ΝΣΚ/240/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Λύση μισθώσεων που έχουν συναφθεί προς στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου, αλλά χωρίς τις διατυπώσεις που απαιτούνται από το ν. 3130/2003 περί μισθώσεων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Σύμβαση μισθώσεως, η οποία έχει συναφθεί για στέγαση υπηρεσίας του Δημοσίου χωρίς τις απαιτούμενες νόμιμες διατυπώσεις, που αποτελούν συστατικές προϋποθέσεις του κύρους της, ούτε έχει συναφθεί δυνάμει ειδικής διάταξης, είναι νομικά ανύπαρκτη, άλλως απολύτως άκυρη και, επομένως, για την λύση της δεν απαιτείται τήρηση ειδικής διατυπώσεως, β) Σύμβαση μισθώσεως που έχει συναφθεί για στέγαση υπηρεσίας του Δημοσίου, επίσης χωρίς τις απαιτούμενες νόμιμες διατυπώσεις, πλην όμως, από ειδική διάταξη προβλέπεται για την υπηρεσία αυτή η δυνατότητα σύναψης μισθώσεως κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, νομίμως έχει συναφθεί και για την λύση της εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο σχετικό συμφωνητικό μισθώσεως, και τέλος γ) Σύμβαση μισθώσεως που έχει συναφθεί από επιχείρηση του Δημοσίου με τη νομική μορφή της ανώνυμης εταιρείας δεν υπάγεται στις ρυθμίσεις του ν. 3130/2003, αλλά, λόγω της εμπορικής ιδιότητας της μισθώτριας επιχειρήσεως του Δημοσίου κατά το τυπικό κριτήριο, αποτελεί εμπορική μίσθωση, η οποία λύεται κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 43 του εδώ εφαρμοστέου π.δ. 34/1995. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/168/2000
Στέγαση Δημοσίου. ΤΑΧΔΙΚ. Μισθώσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. ως εκ του σκοπού του, που είναι η στέγαση δικαστηρίων και δικαστικών υπηρεσιών, δύναται να συνάπτει μισθώσεις δυνάμει των διατάξεων περί εμπορικών μισθώσεων κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 41 παρ.17 του ν.2648/1998 και στο Π.Δ/γμα 34/1995. Στην ρύθμιση αυτή δεν περιλαμβάνονται οι μισθώσεις που έχουν συναφθεί πριν από τη θέση της σε ισχύ.
ΝΣΚ/71/2006
Τροποποίηση μισθωτηρίου συμβολαίου που καταρτίσθηκε με βάση τις διατάξεις για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών σε υπομισθωτήριο, παρεπόμενο σύμβασης αντίστροφης χρηματοδοτικής μίσθωσης, που συνάπτει ο εκμισθωτής με εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι επιτρεπτή η προσθήκη των προαναφερόμενων όρων στο μισθωτήριο συμβόλαιο, πολλώ δε μάλλον η τροποποίηση της επίμαχης σύμβασης μισθώσεως του Δημοσίου σε υπομίσθωση, κυρίως διότι αντίκειται στις αναγκαστικού δικαίου διατάξεις που διέπουν τις μισθώσεις για τη στέγαση των δημοσίων υπηρεσιών, σε κάθε δε περίπτωση διότι μια τέτοια σύμβαση (υπομίσθωση), όχι μόνον δεν εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες της στεγαζόμενης δημόσιας υπηρεσίας ή άλλο δημόσιο σκοπό, που αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 79 του Δημοσίου Λογιστικού για τη συμβατική ανάληψη υποχρεώσεων σε βάρος του Δημοσίου, όταν τούτο δεν προβλέπεται από γενική ή ειδική διάταξη, αλλά και διότι «υποβιβάζει» την κύρια σύμβαση της μισθώσεως του Δημοσίου σε παρεπόμενη σύμβαση, εξαρτώμενη από τη σύμβαση της αντίστροφης χρηματοδοτικής μίσθωσης. Δεν είναι επιτρεπτή η χορήγηση εκ μέρους των κατά τόπους Κτηματικών Υπηρεσιών των παραπάνω δηλώσεων και βεβαιώσεων διότι παραβιάζουν ευθέως τις αναγκαστικού δικαίου διατάξεις του άρθρου 28 παρ.4 του Π.Δ/τος 19/19.11.1932, καθώς και τις διατάξεις του άρθρου 21 παρ.4 του ήδη ισχύοντος Ν 3130/2003.
ΝΣΚ/59/2022
Ερωτάται εάν στους διαγωνισμούς μίσθωσης ακινήτων που διενεργούνται από τη Διεύθυνση Στέγασης του e-ΕΦΚΑ, ο οποίος είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και εφαρμόζει τις διατάξεις του Π.Δ. 715/1979, μπορεί να τύχει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 27 παράγραφος 2 του νόμου 3130/2003 (ΦΕΚ Α’ 76) περί μισθώσεων προς στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου.Η μη ύπαρξη στο Π.Δ. 715/1979 διάταξης ανάλογης εκείνης του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003, δεν υπήρξε ηθελημένη επιλογή του νομοθέτη, ούτε δικαιολογείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τον επιδιωκόμενο από αυτόν σκοπό, αντιθέτως, υπήρξε ακούσια και οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάγκη ρύθμισης του κρίσιμου αυτού ζητήματος απλά διέλαθε της προσοχής του νομοθέτη κατά το χρόνο εκείνο, με αποτέλεσμα να δημιουργεί μία συστηματική αντίφαση στο δίκαιο των μισθώσεων ακινήτων για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών, η οποία, για την ταυτότητα του νομικού λόγου, επιβάλλεται να θεραπευθεί με την πλήρωση του υπάρχοντος κενού, ώστε να επιλυθούν τα νομικά και πρακτικά προβλήματα, τα οποία ανακύπτουν ακριβώς λόγω της έλλειψής της και να ικανοποιηθεί το επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, το οποίο συνίσταται στη στέγαση και απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ. Η κάλυψη του κενού πρέπει να γίνει με αναλογική εφαρμογή του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003 και στις περιπτώσεις που μετά από τη διενέργεια δύο διαδοχικών δημόσιων μειοδοτικών διαγωνισμών, δεν ανευρίσκεται κτίριο κατάλληλο προς στέγαση υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ, με επιτρεπόμενη τη ζητούμενη χρήση γης. Η ανωτέρω αναλογική εφαρμογή ενδείκνυται για το λόγο ότι η προαναφερθείσα διάταξη είναι η πλησιέστερη προς το κρίσιμο νομικό ζήτημα και επομένως η πιο πρόσφορη προς αναλογική εφαρμογή, δεδομένου ότι θεσπίσθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση του ίδιου ακριβώς πρακτικού και νομικού προβλήματος που μπορεί να ανακύψει στην απολύτως ομοειδή περίπτωση της μίσθωσης ακινήτου για στέγαση υπηρεσιών του Ελληνικού Δημοσίου (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/78/2006
Πρόωρη λύση μίσθωσης ακινήτου με συναίνεση Ελληνικού Δημοσίου και εκμισθωτού. Διαδικασία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση μίσθωσης ακινήτου για στέγαση δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να λυθεί πρόωρα με κοινή συναίνεση Ελληνικού Δημοσίου και εκμισθωτού.
ΝΣΚ/332/2011
Διάρκεια μισθώσεως δημόσιας υπηρεσίας ενόψει πρόβλεψης χρηματοδότησης από το Ε.Σ.Π.Α. της λειτουργίας αυτής για ορισμένο χρονικό διάστημα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάρκεια των συναφθησόμενων μισθώσεων προς στέγαση Συμβουλευτικών Κέντρων της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων θα είναι δωδεκαετής. (ομοφ.)
ΝΣΚ/238/2008
Λύση μισθώσεως για στέγαση δημόσιας υπηρεσίας πριν από τη λήξη της.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Δημόσιο δύναται να λύσει αζημίως κατά το άρθρο 26 του ΠΔ 19/19-11-1932 την από 1-6-2000 μίσθωση για τη στέγαση της Διευθύνσεως Περιβάλλοντος-Χωροταξίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος πριν από τη λήξη της, ενόψει του διπλασιασμού σχεδόν, μετά τη σύναψη της μισθώσεως, του προσωπικού και του όγκου εργασίας της εν λόγω υπηρεσίας που επήλθε συνεπεία διευρύνσεως των αρμοδιοτήτων αυτής.
ΝΣΚ/110/2006
Καταγγελία συμβάσεων μισθώσεων οικημάτων στις οποίες στεγάζονται Υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις μισθώσεως ακινήτων για τη στέγαση ιατρείων και κλινικών του ΙΚΑ διέπονται από τις διατάξεις του ΠΔ 34/1995 και ως εκ τούτου οι μισθώσεις αυτές δύνανται να καταγγελθούν σύμφωνα με το άρθρο 43 του ανωτέρω Π.Δ/τος. Εξ’ άλλου, δεν μπορεί να εφαρμοσθούν για τις μισθώσεις διοικητικών Υπηρεσιών του ΙΚΑ οι ειδικές διατάξεις του ΠΔ της 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως Δημοσίων Υπηρεσιών», η εφαρμογή των οποίων επιφυλάχθηκε αποκλειστικά στις μισθώσεις που συνάπτει το Δημόσιο, ούτε του ΠΔ 715/1979 από την εφαρμογή του οποίου εξαιρέθηκε ρητά το ΙΚΑ, με το άρθρο μόνο του ΠΔ 192/1986. Συνεπώς η ύπαρξη νομίμου δικαιώματος του ΙΚΑ για καταγγελία των μισθώσεων ορισμένου χρόνου που έχει συνάψει για την στέγαση διοικητικών Υπηρεσιών του κρίνεται μόνο με βάση τις διατάξεις και αρχές του αστικού δικαίου, δοθέντος μάλιστα ότι στον Κανονισμό μισθώσεων του ΙΚΑ δεν περιελήφθη ρύθμιση του εξεταζομένου θέματος.
ΝΣΚ/100/2002
Πρόωρη λύση μισθώσεως από το Δημόσιο, χωρίς αποζημίωση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η λύση της από 3-8-99 μισθώσεως του ακινήτου στο οποίο στεγάζεται η Διεύθυνση Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Διοίκησης Πειραιά ως και των από 22-10-98 και 8-7-99 μισθώσεων, που αφορούν την Διεύθυνση Δασών Πειραιά, το Δασαρχείο Πειραιά και το Δασονομείο Πειραιά, αζημίως για το Δημόσιο, διότι δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 26 περ.δ του Δ 19/19-11-1932, στην οποία προβλέπεται τέτοια δυνατότητα, επί νέας οργάνωσης της υπηρεσίας, για την οποία εχώρησε η μίσθωση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/166/2018
Θέματα μίσθωσης ακινήτων για τη στέγαση του Ο.Δ.ΔΗ.Χ..α) Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Δ.ΔΗ.Χ. μπορεί να καταρτίσει Ειδικό Κανονισμό, όπου θα προβλέπεται ότι η μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση των Υπηρεσιών του πραγματοποιείται με απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού, ο οποίος, εφόσον εγκριθεί με νεώτερη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, θα τροποποιήσει την ισχύουσα απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών. β) Η μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση του Ο.Δ.ΔΗ.Χ., σύμφωνα με την ισχύουσα υπ’ αριθ. 2/10057/ΔΠΔΑ/20-5-2015 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, διεξάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3130/2003. γ) Ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. καταβάλλει τα ίδια μισθώματα με τα των προηγουμένων μισθώσεων, για όσο χρόνο χρησιμοποιεί τα μίσθια και δεν εναντιώνονται οι εκμισθωτές (ομόφ.). Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
ΝΣΚ/429/2002
Μίσθωση για στέγαση Δημοσίου. Παράταση κατ άρθρο 41 παρ.17 εδ.β’ του Ν 2648/1998.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εν όψει της γενομένης προ εξαμήνου από τη λήξη της αρχικής μισθώσεως δηλώσεως του εκμισθωτή προς τη στεγαζόμενη υπηρεσία ότι επιθυμεί την παράταση της υφιστάμενης μισθώσεως και για την επόμενη τριετία, με το ήδη καταβαλλόμενο μίσθωμα, δεν τίθεται θέμα τηρήσεως εκ μέρους του Δημοσίου της, επ ωφελεία του εκμισθωτή, τεθείσας προθεσμίας προς έκδοση και κοινοποίηση της αποφάσεως του Υπουργού Οικονομικών η οποία μπορεί να γίνει και μεταγενέστερα και θα έχει ως συνέπεια την παράταση της αρχικής μισθώσεως επί μία ακόμη τριετία από το τέλος της διάρκειας της πρώτης με το αυτό μίσθωμα αφού ο εκμισθωτής έχει ήδη παραιτηθεί νομίμως δια της ως άνω δηλώσεώς του από το δικαίωμα αναπροσαρμογής του μισθώματος (πλειοψ.).