ΝΣΚ/385/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αναγνώριση προϋπηρεσίας στο Δημόσιο με εξαγορά.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπάλληλοι του Δημοσίου οι οποίοι διορίσθηκαν πριν την 1-1-1983 και εξήλθαν από την Υπηρεσία χωρίς να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δύνανται να αναγνωρίσουν το χρόνο της δημόσιας υπηρεσίας τους ως χρόνο ασφάλισης, σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, κατόπιν εξαγοράς. Ο χρόνος παροχής υπηρεσίας με σύμβαση έργου δεν συνυπολογίζεται, εκτός αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 8 παρ.6 του Ν. 1813/1988. Για τον υπολογισμό της εισφοράς εξαγοράς δεν θα υπολογισθεί το κίνητρο απόδοσης και η προσωπική διαφορά. Η απαίτηση του ασφαλισμένου για αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο δεν υπόκειται σε παραγραφή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/375/2010
Διαδοχική Ασφάλιση – Αναγνώριση χρόνου δημόσιας υπηρεσίας από ασφαλισμένους του Κλάδου Κύριας Ασφάλισης του ΟΓΑ με καταβολή των προβλεπόμενων εισφορών (δηλ. με εξαγορά).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δημόσιοι υπάλληλοι που διορίσθηκαν πριν την 1-1-1983 στο Δημόσιο και αποχώρησαν απ’ αυτό χωρίς να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, μπορούν, κατ’ εφαρμογή των οριζομένων στις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν 1405/1983, να αναγνωρίσουν, με καταβολή των προβλεπόμενων εισφορών (δηλ. με εξαγορά), το χρόνο της δημόσιας αυτής υπηρεσίας τους, σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης, στον οποίο ασφαλίσθηκαν μετά τη λύση της δημοσιοϋπαλληλικής τους σχέσης και, ειδικότερα, στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης Αγροτών, που συστάθηκε με το Ν 2458/1997 και λειτουργεί ως αυτοτελής Κλάδος στον ΟΓΑ από 1-1-1998, έστω δηλαδή και εάν, στη προκείμενη περίπτωση, ο χρόνος της δημόσιας αυτής υπηρεσίας, έχει διανυθεί πριν από την έναρξη της λειτουργίας του εν λόγω Κλάδου στον ΟΓΑ. Ενόψει δε του ότι ο ΟΓΑ υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων (και ήδη Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης), το ποσό της εισφοράς αναγνώρισης θα καθορισθεί κατά τον ενιαίο τρόπο που προβλέπει η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 4 του Ν 1405/1983 και η κατ’ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθείσα υπ’ αριθ. Β2/61/2651/21-12-1983 υπουργική απόφαση.
Ν 1358/1983
Αναγνώριση και εξαγορά του χρόνου της στρατιωτικής υπηρεσίας των ασφαλισμένων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και άλλες διατάξεις.
ΝΣΚ/107/2015
Δυνατότητα ή μη ανάκλησης της παραίτησης υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013.
Η παραίτηση του υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Π.Φ. πρέπει να ανακληθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, κατά τις διατάξεις του ν. 4151/2013. Και τούτο, γιατί η αρμόδια Υπηρεσία δεν απάντησε εγκαίρως σε αίτησή του για πρόωρη συνταξιοδότησή του και ειδικότερα για αναγνώριση με εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας, καθώς και του πλασματικού χρόνου των παιδιών του, με εξόφληση εφάπαξ καταβολής του ποσού. Ως εκ τούτου, δεν ήταν δυνατόν να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος τον ακριβή χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας ή πλασματικού χρόνου παιδιών που έπρεπε να αναγνωρίσει και πολύ περισσότερο δεν γνώριζε το αντίστοιχο ποσό εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση των χρόνων αυτών, μέχρι το χρόνο συνταξιοδότησής του. Επομένως, κατά την αποχώρησή του από την Υπηρεσία δεν είχε σαφή εικόνα, τόσο της οικονομικής επιβάρυνσης της ανωτέρω αναγνώρισης, όσο και του ποσού της σύνταξης που θα ελάμβανε και μόνο εκ των υστέρων πληροφορήθηκε τις δυσμενείς συνέπειες της πρόωρης συνταξιοδότησής του και το κόστος αυτής. Άλλωστε και η αρμόδια Υπηρεσία ομολογεί ότι και η ίδια δεν γνώριζε τον απαιτούμενο και συμφερότερο χρόνο αναγνώρισης, είτε για θεμελίωση είτε για προσαύξηση της σύνταξης, μέχρι τον χρόνο έκδοσης της εκάστοτε συνταξιοδοτικής πράξης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/29/2004
Αιτήσεις για εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, προς θεμελίωση δικαιώματος επικουρικής συντάξεως από τον Κλάδο Επικουρικής Ασφαλίσεως Ναυτικών (ΚΕΑΝ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υποβολή – και μόνον – αιτήσεως προς εξαγορά χρόνου υπηρεσίας από ναυτικούς, σε περίπτωση μη καταβολής των εισφορών τουλάχιστον μιας πενταετίας, ουδεμία συνέπεια συνεπάγεται. Οι αιτήσεις εξαγοράς χρόνου υπηρεσίας, που υποβάλλονται σήμερα από ασφαλισμένους, οι οποίοι δεν έχουν καταβάλει ολοσχερώς τις εισφορές της πενταετίας και είχαν υποβάλει, στο παρελθόν, άλλη σχετική αίτηση, θα εξετάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της 2311.1/18/89/27-2-89 αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΝΣΚ/316/2000
Ασφαλιστικές εισφορές. Υποχρέωση ή μη καταβολής αυτών από το Δημόσιο για αναγνώριση προϋπηρεσίας αποβιώσαντος υπαλλήλου του υπέρ της συζύγου του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 85 παρ.1 του ΠΔ 1041/1979 όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει οι ασφαλισμένοι των ασφαλιστικών οργανισμών κύριας ασφάλισης που υπηρέτησαν ως υπάλληλοι στο Δημόσιο έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν στους οργανισμούς αυτούς ως χρόνο ασφάλισης, το χρόνο της υπηρεσίας τους στο Δημόσιο, είτε ήταν ασφαλισμένοι πριν από το διορισμό τους στο Δημόσιο είτε ασφαλίστηκαν μετά τη λύση της δημοσιοϋπαλληλικής σχέσης. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ.1 του Ν.1405/1983 δικαίωμα για αναγνώριση του προαναφερόμενου χρόνου έχουν οι συνταξιούχοι καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους (σύζυγοι, τέκνα κλπ) τα οποία δικαιούνται να λάβουν σύνταξη λόγω θανάτου του προστάτη τους (συζύγου, πατέρα, αδελφού κλπ) σύμφωνα με τη νομοθεσία του κάθε ασφαλιστικού οργανισμού. Το ίδιο δικαίωμα έχουν και τα μέλη οικογένειας των ασφαλισμένων που έχουν πεθάνει και δεν έλαβαν σύνταξη, γιατί δεν είχαν τις προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση που προβλέπονται από τη νομοθεσία του οικείου ασφαλιστικού οργανισμού.
ΝΣΚ/27/2013
Αναγνώριση ως συντάξιμου χρόνου υπηρεσίας αστυνομικού προσωπικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν δύνανται οι επιτυχόντες στο διαγωνισμό κατάταξης στην Ελληνική Αστυνομία που διενεργήθηκε με βάση την 6002/2/10-στ΄ από 11-1-1989 Προκήρυξη του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίοι, μετά την τότε άρνηση της Διοίκησης να τους προσλάβει, συμμετείχαν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς επομένων ετών που προκηρύχθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν.2190/1994 και κατετάγησαν στο Σώμα, να αναγνωρίσουν ως συντάξιμο από το Δημόσιο το χρόνο που μεσολάβησε από την κλήση τους προς κατάταξη έτους 1989 μέχρι την κατάταξή τους, με καταβολή του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών από τους ίδιους, κατ΄ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν.3075/2002. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/102/2018
Ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με την ασφαλιστική τακτοποίηση ασφαλισμένων του ΤΣΠ-ΗΣΑΠ, μετά την ένταξή τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η ασφαλιστική τακτοποίηση ασφαλισμένων του ΤΣΠ-ΗΣΑΠ το οποίο εντάχθηκε στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με την αναγνώριση, εκ μέρους της αρμόδιας προς τούτο Υπηρεσίας του Τοπικού Υποκαταστήματος ΙΚΑ, χρόνου ως συντάξιμου χωρίς να έχουν καταβληθεί οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές και σε χρονικό σημείο κατά το οποίο έχει παραγραφεί η απαίτηση του οικείου ασφαλιστικού φορέα για είσπραξη των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, τα δε αρμόδια προς τούτο όργανα οφείλουν να αναγνωρίσουν τον ελλείποντα χρόνο με την έκδοση αναγνωριστικής προς τούτο απόφασης. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/121/2013
Εξαγορά ανταλλαξίμων κατά τις διατάξεις του ν. 357/1976 ακινήτων – Απαγόρευση ή μη εμπράγματων δικαιοπραξιών – Αρμοδιότητα για τη διαδικασία τακτοποίησης των αυθαιρέτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Οι διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4014/2011 περί απαγόρευσης εμπραγμάτων δικαιοπραξιών σε ακίνητα με αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης δεν εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις εξαγοράς ανταλλαξίμων κτημάτων κατά τις διατάξεις του ν. 357/1976. (ομοφ.) Β. Τόσο το Δημόσιο όσο και ο αυθαίρετος κάτοχος δεν νομιμοποιούνται να κινήσουν τη σχετική διαδικασία τακτοποίησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/211/2004
Αναγνώριση του χρόνου διώξεως για αντιδικτατορική δράση προσώπων μη συνδεόμενων υπηρεσιακώς με το Ελληνικό Δημόσιο κατά το χρόνο αυτό και μετέπειτα εκπαιδευτικών της δημόσιας εκπαίδευσης, ως χρόνου πραγματικής υπηρεσίας κατ’ άρθρο 9 του Ν 2390/1996.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Το χρονικό διάστημα της διώξεως για αντιδικτατορική δράση εκπαιδευτικών δημοσίων υπαλλήλων, που αντιστοιχεί στο χρόνο κατά τον οποίο οι Ελληνικές αρχές αρνούντο σ’ αυτούς την ανανέωση του διαβατηρίου τους και δεν συνεδέοντο με οποιαδήποτε υπηρεσιακή σχέση με το Ελλ. Δημόσιο, λογίζεται κατ’ άρθρο 9 του Ν 2390/1996 ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στο Δημόσιο, όχι όμως και συντάξιμης. (πλειοψ.)
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/143/2016
Καταβολή από τον εργοδότη εισφοράς εξαγοράς για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και ως συντάξιμου χρόνου πραγματικής υπηρεσίας του χρόνου σπουδών στον πρώην τακτικό υπάλληλο του Υπουργείου Τουρισμού (μεταφερθέντα από τον πρώην Οργανισμό Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2.4., το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως επιβαρύνεται το πρώην Υπουργείο Τουρισμού και ήδη Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ως διάδοχος του Ο.Τ.Ε.Κ., με εισφορά εξαγοράς εργοδότη για την αναγνώριση πλασματικού χρόνου τέκνου και ως συντάξιμου πραγματικού χρόνου του χρόνου σπουδών στο ..., πρώην υπάλληλο του καταργηθέντος στις 21.2.2013 Ο.Τ.Ε.Κ., κατ’ εφαρμογή των άρθρων 6 και 17 του ν. 3865/2010, τα οποία εφαρμοζόμενα αναλογικώς στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955 βάσει του άρθρου 1 του νόμου αυτού, πρέπει να γίνει δεκτό ότι παραπέμπουν στο άρθρο 17 του ν. 2084/1992 σε συνδυασμό με το άρθρο 11 παράγραφος 5 του ν.δ/τος 4277/1962, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του ν.δ/τος 4579/1966, και η οποία προβλέπει για την αναγνώριση με εξαγορά των υπηρεσιών στο πλαίσιο του ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος του ν. 3163/1955, την καταβολή εισφοράς εξαγοράς και από τον εργοδότη του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου. Επίσης, μη νομίμως προβάλλει η Επίτροπος ότι δεν προσκομίζεται απόφαση εγκριτική της δαπάνης, δεδομένου ότι το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα εκδόθηκε προς εξόφληση οφειλής προς το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., ύστερα από την Σ101613793/472/2015 πράξη της Διευθύντριας Συντάξεων Προσωπικού Ν.Π.Δ.Δ. της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλιστικών Υπηρεσιών της Διοίκησης του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., με την οποία, ως αναφέρθηκε στη σκέψη 3, επιβλήθηκε σε βάρος του ανωτέρω Υπουργείου εισφορά εξαγοράς εργοδότη καταβλητέα εντός τριμήνου από την κοινοποίησή της. Για την ανωτέρω, δε, οφειλή έχει εκδοθεί η 60452 Πράξη Επιβολής Εισφορών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και αυτή επιβαρύνεται, επίσης, με πρόσθετα τέλη (βλ. το με αριθμό πρωτοκόλλου 1002/20.1.2016 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών – Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού).