ΝΣΚ/42/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συμπλήρωση παραγραφής ανασταλείσης συνεπεία αιτήσεως προσωπικής κρατήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανασταλείσα με την αίτηση του Δημοσίου για προσωπική κράτηση του οφειλέτη του παραγραφή της απαιτήσεως, για την οποία ζητήθηκε το αναγκαστικό αυτό μέτρο, δεν συμπληρώνεται πριν να παρέλθει έτος από της κοινοποιήσεως στο Δημόσιο, επιμελεία του αντιδίκου του, της εκδοθείσης επί της αιτήσεως τελεσίδικης αποφάσεως, ανεξαρτήτως του περιεχομένου αυτής. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/521/2006
Η εκπρόθεσμη αρνητική δήλωση τρίτου στα χέρια του οποίου επιβλήθηκε κατάσχεση για χρέη του οφειλέτη του Δημοσίου, επάγεται την συνέπεια του λογισμού του ως οφειλέτη της όλης απαιτήσεως για την οποία έγινε η κατάσχεση κατ’ άρθρο 33 του ΚΕΔΕ.
ΣΤΕ/4179/2011
Εκτέλεση έργου.:Υπό τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έχουν ήδη εκτεθεί ανωτέρω, το ζήτημα της υπάρξεως ή μη υποχρεώσεως της αναδόχου περί καταβολής της επιδίκου κρατήσεως ετέθη το πρώτον κατά τη σύνταξη του προμνησθέντος συγκριτικού πίνακος, στον οποίο δεν περιελήφθη ειδική πρόβλεψη περί αποδόσεως στην ανάδοχο της ήδη καταβληθείσης υπ’ αυτής κρατήσεως. Η τελευταία αυτή κράτηση, επιβληθείσα επί του εργολαβικού ανταλλάγματος, μετά τη σύναψη της οικείας συμβάσεως, επέφερε, κατ’ ανάγκην, εκ των υστέρων μεταβολή του ύψους του, μεταβολή, δηλαδή, η οποία, κατά τα ήδη εκτεθέντα, αποτελεί περιεχόμενο του συγκριτικού πίνακος. Με την παράλειψη δε αυτή, η οποία επιβεβαιώθηκε διά της εκδόσεως της απορριπτικής της ενστάσεως της αναδόχου αποφάσεως, με την οποία ενεκρίθη ο οικείος συγκριτικός πίνακας και το συνοδεύον αυτόν πρωτόκολλο, εξεδηλώθη για πρώτη φορά η βούληση της Διοικήσεως περί επιβολής της κρατήσεως του άρθρου 27 παρ. 34 του ν. 2166/1993. Αντιθέτως, με τους προγενεστέρους του συγκριτικού πίνακος λογαριασμούς, στους οποίους δεν περιελήφθη πρόβλεψη περί καταβολής της επιδίκου κρατήσεως, ουδόλως εξεδηλώθη ρητή βούληση της Διοικήσεως περί επιβαρύνσεως της αναδόχου με την ως άνω κράτηση και, ως εκ τούτου, η τελευταία δεν ηδύνατο να στραφεί κατά των εγκριτικών των λογαριασμών της πράξεων, οι οποίοι, κατά το μέρος αυτό, ουδεμία πλημμέλεια είχαν. Εξάλλου, η ανάδοχος ούτε επ’ ευκαιρία της εξοφλήσεως των λογαριασμών αυτών ηδύνατο να θέσει ζήτημα αποδόσεως των ποσών, τα οποία αντιστοιχούσαν στην εν λόγω κράτηση, δεδομένου ότι, κατά τη διαδικασία πιστοποιήσεώς τους, δεν εξεδόθη πράξη, της αρμοδίας υπηρεσίας περί επιβολής της επιδίκου κρατήσεως εις βάρος της, όλοι δε οι περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι εκ μέρους του αναιρεσείοντος Δημοσίου λόγοι είναι απορριπτέοι ως απαράδεκτοι διότι πλήσσουν την αναιρετικώς ανέλεγκτο περί των πραγμάτων κρίση του δικαστηρίου της ουσίας, δεδομένου ότι ερείδονται επί πραγματικού, το οποίο δεν εδέχθη το δικάσαν δικαστήριο. Εκ μόνης δε της καταβολής της κρατήσεως αυτής εκ μέρους της αναιρεσιβλήτου δεν δύναται να συναχθεί ότι η τελευταία απεδέχθη ότι εβαρύνετο, τελικώς, με την εν λόγω κράτηση. Επομένως, ορθώς η αναιρεσίβλητος εστράφη κατά του συγκριτικού πίνακος, ο οποίος, κατά το μέρος, το οποίο δεν προέβλεψε την απόδοση σε αυτήν της ήδη καταβληθείσης κρατήσεως, απετέλεσε την μόνη βλαπτική των εννόμων συμφερόντων της αναδόχου πράξη, παραδεκτώς δε, εν συνεχεία, προσέφυγε η τελευταία ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, μετά την τήρηση της προβλεπομένης εκ του νόμου διοικητικής διαδικασίας επιλύσεως της συγκεκριμένης διαφοράς, η οποία, όπως έχει ήδη εκτεθεί, δεν ετελεσφόρησε.(..)η κρινομένη αίτηση είναι απορριπτέα εν τω συνόλω της.
ΝΣΚ/437/2007
Επιβολή κρατήσεως 3% υπέρ του Μ.Τ.Π.Υ. επί των δαπανών των σχολικών επιτροπών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι δαπάνες των δημοτικών ή κοινοτικών νομικών προσώπων με την επωνυμία «Σχολικές Επιτροπές» για την πραγματοποίηση του αναφερόμενου στο άρθρο 243 Ν 3463/2006 έργου, που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό υπόκεινται στην προβλεπόμενη από το άρθρο 22 του ΠΔ 422/1981 κράτηση 3% υπέρ του Μ.Τ.Π.Υ., ενώ δεν υπόκεινται στην κράτηση αυτή οι δαπάνες για την επισκευή και συντήρηση των δημοσίων σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βαρύνουν τον προϋπολογισμό των δημοσίων επενδύσεων.
ΝΣΚ/82/2009
Δεσμευτικότητα τελεσίδικης δικαστικής απόφασης επί προσώπου, που δεν κατέστη διάδικος σε διοικητική δίκη επί εργολαβικής προσφυγής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. δεν υποχρεώνεται από το διατακτικό δικαστικής απόφασης, εκδοθείσης επί εργολαβικής προσφυγής, στο οποίο αναγνωρίζεται η υποχρέωσή του να καταβάλει στον εργολάβο προσφεύγοντα, οφειλές του καθ ου η προσφυγή και εργοδότη Ελληνικού Δημοσίου, επειδή δεν υπήρξε διάδικος στη δίκη επί της οποίας εκδόθηκε η απόφαση αυτή.
ΝΣΚ/324/2000
Βιοτεχνικά δάνεια. Εγγύηση Δημοσίου. Κατάπτωση εγγυήσεως. Υποκατάσταση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εις περίπτωσιν υποκαταστάσεως, λόγω καταπτώσεως της εγγυήσεως, του Δημοσίου, εγγυηθέντος υπέρ λαβόντος παρά τραπέζης βιοτεχνικό δάνειο, εκχωρούνται αυτοδικαίως προς αυτό όλες ανεξαιρέτως οι υπέρ της απαιτήσεως δοθείσες υπό του οφειλέτου ή τρίτου ασφάλειες, εξ ών θα ικανοποιηθή εν όλω δια την δια ποσοστόν της απαιτήσεως δοθείσαν εγγύησίν του και το τυχόν υπόλοιπο θα περιέλθει εις την τράπεζα δια την μη εγγυηθείσα απαίτησίν της. Σπουδαία καταπιστευτική μεταβίβασις κινητών από τον οφειλέτη εις δανείστρια τράπεζα αποτελεί έγκυρη ασφάλεια, εφ όσον τα κινητά παραμείνουν εις την κατοχή του οφειλέτου δυνάμει ειδικής εννόμου σχέσεως, με διαλυτική αίρεση πληρωμής της οφειλής.
ΝΣΚ/414/2008
Μονιμοποιηθέντες ή μονιμοποιούμενοι εθελοντές - εθελόντριες του ν.δ. 445/1974. Υποχρέωση ή μη καταβολής εισφοράς (κρατήσεως) για την αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας τους ως χρόνου μετοχικής σχέσεως στο ΤΑΝ (ήδη ΜΤΝ/ΕΛΑΝ).(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν είναι σύννομη η εκ μέρους του ΜΤΝ/ΕΛΑΝ ενέργεια κρατήσεως, εκ ποσοστού 2%, κατ’ εφαρμογή των συνδυασμένων διατάξεων των παρ.1 περ.στ’, 3 και 4 του άρθρου 10 του ΝΔ 398/1974, (όπως ισχύει), επί των αποδοχών των μονιμοποιηθέντων ή μονιμοποιουμένων εθελοντών - εθελοντριών του ΝΔ 445/1974, για την αναγνώριση ως χρόνου μετοχικής σχέσεως, του χρόνου της υπηρεσίας τους ως εθελοντών - εθελοντριών. Τούτο δε διότι το Διοικητικό Συμβούλιο του (τότε) ΤΑΝ : α) με την υπ’ αριθμ. συνεδριάσεως 64/21-9-1992 απόφασή του, είχε αποφασίσει όπως οι μονιμοποιηθέντες και οι μονιμοποιούμενοι εθελοντές και εθελόντριες υπαξιωματικοί του ΝΔ 445/1974 μη καταβάλουν την εν λόγω κράτηση για την αναγνώριση του χρόνου της στρατιωτικής υπηρεσίας τους ως εθελοντών - εθελοντριών, διότι είχαν καταβάλει τις σχετικές εισφορές υπέρ του ΤΑΝ κατά το χρόνο της υπηρεσίας τους αυτής και β) με αποφάσεις του, οι οποίες εκδόθηκαν επί σχετικών αιτήσεων πολλών εκ των ενδιαφερομένων, κατά περίπτωση, αναγνωρίσθηκε ως χρόνος μετοχικής σχέσεως στο ΤΑΝ, ο χρόνος της στρατιωτικής υπηρεσίας τους ως εθελοντών - εθελοντριών, χωρίς την υποχρέωση καταβολής της προβλεπομένης στο άρθρο 10 του ΝΔ 398/1974 κρατήσεως, εκ ποσοστού 2%, με την αιτιολογία ότι η κράτηση αυτή καταβλήθηκε κατά το χρόνο υπηρεσίας τους ως εθελοντών - εθελοντριών, πράγμα που γνωστοποιήθηκε και στους ενδιαφερομένους, με ιδιαίτερο έγγραφο του ΤΑΝ απευθυνθέν στον καθένα εξ αυτών. Παρεπομένως, σε περίπτωση διενέργειας τέτοιας κρατήσεως, υφίσταται αξίωση των μετόχων και αντίστοιχη υποχρέωση του ΜΤΝ/ΕΛΑΝ προς επιστροφή τους, ως αχρεωστήτως εισπραχθεισών, με την επιφύλαξη των περί παραγραφής διατάξεων.
ΝΣΚ/345/2007
Κρίσιμος χρόνος υπολογισμού της εφάπαξ χρηματικής παροχής που χορηγεί το Ταμείο Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΚΠΕΝ) στους αποσυρομένους του ναυτικού επαγγέλματος ασφαλισμένους του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το δικαίωμα του ασφαλισμένου στο Ταμείο Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΚΠΕΝ) προς απόληψη της υπ’ αυτού χορηγουμένης εφάπαξ χρηματικής παροχής, γεννάται μεν από της επομένης της κοινοποιήσεως στον ενδιαφερόμενο της αποφάσεως του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) περί απονομής της συντάξεως και ασκείται με την υποβολή σχετικής αιτήσεως στο ΤΠΚΠΕΝ, χωρίς χρονικό περιορισμό, υπό την έννοια ότι είναι απαράγραπτο, κρίσιμος όμως χρόνος υπολογισμού της εν λόγω παροχής είναι ο χρόνος τερματισμού της μετά του εν λόγω Ταμείου (ΤΠΚΠΕΝ) ασφαλιστικής σχέσεως και όχι ο χρόνος υποβολής της αιτήσεως για τη χορήγηση της εφάπαξ παροχής ή για την απονομή συντάξεως από το ΝΑΤ ή της εκδόσεως ή και κοινοποιήσεως της αποφάσεως περί απονομής συντάξεως από το ΝΑΤ.
ΝΣΚ/258/2006
Αναγκαστική κατάσχεση κυνηγετικών όπλων. Πλειστηριασμός. Για την παράδοσή των στον υπερθεματιστή απαιτείται προηγουμένη έκδοση άδειας αγοράς.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι επιτρεπτή κατά τις διατάξεις του Κ.Πολ.Δ. η αναγκαστική κατάσχεση κυνηγετικών όπλων στα χέρια του οφειλέτη εμπόρου. Δεν απαιτείται για την συμμετοχή των ενδιαφερομένων πλειοδοτών στον αναγκαστικό πλειστηριασμό προγενέστερη άδεια αγοράς από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή κατ’ εφαρμογή της υπ’ αριθμ. 3009/2/20-στ’/7-1-1994 απόφασης του Υ.Δ.Τ. Απαιτείται όμως η κατοχή τέτοιας άδειας από τον υπερθεματιστή προκειμένου να τα παραλάβει.
ΝΣΚ/44/2014
Αλλοδαποί – Κράτηση αλλοδαπών επί 18 μήνες, κατόπιν προηγουμένης αποφάσεως επιστροφής ή απελάσεως, η οποία δεν κατέστη εφικτή λόγω αρνήσεως συνεργασίας των με τις Αρχές – Δυνατότητα ή μη παροχής προθεσμίας οικειοθελούς αναχωρήσεως από τη χώρα και σε περίπτωση μη συμμορφώσεώς τους δυνατότητα επιβολής νέας κρατήσεως.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Σε περίπτωση κρατήσεως αλλοδαπού επί 18 συνολικά μήνες, κατόπιν προηγούμενης αποφάσεως επιστροφής ή απελάσεως (άρθρα 30 του Ν. 3907/2011 ή 76 του Ν.3386/2005 αντίστοιχα), η υλοποίηση της οποίας δεν κατέστη εφικτή, λόγω αρνήσεως συνεργασίας του ίδιου του αλλοδαπού, οι αρμόδιες αρχές δύνανται, ένα εύλογο χρονικό διάστημα προ της λήξεως του 18μήνου, να θέσουν εγγράφως στον αλλοδαπό προθεσμία για οικειοθελή αποχώρηση από τη χώρα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 22 του Ν. 3907/2011 και 76 του Ν. 3386/2005, μέχρι τη λήξη αυτού. Σε περίπτωση και πάλι αρνήσεως του αλλοδαπού να συνεργασθεί στην υλοποίηση της αποφάσεως επιστροφής ή απελάσεως, τα αρμόδια όργανα, όταν αιτιολογημένα διαπιστώνεται ότι είναι ύποπτος διαφυγής, δύνανται αυτομάτως και κατ’ άρθρα 22 παρ.3 του Ν. 3907/2011 ή 78 του Ν. 3386/2005, να επιβάλουν σε αυτόν το μέτρο της υποχρεωτικής διαμονής στο χώρο κρατήσεως έως ότου συναινέσει και συνεργασθεί στην υλοποίηση της αποφάσεως επιστροφής του ή απελάσεώς του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/173/2019
Χρονικό διάστημα υπολογισμού προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής χρέους εις βάρος οφειλέτη του Δημοσίου, σε περίπτωση τελεσίδικης ακύρωσης της ταμειακής βεβαίωσης του χρέους για λόγους αναγόμενους στο νόμιμο τίτλο και στη συνέχεια αναίρεσης της (ακυρωτικής) απόφασης και εκ νέου δικαστικής κρίσης, με την οποία κρίνεται τελεσίδικα η νομιμότητα της ταμειακής βεβαίωσης.Σε περίπτωση τελεσίδικης ακύρωσης της ταμειακής βεβαίωσης του χρέους για λόγους αναγόμενους στο νόμιμο τίτλο και στη συνέχεια αναίρεσης της (ακυρωτικής) απόφασης και εκ νέου δικαστικής κρίσης, με την οποία κρίνεται η νομιμότητα της ταμειακής βεβαίωσης, οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του χρέους υπολογίζονται από το χρόνο που διενεργήθηκε το πρώτον η ταμειακή βεβαίωση, ανεξαρτήτως εάν μεσολάβησε ή όχι πράξη διαγραφής του χρέους, κατ’ άρθρο 10 του ν. 1160/1981, το οποίο, ενόψει της παραπάνω δικαστικής εξέλιξης, θεωρείται έκτοτε ληξιπρόθεσμο (ομόφ.).