ΝΣΚ/47/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αίτηση παραίτησης από την Ελληνική Αστυνομία αξιωματικού ειδικών καθηκόντων – ψυχολόγου, πριν τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού χρόνου παραμονής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο περιορισμός που τίθεται από τη διάταξη του άρθρου 7 παρ.2 του π.δ. 373/2002 για τους αξιωματικούς ειδικών καθηκόντων της Ελληνικής Αστυνομίας, αποτελεί επιτρεπτό της κατ’ άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος κατοχυρούμενης οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας περιορισμό, ενόψει του επιδιωκόμενου υπό της διατάξεως δημοσίου σκοπού, που είναι η στελέχωσή της -τουλάχιστον για ορισμένο χρονικό διάστημα- με στελέχη ορισμένων προσόντων και ειδικοτήτων απαραίτητων για την εύρυθμη λειτουργία της. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/152/2013
Εγγραφή αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων, νομικού, στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών – Απόσπαση – Παραίτηση – Εφαρμογή ή μη της διάταξης για τον υποχρεωτικό χρόνο παραμονής στο Σώμα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων νομικός, ο οποίος εγγράφεται στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, μετά από επιτυχή συμμετοχή του στο σχετικό διαγωνισμό, θεωρείται αυτοδικαίως εκ του νόμου ότι τελεί σε απόσπαση από την ημερομηνία εγγραφής του και καθόλη τη διάρκεια της κατάρτισής του στη Σχολή, όταν δε περατώσει επιτυχώς την κατάρτισή του και αποδεχθεί τον διορισμό του σε θέση δικαστικού λειτουργού, θεωρείται αυτοδικαίως παραιτηθείς από τη θέση αξιωματικού της Ελληνικής Αστυνομίας, χωρίς να εφαρμόζονται ως προς αυτόν οι διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 2 του Π.Δ. 373/2002, περί υποχρεωτικού χρόνου παραμονής στο Σώμα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/166/2010
Πρόσληψη αστυνομικών ειδικών καθηκόντων, πτυχιούχων Οικονομικών Τμημάτων και Πληροφορικής – Προσόντα – Προσδιορισμός αποδεκτών μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών – Απόδειξη γνώσης ξένων γλωσσών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α. Για την πρόσληψη αξιωματικού ειδικών καθηκόντων κατηγορίας Οικονομικών και με δεδομένο ότι τα Πανεπιστήμια της ημεδαπής δεν χορηγούν μεταπτυχιακό τίτλο αντίστοιχο των ειδικοτήτων Φοροτεχνικών Εφαρμογών, Τραπεζικών Εφαρμογών και Οικονομικών Υγείας, δεν δύναται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 1 περιπτ. Δ στοιχ. 7 του Π.Δ. 373/2002, να γίνουν αποδεκτοί μεταπτυχιακοί τίτλοι: i) «Λογιστική και Χρηματοοικονομική» με κατεύθυνση τη Λογιστική για την ειδικότητα «Χρηματοοικονομικής», διότι στον τίτλο προσδιορίζεται ως ειδικότερη κατεύθυνση του τίτλου διάφορη και όχι αντίστοιχη (ομώνυμη) της απαιτούμενης ειδικότητας. ii) «Λογιστική και Χρηματοοικονομική» με κατεύθυνση τη Λογιστική, «Φορολογίας και Ελεγκτικής» για την ειδικότητα «Φοροτεχνικών Εφαρμογών», διότι δεν προκύπτει ομώνυμος προς την ειδικότητα μεταπτυχιακός τίτλος. iii) «Τραπεζική», «Χρηματοοικονομική και Τραπεζική Διοικητική», «Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής για στελέχη», «Master of Science in International Finance Banking and Investment» και «Master of Science in Business Economics, Finance and Banking» για την ειδικότητα «Τραπεζικών Εφαρμογών», διότι δεν προκύπτει ομώνυμος προς την ειδικότητα μεταπτυχιακός τίτλος. iv) «Διοίκηση Υγείας», «Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας» της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας και «Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας» για την ειδικότητα «Οικονομικοί Υγείας», διότι δεν προκύπτει ομώνυμος προς την ειδικότητα μεταπτυχιακός τίτλος. β. Για την πρόσληψη αξιωματικού ειδικών καθηκόντων κατηγορίας Πληροφορικής ειδικότητας Ηλεκτρολόγων Μηχανικών – Μηχανικών Υπολογιστών, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής και Μηχανικών Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων και με δεδομένο ότι τα Πανεπιστήμια της ημεδαπής δεν χορηγούν μεταπτυχιακό τίτλο αντίστοιχο των ως άνω ειδικοτήτων, δεν δύναται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 1 περίπτ. δ στοιχ. 7 του Π.Δ. 373/2002, να γίνουν αποδεκτοί (ομοφ.).
Π.Δ. 48/2021
Τροποποίηση διατάξεων των π.δ. 373/2002 «Προέλευση, προσόντα, πρόσληψη, μετάταξη και εξέλιξη αστυνομικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων της Ελληνικής Αστυνομίας» (Α΄320) και 24/1997 «Ιεραρχία, καταστάσεις και εξέλιξη των αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας» (Α΄29) και άλλες διατάξεις.
Π.Δ. 133/2012
Τροποποίηση του π.δ. 190/1996 «Οργανισμός Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Ελληνικής Αστυνομίας και συναφή θέματα» (Α΄ 153), του π.δ. 24/1997 «Ιεραρχία, καταστάσεις και εξέλιξη των αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας» (Α΄ 29) και του π.δ. 373/2002 «Προέλευση, προσόντα, πρόσληψη, μετάταξη και εξέλιξη αστυνομικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων της Ελληνικής Αστυνομίας» (Α΄ 320).
ΝΣΚ/185/2005
Προσόντα και δικαιολογητικά για την πρόσληψη αστυνομικού προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την πρόσληψη αξιωματικών ειδικών καθηκόντων δεν πρέπει να συμμετέχει ως υποψήφιος για τη θέση του χημικού τοξικολόγου πτυχιούχος Ιατρικής Βιοχημείας (ήτοι κάτοχος βασικού τίτλου σπουδών διάφορου του ζητουμένου με την προκήρυξη), ανεξάρτητα της υποβολής μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με εξειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο του πτυχίου που ζητείται με την προκήρυξη, καθόσον για την ως άνω ειδικότητα η μεταπτυχιακή εξειδίκευση είναι περαιτέρω αιτούμενο προσόν. Περαιτέρω, για την πρόσληψη αξιωματικών ειδικών καθηκόντων, δεν δύναται να ληφθούν υπόψη, ως βεβαιώσεις προϋπηρεσίας στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, βεβαιώσεις ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων περί της απασχόλησης ή της συμμετοχής σε ερευνητικά προγράμματα ή επιστημονικές ενασχολήσεις ή περί της άμισθης απασχόλησης στα πλαίσια εκπόνησης ιατρικής διατριβής, καθόσον το περιεχόμενο αυτών είναι αόριστο και δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ανωτέρω σχετικών διατάξεων του ΠΔ 373/2002 και της εν λόγω προκήρυξης διαγωνισμού του Αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ.
ΝΣΚ/220/2016
Δυνατότητα επανεξέτασης από τη Διοίκηση αίτησης αστυνομικού υπαλλήλου, για μετάταξή της στο αστυνομικό προσωπικό ειδικών καθηκόντων, μετά την ακύρωση έκθεσης ικανότητάς της - Βαθμός με τον οποίο θα μεταταχθεί.(...)α) Η Διοίκηση δεν οφείλει, αλλά έχει διακριτική ευχέρεια να επανεξετάσει το αίτημα της ενδιαφερόμενης για ανάκληση της διοικητικής πράξης περί μη μετάταξής της, εφόσον δε αποφασισθεί σχετικώς η επανεξέταση της αίτησης μετάταξής της, μετά την ακύρωση της από 2.10.2009 έκθεσης ικανότητας αυτής, η οποία ακύρωση ανατρέπει την αιτιολογική βάση της απόφασης περί μη μετάταξής της, η Διοίκηση έχει υποχρέωση αα) να προβεί στην ανάκληση της πράξης αυτής, δεδομένου ότι το κώλυμα της μη μετάταξης έχει, στην περίπτωση αυτή, αναδρομικώς αρθεί και θεωρείται ως μηδέποτε συντρέξαν και ββ) να αναμορφώσει τον σχετικό πίνακα κατάταξης, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις (πλειοψ.) β) Περαιτέρω, εφόσον αρμοδίως κριθεί ότι η ενδιαφερόμενη έχει και τα λοιπά τυπικά προσόντα προς μετάταξη στην κατηγορία των κατωτέρων αστυνομικών ειδικών καθηκόντων, η μετάταξη πρέπει να χωρήσει από το χρόνο μετάταξης των λοιπών συνυποψηφίων της με τον βαθμό της αρχιφύλακα, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 9 παρ.1 περ. β' και 14 παρ. 1 του π.δ. 373/2002 (ομοφ.)
ΝΣΚ/164/2005
Προσόντα και δικαιολογητικά για την πρόσληψη αστυνομικού προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας ειδικών καθηκόντων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για την πρόσληψη οικονομικού αξιωματικού της ΕΛ.ΑΣ. με ειδικότητα στην Διοίκηση Επιχειρήσεων πρέπει να γίνονται δεκτοί, ως προσόντα διορισμού, αποκλειστικά και μόνο τίτλοι σπουδών Οικονομικού Πανεπιστημίου ή Τμήματος Πανεπιστημίου με το γνωστικό αντικείμενο της Διοίκησης Επιχειρήσεων (της ημεδαπής ή ισότιμοι και αντίστοιχοι της αλλοδαπής) και να απορριφθούν οι μη ομώνυμοι τίτλοι σπουδών των υποψηφίων, ανεξαρτήτως της υποβολής ή μη σχετικής βεβαίωσης του αρμοδίου οργάνου του Α.Ε.Ι. στο οποίο ανήκει το Τμήμα που χορήγησε αυτούς, περί της πλήρους επάρκειας στο γνωστικό αντικείμενο του πτυχίου που ζητείται με την προκήρυξη. Περαιτέρω, για την πρόσληψη πτυχιούχου βιοχημικού πρέπει να συμμετέχουν ως υποψήφιοι, πτυχιούχοι βιοχημικοί (ήτοι κάτοχοι ομώνυμου της ειδικότητας αυτής πτυχίου) και όχι πτυχιούχοι χημικοί, ασχέτως αν κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο με επιστημονική εξειδίκευση στη βιοχημεία, καθόσον ο ζητούμενος με την προκήρυξη βασικός τίτλος σπουδών είναι το πτυχίο βιοχημείας, η δε μεταπτυχιακή εξειδίκευση είναι περαιτέρω αιτούμενο προσόν.
ΝΣΚ/18/2016
Πυροσβεστικό Σώμα – Ενέργειες της Διοικήσεως: α) για την ανάθεση καθηκόντων σε αποστρατευθέντα Αντιστράτηγο-Υπαρχηγό του Π.Σ., που επαναφέρθηκε προσωρινώς στην υπηρεσία σε συμμόρφωση δικαστικής αποφάσεως, β) για την έκδοση νέου π.δ/τος αποστρατείας του ανωτέρω αξιωματικού, και γ) σε περίπτωση κενώσεως της θέσεως του Αντιστρατήγου-Αρχηγού Π.Σ., προς επιλογή νέου Αρχηγού του Π.Σ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. α) Η Διοίκηση υποχρεούται να αναθέσει καθήκοντα σε αποστρατευθέντα Αντιστράτηγο-Υπαρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), που επαναφέρθηκε προσωρινώς στην υπηρεσία σε εγγραφείσα προσωποπαγή θέση Αντιστρατήγου-Υπαρχηγού Π.Σ., κατ’ εφαρμογήν της διατάξεως της παραγράφου 7 του άρθρου 73 του ν. 4249/2014, σε συμμόρφωση δικαστικής αποφάσεως, με την οποία διατάχθηκε η αναστολή εκτελέσεως του προεδρικού διατάγματος αποστρατείας του. β) Τα καθήκοντα, που θα ανατεθούν στον ως άνω Αντιστράτηγο-Υπαρχηγό, πρέπει να είναι ανάλογα με τον βαθμό και τη θέση του και, επομένως, πρέπει να περιλαμβάνονται στα καθήκοντα που ο νόμος προβλέπει ότι μπορούν να ανατεθούν στους Αντιστράτηγους-Υπαρχηγούς Π.Σ., που κατέχουν οργανικές θέσεις και η έκτασή τους θα προσδιορισθεί, στα πλαίσια των ισχυουσών διατάξεων, από τη Διοίκηση κατά διακριτική ευχέρεια, με γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας (πλειοψ.). 2. Η Διοίκηση δύναται να εκδώσει νέο προεδρικό διάταγμα αποστρατείας του ανωτέρω αξιωματικού, τηρουμένης της νόμιμης διαδικασίας, καθόσον χρόνο αυτός ευρίσκεται σε προσωποπαγή θέση στην ενέργεια και αναμένεται η έκδοση οριστικής αποφάσεως επί της αιτήσεως ακυρώσεως που άσκησε κατά του προεδρικού διατάγματος αποστρατείας του, αφού προηγουμένως ανακαλέσει το ήδη εκδοθέν (ομοφ.). 3. Η Διοίκηση οφείλει, κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 38 του π.δ. 305/1992, σε περίπτωση κενώσεως της θέσεως του Αντιστρατήγου-Αρχηγού Π.Σ., να συμπεριλάβει τον ως άνω αξιωματικό στον πίνακα των Αντιστρατήγων και Υποστρατήγων, που αποστέλλει στο ΚΥ.Σ.Ε.Α., μαζί με τους οικείους ατομικούς φακέλλους, προς επιλογή νέου Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, στην περίπτωση που κατά τον χρόνο ενάρξεως της διαδικασίας των κρίσεων δεν έχει εκδοθεί νέο προεδρικό διάταγμα αποστρατείας του, κατόπιν της νόμιμης διαδικασίας (πλειοψ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/284/2019
Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή, νυχτερινή εργασία:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, η υπερωριακή απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων δημοτικών αστυνομικών δεν είναι νόμιμη, καθόσον η εγκριτική της απασχολήσεως αυτής απόφαση του Δημάρχου ... δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων της εν λόγω υπηρεσίας, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Συγκεκριμένα, η φύλαξη δημοτικής περιουσίας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και η αστυνόμευση προγραμματισμένων πολιτιστικών εκδηλώσεων σε τρεις δημοτικές ενότητες δεν συνιστούν έκτακτες, εποχικές ή επείγουσες αλλά διαρκείς υπηρεσιακές ανάγκες, που ανήκουν στα συνήθη καθήκοντα των δημοτικών αστυνομικών. Δεδομένου δε ότι η Δημοτική Αστυνομία λειτουργεί κατά νόμο σε 24ωρη βάση και όλες τις ημέρες της εβδομάδας, θα αρκούσε εν προκειμένω η αναφορά στη σχετική εγκριτική απόφαση των ειδικών εκείνων περιστάσεων που επέβαλαν την πρόσθετη κατά χρόνο απασχόληση του προσωπικού για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας, καθώς και των λόγων για τους οποίους δεν ήταν εφικτός ο εκ των προτέρων σχεδιασμός για την αντιμετώπιση τους με κατανομή των υπηρετούντων υπαλλήλων σε αντίστοιχες βάρδιες (πρβλ. Ε.Σ. ΚΠΔΕ στο Ι Τμ. 98, 41/2012). Περαιτέρω, η αιτιολογία σχετικά με τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων για την καθιέρωση υπερωριακής εργασίας δημοτικών υπαλλήλων, η οποία απαιτείται, κατά τα ανωτέρω, να περιλαμβάνεται στο σώμα της σχετικής εγκριτικής απόφασης του αρμοδίου οργάνου, δεν δύναται να αναπληρωθεί εκ των υστέρων με το έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος (βλ. Ε.Σ. ΚΠΕΣ στο Ι Τμ. 44/2018, 33/2013, 98, 60, 41/2012, Ι Τμ. 105/2011). Σε κάθε πάντως περίπτωση η επικαλούμενη έλλειψη προσωπικού, κατά μόλις ένα άτομο, λόγω χορήγησης άδειας ανατροφής, θα έπρεπε να οδηγήσει σε ορθολογικότερη κατανομή της εργασίας του υπάρχοντος προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας και όχι στην, κατά καταστρατήγηση των προαναφερόμενων διατάξεων, συστηματική απασχόληση των υπηρετούντων καθ’ υπέρβαση του κανονικού ωραρίου εργασίας (βλ. Ε.Σ. ΚΠΕΔ στο Ι Τμ. 98, 41/2012, Ι Τμ. 105/2011). Ιδίως δε, όταν όλες οι αναφερόμενες υπηρεσιακές ανάγκες (φύλαξη δημόσιας περιουσίας και προγραμματισμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις) ήταν εκ των προτέρων γνωστές, με αποτέλεσμα να παρίσταται εφικτός ο έγκαιρος προγραμματισμός τους.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον Επίτροπο, και, ως εκ τούτου, το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/5/2012
Από 1.1.2007, ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου Δ.Κ.Κ. (βλ. άρθρο τέταρτο του ν. 3463/2006), όλες οι προμήθειες των Ο.Τ.Α α΄ βαθμού -ακόμη κι αν πρόκειται για προμήθειες υλικών που ενσωματώνονται σε έργα των Ο.Τ.Α.- διεδιακήρυξηνεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α, όπως ισχύει (βλ. αιτιολογική έκθεση του άρθρου 209 του νέου Δ.Κ.Κ), με την επιφύλαξη (από 16.3.2007) των ειδικών ρυθμίσεων του π.δ/τος 60/2007. Από τις διατάξεις του ανωτέρω Κανονισμού συνάγεται, πλην άλλων, ότι η διακήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την προμήθεια αγαθών από τους Ο.Τ.Α. πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ως ελάχιστο ουσιώδες στοιχείο, τα επιμέρους είδη καθώς και τις ακριβείς ποσότητες των προς προμήθεια προϊόντων. Η παράλειψη αναφοράς των στοιχείων αυτών, τα οποία πρέπει να αναγράφονται και στη σύμβαση που θα υπογραφεί στη συνέχεια με τον υπέρ ου η κατακύρωση του διαγωνισμού προμηθευτή, καθιστά ασαφή τη διακήρυξη και συνεπώς, μη νόμιμη (βλ. απόφαση VI Τμήματος 2263/2011, 373/2010, 22, 46/2009, πρβλ. Πρακτικά Ολομ. Ελ.Συν. της 27ης Γεν.Συν. της 29.11.2000 και της 32ης Γεν. Συν. της 20.12.¬2000, Δ.Ε.Κ. C- 241/2006 Lammertzahl, παρ. 39-44). (…)Περαιτέρω, όμως, ούτε στην οικεία διακήρυξη ούτε σε κάποιο άλλο από τα συμβατικά τεύχη – τα οποία αποτελούν στοιχεία της από 17.6.2010 μελέτης της Διεύθυνσης Πρασίνου - προσδιορίζονται οι ποσότητες των ανωτέρω εργασιών ούτε, άλλωστε και αυτές των ζητούμενων υλικών της 1ης και 2ης ομάδας, κατά παράβαση των διατάξεων Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α., όπως βάσιμα υποστηρίζει και η Επίτροπος με τον πρώτο λόγο της υπό κρίση διαφωνίας. Τέλος, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη III, μη νομίμως ανατέθηκαν στην ανάδοχο εταιρεία οι επίμαχες εργασίες, καθόσον αυτές εμπίπτουν στο πλαίσιο των καθηκόντων και των αρμοδιοτήτων του κατά κλάδο αρμόδιου προσωπικού του Δήμου (Τμήμα Παρκοτεχνίας της Διεύθυνσης Πρασίνου), όπως καθορίζονται από τον ισχύοντα Ο.Ε.Υ. αυτού και συνεπώς, οι υπάρχουσες ανάγκες έπρεπε να αντιμετωπισθούν μέσω του υπηρετούντος προσωπικού.