ΝΣΚ/372/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δήμαρχος, Δημοτικοί Σύμβουλοι. Καταγγελία για παράβαση καθήκοντος. Δυνατότητα καταγγελόντων πρόσβασης σε στοιχεία του φακέλου εκκρεμούσης της πειθαρχικής διαδικασίας και λήψης αντιγράφων των απολογιών. Προστασία προσωπικών δεδομένων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η πειθαρχική διαδικασία κινείται υποχρεωτικά από την διοίκηση στις υπό του νόμου προβλεπόμενες περιπτώσεις και σκοπό έχει την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των υπηρεσιών, την τήρηση της αρχής της νομιμότητας κα την προάσπιση του Δημοσίου συμφέροντος. Επομένως, μέσα σε αυτά τα πλαίσια διεξαγωγής της πειθαρχικής διαδικασίας, δεν είναι νοητή η ύπαρξη αντιδικίας ανάμεσα σε αυτόν που κατήγγειλε μία παράνομη πράξη και στο όργανο της διοικήσεως κατά του οποίου ασκείται ο πειθαρχικός έλεγχος, ώστε να είναι αναγκαίο το κάθε διάδικο μέρος να λαμβάνει γνώση των ισχυρισμών του άλλου, για να μπορεί εγκαίρως να τους αντικρούσει. Ούτε προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις παρέμβαση του καταγγέλλοντος σε βάρος του εγκαλουμένου, για να επιτύχει την πειθαρχική του καταδίκη. Οι ισχυρισμοί των αιτούντων, οι οποίοι περιλαμβάνονται στο έγγραφο που απέστειλαν προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είναι γενικοί και αόριστοι και επομένως δεν επαρκούν για την θεμελίωση του δικαιώματός τους να λάβουν αντίγραφα από τον πειθαρχικό φάκελο μετά το πέρας της πειθαρχικής προδικασίας. Τούτο διότι, αναφέρουν μεν ότι η καφετέρια-club «Π…» βρίσκεται κάτω από τις εξοχικές κατοικίες τους και ότι έχουν προβεί σε επανειλημμένες καταγγελίες σχετικά με την άδεια λειτουργίας της, δεν διευκρινίζουν όμως ενώπιον ποίων δικαστηρίων εκκρεμούν τυχόν αντιδικίες μεταξύ αυτών και των καθών η πειθαρχική διαδικασία, ώστε να είναι δυνατόν να εκτιμηθεί η συνδρομή των αναγκαίων προϋποθέσεων για την αποδοχή της αιτήσεώς τους κατ’ εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας, σύμφωνα με τα ανωτέρω αναλυτικώς εκτιθέμενα κριτήρια που καθόρισε η Ολομέλεια του ΝΣΚ σε ανάλογες περιπτώσεις. Ούτε μνημονεύουν συγκεκριμένα δικαιώματά τους, για τη δικαστική προστασία των οποίων, σύμφωνα με το άρθρο 20 του Συντάγματος, είναι απαραίτητη η προσκόμιση και επίκληση από αυτούς των αιτουμένων αντιγράφων. Στην εξεταζόμενη περίπτωση, οι αιτήσεις πρέπει να απορριφθούν διότι δεν πληρούνται οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την χορήγηση αντιγράφων από τα στοιχεία του σχετικού φακέλου που τηρείται στην υπηρεσία που υπέβαλε το ερώτημα, τόσο πριν, όσο και μετά την περαίωση της πειθαρχικής διαδικασίας. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/452/2000
Χορήγηση αντιγράφων εγγράφων. Χορήγηση πειθαρχικής δικογραφίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ.Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγήτρια: Δ.Κεφάλα, Πάρεδρος Η Διοίκηση υποχρεούται να γνωρίσει ή να χορηγήσει αντίγραφα πορισματικής έκθεσης και υλικού βάσει της οποίας συντάχθηκε αυτή, εφ όσον μετά το πέρας της Ε.Δ.Ε. δεν ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη, ενώ δεν υποχρεούται (η Διοίκηση) εφ όσον μετά το πέρας της Ε.Δ.Ε. εξακολουθεί η πειθαρχική διαδικασία με την άσκηση πειθαρχικής δίωξης οπότε δικαίωμα προς γνώση του φακέλλου έχει ο διωκόμενος με τις προϋποθέσεις βέβαια των σχετικών διατάξεων.
ΝΣΚ/374/2001
Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχική δίωξη. Χορήγηση αντιγράφων εγγράφων πειθαρχικών φακέλων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Οι ειδικές διατάξεις του άρθρου 136 παρ.3 του ισχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα συμπληρώνονται, ως προς το θέμα της χορήγησης αντιγράφων των εγγράφων των πειθαρχικών φακέλων, από τις γενικές διατάξεις του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας. Ο πειθαρχικώς διωκόμενος υπάλληλος δικαιούται να λάβει όχι μόνο γνώση του φακέλου της πειθαρχικής υπόθεσής του, αλλά και αντίγραφα των εγγράφων που βρίσκονται σ αυτόν (φάκελο). Το δικαίωμα αυτό του πειθαρχικώς διωκόμενου υπαλλήλου μπορεί να ασκηθεί μόνον στο χρονικό στάδιο, κατά το οποίο έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία και - προ της επιβολής οποιασδήποτε κατ αυτού πειθαρχικής ποινής -, έχει κληθεί αυτός σε απολογία.
ΝΣΚ/239/2010
Επιβολή πειθαρχικής ποινής σε σωφρονιστικό υπάλληλο από τον αρμόδιο πειθαρχικό προϊστάμενο. Μη ολοκλήρωση της πειθαρχικής διαδικασίας. Υποχρέωση της Διοικήσεως να εξαντλήσει τη διαδικασία αυτή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απόφαση επιβολής πειθαρχικής ποινής σε σωφρονιστικό υπάλληλο εκ μέρους του πειθαρχικού προϊσταμένου εξακολουθεί να ισχύει και μετά τη παρέλευση εννέα ετών, έστω και αν δεν ολοκληρώθηκε η πειθαρχική διαδικασία σε δεύτερο βαθμό. Η Διοίκηση έχει υποχρέωση να επισπεύσει και ολοκληρώσει την εν λόγω πειθαρχική διαδικασία. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/222/2019
Εφαρμογή της παραγράφου 7 του άρθρου 38 του ν.4504/2017 για την επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας στελεχών Λιμενικού Σώματος– Ελληνικής Ακτοφυλακής.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Οι διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 38 του ν. 4504/2017 για την επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, εφαρμόζονται από την ισχύ του νόμου, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που τίθενται με αυτές και δεν καταλαμβάνουν τις υποθέσεις, για τις οποίες έχει ήδη παρέλθει η προθεσμία προς άσκησή της που προβλεπόταν υπό την ισχύ του προγενέστερου καθεστώτος. Η επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας εκκινεί αυτεπάγγελτα. Σε κάθε περίπτωση, ο ενδιαφερόμενος δικαιούται να υποβάλει αίτηση επανάληψης. Οι διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 38 του ν. 4504/2017 για την επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, εφαρμόζονται από την ισχύ του νόμου, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις που τίθενται με αυτές και δεν καταλαμβάνουν τις υποθέσεις, για τις οποίες έχει ήδη παρέλθει η προθεσμία προς άσκησή της που προβλεπόταν υπό την ισχύ του προγενέστερου καθεστώτος. Οι διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 38 του ν. 4504/2017, για την επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, εφαρμόζονται σε περατωθείσες, με την έκδοση απόφασης, πειθαρχικές διαδικασίες. Αρμόδιο όργανο να διατάξει την επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, είναι το όργανο που εξέδωσε την πειθαρχική απόφαση, καθώς και το όργανο που άσκησε τη πειθαρχική δίωξη. Το εκδόν πειθαρχικό όργανο δεν δύναται να προβεί σε ανάκληση των εκδοθεισών πράξεων και πειθαρχικών αποφάσεων. Σε περίπτωση αθωωτικής απόφασης η πειθαρχική διαδικασία επαναλαμβάνεται, μόνον εφόσον το ποινικό δικαστήριο ή το συμβούλιο εξέφερε ουσιαστική κρίση περί της ύπαρξης ή της ανυπαρξίας των πραγματικών περιστατικών που ταυτίζονται και στοιχειοθετούν το πειθαρχικό αδίκημα και η κρίση αυτή ανατρέπει τη πραγματική βάση, στην οποία θεμελιώθηκε η πειθαρχική κρίση. Τούτο ισχύει ακόμα και αν η απόφαση είναι αθωωτική, λόγω αμφιβολιών για την τέλεση της πράξης. Αντιθέτως το πειθαρχικό όργανο δεν υποχρεούται να επαναλάβει την πειθαρχική διαδικασία, σε περίπτωση που η δικογραφία τίθεται στο αρχείο, λόγω παραγραφής. Σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 38 του ν. 4504/2017, σε περίπτωση καταδικαστικής ποινικής απόφασης, με την οποία διαπιστώνονται πραγματικά περιστατικά που συνιστούν την αντικειμενική υπόσταση πειθαρχικού παραπτώματος, που τιμωρείται με καταστατική ποινή, η πειθαρχική διαδικασία είναι δυνατόν να επαναληφθεί με πλείονα ερωτήματα και όχι μόνο με το ερώτημα της απόταξης (ομόφ.). Σε περίπτωση που, για την πράξη που επιβλήθηκε πειθαρχική ποινή, εκδοθεί μεταγενέστερη αμετάκλητη αθωωτική ποινική απόφαση (ή αμετάκλητο βούλευμα), λόγω αμφιβολιών για το δόλο στο πρόσωπο του κατηγορουμένου, χωρεί επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, ώστε το αρμόδιο πειθαρχικό όργανο, αφού συνεκτιμήσει την ποινική απόφαση ή το βούλευμα, αποφασίσει εκ νέου (πλειοψ.).
ΝΣΚ/178/2000
Ενορκη Διοικητική Εξέταση. Χορήγηση αντιγράφων μαρτυρικών καταθέσεων διενεργηθείσης Ε.Δ.Ε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγήτρια: Γ.Σκιάνη, Πάρεδρος Η Διεύθυνση Επιθεωρήσεως του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας υποχρεούται κατά τις διατάξεις του Ν.2683/1999 να χορηγεί αντίγραφα μαρτυρικών καταθέσεων στον αιτούντα μετά το πέρας της ενόρκου διοικητικής εξετάσεως, εφ όσον δεν ησκήθη πειθαρχική δίωξη, δεν επιτρέπεται όμως να χορηγεί αυτά, εφ όσον εξακολουθεί υφιστάμενη η πειθαρχική διαδικασία δια της ασκήσεως της πειθαρχικής διώξεως, οπότε δικαίωμα προς γνώση του φακέλλου έχει ο διωκόμενος υπάλληλος.
ΝΣΚ/440/2012
Παραίτηση υπαλλήλου ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκκρεμής πειθαρχική δίωξη που ασκήθηκε μετά την υποβολή της αίτησης παραίτησης – Πάροδος εξαμήνου από την άσκηση της πειθαρχικής δίωξης χωρίς να εκδικασθεί – Συνέπειες – Υποβολή νέας αίτησης παραίτησης – Προϋποθέσεις αποδοχής της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από την ερμηνεία των σχετικών διατάξεων και το δεδομένο ιστορικό του ερωτήματος προκύπτει ότι, η πειθαρχική δίωξη κατά του ανωτέρω υπαλλήλου ασκήθηκε την 29-8-2011, μετά την υποβολή την 16-8-2011 της αίτησης παραίτησής του και ότι παρήλθε εξάμηνο από την άσκηση της πειθαρχικής δίωξης χωρίς να εκδικασθεί η πειθαρχική υπόθεσή του σε πρώτο βαθμό. Επομένως η αίτηση παραίτησης που υπέβαλε ο ανωτέρω υπάλληλος μετά την λήξη του ανωτέρω εξαμήνου, κατά την παρ.2 εδ.2 του άρθρου 148 Υ.Κ. πρέπει να γίνει αποδεκτή, αλλά κατά τους όρους του άρθρου αυτού, δηλ. η νέα αυτή αίτηση παραίτησης να μην περιέχει αίρεση, όρο ή προθεσμία, να μην εκκρεμεί ποινική δίωξη κατά την παρ.2 εδ.1 του άρθρου 148 Υ.Κ., ο υπάλληλος να μην έχει τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υ.Κ. και υπό τους λοιπούς όρους του ανωτέρω άρθρου, ενώ η απαγόρευση αποδοχής της παραίτησης λόγω της εκκρεμούσης πειθαρχικής δίωξης, λόγω παρόδου του ανωτέρω εξαμήνου δεν ισχύει πλέον.
ΝΣΚ/143/2013
Α.Ε.Ι. – Ένορκη διοικητική εξέταση – Χορήγηση αντιγράφων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ένορκη διοικητική εξέταση (Ε.Δ.Ε.) είναι μυστική και συνδέεται άρρηκτα με την πρόοδο και εξέλιξη της πειθαρχικής διαδικασίας. Η μυστικότητα της Ε.Δ.Ε. δεν αίρεται με την υποβολή της σχετικής έκθεσης από εκείνον, ο οποίος τη διενεργεί, αλλά η διατήρησή της συνάπτεται με το εάν θα ασκηθεί συναφώς πειθαρχική δίωξη κατά των υπαλλήλων εκείνων που η έκθεση της Ε.Δ.Ε. αποδίδει τυχόν πειθαρχικές ευθύνες. Εάν, με βάση την έκθεση αυτή, ασκηθεί πειθαρχική δίωξη, τότε ο πειθαρχικώς διωκόμενος μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στα στοιχεία της Ε.Δ.Ε. πριν την υποβολή της απολογίας του, κατά τη ρητή πρόβλεψη της παρ.3 του άρθρου 135 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν.3528/2007). Έχει υποχρέωση κατά νόμο η Διοίκηση του Ε.Μ.Π. να χορηγήσει στον αιτούντα Αναπληρωτή Καθηγητή κ…, σε επικυρωμένα αντίγραφα όλα τα στοιχεία που αιτείται, καθώς και όσα περιέχονται στον πειθαρχικό του φάκελο, εφόσον ζητηθούν, συμπεριλαμβανομένης και της Ε.Δ.Ε.
ΝΣΚ/201/2017
Απόταξη στελεχών λιμενικού σώματος – Επανάληψη πειθαρχικής δίκης – Ανακριτικά συμβούλια – Αρμοδιότητες οργάνων διοικήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μπορεί να τύχει εφαρμογής το άρθρο 101 παρ. 3 του ν. 3079/2002, για την επανάληψη της πειθαρχικής δίκης αποταχθέντος στελέχους του Λιμενικού Σώματος, ενόψει του ότι εκδόθηκε, εκτός των αθωωτικών και μία καταδικαστική δικαστική απόφαση, διότι στις περιπτώσεις που η πειθαρχική καταδίκη εχώρησε βάσει πλειόνων πράξεων ή παραλείψεων που αποτέλεσαν αντικείμενο συνεκτίμησης, η αθώωση ή η απαλλαγή για ορισμένες από αυτές, συνιστά λόγο επανάληψης της πειθαρχικής διαδικασίας. Αιτήσεις στελεχών του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, για επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, παραπέμπονται σε ανακριτικό συμβούλιο, σύμφωνα με το άρθρο 101 παρ. 3 του ν. 3079/2002, χωρίς να λάβει χώρα διαδικασία επαναφοράς τους σε ενέργεια. Αρμόδιο είναι το ανακριτικό συμβούλιο που είχε επιληφθεί της σχετικής πειθαρχικής διαδικασίας τελευταίο, ήτοι, το συμβούλιο που εξέδωσε την τελεσίδικη απόφαση για την επιβολή της πειθαρχικής ποινής της απόταξης. Αρμόδιο όργανο για την παραπομπή στο ανακριτικό συμβούλιο είναι αυτό που ήταν αρμόδιο, κατ' άρθρο 106 του ν 3079/2002, για την παραπομπή στο ανακριτικό συμβούλιο, που είχε επιληφθεί της πειθαρχικής δίκης, με την οποία επιβλήθηκε η ποινή της απόταξης, δηλαδή το όργανο που είχε διατάξει την αρχική παραπομπή.
ΝΣΚ/280/2011
Αρμόδιο όργανο για την άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά των μελών της Συγκλήτου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, τα οποία καταδικάσθηκαν πρωτοδίκως σε φυλάκιση με αναστολή για παράβαση καθήκοντος κατ εξακολούθηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα αρμόδια για την άσκηση πειθαρχικής δίωξης όργανα οφείλουν να γνωστοποιήσουν στον Υπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων το κώλυμά τους για την άσκηση της πειθαρχικής δίωξης. Ο Υπουργός Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων μπορεί να ασκήσει απευθείας (χωρίς την παρεμβολή άλλου οργάνου) την πειθαρχική δίωξη κατά των μελών της Συγκλήτου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/379/2003
Αίτημα επανάληψης πειθαρχικής διαδικασίας, εξαφάνισης ή περιορισμού της επιβληθείσας πειθαρχικής ποινής και μισθολογικής αποκατάστασης πρώην υπαλλήλου, μετά την έκδοση αμετάκλητης απόφασης ποινικού δικαστηρίου, λόγω εξάλειψης αξιοποίνου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έλλειψη εγκλήσεως στην ποινική δίκη, όταν κατά νόμο απαιτείται, αποτελεί λόγο εξαλείψεως του αξιοποίνου και το επιλαμβανόμενο ποινικό δικαστήριο, διαπιστώνοντας την έλλειψή της, υποχρεούται να κηρύξει την οριστική παύση της ποινικής διώξεως, η αξιόποινη όμως πράξη παραμένει άδικη και καταλογιστή, η δε κηρύττουσα την παύση της ποινικής διώξεως απόφαση του ποινικού δικαστηρίου, που είναι ή κατέστη αμετάκλητη, δεν είναι αθωωτική ούτε εξομοιώνεται με αθωωτική. Ως εκ τούτου σε περίπτωση εκδόσεως τέτοιας αποφάσεως δεν υφίσταται δυνατότητα επαναλήψεως της πειθαρχικής δίκης με την οποία είχε επιβληθεί πειθαρχική ποινή για την πράξη που περιγράφεται στην ποινική απόφαση. Μη υπάρχουσας δε δυνατότητας επαναλήψεως της πειθαρχικής δίκης δεν είναι δυνατή η εξαφάνιση ή ο περιορισμός της επιβληθείσας πειθαρχικής ποινής και η χορήγηση του στερηθέντος, λόγω της ποινής αυτής, μισθολογικού κλιμακίου. Αίτημα επαναλήψεως πειθαρχικής δίκης δύναται να υποβάλει και ο συνταξιοδοτηθείς, λόγω παραιτήσεως, υπάλληλος.