ΝΣΚ/289/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν, σε περίπτωση αμφισβήτησης της κυριότητας του αιτούντος έγκριση οικοδομικών εργασιών επί νεότερων μνημείων: α) δύναται το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων να προβεί σε εξέταση του ιδιοκτησιακού και β) ενδεχόμενη έγκριση των εργασιών θα επιδράσει στη μεταξύ των διαδίκων διαφορά.(...)Η Διεύθυνση Νεότερων Μνημείων ΥΠ.ΠΟ.Α., προκειμένου να εισάγει στο αρμόδιο Συμβούλιο αίτημα έγκρισης οικοδομικών εργασιών, οφείλει να εξετάσει αν ο αιτών νομιμοποιείται προς υποβολή του αιτήματος κατά τον Αστικό Κώδικα ή άλλη ειδική διάταξη. Σε περίπτωση αμφισβήτησης, εκ μέρους τρίτου, της κυριότητας του αιτούντος επί του οικοπέδου, η παρεμπίπτουσα έρευνα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος ανήκει στην αρμόδια πολεοδομική αρχή (πλειοψ.) Τυχόν έγκριση του αιτήματος ουδόλως επηρεάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς (ομοφ.).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Αριθμ ΥΠΠΟ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/34668/2008
Καταλληλότητα και λειτουργία αρχαιοπωλείων ή καταστημάτων εμπορίας νεότερων κινητών μνημείων.
ΝΣΚ/174/2015
Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείων και αρχαιολογικών χώρων – Συμβούλια Μνημείων – Αίτηση θεραπείας – Ιεραρχική προσφυγή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αίτηση του διοικούμενου, με την οποία ζητά την επανεξέταση απορριφθέντος αιτήματός του για έγκριση οικοδομικών εργασιών, επικαλούμενος την αδειοδότηση παρόμοιων εργασιών σε ακίνητο, όμορο προς το δικό του, συνιστά αίτηση θεραπείας με επίκληση νέου στοιχείου, που πρέπει να κριθεί αιτιολογημένα από την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία, χωρίς να κωλύεται από την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως του διοικούμενου κατά των προηγούμενων απορριπτικών πράξεων.
ΥΠΠΟΑ/Φ56/357180/256204/7869/3303/2018
Έγκριση όρων, διαδικασιών και καθορισμού των οργάνων χορήγησης άδειας για την προσωρινή παραχώρηση χρήσης μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και μουσείων για την πραγματοποίηση πολιτιστικών ή άλλων εκδηλώσεων.
ΝΣΚ/2/2022
Αναγνώριση κυριότητας αρχαίων κινητών μνημείων.(...)Δεν μπορεί να γίνει δεκτή η από 2.8.2021 αίτηση της Ε.-Κ. Ι., και να αναγνωριστεί η κυριότητα των 17 αρχαίων αντικειμένων για τα οποία της έχει αναγνωριστεί η κατοχή τόσο με την παλιά, όσο και με τη νέα αρχαιολογική νομοθεσία, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 33 του ν. 3028/2002, όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το ν. 4858/2021 (ομόφωνα).
ΝΣΚ/36/2001
ΥΠΠΟ. Ανάθεση σε ιδιώτες τεχνικούς της επίβλεψης έργων επί μνημείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Και μετά την εξαίρεση των συμβάσεων έργων, που συνάπτει το ΥΠΠΟ στο πλαίσιο της εκτέλεσης αρχαιολογικών έργων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 81 του Ν 1958/1991 με αυτεπιστασία, από τις διατάξεις του άρθρου 6 του Ν 2527/1997, όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 6 παρ.3 του Ν 2833/2000, είναι απαραίτητη για κάθε περίπτωση ανάθεσης της επίβλεψης έργων επί μνημείων σε ιδιώτες τεχνικούς, η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου Συμβουλίου Μνημείων του ΥΠΠΟ (Κεντρικού Αρχαιολογικού ή Νεωτέρων Μνημείων, αναλόγως των μνημείων στα οποία εκτελούνται τα έργα), η οποία πρέπει να είναι ρητή και να αφορά συγκεκριμένο έργο. Η συνολική έγκριση του προγράμματος έργων του ΥΠΠΟ από το αρμόδιο Συμβούλιο Μνημείων, που γίνεται άπαξ στην αρχή κάθε έτους, δεν συνιστά την απαιτούμενη από τον νόμο προηγούμενη σύμφωνη γνώμη για την ανάθεση της επίβλεψης των έργων επί μνημείων σε ιδιώτες τεχνικούς, εκτός εάν στην απόφαση του αρμοδίου Συμβουλίου Μνημείων για την έγκριση του προγράμματος έργων του ΥΠΠΟ περιέχεται και ρητή σύμφωνη γνώμη για την ανάθεση της επίβλεψης συγκεκριμένου έργου επί μνημείου σε ιδιώτες τεχνικούς.
ΝΣΚ/69/2015
Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/204/2017
Μνημεία - Έννοια αρχαίων μνημείων - Θρησκευτικές εικόνες - Δήλωση αρχαίων - Δικαίωμα κατοχής αρχαίων - Κυριότητα αρχαίων - Κληρονομική διαδοχή - Δωρεά αιτία θανάτου. α) Η δωρεά αιτία θανάτου της κυριότητας μιας (1) μεταβυζαντινής εικόνας έτους 1685 του ζωγράφου Σ. Ζαγκαρόλα από τον μετέπειτα αποβιώσαντα Μ. Μ. (δωρητής) προς στο Μουσείο Μπενάκη (δωρεοδόχος), για την οποία έχει συνταχθεί η αρ. 8455/2009 συμβολαιογραφική πράξη, είναι άκυρη και ως εκ τούτου, το Μουσείο Μπενάκη, δεν δύναται να θεμελιώσει κατά νόμο οιοδήποτε δικαίωμα επί της ανωτέρω εικόνας με έρεισμα τη σύμβαση αυτή. β) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τις οκτώ (8) μεταβυζαντινές εικόνες, που χρονολογούνται κατά τους 17° και 18° αιώνες, δικαιούται να επικαλεσθεί ότι έχει αποκτήσει το αποδεικνυόμενο δικαίωμα κυριότητας του κληρονομούμενου επ' αυτών (ομόφωνα), γ) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τα οκτώ (8) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ το έτους 1453, δεν δικαιούται, με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει ο κληρονομούμενος (ομόφωνα), δ) Ο Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας Ψυχικού, ως νόμιμος κληρονόμος της αποβιωσάσης Μ.Σ.- Π., δυνάμει της από 17.7.1996 ιδιογράφου και της αρ. 18310/2002 δημόσιας διαθήκης αυτής, καθόσον αφορά τα πέντε (5) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ του έτους 1453, δεν δικαιούται με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει η κληρονομούμενη (ομόφωνα).
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)135/2014
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: Νόμιμη η αμοιβή από Δήμο σε ιδιώτη για την επισκευή – συντήρηση νερόμυλου, καθόσον ανεξαρτήτως ότι, ο εν λόγω νερόμυλος δεν αποτελεί νεότερο μνημείο και συνεπώς, δεν προστατεύεται από τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3028/2002, η τυχόν έλλειψη της σχετικής εγκριτικής απόφασης εκ μέρους της αρμόδιας Υπηρεσίας Νεώτερων Μνημείων και Τεχνικών Εργων, δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα και κανονικότητα της δαπάνης, διότι δεν αποτελεί δικαιολογητικό για την πιστοποίηση εκτελεσθεισών εργασιών και δεν προκαλεί δημοσιονομικές συνέπειες, με αποτέλεσμα να μην αναιρείται ή να επηρεάζεται η αναληφθείσα υποχρέωση του Δήμου, ο οποίος οφείλει να καταβάλει τη συμφωνηθείσα αμοιβή στον εργολάβο, που έχει αντίστοιχη νόμιμη αξίωση, εφόσον έχει εκτελέσει τη συμφωνηθείσα εργασία.
ΝΣΚ/184/2008
Έκδοση οικοδομικής άδειας και έκταση ελέγχου του ιδιοκτησιακού καθεστώτος σε εποικιστικό ακίνητο εντός σχεδίου πόλεως – Μη εφαρμογή του άρθρου 4 του Ν 3127/2003.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η αρμόδια Πολεοδομία μπορεί να χωρήσει στην έκδοση οικοδομικών αδειών, κατόπιν παρεμπίπτοντος ελέγχου του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ακινήτου, πλην όμως όχι με εξαντλητική και σε βάθος έρευνα, εκφεύγουσα ενδεχομένως των αρμοδιοτήτων της, άλλως και υπό την αντίθετη εκδοχή (ότι ενδεχομένως προβαίνει σε περαιτέρω διερεύνηση), εφ όσον, μετά από την διεξαχθείσα εις βάθος έρευνα, γίνει δεκτό ότι κύριος του ακινήτου παραμένει το Δημόσιο, δεδομένου ότι δεν επέρχεται με την οριστικοποίηση και την μεταγραφή της πράξεως εφαρμογής μεταβολή στο δικαίωμα κυριότητας επί των εναπομενουσών μετά την ρυμοτόμηση εκτάσεων, δεν κωλύεται να εκδώσει την αιτούμενη οικοδομική άδεια, αφού οποιαδήποτε διεκδίκηση εκ μέρους του Δημοσίου αποκρούεται από τον υπόχρεο ιδιώτη με την ένσταση της καταχρηστικής ασκήσεως του δικαιώματος αυτού, εφ όσον βεβαίως συντρέχουν οι τιθέμενες από τη νομολογία σχετικές προϋποθέσεις. (ομοφ.) β) Επίσης, οι διατάξεις του άρθρου 4 του Ν 3127/2003 δεν έχουν εφαρμογή επί εκτάσεων διεπομένων από τις διατάξεις της εποικιστικής νομοθεσίας. (πλειοψ.)
ΥΠΠΟ/Γ2/Φ515254/81397/2199/2005
Καθορισμός τελών: α) φωτογράφησης-κινηματογράφησης-βιντεοσκόπησης σε Μουσεία, Μνημεία και Αρχαιολογικούς Χώρους, β) δημοσίευσης φωτογραφιών αρχαιολογικού περιεχομένου για εμπορική εκμετάλλευση γ) ηλεκτρονικών εκδόσεων, δ) χρήσης εικόνων στο Διαδίκτυο και ε) εκδηλώσεων σε αρχαία θέατρα και άλλους αρχαιολογικούς χώρους. στ) Διαδικασία καταβολής τελών για εκμαγεία, αντίγραφα και απεικονίσεις ακινήτων και κινητών μνημείων που ανήκουν στο Δημόσιο. ζ) Διαδικασία καταβολής τελών για χρήση ακινήτων και κινητών μνημείων σε λογότυπο.
356481/254593/7509/2927/2019- ΦΕΚ: 2812/Β/4.7.2019 Με την παρούσα καταργούνται α) η με αρ. πρωτ. ΥΠΠΟ/ ΓΔΑΠΚ/ΔΜΕΕΠ/Γ2/Φ51-52-54/81397/2199/12.5.2005 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 1491/Β΄/27.10.2005) και β) η με αρ. πρωτ. ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ42/ 1020/62/10-04-2012 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 1138/ Β΄/10-04-2012) «Έγκριση όρων και διαδικασιών για την πραγματοποίηση κινηματογραφικών λήψεων σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και σε μουσεία, σύμφωνα με το συνημμένο κατάλογο».
Αριθμ. ΥΠΠΟΤ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/126463/2011,ΦΕΚ-3046/Β/30-12-2011,άρθρο 13: «Η αριθμ. ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΔΜΕΕΠ/Γ2/Φ51-52-54/81397/2199/12-9-2005 κοινή υπουργική απόφαση των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Πολιτισμού καταργείται, με εξαίρεση τις διατάξεις της οι οποίες αφορούν τα της προβλεπόμενης στην παράγραφο 4 του άρθρου 46 του Ν. 3028/2002 αδείας.»