ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/216/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση αφορά την έφεση Υποπλοιάρχου Υγειονομικού εν αποστρατεία κατά της καταλογιστικής πράξης του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, ύψους 161.289,33 ευρώ, λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Πρώτο Τμήμα απέρριψε τους ισχυρισμούς του εκκαλούντος περί αντισυνταγματικότητας των διατάξεων για την υποχρεωτική παραμονή και την καταβολή αποζημίωσης. Ωστόσο, έκρινε βάσιμο τον ισχυρισμό ότι ο χρόνος εξειδίκευσης του αξιωματικού στην Ιατρική (2 έτη, 2 μήνες και 20 ημέρες) μη νομίμως δεν προσμετρήθηκε ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, αλλά ως χρόνος εκπαίδευσης που δημιούργησε πρόσθετη υποχρέωση παραμονής. Ως εκ τούτου, ο υπολειπόμενος χρόνος υποχρεωτικής παραμονής του μειώνεται σημαντικά. Επίσης, έκρινε ότι η αποζημίωση εσφαλμένα υπολογίστηκε με βάση τον μισθό του Πλωτάρχη (λόγω μισθολογικής προαγωγής) αντί του κατεχόμενου βαθμού (Υποπλοίαρχος). Το Δικαστήριο αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης και ζητά από το ΓΕΝ να προσκομίσει αναλυτική βεβαίωση των εκκαθαρισμένων αποδοχών του Υποπλοιάρχου για τον ορθό επανυπολογισμό.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/215/2025
Η απόφαση 0215/2025 του Πρώτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά έφεση εν αποστρατεία Υποπλοιάρχου Υγειονομικού κατά καταλογιστικής πράξης ύψους 173.555,77 ευρώ για πρόωρη αποχώρησή του από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το Δικαστήριο απέρριψε τους λόγους έφεσης περί αντισυνταγματικότητας (άρθρα 5, 22 Σ) και παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας, κρίνοντας ότι η υποχρέωση παραμονής και η καταβολή αποζημίωσης είναι θεμιτοί περιορισμοί. Ωστόσο, έκανε δεκτό ότι ο υπολογισμός ήταν εσφαλμένος. Συγκεκριμένα, έκρινε ότι ο χρόνος εξειδίκευσης στη Νευροχειρουργική (4 έτη 7 μήνες και 14 ημέρες) έπρεπε να λογιστεί ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας και όχι ως χρόνος εκπαίδευσης, μειώνοντας τον υπολειπόμενο χρόνο υποχρεωτικής παραμονής από 122 μήνες και 6 ημέρες σε 66 μήνες και 21 ημέρες. Επίσης, έκρινε ότι ο υπολογισμός των αποδοχών έπρεπε να γίνει με βάση τον κατεχόμενο βαθμό του Υποπλοιάρχου και όχι του Πλωτάρχη. Το Δικαστήριο ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης και διέταξε το Γενικό Επιτελείου Ναυτικού να προσκομίσει νέα βεβαίωση αποδοχών για τον σωστό προσδιορισμό του καταβλητέου ποσού εντός δύο μηνών.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/452/2025
Η απόφαση 452/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέρριψε την αίτηση αναίρεσης ενός Υποπλοιάρχου Υγειονομικού Ιατρών ε.α. κατά της απόφασης του V Τμήματος, η οποία περιόρισε το ποσό καταλογισμού του λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις στα 172.380,23 ευρώ. Ο αξιωματικός αμφισβήτησε τη νομιμότητα και την αναλογικότητα της υποχρέωσης παραμονής (πρόσθετα 5 έτη λόγω ειδίκευσης) και του τρόπου υπολογισμού της αποζημίωσης, επικαλούμενος διατάξεις του Συντάγματος και διεθνών συμβάσεων περί ελεύθερης επιλογής επαγγέλματος και απαγόρευσης αναγκαστικής εργασίας. Το Δικαστήριο έκρινε ότι τόσο η υποχρέωση παραμονής όσο και ο αντικειμενικός καταλογισμός δεν συνιστούν αναγκαστική εργασία ούτε αντίκεινται στην αρχή της αναλογικότητας, καθώς εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον της στελέχωσης των Ενόπλων Δυνάμεων και έχουν αποκαταστατικό χαρακτήρα για τη ζημία του Δημοσίου. Ως εκ τούτου, η αίτηση απορρίφθηκε στο σύνολό της.
ΝΣΚ/312/2016
Έννοια του όρου «σύνολο εκκαθαρισμένων πραγματικών αποδοχών», που ορίζεται ως βάση υπολογισμού της αποζημίωσης, που πρέπει να καταβάλουν τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων, εάν αποχωρήσουν από το στράτευμα πριν την πάροδο του προβλεπόμενου ελάχιστου χρόνου παραμονής τους.(...)Ως «σύνολο εκκαθαρισμένων πραγματικών αποδοχών», κατά τη διάταξη του άρθρου 33 παρ. 1 του ν. 3883/2010, με την οποία ορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της αποζημίωσης, που οφείλουν να καταβάλουν στο Δημόσιο, όσοι αποχωρούν πρόωρα από το στράτευμα, νοούνται οι συνολικές πραγματικές αποδοχές που λαμβάνουν οι αξιωματικοί, αποτελούμενες από τον βασικό μισθό πλέον των επιδομάτων, μετά την εκκαθάρισή τους, δηλαδή την αφαίρεση των κάθε είδους πάγιων κρατήσεων, όχι όμως και του φόρου εισοδήματος (πλειοψ.).
ΝΣΚ/441/2011
Χρόνος έναρξης της παράτασης του διαστήματος παραμονής στην Ελλάδα δικαστικά απελαθέντος αλλοδαπού, μετά την επιστροφή του στη Χώρα με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράταση του χρονικού διαστήματος παραμονής απελαθέντος αλλοδαπού, με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, αρχίζει από τη λήξη του αρχικά χορηγηθέντος χρονικού διαστήματος παραμονής του στη Χώρα, μετά τη χορήγηση αδείας επιστροφής του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/45/2016
Προσμέτρηση πλεονάζοντος χρόνου σε υπάλληλο προαγόμενο, κατά τις διατάξεις του ν. 4024/2011. Υπάλληλος η οποία κατατάχθηκε, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4024/2011, στο βαθμό Β΄ και της προσμετρήθηκε πλεονάζων χρόνος στο βαθμό αυτό και στη συνέχεια προαχθείσα έλαβε το βαθμό Α΄, ορθώς κατατάχθηκε στο βασικό μισθό του βαθμού Α΄, χωρίς την προσμέτρηση πλεονάζοντος χρόνου στο βαθμό αυτό (ομοφ.).
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/268/2025
Η απόφαση 268/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης Αντισυνταγματάρχη Υγειονομικού για τον καταλογισμό αποζημίωσης λόγω πρόωρης αποχώρησης από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Η Ολομέλεια επαναβεβαίωσε ότι η υποχρέωση παραμονής και ο συνακόλουθος καταλογισμός δεν αντίκεινται στην αρχή της αναλογικότητας, του δικαιώματος στην εργασία ή σε υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις, καθώς εξυπηρετούν σκοπό δημοσίου συμφέροντος για την οργανωτική λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων. Έκρινε δε ότι ο χρόνος ιατρικής εξειδίκευσης πρέπει να προσμετράται στον χρόνο υποχρεωτικής παραμονής. Ωστόσο, έκανε εν μέρει δεκτή την αίτηση, κρίνοντας ότι στον υπολογισμό της αποζημίωσης δεν πρέπει να συνυπολογίζονται η οικογενειακή παροχή και η προσαύξηση του επιδόματος εξομάλυνσης που βασίζονται στην οικογενειακή κατάσταση. Η υπόθεση αναπέμφθηκε στο Πρώτο Τμήμα για επαναϋπολογισμό του καταλογισθέντος ποσού.
ΝΣΚ/296/2017
Ανθυπασπιστές και υπαξιωματικοί – Προσμέτρηση, ως χρόνου παραμονής στο βαθμό, του συνολικού χρόνου νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία σε ειρήνη ή πόλεμο. Νομίμως προσμετράται, κατ' εφαρμογή του άρθρου 13 του ν.δ. 445/1974, στους ανθυπασπιστές και υπαξιωματικούς, ως χρόνος παραμονής στο βαθμό, ο συνολικός χρόνος νοσηλείας ή αναρρωτικής άδειας, λόγω ανυπαίτιου τραυματισμού σε επιχείρηση ή διατεταγμένη υπηρεσία σε ειρήνη ή πόλεμο, ανεξαρτήτως του χρονικού διαστήματος στο οποίο διετέλεσε το στέλεχος στις πιο πάνω καταστάσεις, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και να εφαρμόζονται οι περιοριστικές διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του ίδιου άρθρου (ομόφ.).
ΝΣΚ/501/2002
Αξιωματικοί. Ανάκληση αξιωματικού στην ενεργό υπηρεσία. Συνυπολογισμός του χρόνου υπηρεσίας αυτού ως μετακλητού υπαλλήλου στον ελάχιστο χρόνο παραμονής στο βαθμό για προαγωγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο διανυθείς σε δημοσία υπηρεσία χρόνος εν αποστρατεία αξιωματικού με ιδιότητα μετακλητού υπαλλήλου, ο οποίος λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για όλες τις περιπτώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 33 Ν 1558/1985, δεν μπορεί να αναγνωρισθεί ως ελάχιστος χρόνος παραμονής στο βαθμό, κατ άρθρο 5 παρ.1 Ν 2439/1996, για τη θεμελίωση δικαιώματος προαγωγής αξιωματικού ανακληθέντος στην ενεργό υπηρεσία, κατά την ειδική διάταξη του άρθρου 23 παρ.7 Ν 2439/96, παρά μόνο αν έχει διανυθεί μετά την ανάκληση στην ενέργεια, (συνυπολογιζομένου και του τυχόν διανυθέντος προ της αποστρατείας του χρόνου στον κατεχόμενο βαθμό).
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ) 237/2014
Μη νόμιμες οι αναδρομικές μηνιαίες αποδοχές σε μόνιμους υπαλλήλους των ΚΕΠ Δήμου, λόγω αναγνώρισης του χρόνου προϋπηρεσίας τους σε ΚΕΠ ΟΤΑ α΄ βαθμού, δυνάμει σχετικών συμβάσεων παροχής μίσθωσης έργου, καθόσον μη νομίμως προσμετρήθηκε ο προηγούμενος του διορισμού τους χρόνος απασχόλησής τους σε ΚΕΠ Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού για την επανακατάταξή τους σε βαθμό και σε μισθολογικό κλιμάκιο, δεδομένου ότι θα μπορούσε να συνυπολογισθεί ως χρόνος υπηρεσίας σε Ο.Τ.Α., υπό τους όρους και τις προυποθέσεις του άρθρου 6 του ν.4024/2011, πλην όμως δεν αποδείχθηκε ότι συνέτρεχε σχέση εξαρτημένης εργασίας ι.δ.ο.χ.. Περαιτέρω, δε δύναται να αναγνωρισθεί ο χρόνος προυπηρεσίας λόγω του ότι ελήφθη ως προσόν διορισμού, αφού δεν προβλέπεται σχετική ρύθμιση από τη νομοθεσία.
ΔΕΔ/Θεσ/408/2025
Η απόφαση αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ και επιβολής προστίμου για τα φορολογικά έτη 2018 και 2019 (Δ.Ο.Υ. Δράμας). Η ΔΕΔ δέχθηκε τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντα ότι δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις για τον έμμεσο προσδιορισμό εισοδήματος, καθώς το δηλωθέν εισόδημα επαρκούσε για την κάλυψη των προσωπικών δαπανών διαβίωσης μετά τον επανυπολογισμό (€21.667,62 διαφορά το 2018). Δέχθηκε επίσης ότι δεν υπήρχε αναξιόπιστο λογιστικό σύστημα (ακυρώνοντας το πρόστιμο €2.600) και ότι τα έσοδα €82.178 από τεχνικό έργο τιμολογήθηκαν νόμιμα το 2020 με την ολοκλήρωση του έργου. Ωστόσο, απέρριψε τους ισχυρισμούς του για την αναγνώριση δαπανών καυσίμων, καθώς τα στοιχεία λιανικής πώλησης δεν περιείχαν τον απαιτούμενο αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Ως αποτέλεσμα, η οριστική φορολογική υποχρέωση του 2018 επικυρώνεται, ενώ του 2019 τροποποιείται και μειώνεται σημαντικά, καθώς απορρίφθηκε η εφαρμογή της έμμεσης τεχνικής ελέγχου.