ΝΣΚ/409/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εφαρμογή ή μη του ΠΔ 261/1997 για τις δράσεις προβολής και προώθησης αγαθών και υπηρεσιών μη παρεχομένων από τις ίδιες τις Περιφέρειες ως αναθέτουσες αρχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δράσεις προβολής και προώθησης εκ μέρους των αναθετουσών αρχών, στο πλαίσιο των περιφερειακών προγραμμάτων του Γ΄ Κ.Π.Σ., αγαθών και υπηρεσιών των Περιφερειών της χώρας που παράγονται ή παρέχονται όχι από τις ίδιες τις αναθέτουσες αρχές αλλά από ανεξάρτητους παραγωγικούς φορείς, δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΠΔ 261/1997 (ΦΕΚ Α΄186). (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/339/2005
Ερμηνεία διατάξεων του ΠΔ 261/1997, «διαφάνεια στην διαφημιστική προβολή του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα από τα έντυπα και τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης».1. Μετά την προσθήκη, με το Ν 3166/2003, περίπτωσης δ΄ στην παρ.2 του άρθρου 2 του Π.Δ. 261/1997 (ΦΕΚ Α΄ 186) και τον αναγραμματισμό της αρχικής περίπτωσης δ΄ σε περίπτωση ε΄ : α) στους «αναδόχους διαφημιστικών υπηρεσιών» της παρ.3 του άρθρου 2 του Π.Δ. 261/1997 περιλαμβάνονται και οι ανάδοχοι στους οποίους ανατίθενται, υπηρεσίες της προεκτεθείσας περίπτωσης δ΄ κατά το μέρος που η «οργάνωση ιστοσελίδων στο διαδίκτυο» δεν περιλαμβάνει και καταχώρηση στην ιστοσελίδα διαφημιστικών μηνυμάτων σε τρόπο ώστε τα τελευταία να προβάλλονται στο κοινό και β) η πρώην περ.δ΄ και ήδη ε΄ αφορά «τους αναδόχους μετάδοσης ή καταχώρησης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων» της παρ.4 του άρθρου 2 του Π.Δ. 261/1997. 2. Οι ανάδοχοι όλων των διαφημιστικών και άλλων συναφών δραστηριοτήτων που εντάσσονται στην κατηγορία των «διαφημιστικών υπηρεσιών», δηλαδή όλων των υπηρεσιών της παρ.2 του άρθρου 2 του Π.Δ. 261/1997 που δεν ανήκουν στην κατηγορία της μετάδοσης ή καταχώρησης ή με άλλο μέσο προβολής προς το κοινό των σχετικών μηνυμάτων και το ύψος της προβλεπόμενης δαπάνης της συγκεκριμένης ανάθεσης υπερβαίνει το ποσό των 3.000.000 δρχ., πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Διαφημιστικών του Δημοσίου της παρ.3 του ίδιου άρθρου. 3. Για όλες τις δραστηριότητες που εμπίπτουν στην κατηγορία των «διαφημιστικών υπηρεσιών», έστω και αν δεν αναφέρονται ρητά στην απαρίθμηση της παρ.2 του άρθρου 2 του Π.Δ. 261/1997, δηλαδή για όλες τις δραστηριότητες που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία της «μετάδοσης ή καταχώρησης ή με άλλο μέσο προβολής προς το κοινό των σχετικών μηνυμάτων», η σχετική ανάθεση γίνεται υποχρεωτικά σε εγγεγραμμένες στο Μητρώο Διαφημιστών του Δημοσίου εταιρίες, εάν το ύψος της προβλεπόμενης δαπάνης υπερβαίνει το ποσό των 3.000.000 δρχ. 4. Οι φορείς του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα (ΟΤΑ, Οργανισμοί κλπ), που αναφέρονται στο άρθρο 1 του Π.Δ. 261/1997, δεν εξαιρούνται του ανωτέρω Νομοθετικού Πλαισίου Διαφήμισης Προγραμμάτων του Κ.Π.Σ., όταν εκτελούν δράσεις «ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης» στα πλαίσια του Κ.Π.Σ. 5. Η Αναθέτουσα Αρχή πρέπει να αναθέτει σε έναν ανάδοχο το σύνολο των διαφημιστικών υπηρεσιών που εντάσσονται σε συγκεκριμένη διαφημιστική προβολή της δραστηριότητάς της ή ορισμένου αγαθού ή υπηρεσίας που προσφέρει.
ΝΣΚ/17/2009
Υπαγωγή ή μη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πεδίο εφαρμογής του ΠΔ 261/1997, ως αναθέτουσας αρχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. -με την επιφύλαξη της εφαρμογής του ΠΔ 60/2007- δεν υπάγεται ως αναθέτουσα αρχή στη ρύθμιση του ΠΔ 261/1997, καθόσον δεν εντάσσεται στην νομική έννοια του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
ΝΣΚ/303/2006
Υπαγωγή ή μη της Α.Ε. με την επωνυμία «Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής Α.Ε.» στο ρυθμιστικό πεδίο του ΠΔ 261/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Α.Ε. με την επωνυμία «Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής Α.Ε.» δεν υπάγεται στο ρυθμιστικό πεδίο του ΠΔ 261/1997, διότι ελλείπει η ύπαρξη αποφασιστικής επιρροής του Κράτους, του δημοσίου τομέα, στην διοίκησή της. (πλειοψ.)
ΑΕΠΠ/1327/2019
Η προσδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης 191/2019 του Δήμου, η οποία απέρριψε τις προσφορές της ένωσης εταιρειών και της μεμονωμένης εταιρείας για τη σύμβαση με αντικείμενο τις υπηρεσίες 'Ενίσχυσης οικολογικής συνείδησης και προώθησης περιβαλλοντικού εθελοντισμού'. Το αντικείμενο περιλάμβανε δράσεις ενημέρωσης, δημιουργία ηλεκτρονικού περιβαλλοντικού οδηγού, πλατφόρμας, δράσεις δημοσιοποίησης και προβολής, με συνολική αξία 167.276€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφυγή επικεντρώθηκε σε θέματα νομιμότητας της απόρριψης και αξιολόγησης των προσφορών.
ΝΣΚ/65/2005
Τοπικές Πρωτοβουλίες για την Απασχόληση. Ανάθεση ενεργειών Συμβουλευτικής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση κατά την οποία στο πλαίσιο εφαρμογής παρεμβάσεων, που διέπονται από την υπ αριθ. 112852/2002 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ανατίθεται από αναδόχους φορείς ενεργειών Συμβουλευτικής, οι οποίοι υπάγονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ.2 του άρθρου 1 του Ν 3021/2002, η υλοποίηση δράσεων των Τοπικών Πρωτοβουλιών για την Απασχόληση, οι οποίες στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου, τη δημοσιότητα και την ανάπτυξη τοπικών δικτύων, πρέπει να εφαρμόζονται οι διατάξεις του Π. Δ/τος 261/1997. Σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του ως άνω Π. Δ/τος, οι αναθέτουσες αρχές υποχρεούνται να αναθέτουν σε εταιρίες εγγεγραμμένες στο Μητρώο Διαφημιστών του Δημοσίου τις υπηρεσίες υπό στοιχεία α΄, β΄, γ΄ και δ΄ της παρ.2 του άρθρου 2 του Π. Δ/τος 261/1997.
ΝΣΚ/10/2012
Μελέτες Γεωλογικής Καταλληλότητας για τις προς πολεοδόμηση περιοχές – Προϋποθέσεις εκπόνησής τους από τις αναθέτουσες αρχές του άρθρου 1 παρ. 9 του Ν 3316/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δημόσιοι φορείς, οι οργανισμοί και αναπτυξιακές εταιρείες των Ο.Τ.Α. και γενικότερα οι αναθέτουσες αρχές δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωλογικής καταλληλότητας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 8 του Ν 2508/1997 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθεισών υπουργικών αποφάσεων, για λογαριασμό αυτών των ιδίων ή και άλλων αναθετουσών αρχών στις περιπτώσεις που είναι κατά νόμο δυνατή η ανάθεση από μία αναθέτουσα αρχή σε άλλη, υπό την προϋπόθεση ότι, και στις δύο περιπτώσεις, η εκπόνηση των εν λόγω μελετών προβλέπεται από τις οργανωτικές τους ή άλλες διατάξεις. Ειδικότερα, οι εκ των αναθετουσών αρχών που είναι Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες των Ο.Τ.Α., δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωολογικής καταλληλότητας, εφόσον τούτο τους ανατίθεται από τους Ο.Τ.Α., κατά τις κείμενες περί αναθέσεων διατάξεις, σύμφωνα με την αποστολή και το σκοπό των εταιρειών αυτών, που απορρέει από τις διατάξεις που τις αφορούν ή από το καταστατικό τους, μόνον εφόσον διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο αντιστοίχου τίτλου σπουδών ή ειδικότητας κατά τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 268 του Ν 3463/2006. Αν δεν διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο, η μελέτη δύναται να εκπονηθεί από αυτές, από πλευράς και μόνον διατάξεων του Ν 2508/1997 και των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότησή του, εφόσον οι εταιρείες αυτές συνεργάζονται με μελετητικά γραφεία που έχουν πτυχίο στην κατηγορία 20 του μητρώου μελετητών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/404/2004
Εγκυρότητα ή μη δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών εν σχέσει προς την εφαρμογή του άρθρου 4 του Ν 3021/2002, του άρθρου 5 παρ.3 του ΠΔ 261/1997 και την ύπαρξη διαφοράς του αναγραφομένου στην κατακυρωτική πράξη και στη σύμβαση συμβατικού τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η μη τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 4 του Ν 3021/2002 οδηγεί σε ακυρότητα των δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών με αντικείμενο άνω των 250.000 ευρώ. β) Το άρθρο 5 παρ.3 του ΠΔ 261/1997 δεν εφαρμόζεται όταν δεν προκύπτει ότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη για παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών είναι ανώτερη των 3.000.000 δρχ. γ) Ακυρότητα της συμβάσεως όταν το αναγραφόμενο σ’ αυτή συμβατικό τίμημα είναι διάφορο της προσφοράς του αναδόχου.
ΝΣΚ/454/2011
Αρμόδιες Αρχές εφαρμογής του κανονισμού 1107/2009 «σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά…».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τις γενικές αρχές του κοινοτικού δικαίου και την φύση του κανονισμού, προκύπτει ότι στην περίπτωση που οι εφαρμοστικές εθνικές διατάξεις (π.χ. νόμος, ΠΔ, ΥΑ ή ΚΥΑ) ενσωμάτωσης της κοινοτικής Οδηγίας 91/414/ΕΟΚ δεν είναι αντίθετες με τις ρυθμίσεις του κανονισμού 1107/2009 που αντικαθιστά την Οδηγία αυτή, οι εθνικές αυτές εφαρμοστικές διατάξεις, μπορούν να εξακολουθούν να ισχύουν και να παράγουν τα έννομα αποτελέσματά τους (ΔΕΚ 18-11-75 C-30/75 Spa Unit-It) πολύ περισσότερο που η κατάργηση μιας Οδηγίας, δεν συνεπάγεται την αυτόματη και πλήρη κατάργηση των εθνικών ρυθμίσεων με τις οποίες η Οδηγία αυτή ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο. Συνεπώς, το κράτος μέλος, δεν παραβιάζει καμία διάταξη, αν συνεχίσει να διατηρεί τις ήδη ορισθείσες με το ΠΔ 115/1997 αρμόδιες αρχές, εφόσον αυτές οι αρχές πληρούν τις προϋποθέσεις του κανονισμού, δεν βρίσκεται σε αντίθεση με τις νέες κοινοτικές ρυθμίσεις και ασκούν τις ίδιες αρμοδιότητες. Άρα από την 14η -6-2011 που ισχύει και εφαρμόζεται πλήρως ο κανονισμός 1107/2009, δεν είναι απαραίτητο να αναμένει η Υπηρεσία να επανακαθοριστεί η αρμόδια αρχή με νέα εθνική διάταξη και στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την έκδοση της όποιας νέας ρύθμισης, να μην υπάρχει αρμόδια αρχή και να μην λειτουργεί το σύστημα χορήγησης, τροποποίησης και ανάκλησης των εγκρίσεων διάθεσης στην αγορά φυτοπροστατευτικών προϊόντων, σύστημα που αφορά πρωτίστως την υγεία των ανθρώπων, των ζώων και την προστασία του περιβάλλοντος.
ΕλΣυν/Κλ.7/115/2016
Προμήθειες.(...)Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων (ΠΔ 60/2007) συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι η σύναψη από τις αναθέτουσες αρχές συμβάσεων ανάθεσης προμηθειών καταλαμβάνεται από τις ρυθμίσεις της Οδηγίας 2004/18, όπως αυτή ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το π.δ. 60/2007, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη αυτών υπερβαίνει το ποσό των 200.000,00 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.). Προκειμένου δε να διαπιστωθεί το ποσό στο οποίο ανέρχεται η δαπάνη συγκεκριμένης προμήθειας αγαθών και, κατ’ επέκταση, η δυνατότητα αναθέσεώς της απευθείας, με πρόχειρο ή ανοιχτό διαγωνισμό λαμβάνεται υπόψη η συνολική δαπάνη που απαιτείται για να καλυφθούν οι ανάγκες του οικείου φορέα σε αγαθά που, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, θεωρούνται όμοια ή ομοειδή ή που ως εκ της φύσεώς τους, του αντικειμένου τους ή της λειτουργικότητάς τους εντάσσονται σε όμοιες ή παρεμφερείς κατηγορίες αγαθών. Δεν είναι νόμιμος, επομένως, ο επιμερισμός της κατά τα ανωτέρω συνολικής ποσότητας όμοιων ή ομοειδών αγαθών σε περισσότερες μικρότερες ποσότητες ή μερικότερες όμοιες ή ομοειδείς κατηγορίες και στη συνέχεια η απευθείας ανάθεση ή διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού, με βάση το ύψος της δαπάνης που προκύπτει από την κατάτμηση της συνολικής ποσότητας, γιατί με τον τρόπο αυτό επιχειρείται, κατά περιγραφή των οικείων διατάξεων, η αποφυγή τηρήσεως της οριζόμενης από αυτές διαδικασίας της διενέργειας ενιαίου τακτικού δημοσίου διαγωνισμού προμήθειας για τα ενιαία είδη αυτής (βλ. 12, 25 και 246/2009, 173/2010 και 391/2010, 62/2012). Κατ’ εξαίρεση, στην περίπτωση όπου μια προμήθεια χωρίζεται σε τμήματα, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να παρεκκλίνουν από τις διατάξεις του π.δ. 60/2007, για τα τμήματα τα οποία έχουν εκτιμώμενη αξία μικρότερη των ογδόντα χιλιάδων ευρώ (80.000,00 ευρώ) και υπό τον όρο ότι το συνολικό ποσό αυτών δεν υπερβαίνει το 20% της συνολικής αξίας όλων των τμημάτων.
2023/C 64/2004
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠHΣ Κατευθυντήριες γραμμές για τη διευκόλυνση της εφαρμογής του κανονισμού IPI από τις αναθέτουσες αρχές και τους αναθέτοντες φορείς και από τους οικονομικούς φορείς