ΝΣΚ/489/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σχολικά αρχεία – Παράδοση προς φύλαξη ή μη του αρχειακού υλικού εκπαιδευτικής φύσεως στα κατά τόπους γραφεία των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) – Έννοια «ανενεργών» αρχείων – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το εκπαιδευτικό αρχειακό υλικό, αφενός των καταργηθέντων ή συγχωνευθέντων δημοσίων ή ιδιωτικών σχολείων και αφετέρου των λειτουργούντων σχολείων, τηρείται από τις Διευθύνσεις Α΄θμιας και Β΄θμιας Εκπαίδευσης, για όσο χρόνο τούτο αποτελεί «προσωρινό» και ημιενεργό αρχείο, εν συνεχεία, δε, το αυτό αρχειακό υλικό, καθιστάμενο ανενεργό, παραδίδεται στα κατά τόπους γραφεία των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.). Οίκοθεν νοείται ότι τα ήδη ανενεργά, κατά την έννοια του νόμου, εκπαιδευτικά αρχεία, πρέπει να παραδοθούν από τις ανωτέρω υπηρεσίες στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (Γ.Α.Κ.). β) Αντίθετα τα οριστικά και διαρκούς υπηρεσιακής χρησιμότητας εκπαιδευτικά αρχεία μπορούν να φυλάσσονται συνεχώς στις Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, εάν οι τελευταίες δεν επιθυμούν την παράδοση του εν λόγω αρχειακού υλικού προς φύλαξη στις υπηρεσίες των Γ.Α.Κ. γ) Τα έγγραφα ιστορικού ενδιαφέροντος θα πρέπει, άνευ άλλου τινός, να παραδίδονται στα κατά τόπους Γ.Α.Κ., που είναι και η αρμόδια, για την επιλογή τους υπηρεσία. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν.1946/1991
Γενικά Αρχεία του Κράτους (Γ.Α.Κ.) και άλλες διατάξεις
ΝΣΚ/175/2019
Εάν το Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Διοικητικού Προσωπικού (Κ.Υ.Σ.ΔΙ.Π.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά την ισχύ του ν. 4610/2019 και την κατάργηση της παρ.2 του άρθρου 34 του ν. 1946/1991, εξακολουθεί να έχει αρμοδιότητα επί των θεμάτων που αφορούν την υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.), καθώς και εάν ορθώς εξακολουθούν να μετέχουν στη σύνθεση αυτού ως αιρετοί υπάλληλοι της Υπηρεσίας αυτής. (...) Το Κ.Υ.Σ.ΔΙ.Π. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων νομίμως μπορεί να συνεδριάζει για όλους τους υπαλλήλους που υπάγονται σε αυτό, συμπεριλαμβανομένων των υπαλλήλων των Γ.Α.Κ. και οι τυχόν αιρετοί εκπρόσωποι που ανήκουν στα Γ.Α.Κ. νομίμως μετέχουν σε αυτό, για όλα τα θέματα που ορίζει ο ν. 4569/2018 ως ισχύει, η δε κατάργηση του άρθρου 34 του ν. 1946/1991, ουδεμία ασκεί επιρροή στις αρμοδιότητες, στη σύνθεση και στην εν γένει λειτουργία του Συμβουλίου.
ΝΣΚ/238/2019
Διοικητική διάρθρωση των υπηρεσιών των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) υπό την ισχύ του ν. 4610/2019. Δυνατότητα ορισμού των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών ως δευτερευόντων διατακτών των πιστώσεων του προϋπολογισμού των Γ.Α.Κ. Διατήρηση ισχύος υπουργικής απόφασης περί ορισμού κύριου και δευτερευόντων διατακτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό την ισχύ του ν. 4610/2019 εξακολουθούν να αποτελούν περιφερειακές υπηρεσίες τόσο οι οργανικές μονάδες που λειτουργούν ανά Περιφέρεια, όσο και οι Διευθύνσεις Γ.Α.Κ. που αποτελούν οργανικές μονάδες της Γενικής Διεύθυνσης στη Κ.Υ. των Γ.Α.Κ. Οι προϊστάμενοι των οργανικών αυτών περιφερειακών μονάδων μπορούν υπό την ιδιότητά τους αυτή, να ορίζονται ως δευτερεύοντες διατάκτες (πλειοψ.). Η υπ’ αριθ. Φ12/σχ. 351/1465/3.5.2017 απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν έχει απωλέσει την ισχύ της ούτε κατά το μέρος που με αυτήν μεταβιβάστηκαν από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων στον (τότε) Προϊστάμενο της Διεύθυνσης της Κ.Υ. των Γ.Α.Κ. οι αρμοδιότητες του κύριου διατάκτη των πιστώσεων του προϋπολογισμού της Κεντρικής Υπηρεσίας και των Περιφερειακών Υπηρεσιών των Γ.Α.Κ., οι οποίες νομίμως δύνανται να ασκούνται μετά τη λήξη της θητείας του κυρίου διατάκτη (7.5.2019) από τον νόμιμο αναπληρωτή του, αφού προβλέπεται η αναπλήρωση αυτού σε περίπτωση έλλειψης (ομόφ.), ούτε κατά το μέρος που με την ίδια ως άνω υπουργική απόφαση ορίστηκαν οι Προϊστάμενοι των Περιφερειακών Υπηρεσιών των Γ.Α.Κ. ως δευτερεύοντες διατάκτες (πλειοψ.).
ΝΣΚ/68/2022
Ερωτάται: α) ποιος φορέας, ο e-Ε.Φ.Κ.Α. ή ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., έχει την αρμοδιότητα να τηρεί τα αρχεία με συνταγές που συνοδεύουν λογαριασμούς φαρμακείων για τους οποίους έχει καταβληθεί στους συμβεβλημένους φαρμακοποιούς η αιτούμενη δαπάνη - επομένως δεν μπορούν να θεωρηθούν ληξιπρόθεσμη υποχρέωση - αλλά εκκρεμεί είτε η εκκαθάριση είτε η διενέργεια κατασταλτικού ελέγχου αυτών και β) ποιος εκ των δύο ανωτέρω φορέων επιβαρύνεται με τη δαπάνη αποθήκευσης αυτών των αρχείων.(...)Συνεισηγήτρια: Γ. Καπόρη - Πάρεδρος ΝΣΚ. α) Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. είναι ο αρμόδιος φορέας, για τη τήρηση, αποθήκευση και φύλαξη των λογαριασμών φαρμακείων των οποίων δεν έχει γίνει εκκαθάριση, αλλά είχε καταβληθεί στους συμβεβλημένους φαρμακοποιούς το συνολικό ποσό της δαπάνης που είχαν αιτηθεί, καθώς και για την ανάληψη και καταβολή της δαπάνης τήρησης, αποθήκευσης και φύλαξης των εν λόγω λογαριασμών, οι οποίοι έχουν αποθηκευτεί στο ακίνητο της οδού Παπαδοπούλου 1, στους Αμπελοκήπους Θεσσαλονίκης και β) ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. βαρύνεται με την δαπάνη αποθήκευσης αυτών των αρχείων (ομόφωνα).
ΔΕΔ/Θεσ/116/2025
Η απόφαση (116/2025) της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος 2019 και Φ.Π.Α. 2018 & 2019. Ο προσφεύγων αμφισσβήτησε τον προσδιορισμό του εισοδήματος με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Η Δ.Ε.Δ. επικύρωσε τις διαπιστώσεις του ελέγχου της Δ.Ο.Υ. Αλεξανδρούπολης, κρίνοντας ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 28 του ν.4172/2013, λόγω σοβαρών παρατυπιών στα λογιστικά αρχεία. Διαπιστώθηκαν εσφαλμένες καταχωρήσεις εσόδων/εξόδων, μη προσκόμιση δικαιολογητικών και σφάλματα μεταφοράς δεδομένων στις φορολογικές δηλώσεις. Λόγω της μη αξιοπιστίας των αρχείων, το εισόδημα προσδιορίστηκε με την Αρχή των Αναλογιών. Επικουρικά, διαπιστώθηκε ανεπάρκεια του δηλούμενου εισοδήματος για την κάλυψη των δαπανών διαβίωσης και στα δύο έτη. Ως εκ τούτου, επικυρώθηκαν τα καταλογιζόμενα ποσά φόρων και προστίμων.
ΑΕΠΠ/1704/2021
Η προδικαστική προσφυγή της εταιρείας στο αρχείο απαιτεί την ακύρωση της απόφασης του 5ου Κλιμακίου ΑΕΠΠ και της αναθέτουσας αρχής, οι οποίες αποδέχθηκαν την προσφορά της εταιρείας «…» για το Τμήμα 1 του διαγωνισμού (ΣΕΤ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΣ ΚΛΙΝΗΣ ΝΟΣΗΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΔΙΟΥ ΜΕ ΤΡΑΠΕΖΟΤΟΥΑΛΕΤΑ). Κατηγορούν ότι η προσφορά της αντιπάλου εταιρείας δεν πληροί ουσιώδεις όρους της διακήρυξης, όπως την υποχρεωτική σήμανση CE, τις τεχνικές προδιαγραφές για τις διαστάσεις της κλίνης και το υλικό κατασκευής (πλαστικό υψηλής αντοχής), καθώς και την έλλειψη δικαιολογητικών για την εγγραφή στα μητρώα του αντίστοιχου κράτους-μέλους. Ζητούν την απόρριψη της εν λόγω προσφοράς και τη διατήρηση της δικής τους ως νόμιμης νικητήριας προσφοράς.
ΝΣΚ/259/2003
Δυνατότητα ή μη παροχής πληροφοριών σχετικών με τα περιουσιακά στοιχεία του Μ.Τ.Π.Υ. σε μερισματούχους, κατόπιν αιτήσεών τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί αιτήσεως ενδιαφερομένου (μερισματούχου) προς το Μ.Τ.Π.Υ. για την παροχή στοιχείων και πληροφοριών για να ενημερωθεί αναλυτικά για την ακίνητη και κινητή περιουσία του Ταμείου, τον χρόνο αποκτήσεως των ακινήτων και, εφόσον υπάρχουν μετοχές, το χρόνο αποκτήσεως αυτών και την εταιρεία την οποία αφορούν, εάν μεν υπάρχει στα αρχεία του Ταμείου έγγραφο (βιβλίο καταγραφής της ακίνητης περιουσίας ή της κινητής περιουσίας, μετοχολόγιο, έκθεση, ισολογισμός κλπ) που να περιέχει τα στοιχεία αυτά, συντρεχουσών βεβαίως και των λοιπών προϋποθέσεων, μεταξύ των οποίων η έλλειψη απορρήτου, το Ταμείο οφείλει να χορηγήσει αντίγραφο. Αν, όμως, δεν υπάρχει τέτοιο έγγραφο, αλλά απαιτείται εκ μέρους του Ταμείου έρευνα και συλλογή πληροφοριών, επεξεργασία του υλικού των αρχείων, αξιολόγηση και, τελικώς συναγωγή συμπερασμάτων, που απαιτούν χρονοβόρες αναζητήσεις, δεν υπάρχει υποχρέωση ικανοποιήσεως του αιτήματος.
ΝΣΚ/140/2001
Χορήγηση αντιγράφων εγγράφων. Εισαγγελική παραγγελία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αν κατά την εξέταση από τη Διοίκηση, των προϋποθέσεων του άρθρου 5 παρ.1 και 2 Ν 2690/99, για την θεμελίωση του δικαιώματος γνώσης των διοικητικών και ιδιωτικών εγγράφων που ευρίσκονται ή φυλάσσονται στα αρχεία της, διαπιστωθεί έλλειψη μιας των προϋποθέσεων αυτών, τυχόν αντίθετη παραγγελία του Εισαγγελέα Πρωτοδικών κατ άρθρο 25 παρ.4 στοιχ.β Ν 1756/88, δεν την υποχρεώνει στην ικανοποίηση αυτού του δικαιώματος. Το αίτημα χορηγήσεως αντιγράφων εκ των αρχείων της Δημόσιας Υπηρεσίας δεν μπορεί να ικανοποιηθεί αν είναι αόριστο, αν δηλαδή τα έγγραφα, των οποίων ζητούνται αντίγραφα, δεν προσδιορίζονται ατομικά, ή βάσει συγκεκριμένου κριτηρίου, ικανού να τα κατατάξει σε ορισμένη κατηγορία ή ομάδα, και εκ παραλλήλου ο φάκελος ή οι φάκελοι, στους οποίους τα έγγραφα αυτά ευρίσκονται ή φυλάσσονται, είναι ογκώδεις, με πλήθος εγγράφων, πιθανότατα αδιάφορων για τον αιτούντα. Το αίτημα του Προέδρου της Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος για την χορήγηση αντιγράφων του συνόλου των εγγράφων, των ευρισκόμενων σε όλους τους φακέλους των δράσεων που αφορούν τα προγράμματα βελτίωσης της παραγωγής και εμπορίας μελιού στα πλαίσια του Κανονισμού 1221/97, που υποστηρίζεται από συναφή έγγραφη παραγγελία του Εισαγγελέα Πρωτοδικών, θεμελιούνται μεν κατ αρχήν στο άρθρο 5 παρ.1 Ν 2690/99, η γενικότητα όμως και η αοριστία της διατυπώσεώς του, σε συνδυασμό με το ότι οι φάκελοι, στους οποίους τα έγγραφα αυτά φυλάσσονται είναι ογκώδεις και διασκορπισμένοι σε διάφορες συναρμόδιες υπηρεσίες, δεν επιτρέπει την ικανοποίησή του πριν από τον ειδικότερο προσδιορισμό από τον αιτούντα των αιτουμένων εγγράφων, είτε ατομικά, είτε με βάση στοιχείο ή κριτήριο, ικανό να τα προσδιορίσει δια της κατατάξεώς τους σε ορισμένη κατηγορία ή ομάδα. Επομένως επιβάλλεται, η Υπηρεσία να καλέσει εγγράφως τον αιτούντα, να υποβάλλει ορισμένως το αίτημά του.
Δ1α/Γ.Π.οικ. 55254/2021
Λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, εργαστηριακών κέντρων και σχολικών εργαστηρίων, Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, Μεταλυκειακού έτους - τάξης Μαθητείας ΕΠΑ.Λ., Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, δομών Ε.Ε.Κ. και Δ.Β.Μ. της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων, φροντιστηρίων, κέντρων ξένων γλωσσών, φορέων παροχής εκπαίδευσης και πιστοποίησης δεξιοτήτων, ξενόγλωσσων ινστιτούτων εκπαίδευσης και πάσης φύσεως συναφών δομών, Δημοσίων και Ιδιωτικών, Δημοσίων Βιβλιοθηκών, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και των Γενικών Αρχείων του Κράτους κατά την έναρξη του σχολικού έτους 2021-2022 και μέτρα για την αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 κατά τη λειτουργία τους.
Τροποποιείται με την ΓΠ.οικ.23871/2022 ΦΕΚ: 2132/Β/30.04.2022 Δ1α/ΓΠ.οικ. 18551/2022- ΦΕΚ: 1539/Β/2022 ΓΠ οικ. 360/2022 ΦΕΚ: 7/Β/06.01.2022 και την Γ.Π.οικ./66036/2021, ΦΕΚ: 4960/B/26.10.2021
119847/2021- ΦΕΚ: 4406/Β/24.9.2021:Οι διατάξεις του Κεφαλαίου Β΄ της υπό στοιχεία Δ1α/ Γ.Π.οικ. 55254/10.9.2021 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄ 4187) που αφορούν στα Κολλέγια και δεν αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων που αναφέρονται στην παρούσα απόφαση παραμένουν εν ισχύ.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/88/2018
Υπηρεσίες αρχειοθέτησης φακέλων ασθενών.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, μη νομίμως ανατέθηκε στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία η εκτέλεση των προπεριγραφεισών στη σκέψη IV της παρούσας υπό στοιχ. α, β και γ εργασιών αρχειοθέτησης των ιατρικών φακέλων και επικαιροποίησης της ήδη υφιστάμενης βάσης δεδομένων (Άρθρο 1.1 της σύμβασης, Θέματα 1ο, 2ο και 3ο), διότι οι εργασίες αυτές δεν είναι, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ειδικής φύσης, ώστε η διεκπεραίωσή τους να απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία, αλλά ανάγονται στα πάγια και συνήθη καθήκοντα του προσωπικού της Διοικητικής - Οικονομικής Υπηρεσίας και δη του Τμήματος Κίνησης Ασθενών, καθώς και του Αυτοτελούς Τμήματος Οργάνωσης και Πληροφορικής, μη αποδεικνυομένης της αδυναμίας του Νοσοκομείου να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες με το υπάρχον προσωπικό του, λαμβανομένου υπόψη του αριθμού των συνολικά προβλεπομένων θέσεων στις συγκεκριμένες Υπηρεσίες σύμφωνα με το άρθρο 14 του Οργανισμού του..
Ωστόσο, οι ανωτέρω εκτεθείσες υπό στοιχ. δ εργασίες παραλαβής και εμπιστευτικής καταστροφής του χαρακτηρισθέντος από την οικεία επιτροπή ως αχρηστεύσιμου αρχείου ...είναι, κατά την κρίση του Κλιμακίου, ειδικής φύσης, μη δυνάμενες να εκτελεστούν από το τακτικό προσωπικό του Νοσοκομείου, δεδομένου ότι τα περιλαμβανόμενα στους ιατρικούς φακέλους έγγραφα, ακτινογραφικά φιλμ και λοιπά υλικά (ενδεχομένως CD/DVD, δισκέτες, ταινίες κ.ά.) συνιστούν απόβλητα του Νοσοκομείου (σχετ. ο Ευρωπαϊκός Κατάλογος Αποβλήτων, σύμφωνα με το Παράρτημα της Απόφασης 2000/532/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και η οικ. 29960/3800/15.6.2012 εγκύκλιος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής ..., η διαχείριση (συλλογή, μεταφορά και επεξεργασία) των οποίων διέπεται από ορισμένες αρχές (αρχές της προφύλαξης και της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, της εγγύτητας, της επανόρθωσης των ζημιών στο περιβάλλον και αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει») και αυστηρούς όρους σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ώστε να εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας (βλ. το άρθρο 36 του ν. 4042/2012, Α΄ 24, περί της απαιτούμενης, μεταξύ άλλων, άδειας συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων και απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την επεξεργασία αυτών ...Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι α. παρότι τα κατά τα ανωτέρω αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου όφειλαν να είχαν μεριμνήσει για την έγκαιρη και ορθή αρχειοθέτηση των ιατρικών φακέλων ούτως, ώστε αυτοί να μην προσβληθούν από τις προπεριγραφείσες στο ως άνω έγγραφο της Επόπτριας Δημόσιας Υγείας πλημμύρες, εντούτοις, όπως προκύπτει από το έγγραφο αυτό, δημιουργήθηκαν εν τοις πράγμασι δυσμενείς συνθήκες στους χώρους όπου φυλασσόταν το εν λόγω αρχειακό υλικό, οι οποίες έπρεπε να αντιμετωπιστούν προς αποσόβηση του επαπειλούμενου σοβαρού κινδύνου, αφενός για την υγεία των εργαζομένων και των ασθενών του Νοσοκομείου και αφετέρου για τη διατήρηση σημαντικών ιατρικών πληροφοριών των ασθενών εντός φακέλων που δεν κρίνονταν αχρηστεύσιμοι και β. πάντως ένα μέρος των ανατεθεισών εργασιών έχει, όπως εκτέθηκε ανωτέρω, εξειδικευμένο χαρακτήρα, μη δυνάμενο να διεκπεραιωθεί από το προσωπικό του Νοσοκομείου, με συνέπεια η ελεγχόμενη δαπάνη να είναι εν μέρει νόμιμη,...(συγγνωστή πλάνη)