ΝΣΚ/452/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κατάργηση ή μη των υφιστάμενων προ του ΓΟΚ 1985 διαταγμάτων όρων δομήσεως, με τα οποία καθορίζεται ποσοστό καλύψεως μικρότερο του 70% (ρύθμιση άρθρου 8 παρ. 1 Ν 1577/1985) – Ερμηνεία της διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 1 του Ν 2831/2000.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ειδικές διατάξεις διαταγμάτων, που έχουν εκδοθεί πριν από την δημοσίευση του ΓΟΚ 1985 και με τις οποίες καθορίζεται ποσοστό καλύψεως της επιφάνειας του οικοπέδου μικρότερο του 70%, εξακολουθούν να ισχύουν, αφού η διάταξη του άρθρου 8 παρ. 1 εδάφιο δεύτερο του ΓΟΚ 1985, και κατά το μέρος που καταλαμβάνει οικόπεδα διεπόμενα προηγουμένως από το συνεχές σύστημα δομήσεως, προβλέπουσα την παύση ισχύος των ειδικών αυτών διατάξεων, δεν είναι δυνατόν να τύχει εφαρμογής, αφού έχει κριθεί ανίσχυρη και αντισυνταγματική, κατά την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία ο κοινός νομοθέτης δύναται κατ’ αρχήν να τροποποιεί τις ισχύουσες πολεοδομικές διαρρυθμίσεις και να μεταβάλλει τους υφιστάμενους όρους δομήσεως των σχεδίων πόλεων, πλην όμως πρέπει η εισαγόμενη ρύθμιση να βελτιώνει τις συνθήκες διαβιώσεως των κατοίκων, εν ουδεμιά δε περιπτώσει επιτρέπεται να επέρχεται με τις νέες πολεοδομικές ρυθμίσεις επιδείνωση των όρων διαβιώσεως, δηλαδή υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού ή οικιστικού περιβάλλοντος, γεγονός που έρχεται σε προφανή αντίθεση προς το άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/165/2011
Δυνατότητα ή μη έγκρισης παρεκκλίσεων για νομιμοποίηση αυθαιρέτων βιομηχανικών κατασκευών, με την διαδικασία του άρθρου 22 του Ν 1577/1985 (ΓΟΚ).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν δύναται, δεδομένων των διατάξεων των άρθρων 8 παρ. 4 και 16 του Ν 3325/2005 σχετικά με την ίδρυση – λειτουργία βιομηχανικών, βιοτεχνικών εγκαταστάσεων κ.λπ., να εγκριθεί με απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. παρέκκλιση (ως προς το ύψος), σε υφιστάμενες αυθαίρετες βιομηχανικές κατασκευές, προκειμένου να νομιμοποιηθούν αυτές εκ των υστέρων με την διαδικασία του άρθρου 22 παρ.3 του ΓΟΚ/1985. (πλειοψ.)
Ν.2831/2000
Τροποποίηση των διατάξεων του ν. 1577/1985 "Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός" και άλλες πολεοδομικές διατάξεις
ΝΣΚ/463/2001
Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί. Οικοδομική άδεια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Δ. Αναστασόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Για την έκδοση οικοδομικής άδειας σε τμήματα οικοπέδων που οικοδομούνται υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 29 παρ.2 Ν 1577/1985 (ΓΟΚ) δεν απαιτείται έγκριση του Υπουργείου Γεωργίας.
ΝΣΚ/344/2010
Δημοσίευση στην Εφημερίδας της Κυβέρνησης υπουργικών αποφάσεων, που αφορούν σε παρεκκλίσεις πάγιων πολεοδομικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι υπουργικές αποφάσεις, που αφορούν σε παρεκκλίσεις από τις πάγιες πολεοδομικές διατάξεις και εκδίδονται σε εφαρμογή των ρυθμίσεων που προβλέπονται: α) Στο άρθρο 1 παρ.1 και 2 του Ν.Δ/τος 439 της 10/13-2-1970 «Περί συμπληρώσεως των διατάξεων περί αιγιαλού», σχετικά με τους περιορισμούς δόμησης σε παραλιακές εκτάσεις εκτός σχεδίου, β) Στο άρθρο 9 παρ.7 του Ν 1577/1985 «Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός», σχετικά με τον τρόπο δόμησης και τη θέση κτιρίου, γ) Στο άρθρο 27 παρ.16 του Ν 2831/2000 «Τροποποίηση των διατάξεων του Ν 1577/1985 «Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός», ως ισχύει, δ) Στο άρθρο 16 παρ.5 του Ν 3325/2005 «Ίδρυση και λειτουργία βιομηχανικών – βιοτεχνικών εγκαταστάσεων κ.λπ.», σχετικά με τον εκσυγχρονισμό έχουν χαρακτήρα ατομικών διοικητικών πράξεων και δεν χρήζουν δημοσίευσης, αφού δεν προβλέπεται ρητά το αντίθετο. Οι υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται στο άρθρο 18 παρ.6 του Ν 3208/2003 «Προστασία των δασικών οικοσυστημάτων, κατάρτιση δασολογίου κ.λπ.», σχετικά με τις κατασκηνώσεις και τις παιδικές εξοχές δεν συνιστούν παρεκκλίσεις, πλην όμως θα πρέπει να διακρίνουμε ότι τόσον η υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζεται το ύψος και ο τρόπος υπολογισμού του προστίμου κ.λπ. για τη νομιμοποίηση υφιστάμενων κτισμάτων σε κατασκηνώσεις και παιδικές εξοχές, που βρίσκονται εντός δημοσίων και μη δασών και δασικών εκτάσεων, όσον και η υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζεται η διαδικασία εξαίρεσης από την κατεδάφιση των ως άνω κτισμάτων κ.λπ., έχουν κανονιστικό χαρακτήρα και είναι δημοσιευτέες.
ΝΣΚ/99/2011
Εργαστήρια φυσικοθεραπείας – Λειτουργία ή μη σε περιοχή αμιγούς κατοικίας – Έκδοση ή μη οικοδομικής άδειας αλλαγής χρήσης του χώρου που προορίζεται για χρήση κατοικίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Τα φυσικοθεραπευτήρια, υπάγονται, σύμφωνα με το Κτιριοδομικό Κανονισμό στα κτίρια «Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας», όσον όμως αφορά την επιτελούμενη, με την εγκατάσταση και λειτουργία τους, χρήση γης, αποτελούν ειδικά κτίρια περίθαλψης, των οποίων η εγκατάσταση και λειτουργία δεν είναι επιτρεπτή, κατά το άρθρο 2 του ΠΔ της 23-2/6-3-1987, σε περιοχές ΓΠΣ, που έχουν χαρακτηριστεί ως ζώνες αμιγούς κατοικίας. 2) Για την εγκατάσταση και λειτουργία φυσικοθεραπευτηρίων σε κτίρια προοριζόμενα για κατοικία και υπό την προϋπόθεση ότι οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις επιτρέπουν κάτι τέτοιο, θα πρέπει να εκδίδεται άδεια αλλαγής χρήσης του κτιρίου, ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση των προϋποθέσεων που θέτουν για κάθε κατηγορία κτιρίων ο ΓΟΚ, ο Κτιριοδομικός Κανονισμός, ο κανονισμός Πυρασφάλειας, ο νόμος για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης κ.λπ. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την υπ' αριθ. 387/2010 του Β΄ Τμήματος.
Π.Δ.145/2013
Τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 112 του π.δ. 210/1992 «Κωδικοποίηση διατάξεων Προεδρικών διαταγμάτων του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Πυροσβεστικού Σώματος» (Α΄ 99).
ΝΣΚ/106/2011
Περί της αρμοδιότητας ή μη της εκδόσεως από την ΔΟΚΚ άδειας δομήσεως για την επανακατασκευή κτιρίων κατασκηνώσεων της Τράπεζας της Ελλάδας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμοδιότητα της Δ/νσης Οικοδομικών & Κτιριοδομικών Κανονισμών (ΔΟΚΚ) του ΥΠΕΚΑ για την έκδοση άδειας δομήσεως προκειμένου να επανακατασκευασθούν κτιριακές εγκαταστάσεις των κατασκηνώσεων της Τράπεζας της Ελλάδας, που έχουν χαρακτηρισθεί με ειδική διάταξη νόμου και έχουν χρησιμοποιηθεί ως ολυμπιακό ακίνητο κατά την διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. (ομοφ.)
ΝΣΚ/104/2012
Δυνατότητα ανάκλησης ή κατάργησης κανονιστικής απόφασης, η οποία εκδόθηκε κατά πλάνη περί τα πράγματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υπουργική απόφαση, που εκδόθηκε κατ’ επίκληση των διατάξεων των άρθρων 3 και 4 του ΓΟΚ (Ν.1577/1985) και καθόρισε ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης σε διατηρητέο κτίριο, κατά παρέκκλιση των κοινών πολεοδομικών διατάξεων, έχει κανονιστικό χαρακτήρα. Η εκ των υστέρων διαπίστωση ότι η απόφαση αυτή εκδόθηκε κατά πλάνη περί τα πράγματα, διότι το εν λόγω κτίριο ουδέποτε είχε χαρακτηρισθεί διατηρητέο, την καθιστά μη νόμιμη και δημιουργεί στη Διοίκηση την υποχρέωση, για λόγους νομιμότητας και ασφάλειας δικαίου, να προβεί σε κατάργησή της με την έκδοση νεότερης κανονιστικής απόφασης από το προς τούτο αρμόδιο όργανο. (ομοφ.)
Π.Δ. 312/1994
Προσδιορισμός του τρόπου χορήγησης των απαιτουμένων αδειών, συμπεριλαμβανομένης και της οικοδομικής άδειας, για την κατασκευή των έργων της παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν. 2052/92 "Μέτρα για την αντιμετώπιση του νέφους και Πολεοδομικές Ρυθμίσεις
ΣΤΕ 1392/2016
Αυθαίρετη κατασκευή - Επιβολή προστίμου -Αίτηση ακυρώσεως:Επειδή, κατά τα εκτεθέντα στη σκέψη 3 κατά την έννοια της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 22 του Γ.Ο.Κ. 1985 και των διατάξεων του π.δ. 267/1998, ερμηνευόμενων σε συνδυασμό με την διάταξη αυτή του Γ.Ο.Κ., για τον χαρακτηρισμό κατασκευής ως αυθαίρετης και κατεδαφιστέας και την επιβολή των κατά νόμο προστίμων με έκθεση αυτοψίας εκδιδομένη κατά τις διατάξεις αυτές αρκεί η διαπίστωση ότι η κατασκευή εκτελέστηκε χωρίς να έχει προηγουμένως εκδοθεί οικοδομική άδεια ή καθ’ υπέρβαση εκδοθείσας άδειας ή με βάση άδεια που ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε με δικαστική απόφαση, χωρίς να απαιτείται και η διαπίστωση ότι πρόκειται για κατασκευή, με την οποία παραβιάζονται πολεοδομικές διατάξεις. Ορθώς, επομένως, απορρίφθηκε ο περί του αντιθέτου λόγος ακυρώσεως, είναι δε απορριπτέος και ο αντίστοιχος λόγος εφέσεως.Επειδή, τέλος, κατά τα εκτεθέντα στη σκέψη 5, το ύψος του προστίμου ανέγερσης αυθαιρέτου υπολογίζεται με βάση τη συνολική διαπιστωθείσα επιφάνεια της αυθαίρετης κατασκευής πολλαπλασιαζόμενη με ενιαίο και όχι κλιμακούμενο συντελεστή, ενώ το ύψος του προστίμου διατήρησης αυθαιρέτου καθορίζεται ως ποσοστό της συμβατικής αξίας του αυθαιρέτου, για κάθε χρόνο διατήρησης. Ορθώς, επομένως, απορρίφθηκε ως αβάσιμος ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβλήθηκε ότι εσφαλμένα υπολογίστηκαν τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, με την εφαρμογή ενιαίου και όχι κλιμακούμενου συντελεστή, είναι δε απορριπτέος και ο αντίστοιχος λόγος εφέσεως.