ΝΣΚ/343/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκποίηση ακινήτου Φιλανθρωπικού Ιδρύματος με την επωνυμία «Γηροκομείον Λαζάρου και Αθηνάς Α. Ρίζου». Εποπτεία και έλεγχος της διαχείρισης της περιουσίας αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Όσο αφορά την εποπτεία επί Γηροκομείων (ήδη Μ.Φ.Η.) που αποτελούν ιδρύματα και επιδιώκουν κοινωφελή σκοπό, αυτή ανήκει στον Υπουργό των Οικονομικών, ο οποίος ασκεί και τον έλεγχο των πράξεων διοικήσεως και διαχειρίσεως, εφόσον δεν ορίζεται σχετικώς στη συστατική πράξη, ενώ, η εποπτεία του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, που ησκείτο κατ’ άρθρα 1 παρ.1 και 6 παρ.2 του ΝΔ 1118/1972 και 15 του Π. Δ/τος 692/1979 και η οποία ήδη ασκείται από την αρμόδια Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κατ’ άρθρο 14 της, κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων των παρ. 2 και 5 του άρθρου 1 του Ν 2345/1995, εκδοθείσης με αριθμό Π4Β/οικ 3176/1996 απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στην «…παροχή οργανωμένων υπηρεσιών, κατά την έννοια της παρ.1 του άρθρου 1 του παρόντος νόμου» (άρθρο 3 παρ.1 του Ν 2345/1995), ήτοι στην πιστή εφαρμογή των διατάξεων αναφορικά με την έκδοση της απαιτούμενης άδειας λειτουργίας, τον έλεγχο των προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας ως προς τα εξυπηρετούμενα πρόσωπα και το περιεχόμενο των παρεχομένων προς αυτά υπηρεσιών και ευκολιών, τους απαιτούμενους γενικά χώρους και τα θέματα της κατάλληλης διαρρύθμισης των κτιρίων κλπ (άρθρο 1 παρ.2 του Ν 2345/1995), καθώς και την επίβλεψη και τη συνεχή παρακολούθηση των υπηρεσιών που παρέχονται από τους ως άνω φορείς ως προς την ποιότητα και την επάρκεια αυτών (άρθρο 1 παρ.4 του Ν 2345/1995).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/4/2022
Εάν, μετά τη θέσπιση της διάταξης του άρθρου 59 παρ. 1 του ν. 4554/2018 -με το οποίο αντικαταστάθηκε το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν.2345/1995- αρμόδιος για την αδειοδότηση των ιδιωτικών ιδρυμάτων παιδικής προστασίας, αλλά και για την άρση αυτής είναι ο οικείος Δήμος ή η οικεία Περιφέρεια, λαμβανομένης υπόψη και της διάταξης της παραγράφου 3 του άρθρου 59 του ν. 4554/2018 με την οποία διατηρήθηκε σε ισχύ μόνον η περίπτωση 22 της παραγράφου 3Β του άρθρου 94 του ν. 3852/2010 και όχι η περίπτωση 9 της παραγράφου 3Β της ως άνω διάταξης, με την οποία ορίζεται ότι αρμοδιότητα για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ιδρυμάτων παιδικής πρόνοιας σε ιδιώτες έχει ο Δήμος.(....)Η αρμοδιότητα αδειοδότησης ιδιωτικών ιδρυμάτων παιδικής προστασίας, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 59 του ν. 4554/2018, η οποία αντικατέστησε το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 και έχει τεθεί σε ισχύ από 18.07.2018, για τη χορήγηση, στην περίπτωση του ερωτήματος, άδειας λειτουργίας προς την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑΜΚΕ) « … » (η οποία αποτελεί φορέα ιδιωτικού τομέα), προκειμένου αυτή να παράσχει νομίμως οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες που έχουν σχέση με την προστασία του παιδιού, ανήκει στην οικεία Περιφέρεια. Για την ειδικότερη αρμοδιότητα ανάκλησης της άδειας λειτουργίας του ανωτέρω φορέα, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 21 παρ.1 του ν. 2690/1999, το ερώτημα δεν διαλαμβάνει πλήρη εξιστόρηση συγκεκριμένου πραγματικού και σχετικού προβληματισμού της Διοίκησης και ως εκ τούτου για την απάντησή του δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο 8 παρ. 2 του ν. 4831/2021 (ομόφωνα).
ΝΣΚ/1/2004
Άσκηση αρμοδιοτήτων Διευθυντού Δημόσιας Υγείας και Πρόνοιας και συγκρότηση Περιφερειακού Συμβουλίου Δημόσιας Υγείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι υπηρετούντες Διευθυντές Υγείας και Πρόνοιας της Περιφέρειας μπορούν να ασκούν, κατ άρθρο 97 παρ.1 και 5 του Ν 2683/1999, τις αρμοδιότητες των Διευθυντών Δημόσιας Υγείας και Πρόνοιας και να ορίζονται μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας, εφόσον η θέση που συστάθηκε με τον Ν 3172/2003 (άρθρο 10 και 11), του Διευθυντού Δημόσιας Υγείας και Πρόνοιας δεν έχει πληρωθεί, και μέχρι την επιλογή και την τοποθέτηση ιατρών ως Διευθυντών των Διευθύνσεων Δημόσιας Υγείας και Πρόνοιας της Περιφέρειας.
ΠΔ 235/2000
Ειδικές ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό και την λειτουργία των Ιδιωτικών Κλινικών, που υπάγονται στις διατάξεις της παραγρ. 2 του άρθρου 8 του Ν. 2345/95 «Οργανωμένες υπηρεσίες παροχής προστασίας από φορείς κοινωνικής πρόνοιας και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 213/Α/95).
ΝΣΚ/415/2003
Εποπτεία Ταμείου Αλληλοβοηθείας Προσωπικού Γενικής Τράπεζας. Έλεγχος διαχείρισης διαθεσίμων του Ταμείου αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Το ως άνω Ταμείο υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργού Εργασίας και Κοιν. Ασφαλίσεων, ως φορέας ασφαλίσεως (κατ’ άρθρο 2 παρ.2 του Ν 2084/92 σε συνδυασμό με το άρθρο 36 παρ.7 του ΝΔ 1/1968 και ΠΔ 372/1996). 2) Δεν προβλέπεται από ρητή διάταξη νόμου έλεγχος της διαχειρίσεως των διαθεσίμων του Ταμείου από τον εποπτεύοντα Υπουργό. Τοιούτος έλεγχος της αποφάσεως του Δ.Σ. του Ταμείου αυτού, έχοντος σωματειακή οργάνωση, διενεργείται, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του, από 5μελή Εξελεγκτική Επιτροπή.
ΝΣΚ/50/2002
Παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί. Εποπτεία - έλεγχος διαχειριστικός - καταλογισμός. Αρμόδια ελεγκτικά όργανα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Μετά την ισχύ (από την 30η-1-2001) των διατάξεων του άρθρου 12 του Ν 2880/2001, αφαιρέθηκε οριστικά και συνολικά από τον Υπουργό Υγείας και Πρόνοιας και τη Δ/νση Επιθεωρήσεως του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας η αρμοδιότητα εποπτείας και ελέγχου των κρατικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών. β) Οι οικονομικοί, διαχειριστικοί κλπ έλεγχοι παρελθόντων ετών, προ της δημοσιεύσεως του Ν 2880/2001, θα πρέπει μετά την ισχύ αυτού (την 30η-1-2001) να γίνονται πλέον από τα αρμόδια όργανα που ελέγχουν τα δημοτικά και κοινοτικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του άρθρου 203 του ΠΔ 410/1995. γ) Αρμόδια όργανα προς έκδοση καταλογιστικών πράξεων σε βάρος των υπολόγων των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών είναι, εκτός από αυτά του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι Οικονομικοί Επιθεωρητές του Υπουργείου Οικονομικών, οι Συντονιστές-Δημοσιονομικοί Ελεγκτές του Υπουργείου Οικονομικών, οι Επιθεωρητές Τοπικής Αυτοδιοικήσεως καθώς και κάθε άλλο αρμόδιο όργανο προς καταλογισμό επί των υπολόγων των δημοτικών και κοινοτικών προσώπων του άρθρου 203 του ΠΔ 410/1995, βάσει των οικείων περί αυτών διατάξεων.
5044/2025
Οδηγίες και διευκρινίσεις αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων της με Α.Π.34029/22.03.2012 ΚΥΑ «Πιστοποίηση Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Κοινωνικής Φροντίδας του Ιδιωτικού Τομέα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα και ΜΚΟ Εθελοντικού Χαρακτήρα». όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (Β’ 1163). ΑΔΑ: 9Ρ8Η46ΝΛ2Α-Φ21
Σχετ.: 1. O ν.2646/1998 (Α’ 236) «Ανάπτυξη του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και άλλες διατάξεις»
2. Ο ν. 2345/1995 Οργανωμένες υπηρεσίες παροχής προστασίας από φορείς κοινωνικής πρόνοιας και άλλες διατάξεις»
3. Η με Α.Π. 34029/22.03.2012 (Β’ 1163) ΚΥΑ «Πιστοποίηση Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Κοινωνικής Φροντίδας του Ιδιωτικού Τομέα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα και ΜΚΟ Εθελοντικού Χαρακτήρα», όπως τροποποιήθηκε με την α.π. 51149/20.05.2023 (Β’ 3444)
4. Το με Α.Π. 14491/27.12.2024 έγγραφο του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ε.Κ.Κ.Α.)
ΝΣΚ/327/2001
Κατάλειψη κληρονομίας προς εξυπηρέτηση σκοπών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι καταλείψεις του 50% των εισοδημάτων από ακίνητα του αναφερομένου διαθέτου δια την Κοινότητα Οίας δια κοινωφελή έργα και του ετέρου 50% δια Επαρχίαν Θήρας κατά την κρίσιν του εκάστοτε Νομάρχου δεν αποτελούν κεφάλαιο αυτοτελούς διαχειρίσεως, υπάγονται όμως στην εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών κατ άρθρο 97 παρ.1 ΑΝ 2039/1939.
ΝΣΚ/482/2006
Το εφάπαξ βοήθημα μεταβιβάζεται σε κάθε περίπτωση στα αναφερόμενα στο άρθρο 56 παρ.1 του Ν 2084/1992 πρόσωπα (όπως αυτό ισχύει σήμερα μετά τις τροποποιήσεις του με τα άρθρα 9 παρ.3 του Ν 2335/1995 και 16 παρ.5 εδ.β’ Ν 2556/1997) τα οποία το δικαιούνται όχι κληρονομικώ δικαίω, αλλά με βάση την ανωτέρω δημοσίου δικαίου διάταξη. Το δικαίωμα επί του εφάπαξ αυτού είναι σε κάθε περίπτωση κληρονομητό, γιατί το κληρονομικό δικαίωμα των αναφερομένων στη διάταξη προσώπων προστατεύεται από το άρθρο 1 του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το εφάπαξ αυτό, θα χορηγηθεί στους κατά τις διατάξεις κάθε φορέα ασφάλισης πρόνοιας δικαιούχους θανόντος ασφαλισμένου, οι οποίες και μόνο είναι εφαρμοστέες χωρίς άλλες διακρίσεις που δεν βρίσκουν κανένα έρεισμα στο νόμο.
ΕΣ/Τ7/253/2007
Προγραμματικές συμβάσεις.Ο ασαφής προσδιορισμός των υποχρεώσεων των συμβαλλομένων μερών σε συνδυασμό με τη μη παράθεση αναλυτικού οικονομικού προϋπολογισμού του προγράμματος, την έλλειψη πρόβλεψης ρητρών, αλλά τη σαφή χρηματοδότηση της Δ.Ε.Υ.Α.Κ. από το Δήμο με ετήσιο συνολικό ποσό, οδηγεί το Τμήμα στην κρίση ότι πρόκειται κατ’ ουσία για ανεπίτρεπτη κατά νόμο (άρθρο 270 παρ. 1 σε συνδυασμό με το άρθρο 277 παρ. 8 του π.δ. 410/1995) επιχορήγηση της Δ.Ε.Υ.Α.Κ. από το Δήμο.
ΝΣΚ/337/2006
Αρμοδιότητα επιτροπής του άρθρου 177 του ΠΔ 410/1995 για εκδίκαση προσφυγών κατά αποφάσεων Συνδέσμων Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό το καθεστώς του ισχύοντος Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ΠΔ 410/95) οι Σύνδεσμοι, αποτελούν ειδική κατηγορία νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού για την εποπτεία των οποίων εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 177, 178 του ΠΔ 410/95 που ισχύουν γενικώς για τον έλεγχο των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού και των λοιπών νομικών προσώπων αυτών. Συνεπώς η επιτροπή του άρθρου 177 Δ.Κ.Κ. που λειτουργεί στην έδρα του αρμόδιου για την εποπτεία του Συνδέσμου Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, κατά το άρθρο 206 παρ.6 και 7 του ΠΔ 410/95, είναι αρμόδια για την εκδίκαση προσφυγών κατά των αποφάσεων των οργάνων του Συνδέσμου.