ΝΣΚ/333/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Έκπτωση δημοτικών συμβούλων από το αξίωμά τους, λόγω καταδίκης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου. Έννοια οικονομικής βλάβης Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για να επέλθει η αυτοδίκαιη έκπτωση εκλεγμένου οργάνου του Δήμου ή της Κοινότητας, θα πρέπει η πράξη ή η παράλειψη που συνιστά παράβαση της υπηρεσιακής υποχρέωσης, ως στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, να στρέφεται ευθέως κατά των οικονομικών συμφερόντων του Δήμου ή της Κοινότητας. Η επελθούσα οικονομική βλάβη πρέπει επίσης να συνδέεται άμεσα με την πράξη ή την παράλειψη, να αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα αυτής και να απέβλεπε σ’ αυτήν ο καταδικασθείς. Δηλαδή ο σκοπός πρόκλησης βλάβης, ως στοιχείο της υποκειμενικής υπόστασης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος, πρέπει να κατευθύνεται στην προκείμενη περίπτωση σε βάρος του Δήμου και όχι κάποιου τρίτου. Δεν υφίσταται βλάβη υπό την έννοια αυτή στην περίπτωση κατά την οποία επιδικάστηκε υπέρ του τρίτου που ζημιώθηκε αποζημίωση σε βάρος του Δήμου. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣΤΕ/3376/2013
Αιρετοί-ποινή της αργίας: Επειδή, οι προαναφερόμενες διατάξεις του άρθρου 72 παρ. 9 και 10 του π.δ/τος 30/1996 προέβλεπαν ότι το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, που επισύρει την επιβολή του διοικητικού μέτρου της αργίας, πρέπει να στρέφεται «κατά της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή νομικών προσώπων της». Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, δεν απαιτείτο η παράβαση καθήκοντος να έχει επιφέρει εν γένει βλάβη σε βάρος της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως, ούτε να αποβλέπει στην πρόκληση τέτοιας βλάβης, αλλά αρκούσε ότι η παράβαση στρέφεται κατά της Ν.Α., υπό την έννοια ότι πλήσσει τη νόμιμη και εύρυθμη λειτουργία της και, επομένως, βλάπτει το δημόσιο συμφέρον (βλ. ΣτΕ 1421/2011, πρβλ. ΣτΕ 766/2006, 1120/2005). Εξάλλου, και η εφαρμογή των επίμαχων διατάξεων του άρθρου 236, παρ. 2, περιπτ. β.α. και β.β., του Ν. 3852/2010, προϋποθέτει παράβαση καθήκοντος η οποία, από τη φύση της ως έγκλημα περί την υπηρεσία, στρέφεται κατά της καλής λειτουργίας του οικείου Ο.Τ.Α., στο πλαίσιο του κράτους δικαίου, ενώ σύμφωνα και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, σε καμμία περίπτωση δεν απαιτείται να έχει προξενήσει και οικονομική βλάβη σε βάρος του οικείου Ο.Τ.Α. Με τα δεδομένα αυτά, ο προβαλλόμενος με την υπό κρίση αίτηση λόγος ακυρώσεως ότι εφαρμοστέες εν προκειμένω, ήσαν όχι οι ως άνω διατάξεις του άρθρου 236 του Ν. 3852/2010, αλλά οι ισχύουσες κατά τον χρόνο τελέσεως του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος και ευμενέστερες, κατά τον αιτούντα, ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 72 παρ. 9 και 10 του π.δ/τος 30/1996, είναι αβάσιμος και πρέπει να απορριφθεί.
ΝΣΚ/50/2004
Έκπτωση αιρετού οργάνου ΟΤΑ για παράβαση καθήκοντος. Εάν αυτή θεωρείται συντρέχουσα στην περίπτωση που διεπράχθη υπό την ιδιότητά του, ως μέλους οργάνου διοίκησης Συμβουλίου Περιοχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στην έννοια της παράβασης καθήκοντος, κατ’ άρθρο 187 παρ.1 ΔΚΚ, η οποία επιφέρει αυτοδίκαιη έκπτωση, δεν περιλαμβάνεται η περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης αιρετών οργάνων ΟΤΑ ως εκ της συμμετοχής τους, υπό την ανωτέρω ιδιότητα, σε όργανα διοίκησης (εκτελεστική επιτροπή) Συμβουλίου Περιοχής. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/453/2012
Θέση ή μη σε αργία αιρετού οργάνου Περιφέρειας και Δήμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή, υπό το δεδομένο ιστορικό, η επιβολή, υπό την ισχύ των διατάξεων του άρθρου 7 παρ.6 και 7 του Ν. 4071/2012, του διοικητικού μέτρου της αργίας σε περιφερειακό και δημοτικό σύμβουλο, που καταδικάστηκαν για παράβαση καθήκοντος η οποία δεν προκάλεσε οικονομική βλάβη στον Δήμο, την Περιφέρεια ή τα νομικά τους πρόσωπα.
ΝΣΚ/190/2004
ΟΤΑ – Αιρετά όργανα – Αυτοδίκαιη έκπτωση από το αξίωμα, σε περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης για παράβαση καθήκοντος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αμετάκλητη καταδίκη αιρετού οργάνου, για παράβαση καθήκοντος, εκ του λόγου ότι παρέλειψε να προέλθει στη σφράγιση καταστήματος, εντός της νομίμου προθεσμίας, θεμελιώνει λόγο αυτοδίκαιης έκπτωσης, σύμφωνα με το άρθρο 187 παρ.1 του Δ.Κ.Κ. (πλειοψ.).
ΝΣΚ/322/2000
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Υπάλληλοι. Ανάκληση διορισμού υπαλλήλου. Ασυμβίβαστο. Παράβαση καθήκοντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι απαγορεύσεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 32 του Ν.2683/1999 (Υ.Κ.) έχουν ουσιαστικά την έννοια ασυμβιβάστου με ορισμένα έργα ή ιδιότητες, τα οποία δεν είναι δυνατό να εξακολουθούν να ασκούνται από τον διοριζόμενο υπάλληλο ή να ασκηθούν το πρώτο μετά το διορισμό του. Συνεπώς ο διορισμός της υπαλλήλου έγινε νόμιμα και δεν συντρέχει λόγος ανακλήσεως. β) Αντικειμενικά συντρέχουν τα στοιχεία του παραπτώματος της παράβασης του υπαλληλικού καθήκοντος, γιατί δεν δήλωσε στην υπηρεσία ότι απέβαλε την ιδιότητα του ομορρύθμου εταίρου πλην όμως η κρίση περί του ότι η παράλειψη αυτή οφείλεται σε υπαίτια συμπεριφορά (δόλο ή αμέλεια) και είναι καταλογιστή (έλλειψη συγγνωστής πλάνης) ανήκει στο αρμόδιο πειθαρχικό όργανο.
ΝΣΚ/38/2010
Μισθωτοί Δημοσίου. Καταγγελία σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου για σπουδαίο λόγο. Πλαστογραφία. Απαλλαγή από το αδίκημα παράβασης καθήκοντος. Αμετάκλητη ποινική καταδίκη για το αδίκημα της πλαστογραφίας. Ανάκληση ή μη της ΥΑ καταγγελίας της σύμβασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάπραξη εκ μέρους του μισθωτού του Δημοσίου πλαστογραφίας αποτελεί χαρακτηριστικώς ανάξια για υπάλληλο διαγωγή και συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, ανεξαρτήτως της κατ’ εσφαλμένο νομικό χαρακτηρισμό υπαγωγής του λόγου στην ενδεικτικώς προβλεπόμενη περίπτωση β΄ της παρ. 1 του άρθρου 53 του Π.Δ. 410/1988. Η απαλλαγή από την κατηγορία παράβασης καθήκοντος (Π.Κ. 259), εν όψει της αμετάκλητης καταδίκης για πλαστογραφία, δεν παρέχει ευχέρεια ανάκλησης της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας.
ΝΣΚ/456/2007
Θέση σε αργία αιρετού οργάνου Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση καταδίκης αιρετού οργάνου Ο.Τ.Α. για παράβαση καθήκοντος για να τεθεί σε αργία από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας αρκεί να προκύπτει, εκ του καθόλου σκεπτικού της καταδικαστικής απόφασης και από τα πραγματικά περιστατικά που η απόφαση δέχεται, η επενεχθείσα στο Δήμο, την Κοινότητα ή στα νομικά τους πρόσωπα οικονομική βλάβη, χωρίς να είναι αναγκαίο να προκύπτει και το ακριβές ύψος αυτής.
ΝΣΚ/74/2019
Δυνατότητα αποδοχής αίτησης παραίτησης υπαλλήλου, υποβληθείσας κατά το άρθρο 148 παρ.2 εδ. β’ του Υ.Κ., εκκρεμούσης ποινικής δίωξης για αδίκημα προβλεπόμενο στο άρθρο 8 παρ.1 περ. α’ του ιδίου Κώδικα και πειθαρχικής δίωξης για παράπτωμα το οποίο μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης.(...)Η Διοίκηση εκτιμώντας τα περιστατικά της συγκεκριμένης περίπτωσης, ήτοι τις ποινικές και την πειθαρχική δίωξη του υπαλλήλου για αδικήματα μεταξύ άλλων και της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του Υ.Κ., το γεγονός ότι επίκειται η ολοκλήρωση της ποινικής του δίωξης για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος με την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 25 του Συντάγματος και 72Α του ΚΠΔ, έχει τη διακριτική ευχέρεια να εξετάσει στην ουσία της την υποβληθείσα από τον υπάλληλο, μετά την άσκηση της πειθαρχικής του δίωξης, αίτηση παραίτησης, και είτε να προβεί στην αποδοχή της, είτε με αιτιολογημένη απόφαση να την απορρίψει ή να αναβάλλει να αποφανθεί μέχρι την αμετάκλητη περαίωση της ποινικής δίωξης του υπαλλήλου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (ομόφ.).
ΕΣ/Τ1/23/2007
Για να δικαιωθούν επιδότησης αγοράς κατοικίας οι υπάλληλοι των ΟΤΑ που υπηρετούν σε προβληματική περιοχή θα πρέπει η κατοικία να βρίσκεται στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου ή της κοινότητας που υπηρετούν.
ΝΣΚ/430/2009
Αυτοδίκαιη έκπτωση υπαλλήλου ΟΤΑ λόγω ποινικής καταδίκης. Εφαρμογή ή μη του άρθρου 149 του Ν 3528/2007.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφαρμογή του άρθρου 149 του Ν 3528/2007σε υπάλληλο Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, που καταδικάσθηκε αμετακλήτως σε ποινή φυλάκισης έξι μηνών με αναστολή για την πράξη της απλής συνέργειας σε παράβαση καθήκοντος.