ΝΣΚ/426/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ένοπλες Δυνάμεις – Αποστρατεία αξιωματικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση ενεργεί αυτεπάγγελτα για την αποκατάσταση παράνομα αποστρατευθέντος αξιωματικού και αναζητά υποχρεωτικά καταβληθέντα μερίσματα. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/114/2008
Υποχρεωτικός ή μη συνυπολογισμός του χρόνου της στρατιωτικής θητείας για τον υπολογισμό της 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας για την αποστρατεία Αξιωματικού Λ.Σ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Πρόεδρος: Γ. Πουλάκος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ν. Μουκαζής, Πάρεδρος Κατά τη μία γνώμη υπάρχει κενό στο νόμο και ως εκ τούτου εφαρμόζονται αναλογικά οι ισχύουσες για τους Αξιωματικούς των Ε.Δ. διατάξεις του Ν 2439/1996. Συνεπώς δεν είναι υποχρεωτική η προσμέτρηση του χρόνου της στρατιωτικής θητείας για τον υπολογισμό της πραγματικής 35ετίας. Κατά την άλλη γνώμη ο διανυθείς στις Ένοπλες Δυνάμεις, προς εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων κληρωτών και εφέδρων χρόνος λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη.
ΝΣΚ/215/2008
Αξίωση επί αποδοχών ενεργείας αναδρομικώς σε περίπτωση διοικητικής αποκαταστάσεως αποστρατευθέντος Αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι αποδοχές ενεργείας νομίμως αποκατασταθέντος διοικητικώς Αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να καταβληθούν από το χρόνο αποκαταστάσεώς του, αφού συνυπολογιστεί και συμψηφιστεί με το καταβλητέο ποσό όποιο κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα ποσόν αυτός τυχόν αποκόμισε από άλλη επαγγελματική απασχόληση, όπως και το ποσό από το σύνολο των συντάξεων που του έχει καταβληθεί από την αρχική του αποστρατεία μέχρι και την διοικητική του αποκατάσταση. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/196/2008
Υποχρεωτικός ή μη συνυπολογισμός του χρόνου της στρατιωτικής θητείας για τον υπολογισμό της τριακονταπενταετούς πραγματικής υπηρεσίας για την αποστρατεία Αξιωματικού Λιμενικού Σώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως τριακονταπενταετής πραγματική και συντάξιμη δημόσια υπηρεσία, για την αυτοδίκαιη απόλυση των δημοσίων υπαλλήλων, θεωρείται μόνον αυτή που παρέχεται εκουσίως στο κράτος και συνεπώς δεν λαμβάνεται υπόψη η υποχρεωτική υπηρεσία που παρέχουν οι κληρωτοί και οι έφεδροι προς εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων. Κατ ακολουθίαν και για την ταυτότητα του νομικού λόγου πρέπει να γίνει δεκτό ότι ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας δεν λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη για τον υπολογισμό της, κατ άρθρο 45 του Κώδικα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (Κ.Π.Λ.Σ.), τριακονταπενταετούς πραγματικής υπηρεσίας για την αποστρατεία Αξιωματικού Λιμενικού Σώματος.
ΝΣΚ/7/2002
Ένοπλες Δυνάμεις. Δυνατότητα ή μη θέσης αξιωματικού σε διαθεσιμότητα με αίτησή του κατά τον χρόνο ισχύος του ΠΔ 506/74.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η θέση αξιωματικού σε διαθεσιμότητα με αίτησή του, ενώ ισχύει το ΠΔ 506/74, γιατί η σχετική διάταξη τυγχάνει εφαρμογής μόνο σε ειρηνική περίοδο. Ανάλογη εφαρμογή της εξαιρετικού δικαίου διάταξης της παρ.3 του άρθρου 6 του Ν 2287/1995 (Κύρωση του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα) δεν είναι δυνατή, καθόσον η διάταξη αυτή αναφέρεται μόνο στην εφαρμογή των διατάξεων του ανωτέρω Κώδικα.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/216/2025
Η απόφαση αφορά την έφεση Υποπλοιάρχου Υγειονομικού εν αποστρατεία κατά της καταλογιστικής πράξης του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, ύψους 161.289,33 ευρώ, λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Πρώτο Τμήμα απέρριψε τους ισχυρισμούς του εκκαλούντος περί αντισυνταγματικότητας των διατάξεων για την υποχρεωτική παραμονή και την καταβολή αποζημίωσης. Ωστόσο, έκρινε βάσιμο τον ισχυρισμό ότι ο χρόνος εξειδίκευσης του αξιωματικού στην Ιατρική (2 έτη, 2 μήνες και 20 ημέρες) μη νομίμως δεν προσμετρήθηκε ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, αλλά ως χρόνος εκπαίδευσης που δημιούργησε πρόσθετη υποχρέωση παραμονής. Ως εκ τούτου, ο υπολειπόμενος χρόνος υποχρεωτικής παραμονής του μειώνεται σημαντικά. Επίσης, έκρινε ότι η αποζημίωση εσφαλμένα υπολογίστηκε με βάση τον μισθό του Πλωτάρχη (λόγω μισθολογικής προαγωγής) αντί του κατεχόμενου βαθμού (Υποπλοίαρχος). Το Δικαστήριο αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης και ζητά από το ΓΕΝ να προσκομίσει αναλυτική βεβαίωση των εκκαθαρισμένων αποδοχών του Υποπλοιάρχου για τον ορθό επανυπολογισμό.
ΝΣΚ/500/2002
Ένοπλες Δυνάμεις. Υπαξιωματικοί. Διαγραφή δυσμενών στοιχείων. Συμμόρφωση Διοίκησης. Απαλλαγή απαντήσεως της Διοίκησης σε καταχρηστικώς υποβαλλόμενα αιτήματα.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η Διοίκηση νομίμως και πλήρως συμμορφώθηκε με την υπ αριθ. 309/1990 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, και έκρινε τον Υπαξιωματικό Ε. Κοσμίδη, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαγραφής δυσμενών στοιχείων, από τη θέση του σε αποστρατεία, χωρίς να τον επαναφέρει στην ενεργό υπηρεσία. Η εμμονή του ενδιαφερομένου στην υποβολή νέων αιτήσεων για επανεξέταση της υποθέσεως, επί των οποίων έλαβε ήδη απαντήσεις, χωρίς να επικαλείται και να προσκομίζει νέα στοιχεία, μπορεί να θεωρηθεί καταχρηστική, και να απαλλαγεί η Διοίκηση από την υποχρέωση απαντήσεως σ' αυτές.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/17/2025
Η απόφαση αφορά την εξέταση αίτησης αναστολής εκτέλεσης της καταλογιστικής απόφασης Φ.861.1/4/282761 Σ.452/13.2.2024 του Διευθυντή Κλάδου Ε΄ του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Με την εν λόγω απόφαση, καταλογίστηκε σε βάρος Υποπλοιάρχου Υγειονομικού Ιατρών εν αποστρατεία το ποσό των 40.161,55 ευρώ, ως αποζημίωση προς το Ελληνικό Δημόσιο λόγω πρόωρης εξόδου του από τις Ένοπλες Δυνάμεις κατόπιν παραίτησης. Το Πρώτο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχθηκε την αίτηση αναστολής, κρίνοντας ότι, λόγω του ύψους του καταλογισθέντος ποσού σε σχέση με τα ετήσια εισοδήματα του αιτούντος και την έλλειψη ακίνητης περιουσίας, η άμεση εκτέλεση της απόφασης θα επιφέρει δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη. Η αναστολή ισχύει μέχρι τη δημοσίευση οριστικής απόφασης επί της εκκρεμούς έφεσης.
ΕΣ/ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ/246/2024
Με την ένδικη αίτηση, για την οποία καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το με κωδικό πληρωμής 5836905399590110600058 δεσμευμένο ηλεκτρονικό παράβολο), ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση της ... απόφασης του Υπαρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού (Διεύθυνση Οικονομικού/Τμήμα 3), με την οποία καταλογίστηκε ο εκκαλών, Ταγματάρχης Υγειονομικού Ιατρών (ΥΙ) εν αποστρατεία, με το ποσό των 107.048,21 ευρώ, ως αποζημίωση υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου λόγω της κατόπιν παραιτήσεως εξόδου του από τις Ένοπλες Δυνάμεις πριν από τη συμπλήρωση του απαιτουμένου από τις διατάξεις του άρθρου 64 του ν.δ/τος 1400/1973, όπως αντικασταστάθηκε από το άρθρο 1 του ν. 3257/2004, χρόνου υποχρεωτικής παραμονής του σ’ αυτές.
ΕΣ/ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ/1103/2024
Με την υπό κρίση έφεση, όπως αναπτύσσεται με το από 7.10.2022 νομίμως κατατεθέν υπόμνημα, ζητείται η ακύρωση, άλλως η μεταρρύθμιση της .... πράξης του Διευθυντή Οικονομικού (Δ6) του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, με την οποία καταλογίσθηκε σε βάρος του εκκαλούντος, Σμηναγού εν αποστρατεία (Μηχανικού Τηλεπικοινωνιών - Ηλεκτρονικών), το καταβλητέο σε δέκα (10) ισόποσες ετήσιες δόσεις ποσό των δεκαοκτώ χιλιάδων επτακοσίων πέντε ευρώ και εβδομήντα τριών λεπτών (18.705,73), ως αποζημίωση του Ελληνικού Δημοσίου λόγω της, κατόπιν παραιτήσεως, εξόδου του από τις Ένοπλες Δυνάμεις πριν από τη συμπλήρωση του απαιτουμένου από τις διατάξεις του άρθρου 64 του ν.δ/τος 1400/1973, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του ν. 3257/2004, χρόνου υποχρεωτικής παραμονής του σ’ αυτές.
ΕλΣυν.Ολομ/879/2016
Αξιωματικοί λιμενικού σώματος-αποστρατεία: Αυτά δεχθέν το δικάσαν Τμήμα έσφαλε ως προς την ερμηνεία και εφαρμογή των κρίσιμων διατάξεων, όπως βασίμως υποστηρίζει με την κρινόμενη αίτησή του το Ελληνικό Δημόσιο, καθόσον, όπως προκύπτει από τις ισχύουσες κατά το χρόνο αποστρατείας του αναιρεσίβλητου διατάξεις, η προαγωγή ομοιόβαθμου νεότερου στην επετηρίδα στη θέση του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος δεν επέφερε για τον παραλειφθέντα αναιρεσίβλητο την κρίση «ευδοκίμως τερματίσας τη σταδιοδρομία του». Συνεπώς, κατά την κρίση της πλειοψηφίας η διάταξη της παρ.2 του άρθρου 6 του ν.2838/2000 δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην περίπτωση του αναιρεσίβλητου, που αποστρατεύθηκε αυτεπάγγελτα, χωρίς την κρίση του «ευδοκίμως τερματίσαντος», υπό την ισχύ ιδρυθέντος συστήματος ιεραρχίας, προαγωγών και αποστρατείας του ν.δ.139/1969 και του ν.1339/1983, το οποίο δεν προέβλεπε τον ευδόκιμο τερματισμό της σταδιοδρομίας των αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος, στην περίπτωση επιλογής στην Αρχηγία του Λιμενικού Σώματος νεότερου ομοιόβαθμου στην επετηρίδα, αξιωματικού.