αναπροσαρμοστεί σύμφωνα με τους όρους του μισθωτηρίου 3) η εναντίωση του e-ΕΦΚΑ στην μίσθωση, οφείλει να περιβληθεί συγκεκριμένο τύπο και 4) υποχρεούται ο e-ΕΦΚΑ, ως εκμισθωτής, στην αποκατάσταση των φθορών του κτηρίου, και εάν οι αναφερόμενες στο ιστορικό του ερωτήματος φθορές θεωρούνται φθορές από συνήθη χρήση.(...)1) Οι διατάξεις περί στεγάσεως των δημοσίων υπηρεσιών, όσο και αυτές των εμπορικών μισθώσεων, στις οποίες παραπέμπει η παρ. 17α του άρθρου 41 του ν. 2648/1998, ως προς τη διάρκεια της μίσθωσης, είναι αναγκαστικής φύσεως και εφαρμόζονται υποχρεωτικά, ανεξάρτητα από το πρόσωπο του εκμισθωτή και την ύπαρξη άλλων ομοίως αναγκαστικού χαρακτήρα διατάξεων, που αφορούν στο πρόσωπο αυτού. Επί εκμίσθωσης ακινήτου, που ανήκει στον e-ΕΦΚΑ, με μισθωτή το Δημόσιο για τη στέγαση υπηρεσίας αυτού, δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις του π.δ. 715/1979 «Περί τρόπου ενεργείας υπό των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (νπδδ), προμηθειών, μισθώσεων και εκμισθώσεων εν γένει κ.λ.π.»), που διέπουν τις εκμισθώσεις των νπδδ, αλλά έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών και οι ειδικοί όροι του συμφωνητικού μίσθωσης. Η επίδικη μίσθωση, υπαγόμενη στις ρυθμίσεις του π.δ. 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως δημοσίων υπηρεσιών» και στις διατάξεις του π.δ. 34/95 σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 41 παρ. 17 του ν. 2648/1998, μετά τη λήξη του συμβατικού της χρόνου, παρατάθηκε σιωπηρά για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο μισθωτής (Ελληνικό Δημόσιο) χρησιμοποιούσε το μίσθιο και ο εκμισθωτής (e-ΕΦΚΑ) αν και το γνώριζε δεν εναντιώθηκε. Κατά τη διάρκεια της σιωπηρής παράτασης η μίσθωση συνεχίστηκε βάσει των συμφωνημένων όρων της. Η μίσθωση έληξε με την εναντίωση του εκμισθωτή και οι όροι του μισθωτηρίου έπαψαν να είναι σε ισχύ. 2) Η οφειλόμενη, μετά την λήξη της μίσθωσης, αποζημίωση, λόγω παράνομης παρακράτησης του μισθίου από το Ελληνικό Δημόσιο, φέρει τον χαρακτήρα γνήσιας αποζημίωσης και συνεπώς δεν αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τους όρους της ληγμένης συμβατικής μίσθωσης. Δύναται ωστόσο ο e-ΕΦΚΑ, για την παρά τω νόμω παρακράτηση του μισθίου, να απαιτήσει πέραν της κατά τα ανωτέρω αποζημίωσης χρήσης και το διαφυγόν κέρδος του, είτε με άσκηση σχετικής αγωγής ή με αίτηση για εξώδικη αναγνώριση απαίτησης μέσα στα πλαίσια αρμοδιότητας του ΝΣΚ. 3) Η εναντίωση του εκμισθωτή στη συνέχιση της μίσθωσης, δεν οφείλει να περιβληθεί συγκεκριμένο τύπο, μπορεί δε να είναι ρητή ή σιωπηρή, αρκεί να προκύπτει η βούληση του εκμισθωτή ότι δεν δέχεται την εξακολούθηση της μίσθωσης, είτε γενικώς είτε με τους ίδιους όρους. Τέτοια σιωπηρή εναντίωση αποτελεί και η δήλωση του εκμισθωτή ότι απαιτεί μίσθωμα μεγαλύτερο από εκείνο που καταβάλλεται κατά τη διάρκεια της σιωπηρής παράτασης της μίσθωσης. 4) Ο e-ΕΦΚΑ, ως εκμισθωτής, βαρύνεται με την αποκατάσταση φθορών ή μεταβολών του μισθίου που οφείλονται στη συμφωνημένη (συνήθη) χρήση καθ’ όλη τη διάρκεια της μίσθωσης, συμβατικής και σιωπηρώς παραταθείσας, όχι όμως και κατά τον χρόνο μετά τη λήξη της μίσθωσης και τη μετά ταύτα παράνομη παρακράτηση του μισθίου από το Δημόσιο, διότι με τη λήξη της σύμβασης, επέρχεται απόσβεση της ενοχικής σχέσης και λήξη της προστασίας του μισθωτή. Στο μέτρο που για τη συγκρότηση της έννοιας «φθορών εκ της συνήθους χρήσεως» απαιτείται η αξιολόγηση και η εκτίμηση πραγματικών περιστατικών, δεν επιτρέπεται από τον νόμο, στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να κρίνει επί θεμάτων ουσιαστικής αξιολόγησης πραγματικών περιστατικών, αρμοδιότητα που ανήκει αποκλειστικά στα αρμόδια όργανα του e-ΕΦΚΑ (ομόφωνα).