ΝΣΚ/35/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Περιορισμός ασφαλιστικής ικανότητας στις περιπτώσεις μη καταβολής τακτικής μισθοδοσίας.(...)Ο περιορισμός της ασφαλιστικής ικανότητας πρέπει να διενεργείται αυτεπαγγέλτως και να ανατρέχει χρονικώς στην έκδοση της αποφάσεως περί χορηγήσεως της άνευ αποδοχών αδείας του υπαλλήλου ή στη λύση της υπαλληλικής σχέσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/407/2005
Αποζημίωση δημοσίου υπαλλήλου λόγω μη χορηγήσεως κανονικής άδειας.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Ο δημόσιος υπάλληλος, στον οποίο δεν χορηγήθηκε η κανονική άδεια για λόγους εξαιρετικών υπηρεσιακών αναγκών δικαιούται αποζημιώσεως ίσης προς τις αποδοχές ενός μηνός για κάθε έτος για το οποίο δεν του χορηγήθηκε η άδεια, όταν είναι αδύνατη για λόγους αντικειμενικούς (λύση της υπαλληλικής σχέσεως λόγω συμπληρώσεως 35ετούς υπηρεσίας) η χορήγηση το επόμενο έτος (ομοφ.).
ΝΣΚ/91/2002
Χρόνος ενάρξεως πληρωμής του απονεμομένου από το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων μερίσματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οταν, κατά τον κανονισμό του απονεμομένου από το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) μερίσματος, τα αρμόδια όργανα αυτού διαπιστώσουν ότι η λύση της υπαλληλικής σχέσεως του μετόχου-υπαλλήλου έλαβε χώρα σε χρόνο προγενέστερο αυτού της πραγματικής αποχωρήσεώς του από την υπηρεσία, η πληρωμή του μερίσματος αρχίζει από την παύση της μισθοδοσίας του. Ως μισθοδοσία θεωρούνται και οι τρίμηνες αποδοχές του άρθρου 57 του Π.Δ/τος 166/2000.
ΝΣΚ/159/2008
Χορήγηση άδειας συστάσεως νέων ανωνύμων εταιρειών ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και σχετική καταχώριση στο Μητρώο Ανωνύμων Ασφαλιστικών Εταιρειών – Αρμοδιότητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμοδιότητα της εγκρίσεως του καταστατικού και της χορηγήσεως αδείας συστάσεως των ανωνύμων πρακτορειακών εταιρειών και των ανωνύμων εταιρειών μεσιτών ασφαλίσεων, ανεξαρτήτως, του αμιγούς ή μικτού σκοπού τους, ανήκει στον Νομάρχη της καταστατικής τους έδρας, οι δε σχετικές καταχωρίσεις των ανωτέρω πράξεων πρέπει να γίνονται στα οικεία μητρώα ανωνύμων εταιρειών που τηρούνται στις αρμόδιες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
ΝΣΚ/205/2015
Κατάθεση πλαστών τίτλων σπουδών για τον διορισμό υπαλλήλων της Βουλής – Πειθαρχικά αδικήματα – Ανάκληση διορισμού και διαπιστωτική πράξη για την αυτοδίκαιη αποδοχή της παραίτησης υπαλλήλου της Βουλής – Ενσωμάτωση διοικητικών πράξεων στο ίδιο έγγραφο – Συγκρότηση Υπηρεσιακών-Πειθαρχικών Συμβουλίων της Βουλής – Ανακοίνωση από υπαλλήλους της Βουλής στον εισαγγελέα ποινικών αδικημάτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Η κατάθεση πλαστών και παραποιημένων τίτλων σπουδών που επηρέασαν το διορισμό στη Βουλή των Ελλήνων εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 20 παρ.2 του ισχύοντος Υ.Κ. α) Το αρμόδιο όργανο της Βουλής οφείλει να εκδώσει αμέσως διαπιστωτική πράξη για την αυτοδίκαιη αποδοχή παραιτήσεως και λύση της υπαλληλικής σχέσεως υπαλλήλου της Βουλής που έχει υποβάλει δεύτερη αίτηση παραίτησης είτε πριν την ανάκληση του διορισμού του είτε μετά. β) Οι πράξεις ανάκλησης διορισμού της ιδίας υπαλλήλου της Βουλής ως μετακλητής και ως μόνιμης, λόγω διορισμού της βάσει πλαστού τίτλου, δεν δύνανται να ενσωματωθούν στο ίδιο έγγραφο, αλλά πρέπει να συνταχθεί ξεχωριστό έγγραφο για κάθε πράξη. 2. α) Η κατάθεση παραποιημένων τίτλων σπουδών από υπαλλήλους της Βουλής, που δεν επηρέασαν την πρόσληψή τους, αποτελεί το πειθαρχικό παράπτωμα που ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 107 παρ.1, περ.λγ’, του Υ.Κ., εφόσον έχει διαπραχθεί υπαιτίως. β) Το αρμόδιο όργανο της Βουλής έχει υποχρέωση να συγκροτήσει αμέσως τα Υπηρεσιακά-Πειθαρχικά Συμβούλια της Βουλής για την άσκηση των πειθαρχικών αρμοδιοτήτων τους. Παράλληλα, τα λοιπά πειθαρχικά όργανα έχουν υποχρέωση άσκησης των πειθαρχικών αρμοδιοτήτων, που τους έχουν ανατεθεί. 3. Οι υπάλληλοι της Βουλής, στους οποίους περιήλθε, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, η πληροφορία για την τέλεση των αυτεπαγγέλτως διωκομένων ποινικών αδικημάτων, έχουν την υποχρέωση να ανακοινώσουν στον αρμόδιο εισαγγελέα τις αξιόποινες πράξεις αυτές, χωρίς την εντολή του Προέδρου της Βουλής. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/23/2016
Καταβολή αναδρομικών αποδοχών:....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει, για λόγους αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενους, για τους οποίους έχουν διατυπωθεί απόψεις του Δήμου …, με το 55144/29.6.2015 έγγραφο της αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, ότι η εντελλόμενη με το ..., οικονομικού έτους 2015, χρηματικό ένταλμα δαπάνη που αφορά στην καταβολή αναδρομικών αποδοχών, λόγω μετάταξης πρώην δημοτικής αστυνομικού σε ανώτερη κατηγορία, παρίσταται μη νόμιμη, διότι η φερόμενη ως δικαιούχος του ανωτέρω χρηματικού εντάλματος υπάλληλος εμπίπτει μεν κατά τις ρητές διατάξεις του άρθρου 90 παράγραφος 2Δ του ν. 4172/2013 στην εξαιρετικώς αντιμετωπιζόμενη από το νομοθέτη κατηγορία υπαλλήλων, οι οποίοι έχουν οριστεί δικαστικοί συμπαραστάτες δυνάμει δικαστικής απόφασης και συνοικούν με τον συμπαραστατούμενο, ο οποίος έχει ετήσια εισοδήματα χαμηλότερα των 12.000,00 ευρώ, πλην, όμως, κατά παράβαση της εν προκειμένω εφαρμοστέας (και από τον Δήμο … εφαρμοσθείσας) διάταξης του άρθρου 81 του ν. 4172/2013 μετετάγη σε ανώτερη κατηγορία της υπαλληλικής ιεραρχίας από αυτήν που κατείχε στις 23.9.2013, μη εφαρμοζομένων, κατά τα προεκτεθέντα, των επικληθεισών από τη διαφωνούσα Επίτροπο διατάξεων του ν. 3584/2007. Επιπλέον, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται και μη κανονική το μεν διότι η αιτιολογία του ελεγχόμενου εντάλματος «αναδρομικά προηγούμενων ετών» τυγχάνει, ως μη ορίζουσα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των αναδρομικών αλλά και το αιτιολογικό έρεισμα της καταβολής αυτών, αόριστη, το δε διότι η συνοδεύουσα το ελεγχόμενο ένταλμα μισθοδοτική κατάσταση επίσης δεν συγκεκριμενοποιεί το χρονικό διάστημα για το οποίο οφείλονται αναδρομικά (μάλιστα το επεκτείνει χωρίς αιτιολογία πριν την 23η.9.2013 -ημερομηνία στην οποία ανέτρεξε η μετάταξη της υπαλλήλου- και μετά την 11η.3.2015 -ημερομηνία δημοσίευσης στο Φ.Ε.Κ. Γˊ/198 της ανωτέρω 7470/2014 απόφασης του Δημάρχου ..-) κατά τρόπο ώστε να μην προκύπτει με σαφήνεια το δικαίωμα της ως άνω υπαλλήλου προς απόληψη των ανωτέρω αναδρομικών διαφορών μισθοδοσίας. Εξάλλου, οι επικληθείσες από τον Δήμο … αντίθετες οδηγίες της Διοίκησης περί δυνατότητας μετάταξης σε ανώτερη κατηγορία δεν δύνανται να δικαιολογήσουν συγγνωστή πλάνη των αρμοδίων δημοτικών οργάνων, δοθέντος ότι η μη δυνατότητα διενέργειας της κρίσιμης μετάταξης προκύπτει από την αρκούντως σαφή και εν προκειμένω εφαρμοσθείσα διάταξη του άρθρου 81 του ν. 4172/2013. Κατ’ ακολουθίαν αυτών, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη και μη κανονική και, συνεπώς, το χρηματικό αυτό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/43/2024
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ-ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ: Ερωτάται : α) εάν ορθά ο e-ΕΦΚΑ, συμμορφούμενος με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4529/2018, συνεχίζει να εφαρμόζει τις διατάξεις περί συνεχιζόμενης θεραπείας που προβλέπονταν από τις καταστατικές διατάξεις των εντασσόμενων κλάδων, τομέων και λογαριασμών υγείας και συγκεκριμένα τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 31 του α.ν. 1846/1951 για το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 7 του ν.δ. 1390/1973 για τον τ. ΟΓΑ και τις διατάξεις του εδαφ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 24 του π.δ. 554/1977, όπως προστέθηκε με το άρθρο 7 του π.δ. 276/1982 για το τ. ΤΑΥΤΕΚΩ, ή εάν οι συγκεκριμένες διατάξεις έχουν πάψει να ισχύουν από την 01-03-2019, ήτοι από την έναρξη ισχύος της διάταξης της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4529/2018, και σε περίπτωση που οι διατάξεις περί συνεχιζόμενης θεραπείας εξακολουθούν να ισχύουν, ερωτάται, β) εάν η αιτούσα είναι δικαιούχος συνεχιζόμενης θεραπείας από ίδιο δικαίωμα λόγω της ασφαλιστικής ικανότητας που της είχε χορηγηθεί από 01-03-2016 έως 28-02-2017, βάσει ημερών εργασίας που είχε η ίδια πραγματοποιήσει, όταν κατά το χρόνο που επήλθε ο ασφαλιστικός κίνδυνος, την 16-10-2017, ήταν στην πραγματικότητα έμμεσα ασφαλισμένη στο σύζυγό της (δηλ. από 03-03-2017 έως 28-02-2018), γ) εάν το τέκνο της, που πάσχει εκ γενετής από μακροχρόνια ασθένεια και φέρει ποσοστό αναπηρίας 67%, μπορεί να συνεχίζει να έλκει το δικαίωμα από το πρωτότυπο δικαίωμα της μητέρας του, δ) εάν ο e-ΕΦΚΑ είναι υποχρεωμένος κοινωνικοασφαλιστικά σε τέτοιες περιπτώσεις να αναζητεί αυτεπαγγέλτως το φυσικό πατέρα του τέκνου, με δεδομένο ότι αυτός δύναται ενδεχομένως να διαθέτει ενεργή ασφαλιστική ικανότητα και ε) εάν τέκνο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, σύμφωνα με το εδάφιο στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 22 του ν. 4529/2018, δύναται να θεωρηθεί μέλος οικογένειας του αδελφού άμεσα ασφαλισμένου στον e-ΕΦΚΑ όταν δεν συμβιώνει με τον αδελφό του και ο τελευταίος δεν έχει επωμιστεί το βάρος της συντήρησής του και με δεδομένο ότι οι φυσικοί γονείς ή ο πατριός είναι εν ζωή και δεν διαθέτουν ασφαλιστική ικανότητα ή έχουν εγκαταλείψει το τέκνο για διάφορους λόγους. (...) Μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 23 του ν. 4529/2018 έχουν πάψει να ισχύουν οι διατάξεις περί συνεχιζόμενης θεραπείας (της παραγράφου 3 του άρθρου 31 του α.ν. 1846/1951 για το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, της παραγράφου 6 του άρθρου 7 του ν.δ. 1390/1973 για τον τ. ΟΓΑ και της παρ. 1 εδαφ. β΄ του άρθρου 24 του π.δ. 554/1977, όπως προστέθηκε με το άρθρο 7 του π.δ. 276/1982 για το τ. ΤΑΥΤΕΚΩ). Όμως σε περίπτωση που άμεσα ή έμμεσα ασφαλισμένος είχε ενταχθεί πριν την έναρξη ισχύος του άρθρου αυτού, δυνάμει των ως άνω, ειδικών διατάξεων, σε καθεστώς συνεχιζόμενης θεραπείας, αυτή δεν διακόπτεται, εφόσον με αποφάσεις – γνωματεύσεις των αρμοδίων Υγειονομικών Επιτροπών και ήδη του ΚΕ.Π.Α. εξακολουθεί να υφίσταται η ιατρική αναπηρία για την οποία χορηγήθηκε η παροχή της συνεχιζόμενης θεραπείας. Τέκνο χωρίς ασφαλιστική ικανότητα δικαιούται να ασφαλισθεί στον ασφαλιστικό φορέα του φυσικού πατέρα του, εφόσον, βεβαίως, αυτός διαθέτει ενεργή ασφαλιστική ικανότητα, όμως, απαιτείται, προς τούτο, η υποβολή στον e-ΕΦΚΑ σχετικής αίτησης του ιδίου του πατέρα του, και πάντως ο ΕΦΚΑ δεν υποχρεούται να αναζητεί αυτεπαγγέλτως τον φυσικό πατέρα του τέκνου, καθώς κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις. Στην περίπτωση, κατά την οποία το τέκνο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω δεν συμβιώνει με τον αδελφό του και ο τελευταίος δεν έχει επωμιστεί το βάρος της συντήρησής του, αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μέλος της οικογένειας του άμεσα ασφαλισμένου αδελφού του και να αποκτήσει έτσι ασφαλιστική ικανότητα για υγειονομική περίθαλψη (ομόφωνα).