ΝΣΚ/340/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Ιατροί με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου – Αποζημιώσεις απόλυσης – Συμμόρφωση της Διοίκησης προς δικαστική απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ οφείλει να συμμορφωθεί άμεσα με την υπ’ αριθ.1142/2009 απόφαση του Εφετείου Αθηνών εκτελώντας το υπ’ αριθ. 6739/2009 Πρακτικό του Ν.Σ.Κ., διότι τυχόν ανάκληση του πρακτικού θα ήταν αλυσιτελής αφού πλέον έχει παρέλθει η προθεσμία ασκήσεως αναιρέσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/242/2012
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Δικαίωμα ή μη συμμετοχής ιατρών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε ιδιωτική κλινική.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Α. Οι δια συμβάσεως του άρθρου 10 του ν.δ. 1204/1972 συνδεόμενοι μετά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ιατροί επετρέπετο κατά το εν προκειμένω κρίσιμον χρονικόν διάστημα 1) να παρέχουν ιατρικές υπηρεσίες και 2) να μετέχουν σε μη συμβεβλημένες με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ιδιωτικές κλινικές ανεξαρτήτως του αν α) τα πρόσωπα επ’ ονόματι των οποίων έχουν συσταθεί/ και λειτουργούν οι κλινικές αυτές είναι έμποροι (κατά το τυπικόν ή ουσιαστικόν κριτήριον) και β) η λειτουργία της εις ην μετέχουν- ή/και παρέχουν τις ιατρικές υπηρεσίες τους- οι εν λόγω ιατροί μη συμβεβλημένης με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ιδιωτικής κλινικής αποτελεί άσκησιν εμπορικής δραστηριότητος. Β. Εν προκειμένω οι ιατροί του ερωτήματος συνήψαν με το (τότε) ΙΚΑ τις κατ’ άρθρον 10 ν.δ. 1204/1972 ειδικές συμβάσεις και προσελήφθησαν στο τότε ΙΚΑ μετά την έναρξη ισχύος του νόμου 2150/1993 (συγκεκριμένως η σύμβαση μεταξύ του ΙΚΑ και του ιατρού Δ.Τ. απεφασίσθη με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Ρ01/1054 από 18-4-1995 απόφαση διοικητού του ΙΚΑ και η μεταξύ του ΙΚΑ και του ιατρού Ν.Θ. σύμβαση απεφασίσθη με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Ρ01/86 από 8-3-1996 απόφαση διοικητού του ΙΚΑ και ετροποποιήθη ως προς τον τόπον παροχής των υπηρεσιών αυτού του ιατρού με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Φ06 από 5-6-1996 απόφαση διοικητού του ΙΚΑ). Επομένως νομίμως οι ιατροί αυτοί μετείχον κατά το εν προκειμένω κρίσιμον χρονικόν διάστημα εις την εν λόγω ιδιωτικήν κλινικήν.
ΝΣΚ/83/2010
Δικηγόροι. Εκπροσώπηση των πελατών τους ενώπιον διοικητικής αρχής. Απόδειξη της πληρεξουσιότητάς τους. Στάδιο της διαδικασίας χορήγησης-ανανέωσης άδειας διαμονής η συναλλαγή των δικηγόρων με τις υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς έκδοση ασφαλιστικών βεβαιώσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Δεν υποχρεούνται οι υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να συναλλάσσωνται με δικηγόρους που εκπροσωπούν ασφαλισμένους, εργοδότες, συνταξιούχους κ.λπ. βασιζόμενες (μόνον) στην προφορική δήλωση των δικηγόρων ότι εκπροσωπούν τους συγκεκριμένους πελάτες. 2) Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 13083/2009 από 22-05-2009 (γενικό) έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών αφορά και στις υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Δηλαδή, η με τις υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ «συναλλαγή» των δικηγόρων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν υπηκόους τρίτων χωρών, θεωρείται ένα από τα στάδια της διαδικασίας εκδόσεως-ανανεώσεως αδείας διαμονής (π.χ. αναγνώριση του απαιτούμενου χρόνου ασφαλίσεως στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την ανανέωση της αδείας διαμονής).
ΝΣΚ/207/2013
α) Ιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των πρώην υπηρεσιών νοσοκομειακής υποστήριξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με βαθμό Διευθυντή – Μεταφορά και ένταξή τους στα νοσοκομεία του ΕΣΥ – Εφαρμογή ή μη των διατάξεων της περ.Ζ του άρθρου 4 του ν. 3754/2009. β) Κατάργηση ιατρικού τμήματος του παραρτήματος ενός νοσοκομείου – Εφαρμογή ή μη της διάταξης του άρθρου 32 παρ.1 του ν. 4025/2011 σε υπηρετούντα ιατρό με βαθμό Διευθυντή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι ιατροί πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με βαθμό Διευθυντή και για τους οποίους διαπιστώθηκε η μεταφορά και η ένταξή τους στα νοσοκομεία του ΕΣΥ (φορείς υποδοχής), δύνανται να συμμετάσχουν κατ’ άρθρο 4 περ.Ζ του ν. 3754/2009 (όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει) στη διαδικασία κάλυψης κενής ή κενούμενης θέσης Συντονιστή Διευθυντή από την ημερομηνία που διαπιστώθηκε (1-6-2011) η μεταφορά και η ένταξή τους στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ. Όμως για αυτούς δεν μπορεί να εφαρμοστεί η τελευταία παράγραφος του ιδίου ως άνω άρθρου και νόμου και να καταστούν αυτομάτως και μάλιστα αναδρομικώς Συντονιστές Διευθυντές, αφού κατά την έναρξη ισχύος του ν. 3754/2009, αυτοί δεν υπηρετούσαν ως Διευθυντές στο ΕΣΥ. β) Η απάντηση επί του δευτέρου ερωτήματος δεν είναι δυνατή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/301/2017
ΕΦΚΑ – Αρμοδιότητα ΕΟΠΥΥ προς αναζήτηση αχρεωστήτως χορηγηθεισών παροχών υγείας σε είδος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο ΕΟΠΥΥ, καθολικός διάδοχος του Κλάδου Υγείας σε είδος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είναι αρμόδιος να αναζητήσει παροχές υγείας σε είδος αχρεωστήτως χορηγηθείσες από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά το διάστημα 2009-2010.
ΝΣΚ/255/2011
Δαπάνες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για υγειονομική περίθαλψη ασφαλισμένων του μέχρι 31-12-2009, συνεπεία ατυχημάτων με υπαιτιότητα τρίτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Και μετά την ισχύ της διατάξεως του άρθρου 27 παρ.8 του Ν.3867/2010 το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δύναται (και πρέπει) να διεκδικήσει τις δαπάνες, οι οποίες έχουν προκύψει από υγειονομική περίθαλψη ασφαλισμένων του μέχρι 31-12-2009, συνεπεία ατυχημάτων με υπαιτιότητα τρίτων.
ΝΣΚ/441/2013
Παροχή στοιχείων από συνταξιοδοτικούς φακέλους ασφαλισμένων που περιλαμβάνουν προσωπικά δεδομένα, έλλειψη εννόμου συμφέροντος – Εισαγγελική παραγγελία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για χορήγηση διοικητικών εγγράφων υφίστανται τρία στάδια ελέγχου, ήτοι ερευνώνται οι προϋποθέσεις που τάσσουν τρεις νόμοι (2690/1999, 2472/1997 και 3448/2006). Έγγραφα που περιλαμβάνουν απλά προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων δεν χορηγούνται, διότι ο αιτών υπάλληλος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν έχει ειδικό έννομο συμφέρον, δεδομένης και της αοριστίας της αιτήσεώς του και του κινδύνου παρενόχλησης αυτών. Εάν τα αιτούμενα στοιχεία ζητηθούν με εισαγγελική παραγγελία το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υποχρεούται να συμμορφωθεί μόνο αν αυτή είναι πλήρως αιτιολογημένη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/367/2011
Ιατροί και οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκλογή τους ως αιρετών στους Δήμους – Υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών ή κατόπιν αιτήσεώς τους – Δυνατότητα παράλληλης παροχής υπηρεσιών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αμοιβή και λήψης της αντιμισθίας της αιρετής θέσης τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι υπηρετούντες γιατροί – οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, οι οποίοι εκλέγονται δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων, λαμβάνουν είτε υποχρεωτικά άδεια άνευ αποδοχών κατά τη διάρκεια της θητείας τους από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είτε εάν υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 93 παρ.1 και 2 του Ν 3852/2010, όπως ισχύει σήμερα. Τα ανωτέρω πρόσωπα, τα οποία έχουν δικαίωμα επιλογής, εάν δεν υποβάλλουν αίτηση ή εάν η Διοίκηση δεν τους χορηγήσει την σχετική άδεια άνευ αποδοχών, επιλέγουν είτε την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους είτε το μισθό της θέσης τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Όσοι από τους προαναφερθέντες έχουν λάβει την ειδική άδεια άνευ αποδοχών από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, μετά από αίτησή τους, μπορούν με νέα αίτησή τους να κάνουν διακοπή της άνω άδειας, ενώ εάν είχαν υποβάλει την αρχική αίτηση πριν επέλθει η τροποποίηση του άρθρου 93 του Ν 3852/2010 από τη διάταξη του άρθρου 58 παρ.1 του Ν 3966/2011 και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις ασκήσεως του δικαιώματος επιλογής, οπότε μπορούν να παρέχουν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τις υπηρεσίες τους και να αμείβονται από αυτό ταυτόχρονα με την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους. Η Υπηρεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει διακριτική ευχέρεια και δεν υποχρεούται να κάνει δεκτό το αίτημά τους αυτό, σταθμίζοντας εκάστοτε τις ειδικές περιστάσεις και συνθήκες που επικρατούν.
ΝΣΚ/316/2012
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα επανεισαγωγής υπόθεσης στην Τ.Δ.Ε., παρά το γεγονός της ύπαρξης ισχυρής απόφασης Διοικητικού Πρωτοδικείου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την δήλωση παραίτησης της ασφαλισμένης από την εκδίκαση της έφεσής της στο Διοικητικό Εφετείο, η απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Ηρακλείου κατέστη πλέον αμετάκλητη, υποχρεούμενης της Διοίκησης να συμμορφωθεί προς αυτήν.
ΝΣΚ/144/2021
Εάν οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά κατά του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), καθολικού διαδόχου του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίες προέρχονται από τέλη καθαριότητας και δημοτικό φόρο, έχουν υποπέσει σε παραγραφή.(..)α) Οι απαιτήσεις του Δήμου Πειραιά κατά του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), ως καθολικού διαδόχου του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, έχουν παραγραφεί βάσει των ειδικών περί παραγραφής διατάξεων του άρθρου 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν. 825/1978, σύμφωνα με τις οποίες, οι εν γένει χρηματικές απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή, β) ο e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν μπορεί να παραιτηθεί από την συμπληρωθείσα υπέρ αυτού παραγραφή ή να αναγνωρίσει την παραγεγραμμένη απαίτηση, διότι τέτοια παραίτηση ή αναγνώριση είναι άκυρη και γ) ο Δήμος Πειραιά έχει απολέσει το δικαίωμά του να αντιτάξει σε συμψηφισμό την παραγραφείσα απαίτησή του, δεδομένου ότι έχει παρέλθει τριετία από τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής (ομόφωνα). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 37/2021 Γνωμοδότησης του ΣΤ΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/172/2010
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως προς ακυρωτική δικαστική απόφαση – Επανένταξη υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια των νόμων 2470/1997 και 3205/2003 – Καταβολή αναδρομικών αποδοχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Συμμορφούμενον προς την (ακυρωτικήν) υπ’ αριθμ. 241/2009 απόφασιν του διοικητικού εφετείου Αθηνών το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υποχρεούται να καταβάλη (αναδρομικώς) εις τους υπαλλήλους του ερωτήματος την διαφοράν των αποδοχών των, η οποία προκύπτει από την α) αναδρομικήν ένταξιν και β) μισθολογικήν αυτών προαγωγήν από του χρονικού σημείου (11-10-2002) εκδόσεως της υπό του διοικητικού εφετείου Αθηνών ακυρωθείσης υπ’ αριθμ. Μ07/49/11-10-2002 αρνητικής απαντήσεως του προϊσταμένου διευθύνσεως διοικητικού προσωπικού του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.