ΝΣΚ/456/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Θέση σε αργία αιρετού οργάνου Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση καταδίκης αιρετού οργάνου Ο.Τ.Α. για παράβαση καθήκοντος για να τεθεί σε αργία από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας αρκεί να προκύπτει, εκ του καθόλου σκεπτικού της καταδικαστικής απόφασης και από τα πραγματικά περιστατικά που η απόφαση δέχεται, η επενεχθείσα στο Δήμο, την Κοινότητα ή στα νομικά τους πρόσωπα οικονομική βλάβη, χωρίς να είναι αναγκαίο να προκύπτει και το ακριβές ύψος αυτής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠΕΣ/3401/2008
Για τη θέση σε αργία αιρετού οργάνου της τοπικής αυτοδιοίκησης κατά το άρθρο 146, παρ. 2βα ΚΔΚ αρκεί να προκύπτει, εκ του καθόλου σκεπτικού της καταδικαστικής απόφασης και από τα πραγματικά περιστατικά που η απόφαση δέχεται, η επενεχθείσα στο δήμο, την κοινότητα ή στα νομικά τους πρόσωπα οικονομική βλάβη, χωρίς να είναι αναγκαίο να προκύπτει και το ακριβές ύψος αυτής.
ΝΣΚ/190/2004
ΟΤΑ – Αιρετά όργανα – Αυτοδίκαιη έκπτωση από το αξίωμα, σε περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης για παράβαση καθήκοντος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αμετάκλητη καταδίκη αιρετού οργάνου, για παράβαση καθήκοντος, εκ του λόγου ότι παρέλειψε να προέλθει στη σφράγιση καταστήματος, εντός της νομίμου προθεσμίας, θεμελιώνει λόγο αυτοδίκαιης έκπτωσης, σύμφωνα με το άρθρο 187 παρ.1 του Δ.Κ.Κ. (πλειοψ.).
ΝΣΚ/50/2004
Έκπτωση αιρετού οργάνου ΟΤΑ για παράβαση καθήκοντος. Εάν αυτή θεωρείται συντρέχουσα στην περίπτωση που διεπράχθη υπό την ιδιότητά του, ως μέλους οργάνου διοίκησης Συμβουλίου Περιοχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στην έννοια της παράβασης καθήκοντος, κατ’ άρθρο 187 παρ.1 ΔΚΚ, η οποία επιφέρει αυτοδίκαιη έκπτωση, δεν περιλαμβάνεται η περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης αιρετών οργάνων ΟΤΑ ως εκ της συμμετοχής τους, υπό την ανωτέρω ιδιότητα, σε όργανα διοίκησης (εκτελεστική επιτροπή) Συμβουλίου Περιοχής. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/357/2003
Αργία Δημάρχου συνεπεία καταδίκης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας οφείλει να θέσει σε κατάσταση αργίας τον Δήμαρχο, ο οποίος έχει καταδικασθεί με τελεσίδικη απόφαση ποινικού δικαστηρίου για παράβαση καθήκοντος.
ΝΣΚ/453/2012
Θέση ή μη σε αργία αιρετού οργάνου Περιφέρειας και Δήμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή, υπό το δεδομένο ιστορικό, η επιβολή, υπό την ισχύ των διατάξεων του άρθρου 7 παρ.6 και 7 του Ν. 4071/2012, του διοικητικού μέτρου της αργίας σε περιφερειακό και δημοτικό σύμβουλο, που καταδικάστηκαν για παράβαση καθήκοντος η οποία δεν προκάλεσε οικονομική βλάβη στον Δήμο, την Περιφέρεια ή τα νομικά τους πρόσωπα.
ΝΣΚ/36/2020
Εάν η έκδοση διαπιστωτικής διοικητικής πράξης θέσεως αιρετού τοπικής αυτοδιοίκησης σε κατάσταση αργίας, κατ’ εφαρμογή του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 236Α του ν. 3852/2010, προϋποθέτει να συνέτρεξαν άπαξ στο πρόσωπο του αιρετού η αμετάκλητη παραπομπή για κακούργημα και η επιβολή σε βάρος του περιοριστικών όρων ή προσωρινής κράτησης, χωρίς να απαιτείται να εξακολουθούν να συντρέχουν οι καταστάσεις αυτές και κατά το χρόνο έκδοσης της διαπιστωτικής πράξης και, σε καταφατική περίπτωση, εάν το επιβληθέν με τη διαπιστωτική πράξη διοικητικό μέτρο της αργίας ανατρέχει και σε προηγούμενη αυτοδιοικητική περίοδο, κατά την οποία συνέτρεξαν οι πιο πάνω καταστάσεις στο πρόσωπο του αιρετού.Η έκδοση σε βάρος αιρετού διαπιστωτικής πράξης περί θέσεώς του σε αργία, κατ’ εφαρμογή του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 236Α του ν. 3852/2010, επιβάλλεται όταν συντρέξουν άπαξ στο πρόσωπό του οι καταστάσεις που περιγράφονται στη διάταξη αυτή, ήτοι παραπομπή για κακούργημα με αμετάκλητο βούλευμα ή κλητήριο θέσπισμα με περιοριστικούς όρους ή προσωρινή κράτηση σε βάρος του που, είτε ίσχυαν κατά το χρόνο που το παραπεμπτικό βούλευμα ή το κλητήριο θέσπισμα έγιναν αμετάκλητα, είτε επιβλήθηκαν μετά την αμετάκλητη παραπομπή μέχρι τη λήξη της υποδικίας με την έκδοση είτε καταδικαστικής σε πρώτο βαθμό είτε τελεσίδικης αθωωτικής απόφασης και εφόσον ο αμετακλήτως παραπεμπόμενος κατείχε ή απέκτησε την ιδιότητα του αιρετού από το χρόνο που συνέτρεξαν οι καταστάσεις αυτές μέχρι τη λήξη της ως άνω υποδικίας. Η ισχύς του μέτρου της αργίας θα ανάγεται, είτε στο χρόνο που το παραπεμπτικό βούλευμα ή το κλητήριο θέσπισμα κατέστησαν αμετάκλητα, όταν οι περιοριστικοί όροι ή προσωρινή κράτηση ίσχυαν κατά το χρόνο αυτό, είτε στο χρόνο που επιβλήθηκαν σε βάρος του παραπεμπόμενου αιρετού περιοριστικοί όροι ή προσωρινή κράτηση, όταν οι τελευταίοι επιβλήθηκαν μετά το αμετάκλητο της παραπομπής και μέχρι τη λήξη της υποδικίας. Η αναδρομικότητα, όμως, της διαπιστωτικής πράξης δεν μπορεί να επεκταθεί σε προηγούμενη και ήδη λήξασα αυτοδιοικητική περίοδο, ούτε επεκτείνεται σε επακολουθούσα αυτοδιοικητική περίοδο, ώστε, στην τελευταία περίπτωση, απαιτείται η έκδοση νέας πράξης περί θέσεως του αιρετού σε αργία, εφόσον εξακολουθεί να ισχύει η κατάσταση της υποδικίας και κατά τη νέα αυτοδιοικητική περίοδο, με χρόνο έναρξης αυτό της ανάληψης των καθηκόντων του. Στη δε περίπτωση που συνέτρεξαν οι πιο πάνω καταστάσεις σε ορισμένο πρόσωπο προτού αυτό αποκτήσει την ιδιότητα του αιρετού, η πράξη θα ισχύσει από το χρόνο που απέκτησε το πρόσωπο αυτό την ιδιότητα του αιρετού και μέχρι τη λήξη της υποδικίας (ομόφωνα).
ΝΣΚ/333/2010
Έκπτωση δημοτικών συμβούλων από το αξίωμά τους, λόγω καταδίκης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου. Έννοια οικονομικής βλάβης Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για να επέλθει η αυτοδίκαιη έκπτωση εκλεγμένου οργάνου του Δήμου ή της Κοινότητας, θα πρέπει η πράξη ή η παράλειψη που συνιστά παράβαση της υπηρεσιακής υποχρέωσης, ως στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, να στρέφεται ευθέως κατά των οικονομικών συμφερόντων του Δήμου ή της Κοινότητας. Η επελθούσα οικονομική βλάβη πρέπει επίσης να συνδέεται άμεσα με την πράξη ή την παράλειψη, να αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα αυτής και να απέβλεπε σ’ αυτήν ο καταδικασθείς. Δηλαδή ο σκοπός πρόκλησης βλάβης, ως στοιχείο της υποκειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, πρέπει να κατευθύνεται στην προκείμενη περίπτωση σε βάρος του Δήμου και όχι κάποιου τρίτου. Δεν υφίσταται βλάβη υπό την έννοια αυτή στην περίπτωση κατά την οποία επιδικάστηκε υπέρ του τρίτου που ζημιώθηκε αποζημίωση σε βάρος του Δήμου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/410/2006
Προϋποθέσεις θέσεως αιρετού δημοτικού ή κοινοτικού άρχοντα σε αργία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας οφείλει να θέσει σε αργία τον δήμαρχο ο οποίος καταδικάστηκε με οριστική απόφαση πρωτοβάθμιου δικαστηρίου (Πλημμελειοδικείου) για αδικήματα προβλεπόμενα στο άρθρο 187 παρ.1 γ’ του ΠΔ 410/1995, καθ’ όσον η καταδικαστική απόφαση δημοσιεύθηκε προ της ισχύος της διατάξεως του άρθρου 146 παρ.2 βα και ββ του Ν 3463/2006.
ΝΣΚ/416/2006
Ο.Τ.Α. Αιρετά όργανα. Δυνατότητα ή μη πρόσληψης συγγενούς αιρετού οργάνου Ο.Τ.Α., το οποίο απεβίωσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντός του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει του χαρακτήρα της διάταξης του άρθρου 18 του Ν 3448/2006, ως «εξαιρετικού δικαίου», η αναφορά της σε αποβιώσαντες εργαζομένους του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, κατά την εκτέλεση του υπηρεσιακού τους καθήκοντος, προς θεμελίωση δικαιώματος πρόσληψης, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, συγγενούς τους, δεν περιλαμβάνει και τα αιρετά όργανα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
ΝΣΚ/292/2008
Επάνοδος στην υπηρεσία υπαλλήλου που έχει τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος έχει τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία συνεπεία καταδίκης του σε στερητική της ελευθερίας ποινή με απόφαση πρωτοβάθμιου δικαστηρίου, δεν επανέρχεται στην υπηρεσία έστω και αν απολύθηκε με περιοριστικούς όρους, λόγω του ανασταλτικού αποτελέσματος της έφεσής του. β) Η Διοίκηση δεν δύναται, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 155 του Ν 3528/2007, να εκδώσει διαπιστωτική πράξη απόλυσης από την υπηρεσία υπαλλήλου, λόγω συμπληρώσεως ορίου ηλικίας και τριακονταπενταετίας κατά την διάρκεια της καταστάσεως αργίας.