ΝΣΚ/318/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινοτικό Δίκαιο – Βιολογική Γεωργία – Χρόνος υποβολής αιτήσεων για ένταξη – Εκτέλεση συμβάσεων – Αρχές χρηστής διοικήσεως και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις που υπογράφηκαν το έτος 1998 και με ημερομηνία ενάρξεως των υποχρεώσεων το έτος 1999 (έτος εντάξεως) κατόπιν αιτήσεων, τις οποίες οι παραγωγοί υπέβαλαν εντός της υπό της ισχύουσας κατά τον χρόνο αυτό Υ.Α. προβλεπομένης προθεσμίας -και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της προηγουμένης εκ μέρους της αρμοδίας υπηρεσίας διερευνήσεως της συνδρομής όλων των απαιτουμένων ελέγχων- είναι καθ’ όλα νόμιμες και, εφόσον οι παραγωγοί εκπληρώνουν τις εκ των συμβάσεων και του σχετικού κανονιστικού πλαισίου προβλεπόμενες υποχρεώσεις τους, αυτοί δικαιούνται τις προβλεπόμενες ενισχύσεις. Εν όψει των συγκεκριμένων περιστατικών και, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοικήσεως και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου προς αυτή (διοίκηση), αλλά και προς εξυπηρέτηση των κοινοτικών και εθνικών σκοπών στους οποίους αποβλέπει το πρόγραμμα της Βιολογικής Γεωργίας και οι συμβάσεις που υπογράφηκαν στο συγκεκριμένο Νομό (Αιτωλοακαρνανίας) το έτος 1998 κατόπιν υποβολής αιτήσεων θα πρέπει να θεωρηθούν ως υπογραφείσες κατόπιν υποβολής αιτήσεως γενομένης εντός του προσδιορισθέντος από τη διοίκηση χρόνου και να αντιμετωπισθούν, όπως όλες οι υπόλοιπες συμβάσεις.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/205/2012
Κοινοτικό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης για την «Προστασία των ευαίσθητων στα νιτρικά περιοχών» – Παράταση διετούς διάρκειας – Δικαιούχοι ένταξης ή μη οι παραγωγοί των οποίων η σύμβαση έληξε την προηγουμένη ημέρα της δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στο Μέτρο 214 στον Άξονα 2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, προβλεπόταν μεταξύ άλλων η δυνατότητα χρονικής παράτασης δύο ετών των συμβάσεων των δικαιούχων γεωργών που είχαν αναλάβει και τηρούσαν τις προβλεπόμενες γεωργοπεριβαλλοντικές δεσμεύσεις. Στο καθεστώς της παράτασης θα εντάσσονταν όσοι κατά την ημερομηνία δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (17-11-2011), θα είχαν σε ισχύ σύμβαση και τηρούσαν τις αναληφθείσες δεσμεύσεις. Παραγωγοί των οποίων η σύμβαση έληξε την προηγούμενη της δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (16-11-2011), δύναται να ενταχθούν στο καθεστώς διετούς παράτασης, εφόσον υπέβαλαν αιτήσεις μέχρι την ορισθείσα καταληκτικά ημερομηνία και τήρησαν αποδεδειγμένα και άνευ διακοπής τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και εφόσον υφίστανται οι αναγκαίες πιστώσεις. Και τούτο διότι δεν υπάρχει «εν τοις πράγμασιν» ουσιαστική διακοπή ή ασυνέχεια ή κενό διάστημα στην υλοποίηση των συμβατικών δεσμεύσεων των παραγωγών και σε κάθε περίπτωση, αντίθετη λύση, δεν θα ήταν σύμφωνη με τις γενικές αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας, της επιείκειας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των νομίμων προσδοκιών για ένταξη στο καθεστώς της παράτασης των ήδη ενταγμένων. (ομοφ.)
ΔΕΔ/Θεσ/181/2025
Η απόφαση 181/05-02-2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 της Δ.Ο.Υ. ΛΑΓΚΑΔΑ. Ο προσφεύγων ζητούσε την επανεκκαθάριση της τροποποιητικής του δήλωσης, συμπεριλαμβάνοντας το ποσό των 120.041,79€ ως γονική παροχή (κωδικός 781), το οποίο είχε διαγραφεί ελλείψει δικαιολογητικών. Η ΔΕΔ διαπίστωσε, βάσει των προσκομισθέντων αποδεικτικών, ότι η μεταφορά των χρηματικών ποσών από τη μητέρα του πραγματοποιήθηκε το 2022 (μεταξύ 09/06/2022 και 12/06/2022). Ως εκ τούτου, τα ποσά αυτά αφορούν το φορολογικό έτος 2022 και όχι το φορολογικό έτος 2023, όπως εσφαλμένα δηλώθηκαν. Οι ισχυρισμοί περί παραβίασης των αρχών της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης κρίθηκαν αβάσιμοι και απορρίφθηκαν.
ΝΣΚ/413/2003
Χορήγηση στεγαστικής συνδρομής σε ιδιοκτήτη σεισμόπληκτου κτίσματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για την ανάκληση παράνομης ευμενούς ατομικής διοικητικής πράξης, η οποία εκδόθηκε χωρίς τη συμμετοχή του διοικούμενου, πρέπει να συνεκτιμηθούν, οι αρχές της επιείκειας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών της κατάστασης που στο μεταξύ έχει δημιουργηθεί και γενικότερα οι συνθήκες υπό τις οποίες εκδόθηκε, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς επιπτώσεις σε βάρος του διοικούμενου από την ανάκλησή της.
ΝΣΚ/168/2005
Μετατροπή ΚΤΕΛ σε ΚΤΕΛ Α.Ε. με μίσθωση των λεωφορείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Οι μέτοχοι του ΚΤΕΛ (του ΝΔ 102/1973) που δεν υπέγραψαν το καταστατικό σύστασης της ΚΤΕΛ Α.Ε. Χανίων-Ρεθύμνου δεν είναι μέτοχοι της ανώνυμης εταιρείας. Μπορούν να γίνουν με σχετική τροποποίηση του καταστατικού και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. β) Οι συμβάσεις μίσθωσης μεταξύ της ΚΤΕΛ Α.Ε. και όσων μετόχων δεν υπέγραψαν το καταστατικό, είναι σύννομες. γ) Το δικαίωμα δημόσιας χρήσης των λεωφορείων των παραπάνω εκμισθωτών, εφόσον οι σχετικές μισθωτικές συμβάσεις υπογράφηκαν εμπροθέσμως, ήτοι, μέχρι 30/9/2003, δεν απόλλυται.
19014/Ε3/2021
Τροποποίηση των προθεσμιών υποβολής αιτήσεων παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και παροχή οδηγιών σχετικά με την υποβολή των αιτήσεων παραίτησης κατά το σχολικό έτος 2020-2021 ΑΔΑ:ΨΛΕΡ46ΜΤΛΗ-Ω5Κ
ΔΕΔ/Θεσ/218/2025
Η απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ. 218/10-02-2025) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή της ομόρρυθμης εταιρείας «.... ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» κατά των οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2018. Ο έλεγχος διαπίστωσε ότι η προσφεύγουσα έλαβε τρία εικονικά φορολογικά στοιχεία, συνολικής καθαρής αξίας 15.500,20€ και ΦΠΑ 3.720,05€, από μια εκδότρια επιχείρηση που κρίθηκε ως συναλλακτικώς ανύπαρκτη (λόγω έλλειψης αγορών, προσωπικού και μόνιμων εγκαταστάσεων). Οι προσβαλλόμενες πράξεις καταλογίζουν συνολικά 5.580,07€ ΦΠΑ και 6.742,59€ Φόρο Εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένων των προστίμων. Η ΔΕΔ επικυρώνει τις πράξεις, κρίνοντας ότι η αιτιολογία είναι επαρκής και απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας περί αναδρομικής εφαρμογής επιεικέστερης κύρωσης και παραβίασης της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.
ΝΣΚ/227/2019
Παράλειψη υπογραφής των εισηγητών συλλογικού διοικητικού οργάνου επί της γνωμοδότησης αυτού και συνέπειες στην εγκυρότητα της πράξης του αποφασιστικού οργάνου. Έννοια της απεικόνισης και της αναπαράστασης μνημείου. Υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδότησης. Αναδρομική εφαρμογή κανονιστικής πράξης. Αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των διοικούμενων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράλειψη υπογραφής των εισηγητών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) επί της γνωμοδότησης αυτού, δεν θίγει την εγκυρότητα της απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού (ομόφ.). Η Υπουργική Απόφαση που προβλέπει διαδικασία αδειοδότησης για “αναπαραστάσεις μνημείων”, είναι εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 46 παρ. 4 του ν. 3028/2002 (πλειοψ.). Δεν είναι δυνατή η εφαρμογή Υπουργικής Απόφασης σε έννομη σχέση του παρελθόντος, λόγω του κανόνα της μη αναδρομικότητας των διοικητικών πράξεων και των αρχών της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των διοικούμενων (ομόφ.).
ΝΣΚ/36/2004
Προβλήματα εφαρμογής του «Προγράμματος Μείωσης της Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Εάν για οποιοδήποτε λόγο δεν υφίστανται τα αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Προγράμματος, πλην όμως, το Πρόγραμμα εκτελείται και οι «δυνάμει» δικαιούχοι γεωργοί ελέγχονται για την τήρηση των δεσμεύσεων του Προγράμματος, τα νομικά κενά που αναφύονται θα καλυφθούν αναγκαστικά με αναγωγή και συνδυασμένη ερμηνεία των διατάξεων της Συνθήκης για τη Γεωργία, (άρθρα 32 –38 Σ) του γενικού πλαισίου των διεπόντων την έννομη σχέση Κανονισμών (Καν.1257/99 και 1750/99), των ειδικών αναφορών στο ΕΠΑΑ και στο περιεχόμενο σ’ αυτό «Πρόγραμμα Μείωσης της Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης», της απόφασης της Επιτροπής με την οποία εγκρίθηκε το Πρόγραμμα και των γενικών αρχών του κοινοτικού και εθνικού δικαίου με συνεκτίμηση του όλου κοινοτικού σκοπού που επιδιώκεται. 2) Η εγκριτική απόφαση της Ε.Ε. για το «Έγγραφο Προσανατολισμού Αγροτικής Ανάπτυξης» και το εμπεριεχόμενο σ’ αυτό Πρόγραμμα Μείωσης της Νιτρορύπανσης σε συνδυασμό: i) με την παράλειψη της Διοίκησης να εκδώσει και να δημοσιεύσει την κανονιστική Υ.Α. 85154/574/14-3-2001 ii) με την παράλειψη της Διοίκησης να δράσει εγκαίρως, χωρίς καμία καθυστέρηση, όπως επιβάλλει η αρχή της επίκαιρης και αποτελεσματικής δράσης της Διοίκησης και iii) με τις ενδεχόμενες συνακόλουθες ενέργειες της Διοίκησης για την εφαρμογή της ανυπόστατης Υ.Α. (πράξεις, παραλείψεις, υποσχέσεις) δημιούργησε στους υπό ένταξη στο Πρόγραμμα παραγωγούς ένα στέρεο υπόβαθρο ανάπτυξης νομίμων προσδοκιών και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης ότι υφίσταται το αναγκαίο νομικό πλαίσιο ένταξης στο Πρόγραμμα και κατά συνέπεια, -βάσει και των αρχών της ασφάλειας του δικαίου, της χρηστής διοίκησης, του κράτους δικαίου, της επίκαιρης και αποτελεσματικής δράσης της Διοίκησης- αν η σχετική δέσμευση τηρήθηκε και ελέγχθηκε, τότε οι δικαιούχοι παραγωγοί πρέπει να εισπράξουν την ανάλογη επιδότηση. 3) Οι μεταγενέστερες και νομίμως δημοσιευθείσες εφαρμοστικές του Προγράμματος Υ.Α., σιωπηρώς αναγνωρίζουν ως νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές τις συμβάσεις που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή τους, για τις οποίες κατηγορίες συμβάσεων είναι εφαρμοστέες οι διατάξεις των αποφάσεων αυτών, υπό τις αυτονόητες προϋποθέσεις ότι οι συμβάσεις αυτές πληρούν κατά τα λοιπά τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στις ως άνω αποφάσεις, επιπλέον δε, ότι κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων, ήταν δυνατή η διενέργεια αποτελεσματικών ελέγχων. 4) Η επιλέξιμη έκταση στην οποία θα εφαρμοστούν οι δεσμεύσεις και την οποία αφορά η υπογραφείσα σύμβαση, είναι η έκταση βαμβακοκαλλιέργειας επί της οποίας έχουν «δικαίωμα» να καλλιεργήσουν βαμβάκι οι παραγωγοί. Συμβάσεις που περιλαμβάνουν εκτάσεις πλέον του ως άνω δικαιώματος, είναι νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές μόνο ως αφορώσες στην έκταση για την οποία υφίσταται το «δικαίωμα» βαμβακοκαλλιέργειας, ενώ δεν είναι εφαρμοστέες ως προς την επιπλέον ενταχθείσα στο Πρόγραμμα έκταση. Περαιτέρω ο όρος των συμβάσεων, ότι οι δεσμεύσεις αφορούν και τις καλλιέργειες σιταριού δεν είναι νόμιμος και άρα θεωρείται άκυρος, διότι το σιτάρι δεν είναι επιλέξιμη καλλιέργεια, αλλά καλλιέργεια για την υλοποίηση της δέσμευσης της αμειψισποράς κατά τα αναφερόμενα στο Π.Μ.Ν.Γ.Π.
ΝΣΚ/449/2004
Πρόγραμμα Μείωσης Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης - Αρχή δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Στους παραγωγούς που εφάρμοσαν σταθερό ακαλλιέργητο περιθώριο σε ποσοστό μεγαλύτερο του προβλεπόμενου 3%, δεν πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις για μη τήρηση της δέσμευσης του ακαλλιέργητου περιθωρίου, ούτε όμως να τους καταβληθεί ενίσχυση για την επιπλέον έκταση που οικειοθελώς άφησαν ως ακαλλιέργητο περιθώριο. 2. Στους παραγωγούς που εφάρμοσαν τη δέσμευση της αμειψισποράς σε ποσοστό μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο, (συνυπολογιζόμενης και της απόκλισης ± 10% επί της έκτασης της αμειψισποράς), δεν πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις εξ αυτού του λόγου, ούτε όμως και να τους καταβληθεί ενίσχυση για την επιπλέον έκταση επί της οποίας οικειοθελώς εφάρμοσαν την αμειψισπορά. 3. Τα έγγραφα της αρμόδιας Δ/νσης Χωροταξίας του Υπουργείου 85190/9-5-2001 και 85191/9-5-2001 οπωσδήποτε συμβάλλουν εντόνως στη δημιουργία της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των νομίμων προσδοκιών των ενταχθέντων αγροτών, οι οποίοι συμμορφώθηκαν με τα οριζόμενα σ’ αυτά αλλά πρέπει να συνοδεύονται και από άλλες πράξεις της Διοίκησης (ή παραλείψεις ή άλλες ενέργειες, όπως οδηγίες, συσκέψεις, υποσχέσεις και λοιπά περιστατικά που έλαβαν χώρα προς εκτέλεση των οριζομένων στα έγγραφα αυτά) προκειμένου, συνολικά όλα αυτά να αξιολογηθούν ως ικανά, αναγκαία και δημιουργικά στοιχεία των νομίμων προσδοκιών και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των παραγωγών. Διαπιστουμένης ανάλογης συμπεριφοράς της Διοίκησης, θα πρέπει να γίνει δεκτό, περαιτέρω, ότι δημιουργείται σταθερά, διαρκής και πλήρης πεποίθηση στους «ενταχθέντες» στο Πρόγραμμα ότι νομίμως προβαίνουν σε αμειψισπορά με απόκλιση ± 10% υπολογιζομένης επί της συνολικής έκτασης που εντάχθηκε στο Πρόγραμμα και ότι, εφόσον ελέγχονται για την τήρηση των υποχρεώσεων που ανέλαβαν, νομίμως αναμένουν την αναλογούσα στρεμματική ενίσχυση. 4. Παραγωγός από άλλη Ν.Α., θα έχει την ίδια μεταχείριση με τους παραγωγούς της Ν.Α. Λάρισας, μόνο εάν και εφόσον αποδεδειγμένα συντρέχουν και στην περίπτωσή του, όλες οι προεκτεθείσες προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/362/2012
Κατάταξη προσωπικού από 28-12-2010 στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 του ΠΔ 164/2004 – Εκτέλεση της πράξης – Νομιμότητα αυτής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έκδοση της από 28-12-2010 πράξης κατάταξης προσωπικού στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 του Π.Δ. 164/2004, ανεξαρτήτως του αν αποτελεί νέα πρόσληψη και υπόκειται στις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 3833/2010 και αν αυτή έγινε με ή χωρίς προηγούμενη τήρηση της νομίμου διαδικασίας από τη Διοίκηση, έχει ολοκληρωθεί και η απόφαση κατάταξης έχει ήδη εκτελεσθεί από την έκδοσή της (29-12-2010), οι δε καταταγέντες συμβασιούχοι ουδόλως ευθύνονται για την τήρηση ή μη της νομίμου διαδικασίας από τα όργανα της Διοίκησης, οποιαδήποτε δε ανάκληση της πράξης αυτής, προκειμένου αυτή να γίνει μετά από τήρηση της νομίμου διαδικασίας, θα ήταν αντίθετη προς τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των καταταγέντων προς τις πράξεις της Διοικήσεως. (ομοφ.)