ΝΣΚ/44/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Πανεπιστήμιο. Έλεγχος νομιμότητας από τον Υπουργό Παιδείας σε εκλογή μέλους ΔΕΠ. Αποκλειστική προθεσμία τεσσάρων μηνών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Υπουργός Παιδείας πρέπει να ασκήσει τον έλεγχο νομιμότητας στην πράξη εκλογής μέλους ΔΕΠ μέσα στην αποκλειστική προθεσμία των τεσσάρων μηνών. Υπέρβαση της προθεσμίας αυτής δεν επιτρέπεται. Μετά την λήξη της προθεσμίας αυτής ο Πρύτανης υποχρεούται σε δημοσίευση της εκλογής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/225/2004
Έλεγχος νομιμότητας εκλογής μέλους ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Πρύτανης ΑΕΙ δεν μπορεί να ασκήσει έλεγχο νομιμότητας των πρακτικών εκλογής μέλους ΔΕΠ, μετά την πάροδο της μηνιαίας αποκλειστικής προθεσμίας, που προβλέπεται από τη διάταξη της παρ.19 του άρθρου 3 του Ν 3027/2002, αλλά πρέπει να εκδώσει την σχετική πράξη διορισμού και να συναποστείλλει αυτή με τα πρακτικά εκλογής στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για την άσκηση από αυτόν του τελικού ελέγχου νομιμότητας, που προβλέπεται από την προαναφερθείσα διάταξη.
ΝΣΚ/496/2002
ΑΕΙ. Διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ. Αναστολή προθεσμίας υποβολής δικαιολογητικών υποψηφίου λόγω ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ και συγκεκριμένα στην αποκλειστική προθεσμία των δύο μηνών που πρέπει να υποβληθεί ο τίτλος σπουδών από τον υποψήφιο, σε περίπτωση συνδρομής γεγονότων ανωτέρας βίας κατά την διάρκεια που «τρέχει» η αποκλειστική προθεσμία των δύο μηνών, επέρχεται αναστολή της προθεσμίας που «τρέχει» σε βάρος του υποψηφίου και παράτασή της για όσο χρονικό διάστημα διήρκεσε το γεγονός της ανωτέρας βίας ώστε τελικά η υποβολή του τίτλου σπουδών να γίνει εμπρόθεσμα.
ΝΣΚ/338/2010
ΑΕΙ ΔΕΠ – Διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ – Έλεγχος νομιμότητας Πρύτανη – Αναπομπή φακέλου – Προθεσμία αποκλειστική – Διακοπή προθεσμίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την πάροδο της προθεσμίας των εξήντα (60) ημερών για τον Πρύτανη, δεν δύναται αυτός να ασκήσει έλεγχο νομιμότητας, αλλά υποχρεούται να εκδώσει και να δημοσιεύσει στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την πράξη διορισμού ή μονιμοποίησης και να κοινοποιήσει την πράξη αυτή στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, για την εκ μέρους του άσκηση του ελέγχου νομιμότητας μέσα στην αποκλειστική προθεσμία του ενός (1) έτους που ορίζει ο νόμος. Η τυχόν εκδιδόμενη πράξη του Πρύτανη, σχετική με τον έλεγχο νομιμότητας μετά την πάροδο της ανωτέρω αποκλειστικής προθεσμίας των εξήντα (60) ημερών είναι παράνομη, ως εκδοθείσα καθ’ υπέρβαση των σχετικών ορίων ασκήσεως της αρμοδιότητάς του. Το αυτό ισχύει και για απόφαση του ΥΠΕΠΘ εκδοθείσα μετά την πάροδο της κατά τα άνω ετήσιας προθεσμίας για την άσκηση του σχετικού ελέγχου νομιμότητας. Περαιτέρω, και με δεδομένο ότι κατ’ επιταγή των διατάξεων του άρθρου 2 της με αριθ. Φ.122.1/171/89650/Β2/2007 απόφασης της Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στη διαδικασία ελέγχου νομιμότητας από τον Πρύτανη, ο τελευταίος συνεπικουρείται και από τη Νομική Υπηρεσία του Πανεπιστημίου, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η ως άνω 60νθήμερη προθεσμία διακόπτεται σε περίπτωση που ο Πρύτανης σωρευτικά: α) ζητήσει την παροχή γνωμοδότησης, β) η γνωμοδότηση αυτή αφορά νομικά ζητήματα που προκύπτουν από το συγκεκριμένο έλεγχο και είναι αναγκαία για την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας και γ) η εν λόγω γνωμοδότηση να ζητηθεί πριν από την εκπνοή της πιο πάνω 60νθήμερης προθεσμίας. Υπό τα δεδομένα πραγματικά περιστατικά, νόμιμα αναπέμφθηκε, με την υπ’ αριθμ.πρωτ. 3681/12-07-2010, πράξη του Πρύτανη, ο φάκελος στο Τμήμα Γεωπονικής Βιοτεχνολογίας για επανάληψη της διαδικασίας εκλογής του αιτούντος κ. Ι.Χ. από το στάδιο της συγκρότησης του εκλεκτορικού σώματος.
ΝΣΚ/429/2007
Εξέλιξη μέλους ΔΕΠ. Έννοια εποπτείας Υπουργού Παιδείας. Αναπομπή κρίσεως από Υπουργό. Αποκλειστική προθεσμία. Επανάληψη διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο έλεγχος νομιμότητας του Υπουργού που ασκείται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία στην εξέλιξη μέλους ΔΕΠ είναι οριστικός και δεσμεύεται το Πανεπιστήμιο. Κατ’ αυτού μπορεί το Πανεπιστήμιο να ασκήσει αίτηση ακυρώσεως. Το Πανεπιστήμιο θα πρέπει να επαναλάβει τη διαδικασία από το σημείο που ο έλεγχος διαπίστωσε παρατυπία. Στην κοινή συνεδρίαση της Γενικής Συνέλευσης και του Εκλεκτορικού Σώματος θα πρέπει να κριθούν όλα τα μέλη αυτών. Η αόριστη αναφορά εκλέκτορα στο βιογραφικό του κρινομένου δεν συνιστά ειδική αιτιολογία της ψήφου. Μετά την αναπομπή η διαδικασία κρίσεως διέπεται από τις νέες διαδικαστικού χαρακτήρα διατάξεις.
ΝΣΚ/303/2012
α) Άσκηση ελέγχου νομιμότητας από τον ΥΠΔΒΜΘ, σε εκλογή μέλους ΔΕΠ. β) Δυνατότητα ή μη εκ νέου ελέγχου του φακέλου μη μονιμοποίησης μέλους ΔΕΠ, μετά την παρέλευση της σχετικής προθεσμίας. γ) Υποχρέωση ή μη, του ΥΠΔΒΜΘ να προβεί σε δημοσίευση της Πρυτανικής πράξης ανάκλησης της λήξης θητείας μέλους ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
α) Η απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 25 παρ.1 του Ν. 3549/2007 και με την οποία επεστράφη ο φάκελος της μη μονιμοποίησης σε θέση μέλους ΔΕΠ της Α.Λ., προκειμένου να εκδοθεί η σχετική Πρυτανική πράξη μονιμοποίησης και να ανακληθεί η δημοσιευθείσα λήξη θητείας, έπρεπε υποχρεωτικά να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, λόγω δημοσιεύσεως, στην εν λόγω Εφημερίδα, της Πρυτανικής πράξεως περί λήξεως της θητείας της ανωτέρω, που προηγήθηκε, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά με την 3574/2010 απόφαση του ΣτΕ και συνεπώς είναι ανυπόστατη. β) Στην προκειμένη περίπτωση ο Υπουργός είναι κατά χρόνο αναρμόδιος να ασκήσει έλεγχο νομιμότητας της εκλογής της Α.Λ., καθόσον έχει παρέλθει η σχετική προθεσμία. γ) Παρέλκει η εξέταση του γ’ υποερωτήματος, μετά την έκδοση της πράξης του Πρύτανη περί αναστολής ολοκλήρωσης της διαδικασίας έκδοσης της αποφάσεώς του περί λήξης της θητείας της Α.Λ., σε κάθε δε περίπτωση ως εκδόν όργανο ο Πρύτανης είναι και ο μόνος αρμόδιος να ανακαλέσει την σχετική πράξη του. (ομοφ.)
ΝΣΚ/471/2011
ΑΕΙ – Εκλογή μελών ΔΕΠ σε θέση Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού – Έννομο συμφέρον μελών ΔΕΠ για υποβολή υπομνήματος – Προϋποθέσεις – Εξέταση ή μη υπομνημάτων κατά τον έλεγχο νομιμότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διαδικασία διορισμού κατόπιν εκλογής ή εξέλιξης και η μονιμοποίηση μέλους ΔΕΠ, είναι σύνθετη διοικητική ενέργεια, που ολοκληρώνεται σε δύο στάδια διακεκριμένα μεταξύ τους. Το πρώτο στάδιο αποτελεί την εκλογική διαδικασία ή διαδικασία κρίσης. Το δεύτερο αποτελεί τον έλεγχο νομιμότητας του Πρύτανη και την έκδοση και δημοσίευση της πρυτανικής πράξης διορισμού. Έλεγχος νομιμότητας πραγματοποιείται και στις άγονες εκλογές και στις αρνητικές κρίσεις. Ο έλεγχος νομιμότητας αφορά την τήρηση της τυπικής διαδικασίας και δεν επεκτείνεται σε θέματα ουσίας. Όσοι έχουν έννομο συμφέρον μπορούν να υποβάλλουν σχετικό υπόμνημα, το οποίο ο Πρύτανης οφείλει να λαμβάνει υπόψη κατά τον έλεγχο νομιμότητας. Νομιμοποιούνται να υποβάλλουν υπόμνημα μόνο τα μέλη ΔΕΠ του οικείου Τμήματος, ενώ δεν νομιμοποιούνται τα μέλη άλλου Τμήματος, ακόμα και της ίδιας Σχολής. Αρμοδιότητα να αποφανθεί έχει μόνον ο Πρύτανης. Η εν λόγω αρμοδιότητα ενεργοποιείται από το χρονικό σημείο της περιέλευσης σε αυτόν του σχετικού φακέλου εκλογής για την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας. Ο Πρύτανης στερείται της δυνατότητας να παρέμβει με κάθε τρόπο στην εκλογική διαδικασία.
ΝΣΚ/370/2009
Συμμόρφωση Διοίκησης ή μη σε υπουργική απόφαση για επανάληψη της διαδικασίας εκλογής μέλους ΔΕΠ, η οποία εκδόθηκε μετά την πάροδο της ετήσιας προθεσμίας του ελέγχου νομιμότητας της σχετικής ελεγχόμενης και μη ακυρωθείσας Πρυτανικής πράξεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το έγγραφο του ΥΠ.Ε.Π.Θ. που διαπιστώνει ακυρότητα της διαδικασίας εκλογής μέλους ΔΕΠ και αναπέμπει το σχετικό φάκελο για επανάληψη της σχετικής διαδικασίας εκλογής, χωρίς να ακυρώνει την ελεγχόμενη πράξη του Πρύτανη, όπως απαιτεί η διάταξη του άρθρου 6 κεφ. Δ΄ παρ. 9 του Ν 2083/1992, μετά την αντικατάστασή της από την παρ. 1 του Ν 3549/2007 δεν υποχρεώνει τη διοίκηση του Ε.Μ.Π. και της Σ.Ε.Μ.Φ.Ε. σε οιαδήποτε ενέργεια προς συμμόρφωση, το μεν διότι δεν ακυρώνεται η ελεγχόμενη Πρυτανική πράξη, το δε διότι ο έλεγχος νομιμότητας ασκήθηκε μετά την πάροδο της ετήσιας αποκλειστικής προθεσμίας και καθ’ υπέρβαση των χρονικών ορίων άσκησης της αρμοδιότητας αυτής.
ΣΤΕ/1909/1997
Εκπρόθεσμο αίτησης ακυρώσεως:..Επειδή, στο άρθρο 6 παρ. ΣΤ 9 του ν. 2083/1992 (ΦΕΚ 159) ορίζεται ότι : "Ο διορισμός και η μονιμοποίηση του μέλους ΔΕΠ γίνεται με πράξη του πρύτανη που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η σχετική πράξη με τα πρακτικά εκλογής ή μονιμοποίησης διαβιβάζονται χωρίς καθυστέρηση από το ΑΕΙ στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και κοινοποιούνται σε όλους τους υποψηφίους. Η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και η εκτέλεση της πράξης αυτής αναστέλλεται επί ένα μήνα από την περιέλευσή της στο Υπουργείο για έλεγχο νομιμότητας. Αν μέσα στην προθεσμία αυτή διαπιτωθεί έλλειψη νομιμότητας στην πράξη του πρύτανη, η υπόθεση αναπέμπεται στο ΑΕΙ". Κατά την έννοια της πιο πάνω διατάξεως επιβάλλεται μεν η κοινοποίηση της πράξεως διορισμού μέλους ΔΕΠ και των πρακτικών εκλογής σε όλους τους υποψηφίους, αλλά η κοινοποίηση αυτή δεν αποτελεί την αφετηρία της προθεσμίας για την άσκηση της αιτήσεως ακυρώσεως. Η προθεσμία της αιτήσεως ακυρώσεως για τους τρίτους, μεταξύ των οποίων είναι και οι λοιποί υποψήφιοι για κατάληψη της θέσεως ΔΕΠ, κινείται και στην περίπτωση αυτή από τη δημοσίευση της πρυτανικής πράξεως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται από το νόμο κοινοποίησή της στους λοιπούς, πλην του διοριζομένου, υποψηφίους (βλ. Σ.τ.Ε. 311/1989).Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Συμβουλίου της Επικρατείας στις 22.7.1993, δηλαδή μετά την πάροδο εξήντα ημερών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της προσβαλλόμενης πρυτανικής πράξεως (27.4.1993), πρέπει να απορριφθεί ως εκπρόθεσμη.
ΝΣΚ/109/2010
Έλεγχος νομιμότητας εκλογής μέλους ΔΕΠ από τον Πρύτανη του Α.Ε.Ι.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συνάφεια τόσο της διδακτορικής διατριβής όσο και του ερευνητικού και εν γένει επιστημονικού έργου κάθε κρινόμενου υποψηφίου με το γνωστικό αντικείμενο της προκηρυχθείσας θέσης είναι αναγκαίος όρος για την εκλογή σε θέση ΔΕΠ. Η παραβίαση της διάταξης αυτής αποτελεί αντικείμενο του ελέγχου νομιμότητας του Πρύτανη.
ΝΣΚ/36/2011
Υποχρέωση ή μη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Οικ. και Κοιν. Επιστημών προς συμμόρφωση σε έλεγχο νομιμότητας του Υπ. Παιδείας Δ.Β.Μ. & Θ., στα πλαίσια του άρθρου 6 παρ. 9 του Ν 2083/1992, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 25 παρ. 1 του Ν 3549/2007.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκδιδόμενη στα πλαίσια ελέγχου νομιμότητας της διαδικασίας εκλογής, εξέλιξης ή μονιμοποίησης μέλους ΔΕΠ-ΑΕΙ, απόφαση του Υπουργού Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κατ’ άρθρο 6 παρ. 9 του Ν 2083/1992, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του, με το άρθρο 25 παρ. 1 του Ν 3549/2007, ανεξαρτήτως των ενδεχόμενων νομικών πλημμελειών της και της προσβολής της από μέρους του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, και εφόσον δεν έχει ανασταλεί δικαστικώς η εκτέλεσή της, είναι υποχρεωτική για το Πανεπιστήμιο, το οποίο οφείλει να συμμορφωθεί στον έλεγχο του Υπουργού, με την έκδοση απόφασης ανάκλησης της πράξης λήξης θητείας του μέλους ΔΕΠ, η οποία κρίθηκε μη νόμιμη καθώς και της Πρυτανικής πράξης μονιμοποίησής του, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του εκλεκτορικού σώματος, η οποία κρίθηκε νόμιμη. Στην απόφαση μονιμοποίησης μέλους ΔΕΠ, πρέπει να δίδεται αναδρομική ισχύς, η οποία θα ανατρέχει σε εύλογο χρόνο 7 μηνών, μετά την κρίση για μονιμοποίηση του μέλους ΔΕΠ, η οποία κρίθηκε νόμιμη. (ομοφ.)