×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/187/2016

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Επιπτώσεις στις υπό εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων και αντισταθμιστικών ωφελημάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, λόγω έναρξης της ποινικής διαδικασίας κατά οργάνων και εκπροσώπων εμπλεκόμενων εταιρειών (ως προμηθευτριών ή υποκατασκευαστριών) για τη διερεύνηση και αξιολόγηση διάφορων ποινικά κολάσιμων πράξεων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται άμεσα να στραφεί κατά των αστικώς υπευθύνων φυσικών προσώπων ή εμπλεκόμενων εταιριών και να αναζητήσει την ανόρθωση κάθε ζημίας του, πρωτίστως δε το σύνολο των παράνομων πληρωμών, που μη νόμιμα προσαύξησαν το τίμημα κάθε σύμβασης, καθώς και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. 2. Δεν μπορεί να ανασταλεί ή να διακοπεί η εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου/ Υπ. Εθν. Άμυνας, εφόσον οι εν λόγω συμβάσεις δεν έχουν ακυρωθεί με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και οι εταιρείες συνεχίζουν να εκπληρώνουν τις δικές τους συμβατικές υποχρεώσεις. 3. Δεν επηρεάζει την εξέλιξη των συμβάσεων η διαβίβαση των διοικητικών φακέλων με τις ευρισκόμενες σε εξέλιξη συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων ή αντισταθμιστικών ωφελημάτων στις ανακριτικές αρχές, χωρίς την ύπαρξη υπονοιών ή ακόμα έστω και αν υπάρχουν υπόνοιες ή απλή πληροφόρηση για τέλεση αξιόποινων πράξεων. 4. Η έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης μπορεί να επηρεάσει ποικιλοτρόπως την εξέλιξη τέτοιων συμβάσεων, καθόσον το Δημόσιο δύναται να ζητήσει με αγωγή, ανταγωγή ή ένσταση από το αρμόδιο δικαστήριο, την ακύρωση της σχετικής σύμβασης και την ανόρθωση των ζημιών που υπέστη. (ομόφωνα)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/312/2014

Ένοπλες Δυνάμεις – Συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων - Νομιμοποίηση ή μη διακράτησης εγγυητικών επιστολών και ισχύς τους, μετά την κατάργηση των συμβάσεων που διασφάλιζαν.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Ελληνικό Δημόσιο δεν νομιμοποιείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο να κάνει χρήση και συνεπώς δεν νομιμοποιείται στην περαιτέρω διακράτηση των Εγγυητικών Επιστολών, που παραδόθηκαν από τους προμηθευτές, προς διασφάλιση της υλοποίησης συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων που απέρρεαν από τις ήδη καταργηθείσες υπ’ αριθμ. 8/2000 και 13/2002 συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Αυτό δε διότι, μετά την υπογραφή και ενεργοποίηση της Εκτελεστικής Συμφωνίας, που κυρώθηκε και απέκτησε ισχύ νόμου με το άρθρο μόνο του Ν 3885/2010 (ΦΕΚ 171 Α΄) και κατά την έννοια των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Α΄ (2) παρ.4 και στο Κεφάλαιο D(1) παρ.2 της Συμφωνίας αυτής, το Ελληνικό Δημόσιο και οι αντισυμβαλλόμενοί του στις καταργηθείσες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων έχουν παραιτηθεί αμοιβαίως από κάθε αξίωση, που πηγάζει από αυτές, περιλαμβανομένων και των αξιώσεων από τις κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 312/2014.


ΝΣΚ/48/2016

Σύμβαση προμήθειας αεροσκαφών Μ – 2000 μεταξύ Ελληνικού και Γαλλικού Δημοσίου - Διερεύνηση ύπαρξης βλάβης Ελληνικού Δημοσίου από μη προσήκουσα παροχή αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ) από το Γαλλικό Κράτος – Προβλεπόμενος τρόπος διεκδίκησης της ζημίας από την εν λόγω αιτία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν έχει αρμοδιότητα να προβεί στην εκτίμηση και εντεύθεν αξιολόγηση της σε βάρος των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου βλάβης από τη μέχρι σήμερα μη πλήρη υλοποίηση της συμφωνίας με το Γαλλικό Κράτος περί παροχής αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ) στο πλαίσιο της αγοράς από το Ελληνικό Δημόσιο των αεροσκαφών (Α/Φ) Μ-2000 με την Εμπορική Σύμβαση 2/1985 (Σύμβαση «ΤΑΛΩΣ»). Το ύψος της ζημίας και κατ’ επέκταση της βλάβης των συμφερόντων του Δημοσίου από τη μέχρι τώρα μη πλήρη υλοποίηση της συμφωνίας περί παροχής ΑΩ, είναι ζήτημα που συνδέεται άρρηκτα με ειδικές επιστημονικές ή τεχνικές γνώσεις και ανάγεται στη σφαίρα της ουσιαστικής κρίσης της Διοίκησης (ομοφ.). Εφόσον ήθελε υποτεθεί ότι υφίσταται επαρκώς προσδιορισμένη βλάβη του Ελληνικού Δημοσίου, οφειλόμενη στην προαναφερόμενη αιτία, ο προβλεπόμενος τρόπος για τη διεκδίκηση της ζημίας, την οποία υπέστη το Ελληνικό Δημόσιο, είναι οι διαβουλεύσεις μεταξύ των Μερών, όπως υποδεικνύεται στα έγγραφα που απαρτίζουν την υπό κρίση συμφωνία περί παροχής από το Γαλλικό Κράτος αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ), για την επίλυση των αναφυομένων διαφορών (πλειοψ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/93/2008

Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων. Τροποποίηση συμβάσεως Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων κατά το άρθρο 66 ΠΔ 284/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί κατά το άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989 γενικώς για τροποποίηση συμβάσεων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Εφ’ όσον δεν τίθεται με το υποβαλλόμενο έγγραφο συγκεκριμένος νομικός προβληματισμός, δεν συντρέχει περίπτωση το Ν.Σ.Κ. να γνωμοδοτήσει ούτε κατά τις διατάξεις του οργανισμού του (Ν 3086/2002).


ΝΣΚ/298/2014

Ένοπλες Δυνάμεις – Συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων - Νομιμοποίηση ή μη διακράτησης εγγυητικών επιστολών και ισχύς τους, μετά την κατάργηση των συμβάσεων που διασφάλιζαν.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Κατά την έννοια των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Α΄ (2) παρ. 4 και στο Κεφάλαιο D (1) παρ. 2 των κυρωθεισών με το άρθρο μόνο του Ν. 3885/2010 (Φ.Ε.Κ 171 Α΄) Συμβάσεων που αφορούν το μέλλον των «Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε.» και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το Ελληνικό Δημόσιο και οι αντισυμβαλλόμενοί τους στις υπ΄ αριθμ. 08/2000 και 13/2002 συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων παραιτούνται αμοιβαίως από κάθε αξίωση που πηγάζει από αυτές, περιλαμβανομένων και των αξιώσεων από τις κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές, για τις οποίες δεν τίθεται ζήτημα περαιτέρω διακρατήσεως. (πλειοψ.) Λόγω της σπουδαιότητας των ζητημάτων που αναφύονται, το Τμήμα αποφάσισε την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/197/2003

Έγκριση αλλαγής προεγκεκριμένου μέρους υλοποιήσεως Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι δυνατόν, στα πλαίσια της καλόπιστης εκτελέσεως της συμβάσεως, να γίνει δεκτό αίτημα του αντισυμβαλλομένου για την χορήγηση εγκρίσεως από την αρμοδία Αρχή προκειμένου να αλλάξει ο προεγκεκριμένος φορέας υλοποιήσεως προγραμμάτων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Η άρνηση χορηγήσεως της εγκρίσεως πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη με αναφορά συγκεκριμένων περιστατικών, η συνδρομή των οποίων θα έθετε σε κίνδυνο την αξιόπιστη τήρηση του προεγκεκριμένου προγράμματος και, ως εκ τούτου, θα επέφερε βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου.


ΝΣΚ/242/2007

Συμβάσεις «εν συνεχεία υποστηρίξεως» οπλικών συστημάτων – αντισυμβαλλόμενοι του Ελλ. Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Η υπηρεσία έχει την δυνατότητα να συνάπτει συμβάσεις για την εν συνεχεία υποστήριξη των οπλικών συστημάτων με εταιρείες, οι οποίες ενεργούν κατ’ εντολή και για λογαριασμό των αντιπροσωπευομένων από αυτές στην Ελλάδα προμηθευτικών οίκων του εξωτερικού, ενώ δεν υφίσταται η δυνατότητα αυτή στην περίπτωση του αντιπροσώπου – αποκλειστικού διανομέα, που ενεργεί ιδίω ονόματι, β) δεν υπάρχει η ανωτέρω δυνατότητα προκειμένου περί εταιρειών στην Ελλάδα, οι οποίες λειτουργούν ως μέλη (θυγατρικές) ενός ομίλου εταιρειών, καθόσον πρόκειται περί διαφορετικών νομικών προσώπων, και γ) ομοίως, δεν υπάρχει η ανωτέρω δυνατότητα προκειμένου περί εταιρείας – θυγατρικής ομίλου, μέλος του οποίου είναι η κατασκευάστρια – προμηθεύτρια εταιρεία, όταν η τελευταία επιθυμεί στις συμβάσεις για την εν συνεχεία υποστήριξη να συμβληθεί άλλη (η προαναφερθείσα θυγατρική) εταιρεία του ομίλου.


ΝΣΚ/263/2016

Αν μπορεί να προβεί η Υπηρεσία, όσον αφορά την Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) 29/1998, στην ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες σε αντισυμβαλλόμενη εταιρεία, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 33 του Ν. 2690/1999 ή αν τούτο κωλύεται, κατά το άρθρο 43 του Π.Δ. 284/1989. (...) Α. Δεν είναι επιτρεπτή, κατά το άρθρο 43 παρ. 4 του Π.Δ. 284/1989, η εκ μέρους της Διοίκησης ανάκληση της απόφασης περί επιβολής ποινικών ρητρών, σε βάρος προμηθευτή, για παράβαση των συμβατικών του υποχρεώσεων, εκτός αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 44 του ίδιου Π.Δ (πλειοψ.). Β. Δεν δύναται η Υπηρεσία, λαμβάνοντας υπόψη τα άρθρα 17, 18, 19 και 21 της Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων 29/1998 και το παράρτημα «Δ» της Σύμβασης αυτής, σε συνδυασμό με την παράγραφο 18 α (1) (ε) και (στ) των Κατευθυντηρίων Οδηγιών (Κ.Ο.) Μαΐου 1996, να προβεί στην ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επιβλήθηκαν ποινικές ρήτρες στον προμηθευτή, εφόσον θεωρεί τον οικείο φάκελο μη εγκαίρως υποβληθέντα ή/και συμπληρωθέντα, λόγω βραδύτητας ή αμέλειας του προμηθευτή, και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 του Π.Δ. 284/1989 (ομοφ.).


ΝΣΚ/127/2017

Αρμοδιότητα ΝΣΚ για παροχή γνωμοδότησης σχετικά με την νομιμότητα σύναψης νέας σύμβασης με την οποία θα ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) η οποία έληξε χωρίς να εκτελεστεί συνολικά – Συμβατότητα της νέας σύμβασης με το ν. 4376/2016.α) Δεν υφίσταται γνωμοδοτική αρμοδιότητα του ΝΣΚ, κατά το άρθρο 66 του π.δ/τος 284/1989, για Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, της οποίας έχει λήξει η διάρκεια. Η σύναψη της προτεινόμενης νέας σύμβασης δεν είναι δυνατή, διότι το περιεχόμενό της δεν είναι συμβατό με τις ρυθμίσεις του ισχύοντα σήμερα ν. 4376/2016. Η κατά παρέκκλιση του νόμου αυτού σύναψη νέας σύμβασης είναι δυνατή μόνο μετά από ειδική νομοθετική ρύθμιση του θέματος. β) Η αξίωση της πολιτείας για την ποινική δίωξη και καταδίκη προσώπων που τυχόν διέπραξαν αξιόποινες πράξεις, κατά την σύναψη και εκτέλεση της ΣΑΩ, δεν θίγεται από την προτεινόμενη νέα Σύμβαση, η οποία ρυθμίζει αστικές και μόνο αξιώσεις.


ΝΣΚ/394/2008

Ένοπλες Δυνάμεις. Τροποποίηση Συμβάσεων μεταξύ ΥΠΕΘΑ και προμηθεύτριας εταιρείας όπλων, ανταλλακτικών και επιχειρησιακού εξοπλισμού υποστήριξης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία οι προτεινόμενες τροποποιήσεις Συμβάσεων α) 5ης της 027Γ/00, β) 2ης της 057Γ/03 και γ) 2ης της 058Γ/03 μεταξύ ΥΠΕΘΑ και προμηθεύτριας εταιρείας οπλικών συστημάτων είναι νόμιμες, η ουσιαστική πάντως εκτίμηση της επερχόμενης τροποποιήσεως για κάθε μία από τις ανωτέρω συμβάσεις, η οποία αναφέρεται σε πραγματικά ζητήματα δύναται να εκτιμηθεί αποκλειστικώς από την υπηρεσία και δεν δύναται να αναχθεί σε αντικείμενο γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του Ν.Σ.Κ.


ΝΣΚ/25/2022

Αρμοδιότητα ή συναρμοδιότητα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας αναφορικά με την έγκριση, για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, ως πιστωτή της εταιρείας με την επωνυμία «Ν. και Β. Επιχειρήσεις Ε. ΑΕ», σχεδίου εξυγίανσης που διέπεται από το ν.4738/2020.(...)Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν είναι αρμόδιος ή συναρμόδιος με άλλους Υπουργούς ή επικεφαλής δημόσιων φορέων αναφορικά με την έγκριση, για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, ως πιστωτή της εταιρείας με την επωνυμία «Ν. και Β. Επιχειρήσεις Ε. ΑΕ», σχεδίου εξυγίανσης που διέπεται από το ν. 4738/2020 (ομόφωνα).