ΝΣΚ/360/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσια έκταση – Ιδιοκτησιακό καθεστώς – Εφαρμογή ή μη του άρθρου 12 του Ν 3208/2003.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επίλυση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος εκτάσεως και αναγνώριση του Δημοσίου ως κυρίου με αμετάκλητη δικαστική απόφαση εκδοθείσα προ του 2003. Δεν υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 12 του Ν 3208/2003, που καταργεί μόνον τις εκκρεμείς διοικητικές διαδικασίες και δίκες με διάδικο το Δημόσιο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/101/2016
Δίκη με διάδικο το Εκκλησιαστικό Ταμείο. Εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 10 παρ.1 του Ν. 3208/2003 στις εκδοθείσες μετά το έτος 1955 άδειες από τους Νομάρχες, στους οποίους μεταβιβάστηκε η σχετική αρμοδιότητα με το Ν. 3200/1955.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η υπ’ αρ. 424/1866 απόφαση του Αρείου Πάγου που εκδόθηκε με διάδικο το Εκκλησιαστικό Ταμείο δεν αποτελεί τίτλο έναντι του Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με την περ.γ της παρ.1 του τμ. I του άρθρου 10 Ν. 3208/2003. Η διάταξη της παρ.1 του άρθρου 10 του Ν. 3208/2003, που προστέθηκε με το άρθρο 43 παρ. 5 Ν. 4280/2014, καταλαμβάνει και τις εκδοθείσες μετά το έτος 1955 άδειες μεταβίβασης ακινήτων στους κατά την αγροτική νομοθεσία δικαιούμενους αποκατάστασης από τους οικείους Νομάρχες, στους οποίους η σχετική αρμοδιότητα μεταφέρθηκε με το Ν. 3200/1955 (ομοφ.).
ΝΣΚ/163/2011
Υπαγωγή ή μη στη ρύθμιση περί δασωμένων αγρών του άρθρου 12 του Ν 3208/2003 εκτάσεων, επί των οποίων το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας, λόγω εφαρμογής του άρθρου 10 του Ν 3208/2003.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Οποιοσδήποτε τίτλος από τους αναγνωριζόμενους κατά το προϊσχύσαν του Α.Κ. βυζαντινορωμαϊκό δίκαιο, ο οποίος έχει αποκτηθεί και μεταγραφεί πριν από τις 23-2-1946, καλύπτει την προϋπόθεση της ύπαρξης του τίτλου του άρθρου 12 του Ν 3208/2003, είναι δε δικονομικά αδιάφορος ο τρόπος με τον οποίο βεβαιώνεται σε αυτόν η απόκτηση κυριότητας, ήτοι αν αυτή αποκτήθηκε παραγώγως ή πρωτοτύπως δια χρησικτησίας. (πλειοψ.) 2) Δεν είναι δυνατή η υπαγωγή στη διαδικασία των άρθρων 12 και 21 παρ.8 του Ν 3208/2003 έκτασης, η οποία έχει αναγνωρισθεί, παραχωρηθεί ή περιέλθει σε ιδιώτες με ένα από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 10 του ως άνω νόμου τρόπους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/194/2017
Έκταση δεδικασμένου, που απορρέει από αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις σχετικά με την ύπαρξη δυνατότητας από πλευράς Δημοσίου να προβάλει δικαίωμα κυριότητας σε δάση και λοιπές εκτάσεις, σύμφωνα με τη διάταξη του εδαφίου γ' της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του νόμου 3208/2003.Κρίσεις του Δικαστηρίου αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς μείζονος (ήτοι μεγαλύτερης έκτασης) ακινήτου, στις οποίες προβαίνει κατά την εκδίκαση επιμέρους τμημάτων αυτού, δεν παράγουν δεδικασμένο για το μείζον ακίνητο, διότι πρόκειται για ζήτημα που εξετάστηκε πλεοναστικά και δεν ήταν αναγκαίο για την στήριξη του διατακτικού της απόφασης. Επομένως, η υπόψη έκταση του ιστορικού της γνωμοδότησης των 29.640 στρεμμάτων δεν δύναται να υπαχθεί στην διάταξη του ν. 3208/2003, αρθρ. 10, παρ. 1, εδ. γ΄ και συνεπώς ορθώς δεν αναγνωρίζεται ολόκληρη ως ιδιωτική, εξαιρουμένων των 155 περίπου στρεμμάτων, που κρίθηκαν ότι ανήκουν σε κτηματίες.
ΝΣΚ/348/2010
Ιδιοκτησιακό καθεστώς έκτασης στη Ραφήνα Αττικής – Συμβιβαστική επίλυση της ένδικης διαφοράς μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και κληρονόμων Δ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Α) Οι συμβιβαστικές πράξεις του Ελληνικού Δημοσίου που καταρτίστηκαν με πρακτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, πριν την ισχύ του Ν 1884/1990, (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 14 παρ.1 του Ν 2227/1994) δυνάμει των διατάξεων του ΒΔ 6/1961, που επανήλθαν με τον ως άνω νόμο σε ισχύ, εμπίπτουν στην έννοια της συμβιβαστικής πράξης, που απαιτεί το άρθρο 10 εδ.ιιι’ περ.β’ του Ν 3208/2003 για την εφαρμογή του. Β) Το δεύτερο ερώτημα, που άπτεται της ερμηνείας της διάταξης της περ.β’ του εδ.ιιι’ του άρθρου 10 του ως άνω Ν 3208/2003, για το οποίο διετυπώθησαν δύο (2) απόψεις, που ισοψήφισαν, παραπέμπεται λόγω και της σοβαρότητάς του στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. - ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 98/2011 ΓΝΩΜ.
ΝΣΚ/94/2020
Εφαρμογή ή μη της διάταξης της παραγράφου 21 του άρθρου 19 του ν. 3208/2003, όπως προστέθηκε με την παράγραφο 8β του άρθρου 43 του ν. 4280/2014, στις περιπτώσεις εκτάσεων πρώην αγροτικού ή χορτολιβαδικού χαρακτήρα.(...)Η διάταξη της παραγράφου 21 του άρθρου 19 του ν. 3208/2003, όπως προστέθηκε με την παράγραφο 8β του άρθρου 43 του ν. 4280/2014, εφαρμόζεται στις περιπτώσεις εκτάσεων πρώην αγροτικού ή χορτολιβαδικού χαρακτήρα, στις οποίες έπαυσε η καλλιέργεια ή η βόσκηση λόγω απαγόρευσης διενέργειας διακατοχικών πράξεων σε αυτές μέχρι την επίλυση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος έναντι του Δημοσίου, εφόσον αναγνωριστούν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση ως μη δημόσιες. Οι εκτάσεις αυτές διατηρούν το χαρακτήρα που είχαν, αγροτικό ή χορτολιβαδικό, μολονότι φέρουν σήμερα χαρακτήρα δασικής έκτασης, συνεπεία της απαγόρευσης επεμβάσεων σ’ αυτές, έστω και αν ο δασικός χαρακτήρας τους κρίθηκε μεταγενέστερα με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού και έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες είτε λόγω εκχέρσωσής τους για καλλιέργεια μετά τη δάσωσή τους, είτε λόγω πυρκαγιάς, ανακαλουμένων αυτοδίκαια των σχετικών διοικητικών πράξεων (ομόφωνα).
ΝΣΚ/347/2006
Άσκηση επιρροής στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 13 του Ν 3208/2003, επί μεταβολής του προορισμού και της διάθεσης διακατεχομένων δασών ή δασικών εκτάσεων που βρίσκονται σε νόμιμο καθεστώς αλλαγής χρήσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη του άρθρου 13 του Ν 3208/2003 εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις όπου στα διακατεχόμενα δάση και δασικές εκτάσεις έχει γίνει αλλαγή χρήσης, το γεγονός δε αυτό δεν κωλύει τη διαδικασία εξαγοράς των εκτάσεων αυτών, το ίδιο δε ισχύει και στη περίπτωση όπου η αλλαγή αυτή χρήσης αφορά τη λειτουργία κατασκηνώσεων ή παιδικών εξοχών. Το τίμημα της προς εξαγορά εκτάσεως θα υπολογιστεί βάσει της παρ.1 του άρθρου 6 του Ν 998/1979, κατά ρητή επιταγή του νόμου, ήτοι βάσει της αξίας που έχει η έκταση υπό την δασική της μορφή, λαμβανομένης υπόψη ως συγκριτικού στοιχείου και της αξίας των γειτονικών δασικών εκτάσεων.
ΝΣΚ/291/2015
Αναγνώριση έκτασης ως ιδιωτικής κατ’ άρθρο 10 παρ.1 του ν. 3208/2003.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έκταση που δύναται να θεωρηθεί ως ιδιωτική, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης ζ’ του τμήματος ΙΙΙ της παρ.1 του άρθρου 10 του ν. 3208/2003, είναι αυτή εκ του συμβολαίου 16500/6-12-1924 Συμ/φου Λαμίας, η οποία κατά τον χρόνο συντάξεως του άνω συμβολαίου είχε αγροτική μορφή και δεν ήταν δάσος, εν τω μεταξύ έχει απωλέσει την αγροτική μορφή και φέρει μία των μορφών που προστατεύεται από την δασική νομοθεσία. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/493/2011
Ερμηνεία των παρ.1, 3 και 4 του άρθρου 17 Ν.3208/2003 σχετικά με την εφαρμογή δασικής νομοθεσίας επί παραχωρηθεισών δημοσίων δασικών εκτάσεων με σκοπό είτε την ανέγερση κατοικίας είτε την γεωργική και δενδροκομική καλλιέργεια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Επί παραχωρηθεισών εκτάσεων με σκοπό την ανέγερση κατοικίας, για την έκδοση οριστικού τίτλου οφείλεται τίμημα, το οποίο αν δεν έχει καταβληθεί (εν όλω ή εν μέρει), καθορίζεται, κατά περίπτωση, από την αρμόδια Επιτροπή Απαλλοτριώσεων, ο δε υπολογισμός του όλου ή του υπολειπομένου μέρους του γίνεται σύμφωνα με τις κρατούσες συνθήκες κατά τον χρόνο της καταβολής του και τα ισχύοντα κατά τον κρίσιμο αυτό χρόνο μέσα προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. 2) Επί παραχωρηθεισών εκτάσεων με σκοπό την γεωργική και δενδροκομική καλλιέργεια, α) Στην περίπτωση του άρθρου 17 παρ.4 του Ν.3208/2003, απαιτείται όπως, κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, αφ’ενός μεν να έχει εκδοθεί οριστικό παραχωρητήριο για την έκταση, αφ’ετέρου δε, η έκταση να έχει αξιοποιηθεί στο σύνολό της κατά τους όρους της παραχωρήσεως και να συνεχίζει να τελεί σε γεωργοδενδροκομική καλλιέργεια, οπότε και μόνον εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω διατάξεως και λογίζεται ιδιωτικό αγρόκτημα μη υπαγόμενο καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην δασική νομοθεσία. β) Σε περίπτωση κατά την οποία δασικές εκτάσεις παραχωρηθείσες για γεωργοδενδροκομική καλλιέργεια οικοδομήθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του Ν.3208/2003, δηλαδή μετέβαλαν ανεπίτρεπτα τον συνταγματικά προστατευόμενο δασικό χαρακτήρα και χρήση, δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της διατάξεως του άρθρου 17 παρ.1 του ίδιου νόμου. γ) Με τον όρο «εγκαταλελειμμένο» ακίνητο στην διάταξη του άρθρου 17 παρ.3 του Ν.3208/2003, νοείται η παραχωρηθείσα δασική έκταση, επί της οποίας ο παραχωρησιούχος δεν προβαίνει πλέον αμέσως ή εμμέσως σε πράξεις νομής ή δεν επιμελείται αυτής για να απολαύσει τα ωφελήματα της γεωργικής και δενδροκομικής καλλιέργειας χάριν της οποίας του παραχωρήθηκε η έκταση αυτή, η δε ως άνω εγκατάλειψη παραχωρηθείσας εκτάσεως αρκεί να διαπιστώνεται ότι υφίστατο κατά την έναρξη ισχύος του Ν.3208/2003, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο το πρώτον περιήλθε σ’ αυτήν την κατάσταση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/98/2011
Ιδιοκτησιακό καθεστώς έκτασης στη Ραφήνα Αττικής – Συμβιβαστική επίλυση της ένδικης διαφοράς μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και κληρονόμων Δ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για να περιέλθει, κατά τη διάταξη του άρθρου 10 περ.ΙΙΙ υποπεριπτ.β του Ν 3208/2003, δασικού χαρακτήρα έκταση σε τρίτους, βάσει συμβιβαστικής πράξης του Ελληνικού Δημοσίου, με πρακτικό του ΝΣΚ και να απωλέσει το Δημόσιο την δυνατότητα να προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στην έκταση αυτή, θα πρέπει αντικείμενο της συμβιβαστικής πράξης να έχει αποτελέσει η κυριότητα της έκτασης και όχι οποιοδήποτε άλλο δικαίωμα τρίτων σε αυτήν. Κατά συνέπεια, στη περίπτωση συμβιβασμού σε διαφορά περί νομής, δεν έχει εφαρμογή η ανωτέρω διάταξη. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ 348/2010 ΤΟΥ Δ΄ ΤΜΗΜΑΤΟΣ.
ΝΣΚ/289/2016
Εάν, σε περίπτωση αμφισβήτησης της κυριότητας του αιτούντος έγκριση οικοδομικών εργασιών επί νεότερων μνημείων: α) δύναται το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων να προβεί σε εξέταση του ιδιοκτησιακού και β) ενδεχόμενη έγκριση των εργασιών θα επιδράσει στη μεταξύ των διαδίκων διαφορά.(...)Η Διεύθυνση Νεότερων Μνημείων ΥΠ.ΠΟ.Α., προκειμένου να εισάγει στο αρμόδιο Συμβούλιο αίτημα έγκρισης οικοδομικών εργασιών, οφείλει να εξετάσει αν ο αιτών νομιμοποιείται προς υποβολή του αιτήματος κατά τον Αστικό Κώδικα ή άλλη ειδική διάταξη. Σε περίπτωση αμφισβήτησης, εκ μέρους τρίτου, της κυριότητας του αιτούντος επί του οικοπέδου, η παρεμπίπτουσα έρευνα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος ανήκει στην αρμόδια πολεοδομική αρχή (πλειοψ.) Τυχόν έγκριση του αιτήματος ουδόλως επηρεάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς (ομοφ.).