×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/417/2004

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Διορισμός στο Δημόσιο κατ’ άρθρο 19 Ν 1911/1990 αδελφού εφέδρου Σμηνία, που σκοτώθηκε σε τροχαίο ατύχημα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι στενοί συγγενείς αποβιωσάντων κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και ένεκα αυτής αξιωματικών, ανθυπασπιστών, υπαξιωματικών, οπλιτών πενταετούς υποχρεώσεως, εφέδρων αξ/κών, μονίμων ή επί συμβάσει υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δύνανται να διορισθούν ως μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι στο Δημόσιο (Υπουργείο Εθν. Άμυνας). Ο θάνατος εφέδρου Σμηνία, που επέβαινε, ως εξοδούχος, σε ΙΧ αυτοκίνητο μετά την έξοδό του από την στρατιωτική μονάδα, στην οποία υπηρετούσε, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι προκλήθηκε σε χρόνο, που τελούσε σε διατεταγμένη υπηρεσία και ένεκα αυτής. Κατά συνέπεια, το αίτημα του αδελφού του, ως άνω, υπαξ/κού περί διορισμού του στο Δημόσιο εκτιμάται ως νόμω αβάσιμο.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/188/2004

Δυνατότητα υπαγωγής υπηρετούντος την θητεία του στις Ε.Δ. στις διατάξεις περί μειωμένης θητείας (εξάμηνης διαρκείας), λόγω θανάτου του αδελφού του κατά την υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο Δ.Κ. απεβίωσε μεν εν υπηρεσία, αλλά όχι εν διατεταγμένη υπηρεσία, συνακολούθως δε και όχι ένεκα αυτής, σύμφωνα με το πόρισμα της ΕΔΕ και τα πορίσματα των Ενόρκων Προανακρίσεων, τα δε αρμόδια όργανα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεσμεύονται από τα πορίσματα αυτά έστω και αν υπάρχει αντίθετη απόφαση συνταξιοδοτικού οργάνου. Επομένως, στην προκειμένη περίπτωση, ελλείπουν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις (δηλ. α. θάνατος εν διατεταγμένη υπηρεσία, β. ένεκα αυτής), άλλως ελλείπει μία από τις προϋποθέσεις, που θέτει σωρευτικώς ο νόμος για την θητεία μειωμένης (εξάμηνης) διάρκειας μέλους της οικογένειας θανόντος στρατιωτικού, που έπαθε κατά την υπηρεσία, και συγκεκριμένως ελλείπει η προϋπόθεση της επελεύσεως του θανάτου «ένεκα αυτής». (πλειοψ.)


ΝΣΚ/258/2002

Διορισμός στο Δημόσιο συζύγων θανόντων αξιωματικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Για τον διορισμό χήρας αυτόχειρα αξιωματικού στον αντίστοιχο κλάδο του ΥΕΘΑ ως μόνιμης υπαλλήλου απαιτείται κατ αρχάς ο θάνατός του να έχει επέλθει κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και ένεκα αυτής. Σε περίπτωση αυτοκτονίας στρατιωτικού η επίδραση της ίδιας της ενέργειας στο αποτέλεσμα είναι τόσο καταλυτική, ώστε δεν επιτρέπεται να θεωρηθεί ως παθών ένεκα της υπηρεσίας. Η διατύπωση γνώμης στο σχετικό Πόρισμα Ενορκης Προανακρίσεως περί του αν ο θάνατος έχει επέλθει και «ένεκα της υπηρεσίας» πρέπει να αιτιολογείται πλήρως και επακριβώς χωρίς ενδοιασμούς και με στοιχεία ανεπίδεκτα αμφιβολίας (βλ. και 350/01 Γνωμ. Α’ Τμ. ΝΣΚ), πράγμα που δεν συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση.


ΝΣΚ/319/2016

Διορισμός στο Δημόσιο / Υπ. Εθνικής Άμυνας συγγενών στρατιωτικών, που απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υττηρεσίας και ένεκα αυτής, δυνάμει της ευεργετικής διάταξης του άρθρου 18 του ν. 4361/2016.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το δικαίωμα διορισμού στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ασκείται, κατ’ αρχάς, με τήρηση σειράς προτεραιότητας, από τα ακόλουθα πρόσωπα, α) το σύζυγο του αποβιώσαντος, β) τα τέκνα (αν δεν υπάρχει σύζυγος ή δεν επιθυμεί την άσκηση του δικαιώματος),. γ) τους αδελφούς ή τους γονείς (αν δεν υπάρχουν τέκνα ή δεν επιθυμούν την άσκηση του δικαιώματος). Όταν επιθυμούν το διορισμό και γονέας και αδελφός, τότε ένας μόνο από τους δύο έχει τη δυνατότητα να διορισθεί στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ενώ ο άλλος ενδιαφερόμενος πρέπει να υποβάλει αμετάκλητη δήλωση παραίτησης από το δικό του δικαίωμα διορισμού. Στην έννοια των αδελφών συγκαταλέγονται και οι ετεροθαλείς (πλειοψ.).


ΝΣΚ/87/2009

Πυροσβεστικό Σώμα. Διορισμός συζύγου θανόντος πυροσβέστη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εσφαλμένως χαρακτηρίζεται σε ΕΔΕ ο θάνατος του πυροσβεστικού υπαλλήλου από συγκεκριμένο τροχαίο ως εργατικό ατύχημα, εν τούτοις, με βάση το διδόμενο πραγματικό, μπορεί να θεωρηθεί ότι επήλθε κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και ένεκα αυτής, συνακολούθως δε στην περίπτωση της συζύγου του τυγχάνουν εφαρμοστές οι διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 7 του Ν 1339/1983, όπως ισχύουν.


ΝΣΚ/287/2003

Εφαρμογή διατάξεων επί προσλήψεως στο δημόσιο τομέα μελών των οικογενειών αστυνομικών και πυροσβεστικών υπαλλήλων, οι οποίοι απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και εξαιτίας αυτής. Έννοια του όρου «οικονομικές απαιτήσεις».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η διάταξη του άρθρου 5 του Ν 2839/2000 ισχύει παράλληλα προς τη διάταξη του άρθρου 5 παρ.3 του Ν 2452/1996 για τα δικαιούμενα διορισμού συγγενικά πρόσωπα των αστυνομικών και πυροσβεστικών υπαλλήλων, οι οποίοι απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και εξαιτίας αυτής. Η κατά την επιλογή του δικαιούχου εφαρμογή μιας από τις ανωτέρω διατάξεις αποκλείει την εφαρμογή της άλλης διατάξεως στο σύνολό της. Επί αστικής ευθύνης του Δημοσίου για τον θάνατο του εργαζομένου, μεταξύ των οικονομικών απαιτήσεων, από τις οποίες υποχρεούται να παραιτηθεί ο διοριζόμενος στο δημόσιο τομέα, βάσει της ως άνω διατάξεως του άρθρου 5 του Ν 2839/2000, περιλαμβάνεται και η κατ’ άρθρο 105 ΕισΝΑΚ αξίωση αποζημιώσεως. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/187/2016

Επιπτώσεις στις υπό εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων και αντισταθμιστικών ωφελημάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, λόγω έναρξης της ποινικής διαδικασίας κατά οργάνων και εκπροσώπων εμπλεκόμενων εταιρειών (ως προμηθευτριών ή υποκατασκευαστριών) για τη διερεύνηση και αξιολόγηση διάφορων ποινικά κολάσιμων πράξεων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται άμεσα να στραφεί κατά των αστικώς υπευθύνων φυσικών προσώπων ή εμπλεκόμενων εταιριών και να αναζητήσει την ανόρθωση κάθε ζημίας του, πρωτίστως δε το σύνολο των παράνομων πληρωμών, που μη νόμιμα προσαύξησαν το τίμημα κάθε σύμβασης, καθώς και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. 2. Δεν μπορεί να ανασταλεί ή να διακοπεί η εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου/ Υπ. Εθν. Άμυνας, εφόσον οι εν λόγω συμβάσεις δεν έχουν ακυρωθεί με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και οι εταιρείες συνεχίζουν να εκπληρώνουν τις δικές τους συμβατικές υποχρεώσεις. 3. Δεν επηρεάζει την εξέλιξη των συμβάσεων η διαβίβαση των διοικητικών φακέλων με τις ευρισκόμενες σε εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων ή αντισταθμιστικών ωφελημάτων στις ανακριτικές αρχές, χωρίς την ύπαρξη υπονοιών ή ακόμα έστω και αν υπάρχουν υπόνοιες ή απλή πληροφόρηση για τέλεση αξιόποινων πράξεων. 4. Η έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης μπορεί να επηρεάσει ποικιλοτρόπως την εξέλιξη τέτοιων συμβάσεων, καθόσον το Δημόσιο δύναται να ζητήσει με αγωγή, ανταγωγή ή ένσταση από το αρμόδιο δικαστήριο, την ακύρωση της σχετικής σύμβασης και την ανόρθωση των ζημιών που υπέστη. (ομόφωνα)


ΝΣΚ/141/2002

Προσλήψεις στο δημόσιο τομέα μελών οικογενειών εργαζομένων στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, οι οποίοι απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και εξ αιτίας αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Στη διάταξη του άρθρου 5 του Ν 2839/2000, η οποία αναφέρεται στο σύστημα προσλήψεων στο δημόσιο τομέα συγγενικών προσώπων των θυμάτων του καθήκοντος υπαλλήλων του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημοσίου τομέα, που θεσπίσθηκε με το άρθρο 14 παρ.20 του Ν 2266/1994, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 παρ.17 του Ν 2349/1995, υπάγονται και τα μέλη των οικογενειών των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. β) Το δικαίωμα διορισμού των ως άνω προσώπων δεν περιορίζεται μόνο στην υπηρεσία, στην οποία ασκούσε τα καθήκοντά του ο θανών, αλλά εκτείνεται σε οποιαδήποτε υπηρεσία του δημόσιου τομέα.


ΝΣΚ/368/2012

Συνέπειες από την ακύρωση απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού στη Σχολή Ικάρων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Τυπική ανάκληση των υπ’ αριθμ. Φ.392/ΑΔ566277α/Σ.24440/4-9-2009 και Φ.392/ΑΔ560216/Σ.97/14-1-2010 αποφάσεων των Υφυπουργού και Υπουργού Εθνικής Άμυνας, αντιστοίχως, που ακυρώθηκαν με την υπ’ αριθμ. 1566/2010 απόφαση του Διοικητικού εφετείου Αθηνών, δεν απαιτείται. Έχει, όμως, υποχρέωση η Διοίκηση να ανακαλέσει την υπ’ αριθμ. Φ.392/ΑΔ567578 /Σ.3151/15-10-2010 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, με την οποία ανανεώθηκαν οι συμβάσεις των Δ.Κ. και Λ.-Ι.Λ. για το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011, εκδοθείσα μετά την ακύρωση των ως άνω αποφάσεων των Υφυπουργού και Υπουργού Εθνικής Άμυνας, στις οποίες και στηριζόταν. Θα πρέπει δε, περαιτέρω, να εκδώσει απόφαση ανανέωσης των συμβάσεων των Χ.Μ. και Δ.Κ. ως επί συμβάσει εκπαιδευτικού προσωπικού στη Σχολή Ικάρων, για το μάθημα «Άσκηση - Ευρωστία - Υγεία», για το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011, δεδομένου ότι η αναγκαιότητα ανανέωσης των συμβάσεων εκπαιδευτικού προσωπικού για το εξάμηνο αυτό και για το ως άνω μάθημα «Άσκηση - Ευρωστία - Υγεία», προκύπτει από την έκδοση της ως άνω Φ.392/ΑΔ567578/Σ.3151/15-10-2010 αποφάσεως του ΥΕΘΑ, που πρέπει να ανακληθεί. β) Εξάλλου η Διοίκηση, οφείλει να καταβάλει στον Χ.Μ. την αναλογούσα αμοιβή, τόσο για το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010, όσο και για το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 105 ΕισΝΑΚ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/221/2003

Ανάκληση Β. Δ/τος περί διαγραφής από την κατηγορία των Εφέδρων Αξιωματικών διαγραφέντος ιδιώτη κατόπιν αίτησής του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η Διοίκηση έχει κατ αρχάς δυνατότητα ανακλήσεως Β. Δ/τος περί διαγραφής Εφέδρου Αξ/κού από τα στελέχη της Εφεδρείας κατ εφαρμογή των περί ανακλήσεως διοικητικών πράξεων γενικών αρχών του διοικητικού δικαίου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του ιδιώτη Γ.Π., ο οποίος είχε διαγραφεί από τις τάξεις των Εφέδρων Αξιωματικών με Β.Δ. από 2-11-1967 και δεν έκανε χρήση των προθεσμιών, που τάχθηκαν με νομοθετικές διατάξεις προς υποβολή αιτήσεως αποκαταστάσεως επί μακρό χρονικό διάστημα, η Διοίκηση, προκειμένου να εξετάσει αν μπορεί να ανακαλέσει σήμερα το Β.Δ. της διαγραφής του, οφείλει να λάβει υπόψη όλα τα στοιχεία της υποθέσεως και κυρίως ότι δεν φαίνεται να συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος για την ανάκληση, ενώ απεναντίας λόγο δημοσίου συμφέροντος συνιστά αναμφισβητήτως η ανάγκη προγραμματισμού και οριστικής εκκαθαρίσεως εκκρεμοτήτων – για την διευθέτηση των οποίων μάλιστα παρασχέθηκε ρητή δυνατότητα με επανειλημμένες νομοθετικές ρυθμίσεις – και της τακτοποιήσεως των αρχείων και των πινάκων συνθέσεως εμψύχου υλικού των Ε.Δ. της χώρας, ως και η αποφυγή αδικαιολόγητης ανατροπής ή μεταβολής αυτών, χάριν της ευρυθμότερης λειτουργίας των Ε.Δ.


ΝΣΚ/316/2000

Ασφαλιστικές εισφορές. Υποχρέωση ή μη καταβολής αυτών από το Δημόσιο για αναγνώριση προϋπηρεσίας αποβιώσαντος υπαλλήλου του υπέρ της συζύγου του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 85 παρ.1 του ΠΔ 1041/1979 όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει οι ασφαλισμένοι των ασφαλιστικών οργανισμών κύριας ασφάλισης που υπηρέτησαν ως υπάλληλοι στο Δημόσιο έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν στους οργανισμούς αυτούς ως χρόνο ασφάλισης, το χρόνο της υπηρεσίας τους στο Δημόσιο, είτε ήταν ασφαλισμένοι πριν από το διορισμό τους στο Δημόσιο είτε ασφαλίστηκαν μετά τη λύση της δημοσιοϋπαλληλικής σχέσης. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ.1 του Ν.1405/1983 δικαίωμα για αναγνώριση του προαναφερόμενου χρόνου έχουν οι συνταξιούχοι καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους (σύζυγοι, τέκνα κλπ) τα οποία δικαιούνται να λάβουν σύνταξη λόγω θανάτου του προστάτη τους (συζύγου, πατέρα, αδελφού κλπ) σύμφωνα με τη νομοθεσία του κάθε ασφαλιστικού οργανισμού. Το ίδιο δικαίωμα έχουν και τα μέλη οικογένειας των ασφαλισμένων που έχουν πεθάνει και δεν έλαβαν σύνταξη, γιατί δεν είχαν τις προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση που προβλέπονται από τη νομοθεσία του οικείου ασφαλιστικού οργανισμού.