ΝΣΚ/402/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσια έργα – Κατασκευή νέου στρατιωτικού νοσοκομείου Θεσσαλονίκης – Έγκριση συμπληρωματικής συμβάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά τους όρους της από 23/10/2001 εργολαβικής συμβάσεως ο εργοδότης δικαιούται και ο ανάδοχος υποχρεούται να αποδεχθεί την προμήθεια νέου τύπου γραμμικού επιταχυντή, εφ’ όσον κατά την αιτιολογημένη τεχνική κρίση της υπηρεσίας, αυτός διαθέτει ουσιώδεις πρόσθετες δυνατότητες και τα συμβαλλόμενα μέρη καταλήξουν σε συμφωνία ως προς το ύψος της επιβάρυνσης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/301/2019
Η αιτούσα επιχείρηση ζητεί με την προδικαστική προσφυγή της την ακύρωση ορισμένων όρων της Διακήρυξης 96/2018 για την προμήθεια Γραμμικού Επιταχυντή 6MV με δυνατότητα απεικόνισης CBCT, καθώς και την προσθήκη νέων κανονιστικών διατάξεων. Ειδικότερα, προσβάλλει τεχνικές προδιαγραφές που θεωρεί ότι αποκλείουν αδικαιολόγητα τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, όπως προδιαγραφές για ρυθμό δόσης λόγω διαρροής, δυνατότητες κίνησης διαφραγμάτων, αυτόματη μετάβαση τράπεζας θεραπείας, λογισμικό υπολογισμού δόσεων και κόστος ετήσιας συντήρησης. Η αιτούσα ισχυρίζεται ότι οι όροι αυτοί είναι περιοριστικοί, ασαφείς ή ευνοούν συγκεκριμένους ανταγωνιστές, προτείνοντας εναλλακτικές διατυπώσεις για τη διασφάλιση της ίσης μεταχείρισης και του ελεύθερου ανταγωνισμού.
ΝΣΚ/491/2005
Λύση συμβάσεως μεταξύ ΥΠΕΘΑ και ΕΑΙΤΥ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η λύση της από 29-10-2001 συμβάσεως προμηθείας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και του Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ), με κοινή συναίνεση και αζημίως για τα συμβαλλόμενα μέρη, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 66 του ΠΔ 284/1989.
ΝΣΚ/55/2004
Έλεγχος νομιμότητας προγραμματικής συμβάσεως καταρτισθείσης κατά τον Ν 1564/1985. Η καταρτισθείσα στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 23 του Ν 1564/1985, προς εκπλήρωση του σκοπού αυτού του νόμου, προγραμματική σύμβαση, με συμβαλλόμενα μέρη τον Υπουργό Γεωργίας και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, συνάδει προς τον νόμο και διασφαλίζει τα έννομα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
ΝΣΚ/160/2004
Δυνατότητα λύσεως κατά νόμο, της υπ’ αρ.01/2004 συμβάσεως προμηθείας μεταξύ ΕΠΥΕΘΑ και Παντείου Πανεπιστημίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η λύση της συγκεκριμένης συμβάσεως δεν παρακωλύεται από τον νόμο, εφόσον συντρέχουν οι προς τούτο προϋποθέσεις ήτοι: α) Συναινούν στη λύση της έννομης σχέσεως στο σύνολό της τα συμβαλλόμενα μέρη, β) Το πρόγραμμα της προμηθείας αυτής δεν κρίνεται πρώτης προτεραιότητας για την εθνική άμυνα, με συνέπεια όχι μόνο να μην θίγεται, αλλά να εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, καθόσον θα δοθεί η δυνατότητα να προηγηθούν πλέον επείγοντα προγράμματα και γ) Το Δημόσιο δεν ζημιώνεται, αφού δεν έχει καταβληθεί η προβλεπομένη καταβλητέα κατά την υπογραφή της συμβάσεως προκαταβολή.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/69/2018
Προγραμματική σύμβαση.(..) με αντικείμενο την υποστήριξη του Δήμου για την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.(..)Με αυτά τα δεδομένα, η ως άνω σύμβαση επί της οποίας ερείδεται η ελεγχόμενη δαπάνη αποτελεί γνήσια προγραμματική σύμβαση, καθώς τα συμβαλλόμενα μέρη αποτελούν δημόσιους φορείς που εκκινούν από κοινή αφετηρία συμφερόντων και συμπράττουν -κατά τις δυνατότητες εκάστου- ισόρροπα στην επίτευξη του αντικειμένου της σύμβασης, το οποίο συνάπτεται με το σκοπό δημοσίου συμφέροντος της ορθολογικής και αποτελεσματικής ρύθμισης των αστικών συγκοινωνιών. Περαιτέρω, ορίζεται κατά τρόπο σαφή και αναλυτικό ο προϋπολογισμός και το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης, συγκροτείται η απαραίτητη κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης και ορίζονται ρήτρες για την περίπτωση αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων από τα συμβαλλόμενα μέρη, σύμφωνα με το άρθρο 100 του ν. 3852/2010. Ενόψει δε του προγραμματικού χαρακτήρα της σύμβασης, δεν έχει εφαρμογή το άρθρο 209 παρ. 4 του ν. 3463/2006, που αφορά στις απευθείας αναθέσεις εκπόνησης μελετών και τις σχετικώς εξ επαχθούς αιτίας συναπτόμενες συμβάσεις. Κατ’ ακολουθία, η σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/151/2017
Συντήρηση οδικού δικτύου...Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των συμβαλλομένων φορέων, με σκοπό την, διά της συνενώσεως των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους. Με το περιεχόμενο, συνεπώς, αυτό η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016, το δε υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο συμβάσεως, το οποίο έχει εγκριθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη, φέρει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου προγραμματικής συμβάσεως, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/595/2023
Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας κτιριακών εγκαταστάσεων χώρων Πανεπιστημίου (..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, απαραδέκτως υποβάλλεται για έλεγχο το υπό κρίση σχέδιο συμβάσεως κατά το μέρος που αφορά στην αναπροσαρμογή του εργολαβικού ανταλλάγματος που αντιστοιχεί στο αντικείμενο των 60α/4.5.2022 και 60β/17.7.2023 άκυρων τροποποιητικών συμβάσεων. Περαιτέρω, όσον αφορά την αρχική σύμβαση, ορθώς κατ’ αρχήν τα συμβαλλόμενα μέρη προβαίνουν σε αναπροσαρμογή του εργολαβικού ανταλλάγματος σε συμμόρφωση προς τις επελθούσες κανονιστικές μεταβολές του νομίμου κατώτατου μισθού και του νομίμου κατώτατου ημερομισθίου, όμως, δοθέντος ότι για το διάστημα αυτό δεν γίνεται διακριτός υπολογισμός του ποσού της αναπροσαρμογής που αντιστοιχεί στο πρόσθετο αντικείμενο των 60α/4.5.2022 και 60β/17.7.2023 τροποποιητικών συμβάσεων, σύμφωνα με τα αναλυτικώς εκτιθέμενα στην σκέψη 13, για το οποίο (πρόσθετο αντικείμενο) οι σχετικές συμβάσεις είναι άκυρες, κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου συμβάσεως, καθόσον σε αυτό περιέχονται και (μη νόμιμες) αναπροσαρμογές του συμβατικού ανταλλάγματος προερχόμενες από τις ανωτέρω άκυρες τροποποιητικές συμβάσεις. Οίκοθεν νοείται ότι η αναθέτουσα αρχή δύναται να υποβάλει προς έλεγχο νέο σχέδιο συμβάσεως (κατόπιν αποδοχής του από την ανάδοχο), όπου θα ενσωματώνεται η, κατόπιν ορθού και ελεγκτικώς επαληθεύσιμου υπολογισμού, αναπροσαρμογή του συμβατικού ανταλλάγματος μόνο σε σχέση με το αντικείμενο και το χρονικό διάστημα ισχύος της αρχικής, 60/18.1.2022 συμβάσεως (18.1.2022 έως 31.1.2024), και θα αναγράφεται το ακριβές ποσό της αύξησης της αξίας της συμβάσεως τόσο σε μηνιαία βάση όσο και για το σύνολο της διάρκειας αυτής
ΝΣΚ/125/2004
Συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Βουλγαρίας για την αμοιβαία προστασία και τον έλεγχο των ονομασιών οίνου. Κοινοτικό κεκτημένο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης – Βουλγαρίας ισχύει, υπό την εκδοχή ότι τα συμβαλλόμενα μέρη κοινοποίησαν γραπτώς κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 19 παρ.1 αυτής ότι οι αντίστοιχες απαιτήσεις για την έναρξη ισχύος της έχουν ολοκληρωθεί. Οι 35 προστατευόμενες ονομασίες βουλγαρικών οίνων με γεωγραφικές ονομασίες της νότιας αμπελοοινικής περιοχής «Trakiiska Nizina» (Θρακικής Κοιλάδας) δεν περιέχουν τη λέξη «Θράκη» αλλά ένδειξη στην ετικέτα ότι αυτή είναι η περιοχή παραγωγής των οίνων, ενώ ο «Τοπικός Οίνος Θράκης» που έχει κατοχυρωθεί από την Ελλάδα το 1997 περιέχει στην προστατευόμενη ένδειξη τη λέξη Θράκη. Η Συμφωνία είναι γενικού περιεχομένου και η Βουλγαρία όταν ενταχθεί στην Ε.Ε. θα αποδεχθεί ως κοινοτικό κεκτημένο όλη την ισχύουσα κοινοτική ονομασία για τα αμπελοοινικά προϊόντα καθώς και τη νομοθεσία για την περιγραφή, ονομασία, παρουσίαση και προστασία ενδείξεων, αναφορών και όρων αμπελοοινικών προϊόντων στην οποία, μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται και ο «Τοπικός Οίνος Θράκης».
ΝΣΚ/295/2017
Τεκμαιρόμενη σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ), της Μ.Κ.Ο. «Βόσπορος Πολιτιστική Συνεργία» και της εκδότριας Τράπεζας για την παρακράτηση εγγυητικής επιστολής για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 1-2010 – Ζητήματα περί του κύρους του προγράμματος αυτού και της επιλεξιμότητας παραστατικών εκδοθέντων στο όνομα τοπικού εταίρου της ανωτέρω Μ.Κ.Ο..(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υφίστανται επαρκή στοιχεία όσον αφορά τα συμβαλλόμενα μέρη της ΑΝΑΠ 1-2010, ήτοι την ΥΔΑΣ και την ανάδοχο Μ.Κ.Ο., ότι αποδέχονταν την παρακράτηση της εγγυητικής επιστολής που είχε προσκομισθεί για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 4-2008 και για την εκταμίευση της πρώτης δόσης του προγράμματος ΑΝΑΠ 1-2010. Ναι μεν δεν μπορεί να συναχθεί από το ιστορικό του ερωτήματος η ύπαρξη ή μη τέτοιας βούλησης του εκδόντος την εγγυητική επιστολή πιστωτικού ιδρύματος, πλην όμως, λόγω της φύσης και της λειτουργίας της εγγυητικής επιστολής σε πρώτη ζήτηση και αόριστης χρονικής διάρκειας (όπως εν προκειμένω), δεν είναι αναγκαία η διάγνωση της βούλησης του πιστωτικού ιδρύματος που εξέδωσε την εν λόγω εγγυητική επιστολή για την παρακράτηση της ανωτέρω εγγυητικής επιστολής για το πρόγραμμα ΑΝΑΠ 1- 2010. Ο τοπικός εταίρος της ΜΚΟ ουδεμία συμβατική σχέση απέκτησε με την ΥΔΑΣ, παραμένει δε τρίτος ως προς τα συμβαλλόμενα μέρη της σύμβασης χρηματοδότησης ΑΝΑΠ 1-2010, όπως άλλωστε ισχύει και για την ΑΝΑΠ 4- 2008 και η εγκυρότητα των συμβάσεων αυτών ουδόλως επηρεάζεται από την μη συνυπογραφή της δήλωσης συνεργασίας από τον εκπρόσωπο του τοπικού φορέα ή από την, εκ των υστέρων, μη χορήγηση άδειας συνεργασίας της αναδόχου Μ.Κ.Ο. με τον τοπικό της εταίρο. Είναι δε άλλο θέμα ότι, ενδεχομένως, από την μη υποβολή των αντιγράφων των συμφωνιών συνεργασίας να δύναται να γεννηθεί ζήτημα ουσιώδους παραβίασης της συμβάσεως σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ.4 της ΑΝΑΠ 1-2010. Ελλείψει απόδειξης περί της ύπαρξης νόμιμης συνεργασίας μεταξύ της αναδόχου Μ.Κ.Ο. και του τοπικού της εταίρου (τουρκικής Μ.Κ.Ο.), συντρέχει περίπτωση ουσιώδους παραβίασης της συμβάσεως με αποτέλεσμα οι σχετικές δαπάνες που καλύπτονται από παραστατικά εκδοθέντα στο όνομα της τουρκικής Μ.Κ.Ο. να μην μπορούν να θεωρηθούν επιλέξιμες (ομόφ.).
ΕΣ/ΚΛ.Ε/301/2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ-Αποκατάσταση και ανάδειξη συγκροτήματος:..Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση συνιστά προγραμματική σύμβαση πολιτισμικής ανάπτυξης, κατά την έννοια του άρθρου 100 παρ. 1 και 5 του ν. 3852/2010, καθώς το κτιριακό συγκρότημα που πρόκειται να αποκατασταθεί, πέραν του ότι αποτελεί μνημείο (χαρακτηριστικό δείγμα της … Αρχιτεκτονικής του 17ου αιώνα), βρίσκεται εντός της Παλαιάς Πόλης της ..., η οποία είναι χαρακτηρισμένη ως μνημείο της UNESCO (βλ. σχ. το 48912/19928/15.6.2017 έγγραφο του Περιφερειάρχη …). Περαιτέρω, η σύμβαση αυτή εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των συμβαλλομένων φορέων, με σκοπό την, διά της συνενώσεως των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς, από κοινού εκτέλεση της δημόσιας αποστολής τους, με την υλοποίηση έργου πολιτιστικού χαρακτήρα. Με το περιεχόμενο, συνεπώς, αυτό η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016, το δε υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο συμβάσεως, το οποίο έχει εγκριθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη, φέρει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου προγραμματικής συμβάσεως, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.