ΝΣΚ/339/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Χημικών (ΤΕΑΧ). Μειοδοτικός διαγωνισμός. Αγορά ακινήτου από ΝΠΔΔ. Εφαρμογή διαδικασιών του ΠΔ 715/1979.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Νομιμοποιείται κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 6 του Ν 2217/1994 όπως συμπληρώθηκε με την παρ.4 του άρθρου 10 του Ν 2335/1995 και εκείνο του άρθρου 2 της από 20-5-1999 σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ του ΤΕΑΧ και της ΚΕΔ, η ΚΕΔ να υπογράψει αντί του Ταμείου το συμβόλαιο αγοράς ακινήτου με τον μειοδότη – πωλητή αυτού. 2) Δεν νομιμοποιείται το Ταμείο σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ.1, 2 και 3 του άρθρου 1 του ΠΔ 471/1975, να εκδώσει τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής (ΧΕΠ) με φερόμενο ως δικαιούχο την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ). 3) Δεν νομιμοποιείται το Ταμείο να υπογράψει το αγοραπωλητήριο συμβόλαιο με τον νέο ιδιοκτήτη του ακινήτου αντί του αρχικού ιδιοκτήτη και μειοδότη – πωλητή. 4) Δεν παρέχεται νόμιμη ευχέρεια στον Υπουργό να τροποποιήσει την αρχική εγκριτική απόφαση και να αντικαταστήσει το όνομα του αρχικού ιδιοκτήτη και πωλητή με εκείνο του νέου ιδιοκτήτη. Η προωθούμενη τροποποιητική απόφαση είναι προδήλως νομικά πλημμελής καθ όσον με αυτήν επιχειρείται μία διαδικασία που ευθέως νοθεύει τον ανταγωνισμό. 5) Εφόσον τελικά δεν καταστεί δυνατή η μεταβίβαση της κυριότητας του ακινήτου από τον μειοδότη – πωλητή, συντρέχουν οι λόγοι παράβασης των σχετικών όρων της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, αλλά και των σχετικών διατάξεων του Νόμου, με συνέπεια τη δυνατότητα επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/229/2002
Κεντρικό Ταμείο Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών. Εκμίσθωση αποθήκης ανεγερθείσης επί δημοσίας δασικής εκτάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η προαναφερθείσα αποθήκη, ως ανεγερθείσα επί ακινήτου κυριότητας υπηρεσίας εξυπηρετουμένης οικονομικώς από το ΚΤΓΚ και Δασών, νομίμως μέχρι σήμερα εκμισθώνεται με βάση τις σχετικές ρυθμιστικές αυτού διατάξεις, χωρίς η αρμοδιότητα αυτή να ανήκει στη Δ/νση Πολιτικής Γης του Υπ. Γεωργίας. β) Λόγω μη αναθέσεως της διοικήσεως και διαχειρίσεως του ως άνω ακινήτου στην ΚΕΔ, δεν είναι δυνατή η εκμίσθωσή του με βάση τις περί ΔΔΚ και ΚΕΔ διατάξεις.
ΝΣΚ/309/2002
Ειδικό Ταμείο Ανωτέρας Γεωπονικής Σχολής. Παραχώρηση ακινήτου στο Ταμείο από την Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων. Όρος συμβολαίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ειδικό Ταμείο Ανωτέρας Γεωπονικής Σχολής πρέπει να χρησιμοποιεί το ακίνητο, που του παραχωρήθηκε από την Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων, σύμφωνα με τον όρο τον τεθέντα στο συμβόλαιο της παραχωρήσεώς του, ήτοι ως υποδειγματικός και αμπελουργικός σταθμός (πλειοψ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ η γνώμη της μειοψηφίας.
ΝΣΚ/201/2005
Υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί προσκυρώσεως δημοσίου ακινήτου συνεπεία εφαρμογής ρυμοτομικού σχεδίου πόλεως την διαχείριση του οποίου έχει εκ του νόμου η ΚΕΔ, υπόχρεως για την καταβολή της αποζημίωσης έναντι του δικαιούχου είναι το Ελλ. Δημόσιο, ως ο αμέσως ωφελούμενος κύριος του ακινήτου και όχι η ΚΕΔ, εφόσον η προσκύρωση δεν έγινε στα πλαίσια πραγματώσεως των σκοπών της.
ΝΣΚ/9/2016
Επανέλεγχος και επιστροφή Φ.Π.Α. επί ειδικής δήλωσης για μεταβίβαση ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η φορολογική αρχή οφείλει να προβεί σε επανέλεγχο της ειδικής δήλωσης Φ.Π.Α., που αφορά μεταβίβαση ακινήτου, το οποίο έχει φορολογηθεί ως αποπερατωμένο πριν ακόμη περατωθεί και στη συνέχεια άλλαξαν οι όροι της σύμβασης και παραδόθηκε ημιτελές, εάν και εφόσον δεν ισχύει το τεκμήριο του αποπερατωμένου και να εκδώσει, ύστερα από τη σχετική γνωστοποίηση που προβλέπεται στο άρθρο 36 παρ. 4 περ. α’, υποπερ. iv του Κώδικα Φ.Π.Α., νέα πράξη προσδιορισμού Φ.Π.Α. λαμβάνοντας υπόψη ως βάση επιβολής του φόρου, την πράγματι λαμβανόμενη στην συγκεκριμένη περίπτωση αντιπαροχή (τίμημα), από την οποία μπορεί να προκύπτει και μείωση φορολογητέας ύλης ως και του αντίστοιχου φόρου, υπό την προϋπόθεση ότι στο τροποποιητικό συμβόλαιο δεν θα υφίσταται όρος για μελλοντική αποπεράτωση του μεταβιβαζόμενου ημιτελούς κτίσματος από τον πωλητή- εργολάβο (ομοφ.).
ΝΣΚ/105/2002
Τεκμήριο αγοράς ακινήτου σε περίπτωση που η αγοραπωλησία γίνεται μεταξύ συζύγων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ως ποσό τεκμαρτής δαπάνης λόγω αγοράς ακινήτου, μεταξύ συζύγων, θα ληφθεί το ποσό που προκύπτει με βάση την αντικειμενική αξία του ακινήτου, όπως αυτή προσδιορίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 41 του Ν 1249/82 ή το μεγαλύτερο ποσόν που τυχόν αναγράφεται ως τίμημα στο οικείο μεταβιβαστικό συμβόλαιο.
ΝΣΚ/65/2021
Τρόπος χορήγησης της εφάπαξ ενίσχυσης του άρθρου 1 του ν. 4728/2020 στις περιπτώσεις : α) ιδιοκτήτη κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης που χρησιμοποιεί τμήμα της για επαγγελματική δραστηριότητα και παραχωρεί ή εκμισθώνει το υπόλοιπο τμήμα της σε άλλον ή άλλους για επαγγελματική δραστηριότητα, β) επιχειρήσεων που συστεγάζονται σε ιδιοκτησία άλλου που παραχωρεί ή εκμισθώνει σε περισσότερες της μίας επιχειρήσεις τμήματα της ιδιοκτησίας του για επαγγελματική δραστηριότητα.(...)α) Στην περίπτωση ιδιοκτήτη κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης που χρησιμοποιεί τμήμα της για επαγγελματική δραστηριότητα και παραχωρεί ή εκμισθώνει το υπόλοιπο τμήμα της σε άλλον ή άλλους για επαγγελματική δραστηριότητα, η εφάπαξ ενίσχυση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 4728/2020 θα χορηγηθεί ανάλογα με το ποσοστό χρήσης του ακινήτου, β) στην περίπτωση ιδιοκτήτη ακινήτου που παραχωρεί ή εκμισθώνει σε περισσότερες της μίας επιχειρήσεις τμήματα της ιδιοκτησίας του για επαγγελματική δραστηριότητα, η εφάπαξ ενίσχυση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 4728/2020 θα χορηγηθεί ανάλογα με το ποσοστό χρήσης του ακινήτου (ομόφωνα).
ΕΣ/ΚΛ.Ε/362/2023
Αγορά ακινήτου :Με δεδομένα τα ανωτέρω και καθώς το ζήτημα της φύσης της σύμβασης αγοράς ακινήτου/κτίσματος υπό ανέγερση ή διαμόρφωση, με υποχρέωση του πωλητή να το παραδώσει πλήρως αποπερατωμένο σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της οικείας διακήρυξης, αποτελεί πρόκριμα για τον έλεγχο της νομιμότητας της ως άνω διαγωνιστικής διαδικασίας και του οικείου σχεδίου σύμβασης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να αναβληθεί η διατύπωση οριστικής κρίσης, μέχρις ότου η Ολομέλεια του Δικαστηρίου αποφανθεί επί της ως άνω αμφισβήτησης.
ΝΣΚ/120/2024
Λαμβάνοντας υπόψη α) την παράγραφο 7 του άρθρου 19 του ν. 4858/2021, «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς» (Α΄ 220), β) την παράγραφο 4 της με αριθ. ΥΠΠΟ/ΓΝΟΣ/9130 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 229/Β/26-2-2003) «Σύσταση επιτροπής του αρ. 19 παρ. 6 του Ν. 3028/2002» και γ) την με αριθ. 86/2019 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., ερωτάται: α) Σε περίπτωση, που επιλεγεί η απευθείας αγορά ακινήτου, βαρυνόμενου με περιορισμούς επιβαλλόμενους για λόγους προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, πότε σταματά η υποχρέωση της Διοίκησης να καταβάλει αποζημίωση περιορισμού/στέρησης της κατά προορισμό χρήσης του ακινήτου στον ιδιοκτήτη, όταν η καταβληθείσα ή αναμενόμενη να καταβληθεί αποζημίωση δεν υπερβαίνει την αξία (αγοραία ή αντικειμενική) του ακινήτου, η οποία αποτελεί και το τίμημα της αγοράς β) Είναι κατά νόμο δυνατή η καταβολή στον ιδιοκτήτη, μετά την ολοκλήρωση της απευθείας αγοράς, αποζημίωσης λόγω περιορισμού/στέρησης της κατά προορισμό χρήσης του ακινήτου του για χρονικό διάστημα προγενέστερο της υπογραφής του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου, όταν η αποζημίωση που έχει λάβει για τη στέρηση χρήσης δεν έχει υπερβεί την αξία (αντικειμενική ή αγοραία αξία) του ακινήτου, η οποία αποτελεί και το τίμημα της αγοράς γ) Κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 19 παρ. 7 του ν. 4858/2021, το ποσό της αποζημίωσης χρήσης που έχει καταβληθεί στον ιδιοκτήτη του απευθείας εξαγοραζόμενου ακινήτου για το χρονικό διάστημα που στερείτο την κατά προορισμό χρήση του συνυπολογίζεται στο ποσό της αξίας του ακινήτου που αποτελεί το τίμημα της αγοράς, όπως υποστηρίζεται από τον αρμόδιο για την καταβολή Οργανισμό, ή η έννοια της διατάξεως είναι, ότι το καταβληθέν ή αναμενόμενο να καταβληθεί ποσό της αποζημίωσης περιορισμού/στέρησης χρήσης δεν μπορεί να υπερβαίνει την αξία του ακινήτου, αφού τότε επιβάλλεται η απαλλοτρίωσή του Επιπροσθέτως, για την διαπίστωση της μη υπέρβασης της αξίας του ακινήτου, σύμφωνα με την ως άνω διάταξη, λαμβάνεται υπόψη αθροιστικά η αποζημίωση χρήσης, που έχει λάβει ο διοικούμενος μαζί με την αξία εξαγοράς του ακινήτου (...) α) Κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 7 του άρθρου 19 του ν. 4858/2021, θεσμοθετείται υποχρέωση της Διοίκησης να απαλλοτριώσει ή να προβεί σε απευθείας εξαγορά ακινήτου, βαρυνόμενου με περιορισμούς επιβαλλόμενους για λόγους προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην περίπτωση κατά την οποία η αποζημίωση για τον περιορισμό ή τη στέρηση της χρήσης του ακινήτου, που έχει καταβληθεί ή προβλέπεται ότι θα καταβληθεί, προσεγγίζει την αξία του ακινήτου, δεν τίθεται όμως, με τη διάταξη αυτή, περιορισμός στο δικαίωμα του ιδιοκτήτη για το σεβασμό της περιουσίας του. Ως εκ τούτου, σε περίπτωση που έχει επιλεγεί η απευθείας εξαγορά του ακινήτου, όπως στην περίπτωση του ερωτήματος, η Διοίκηση υποχρεούται, κατ’ άρθρο 19 του ν. 4858/2021, στην καταβολή αποζημίωσης λόγω στέρησης ή περιορισμού της κατά προορισμό χρήσης του ακινήτου για το χρονικό διάστημα μέχρι την υπογραφή του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου, ανεξαρτήτως αν η αποζημίωση που έχει καταβληθεί για τη στέρηση χρήσης έχει υπερβεί την αξία (αντικειμενική ή αγοραία αξία) του ακινήτου, η οποία αποτελεί και το τίμημα της αγοράς (κατά πλειοψηφία). β) Είναι δυνατή, κατ’ άρθρο 19 του ν. 4858/2021, η καταβολή στον ιδιοκτήτη, μετά την ολοκλήρωση της απευθείας αγοράς, αποζημίωσης λόγω περιορισμού/στέρησης της κατά προορισμό χρήσης του ακινήτου του, για χρονικό διάστημα προγενέστερο της υπογραφής του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου, ανεξαρτήτως αν η αποζημίωση που έχει λάβει για τη στέρηση χρήσης έχει υπερβεί την αξία (αντικειμενική ή αγοραία αξία) του ακινήτου, η οποία αποτελεί και το τίμημα της αγοράς (κατά πλειοψηφία). γ) Κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 19 παρ. 7 του ν. 4858/2021, το συνολικό ποσό της αποζημίωσης περιορισμού/στέρησης χρήσης που έχει καταβληθεί στον ιδιοκτήτη ακινήτου βαρυνόμενου με περιορισμούς επιβαλλόμενους για λόγους προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς δεν αθροίζεται/συνυπολογίζεται για τον καθορισμό του καταβλητέου ως τιμήματος της εξαγοράς ποσού (ομόφωνα). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 84/2024 γνωμοδότησης του Ε΄ Τμήματος του ΝΣΚ.
Δ6Α1162069ΕΞ2011
Συγχώνευση της ΚΕΔ Α.Ε. και της ΕΤΑ Α.Ε., με απορρόφηση της πρώτης από τη δεύτερη και μεταφορά αρμοδιοτήτων από την ΚΕΔ Α.Ε. στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών και στην ΟΣΚ Α.Ε.
Δ6Α/1162069/2011
Συγχώνευση της ΚΕΔ Α.Ε. και της ΕΤΑ Α.Ε., με απορρόφηση της πρώτης από τη δεύτερη και μεταφορά αρμοδιοτήτων από την ΚΕΔ Α.Ε. στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών και στην ΟΣΚ Α.Ε.