ΝΣΚ/458/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ο.Τ.Α. Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι. Διαχείριση ποσοστού 1/3 εκ του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, που εγγράφεται στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι σύννομη η διάθεση από τους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α., Αναπτυξιακούς Συνδέσμους αυτών κ.λπ. πόρων, οι οποίοι στο πλαίσιο των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.) έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων (1/3 ποσοστού εκ του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων) προς κάλυψη οιασδήποτε δαπάνης, η οποία δεν συνυφαίνεται, απολύτως, με επενδυτική δραστηριότητα. β) Δεν είναι νόμιμη, στο πλαίσιο των ανωτέρω πόρων, η μη απόδοση («μεταφορά») των ποσοστών που προβλέπονται για την εκτέλεση του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ» (άρθρο 8 παρ.1β Ν 3274/2004), καθώς και για τη λειτουργία του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων του Υπουργείου Εσωτερικών (άρθρο 18 παρ.5 περ.γ Ν 3345/2005). γ) Ενόψει της ενδεικτικής παράθεσης των κριτηρίων προς έκδοση της Κ.Υ.Α., όπως αυτά προβλέπονται στην παρ.5 του άρθρου 25 του Ν 1828/1989, είναι δυνατή και η προσθήκη, πέραν τούτων και άλλων, εφόσον υπάρξει προηγούμενη σχετική πρόταση της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. και γίνει ειδική μνεία τούτων στο προοίμιο της εκδοθησόμενης Κ.Υ.Α.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΠΔ 342/2002
Διακίνηση εγγράφων με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. ή μεταξύ αυτών και των φυσικών ή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και ενώσεων φυσικών προσώπων.
Το π.δ. 342/2002 «Διακίνηση εγγράφων με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. ή μεταξύ αυτών και των φυσικών ή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και ενώσεων φυσικών προσώπων» (Α΄ 284) καταργήθηκε με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 48 του N. 3979/2011 (ΦΕΚ 138 Α/16-6-2011)
2/75333/ΔΠΔΑ/2016
Καθορισμός του συνολικού ύψους της χρηματοδότησης έτους 2016, του ποσοστού χρηματοδότησης ανά Ο.Τ.Α. ή Ν.Π.Δ.Δ. Ο.Τ.Α., του τρόπου πληρωμής καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή του άρθρου 61 του Ν. 4414/2016 (ΦΕΚ 149/τ. Α'/09-08-2016) που αφορά στην Ενίσχυση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με σκοπό την προώθηση της απασχόλησης»
ΠΟΛ 1018/2014
Θέμα: «Kοινοποίηση της αριθ. 277/2012 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997,σε βάρος των Ο.Τ.Α. και των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών (ν.π.δ.δ.) και σε βάρος φυσικών προσώπων που σχετίζονται με τη διοίκηση των εν λόγω νομικών προσώπων».
ΕλΣυν/Τμ7/3/2010
Από τις προαναφερόμενες διατάξεις προκύπτει ότι μέρος των ετήσιων τακτικών εσόδων των Ο.Τ.Α. καλύπτει και η χρηματοδότησή τους από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, βάσει σχετικής απόφασης των αρμοδίων υπουργών, με την οποία, πέραν του ποσού της χρηματοδότησης, καθορίζονται τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής των σχετικών πόρων (Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Η χρηματοδότηση αυτή, λόγω της φύσης, αφορά, κατά κύριο λόγο, στις επενδυτικές δραστηριότητες των Ο.Τ.Α., οι οποίες όμως πρέπει να πληρούν συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις και η φύση αυτών να αντιστοιχεί στις περιοριστικά αναφερόμενες στις ως άνω περί δημοσίων επενδύσεων διατάξεις περιπτώσεις δαπανών. Ειδικότερα, ως δαπάνες, που δύνανται να καλύπτονται από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΤΑ), νοούνται αυτές που αφορούν σε προμήθειες μονίμων εξοπλιστικών μέσων ή μηχανικού εξοπλισμού τεχνικού ή αναδιοργανώσεως υπηρεσιών, ή σε προμήθειες κεφαλαιουχικών αγαθών, προοριζομένων αποκλειστικά για κατασκευές μονίμων ή ημιμονίμων εγκαταστάσεων ή έργων. Κάθε άλλη δαπάνη, στα πλαίσια των επενδυτικών δραστηριοτήτων των Ο.Τ.Α., που αντλεί σχετική πίστωση από τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων, είναι μη νόμιμη.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)/10/2017
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η καταβολή της ελεγχόμενης τακτικής επιχορήγησης από το Δήμο ....... στην ως άνω σχολική επιτροπή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι νόμιμη, αφού το ποσό αυτό δεν προκύπτει ότι προέρχεται από τους πόρους που προβλέπονται στη διάταξη του άρθρου 113 του ν. 1892/1990. Ειδικότερα, στη συστατική πράξη της σχολικής επιτροπής, ως πόροι αυτής, δύνανται να ορίζονται μόνο αυτοί που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις. Επομένως, μη νομίμως, στην ως άνω συστατική πράξη προβλέφθηκε ότι συνιστά πόρο της σχολικής επιτροπής, ετήσια τακτική επιχορήγηση από πόρους του Δήμου (ετήσια τακτική επιχορήγηση του Δήμου που ανέρχεται σε 100.000 ευρώ), πέραν της προβλεπόμενης από τις διατάξεις του άρθρου 113 παρ. 6 του ν. 1892/1990 τακτικής επιχορήγησης. Συνακόλουθα, η επίμαχη διάταξη του άρθρου 4 της ως άνω συστατικής πράξης, δεν μπορεί να αποτελέσει το νόμιμο έρεισμα της ελεγχόμενης δαπάνης. Επισημαίνεται επιπλέον, ότι σύμφωνα με το άρθρο 239 του ν. 3463/2006, στη συστατική πράξη των δημοτικών και κοινοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αναγράφεται η πηγή αποκλειστικά των θεσμοθετημένων από τις κείμενες διατάξεις πόρων των νομικών προσώπων, ενώ δεν αναγράφεται το ακριβές ύψος της επιχορήγησης. Εξάλλου, δεν θα ήταν δυνατόν να αποτελέσει αντικείμενο του περιεχομένου συστατικής πράξης σχολικής επιτροπής, το ακριβές ποσό της ετήσιας τακτικής επιχορήγησης Δήμου προς αυτήν, αφού κάθε έτος διαμορφώνεται σε διαφορετικό ποσό, καθόσον το 9% των 2/3 του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, το οποίο διατίθενται στους Δήμους από το Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να επιχορηγήσουν τις σχολικές επιτροπές, μεταβάλλεται και δεν είναι το ίδιο κάθε έτος.
ΕλΣυν/Τμ.7/112/2012
Ο ν.3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημόσιων έργων» (ΦΕΚ Α΄, 116), ορίζει, στο άρθρο 17 παρ. 7, ότι: «7. Στις τιμές του προϋπολογισμού και του τιμολογίου τόσο της υπηρεσίας όσο και της προσφοράς περιλαμβάνεται κάθε σχετική δαπάνη, καθώς και τα γενικά έξοδα και όφελος της εργοληπτικής επιχείρησης. Αν γίνεται ρητή μνεία στα σχετικά τεύχη μπορεί να διαχωρίζονται οι τιμές και να προστίθεται στο τέλος ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους που ορίζεται σε δεκαοκτώ τοις εκατό (18%), για έργα που χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων ή άλλες πηγές με ανάλογες απαλλαγές και σε είκοσι οκτώ τοις εκατό (28%) για τις άλλες περιπτώσεις». Περαιτέρω, στην παρ. 1 της Κ.Υ.Α. 43115/1952 «Περί απαλλαγής παντός φόρου, κρατήσεως κλπ. υπέρ του Δημοσίου, των πάσης φύσεως προμηθειών, εφοδίων, ανασυγκροτήσεως εξωτερικού και εσωτερικού κ.λπ. (ΦΕΚ 254 Β΄), η οποία κυρώθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 1 του ν.δ/τος 2957/1954 «Περί δημοσίων επενδύσεων και συμπληρώσεως των σχετικών προς ταύτας διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού» (ΦΕΚ 186 Β΄), ορίζεται ότι: «1. Αι πάσης φύσεως προμήθειαι εφοδίων ανασυγκροτήσεως εκ του εξωτερικού και εκ του εσωτερικού, αι συμφωνίαι περί αναθέσεως μελετών ή εκτελέσεως εργασιών και μισθώσεις ακινήτων ως και αι συμβάσεις εκτελέσεως πάσης φύσεως έργων, εφ’ όσον ταύτα χρηματοδοτούνται εκ των ειδικών πιστώσεων του προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων, τα σχετικά προς ταύτας έγγραφα και αι βάσει των Συμβάσεων τούτων καταβολαί απαλλάσσονται παντός φόρου ή τέλους ή άλλης κρατήσεως, δικαιώματος, ή παραβόλου υπέρ του Δημοσίου ως και υπέρ παντός τρίτου εξαιρέσει των τελών χαρτοσήμου και του φόρου καθαρών προσόδων». Από τις προαναφερόμενες διατάξεις προκύπτει ότι για την εκτέλεση ενός δημοσίου έργου οι κρατήσεις που οφείλονται από τον εργολάβο προς τα διάφορα Ταμεία, καθώς και το Εργολαβικό Όφελος, που καταβάλλεται από το φορέα εκτέλεσης του έργου προς τον εργολάβο, υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο όταν το έργο αυτό χρηματοδοτείται από ιδίους πόρους ή όταν αυτό χρηματοδοτείται από λογαριασμό Δημοσίων Επενδύσεων. Καθοριστικό στοιχείο δηλαδή για τον προσδιορισμό του συνολικού κόστους ενός δημοσίου έργου είναι ο φορέας χρηματοδότησης αυτού. Στην περίπτωση δε που αυτό χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, το ποσοστό Εργολαβικού Οφέλους που δικαιούται ο εργολήπτης ανέρχεται σε ποσοστό 18%.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο Δήμος ..... μη νομίμως εντέλλεται δαπάνη που αντιστοιχεί στη διαφορά του ποσοστού 10%, οφειλόμενου στη μείωση του εργολαβικού οφέλους της αναδόχου από το 28% στο 18% και του ποσοστού 4,7% (διαφορά επί των συνολικών κρατήσεων 8,9%, όταν πρόκειται για έργο που χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Δήμου και 4,2% όταν το έργο χρηματοδοτείται από πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων). Και τούτο διότι το ποσοστό των Γενικών Εξόδων και του Εργολαβικού Οφέλους που δικαιούται η εργοληπτική επιχείρηση ανέρχεται σε 18%, λόγω της ένταξης του έργου στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 3669/2008. Επίσης η ανάδοχος εταιρεία επιβαρύνεται και με τις αντίστοιχες νόμιμες κρατήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της Κ.Υ.Α. 43115/5.11.1952, οι οποίες, λόγω της ένταξης του έργου σε ΣΑΤΑ ανέρχονται σε ποσοστό 4,2%.
ΝΣΚ/21/2012
Επιβολή ή μη ποινικών και διοικητικών κυρώσεων κατ’ άρθρο 29 (παρ. 1) του Ν. 2971/2001 για αυθαίρετη μεταβολή αιγιαλού, παραλίας, θάλασας κ.λπ. σε μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών, των οποίων οι άδειες λειτουργίας έχουν λήξει.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Oι ποινικές και διοικητικές κυρώσεις (λιμενικά πρόστιμα), που προβλέπονται στο άρθρο 29 παρ. 1 του ν. 2971/2001 (Α΄ 285) σε βάρος αυτών που επιφέρουν αυθαίρετες μεταβολές σε αιγιαλό, παραλία, θάλασσα κ.λπ., επιβάλλονται με βάση την ως άνω διάταξη σε βάρος φυσικών ή νομικών προσώπων που εξακολουθούν να διατηρούν και να εκμεταλλεύονται μονάδες ιχθυοκαλλιεργειών, των οποίων οι άδειες λειτουργίας έχουν λήξει και δεν έχουν ανανεωθεί, ακόμη και αν τα πρόσωπα αυτά κατά τον χρόνο κατασκευής-τοποθέτησης των μονάδων στο κοινόχρηστο πράγμα διέθεταν τις προς τούτο απαιτούμενες κατά την κείμενη νομοθεσία άδειες. (ομοφ.)
ΕλΣυν/Τμ7/219/2010
Όσον αφορά δε στις συμβουλευτικές υπηρεσίες υποστήριξης του Δήμου στο πλαίσιο κατάρτισης του Προγράμματος, ο νομοθέτης προέβλεψε με ειδικές διατάξεις, αποβλέποντας στην ενεργό συμμετοχή των Δήμων στη διαδικασία αυτή, την εξαιρετική δυνατότητα ανάθεσης αποκλειστικά και μόνο των υπηρεσιών συμβουλευτικής υποστήριξης του Ο.Τ.Α. σε εξωτερικούς συμβούλους, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, η οποία παρέχεται στις δημοτικές αρχές, αφού πρώτα εξαντλήσουν τα ίδια μέσα για την εκ των έσω εκπόνηση του επιχειρησιακού προγράμματος με τη συγκρότηση διεπιστημονικής ομάδας έργου που θα βρίσκεται σε συνεργασία με τα όργανα της διοίκησης και τις υπηρεσίες προγραμματισμού, με τη συμμετοχή και των ειδικών συμβούλων και συνεργατών του Δήμου. Εκ τούτων παρέπεται ότι δε δύναται νομίμως να ανατεθεί η σύνταξη και κατάρτιση του επιχειρησιακού προγράμματος σε φορείς, πλην αυτών που ρητώς προβλέπονται στις ανωτέρω διατάξεις, οι οποίες αποσκοπούν στην ανάπτυξη στο εσωτερικό των Δήμων ενός μηχανισμού που θα είναι αυτάρκης και έτσι θα υλοποιείται (το επιχειρησιακό πρόγραμμα) σε όλες του τις φάσεις προεχόντως από το ανθρώπινο δυναμικό τους (πρβλ. Πράξεις VII Τμήμ. 52/2010, 307, 98/2009 κ.ά.).
ΝΣΚ/157/2007
Φορολογικοί έλεγχοι – απλά και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα – επαγγελματικό απόρρητο – ειδικό τραπεζικό απόρρητο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Νόμιμα διενεργούνται φορολογικοί έλεγχοι, κατά τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 36 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΠΔ 186/1992), του άρθρου 66 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν 2238/1994), των άρθρων 73 και 90 του Ν 2961/2001, περί κυρώσεως του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Λαχεία, του άρθρου 30 του Ν 3296/2004, περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων καθώς και κάθε άλλη ειδική διάταξη, που προβλέπει τέτοιου είδους ελέγχους σε επίσημα ή ανεπίσημα βιβλία, στοιχεία κ.λπ. υποχρέων, που περιέχουν (απλά) προσωπικά δεδομένα, όταν, όμως, περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα (στην προκείμενη περίπτωση υγείας) θα πρέπει να υπάρχει γραπτή άδεια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, κατά τις διατάξεις του Ν 2472/1997, που, όταν υπάρχει, καθιστά νόμιμο και επιτρεπτό κάθε έλεγχο, τον οποίο δεν μπορεί να εμποδίσει οποιοσδήποτε επικαλούμενος παραβίαση των διατάξεων του νόμου αυτού. 2) Στα πλαίσια των νομίμων φορολογικών ελέγχων, που προβλέπονται από τις προαναφερθείσες ειδικές διατάξεις και γίνονται κατά τις νόμιμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων και των διαδικασιών, που προβλέπονται στο Ν 2472/1997, περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, υποχωρεί οποιοδήποτε ιατρικό, φαρμακευτικό ή άλλο επαγγελματικό απόρρητο, κατά τα αναλυτικά προαναφερθέντα. 3) Το απόρρητο των τραπεζικών καταθέσεων ισχύει μόνο για καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα και τότε μόνο για να αρθεί χρειάζεται κοινή απόφαση του επιθεωρητή και του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. και δεν μπορεί να ισχύσει αναλογικά σε άλλες περιπτώσεις (όπως Α.Ε.Δ.Α.Κ., ανώνυμες χρηματιστηριακές εταιρίες κ.λπ.), για τις οποίες ισχύει μόνο το επαγγελματικό απόρρητο, το οποίο υποχωρεί προ των φορολογικών ελέγχων, που διενεργούνται, κατά τη νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τις ως άνω ειδικές διατάξεις και δεν απαιτείται να τηρηθεί, ως προς αυτές, η συγκεκριμένη διαδικασία, ήτοι να υπάρχει κοινή απόφαση του επιθεωρητή και του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. για τη διενέργεια των ελέγχων.
ΕΣ/ΤΜ.6/1338/2017
Διαχείριση απορριμμάτων. (Τεχνική καταλληλότητα) (..) ζητείται η ανάκληση της 83/2017 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ των αιτούντων για τη «Λειτουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής απορριμμάτων..(..)το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι κατά τα ορθώς κριθέντα υπό του Κλιμακίου μη νομίμως αποκλείστηκε η ένωση εταιρειών «...-…-...» διότι το μέλος της «...» δεν προσκόμισε τα πιστοποιητικά ISO και OHSAS, που προβλέπονται στο άρθρο 14.1.10 της διακήρυξης, καθόσον η πρόβλεψη για την υποχρέωση υποβολής των πιστοποιητικών αυτών από ένα τουλάχιστον μέλος κοινοπραξίας ισχύει για την ταυτότητα του λόγου και για τις ενώσεις (φυσικών ή νομικών) προσώπων και συνεπώς για το παραδεκτό της προσφοράς της αρκούσε η προσκόμιση των ως άνω πιστοποιητικών από το μέλος της «... Α.Ε.»...σε αντίθεση με το πεδίο πιστοποίησης της «... Α.Ε.», στο οποίο αναφέρεται «λειτουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων»,(..) το Τμήμα κρίνει αναγκαίο να διευκρινισθεί από τον εθνικό φορέα διαπίστευσης της Ελλάδος (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης Α.Ε.- Ε.ΣΥ.Δ.) εάν στο προαναφερθέν πεδίο εφαρμογής («λειτουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων») των πιστοποιητικών της «... Α.Ε.» (ποιότητας κατά ISO9001, περιβαλλοντικής διαχείρισης κατά ISO14001, υγιεινής και ασφάλειας κατά OHSAS 18001), που χορηγήθηκαν από το διαπιστευμένο φορέα του (QMSCERT), περιλαμβάνεται και «η λειτουργία μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων» καθώς και η «διαχείριση βιοαερίου».VΙΙ. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η οριστική κρίση του Τμήματος πρέπει να αναβληθεί, προκειμένου να συμπληρωθεί ο φάκελος εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών με έγγραφη απάντηση του Ε.ΣΥ.Δ., κατά τα ανωτέρω εκτεθέντα.