ΝΣΚ/492/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύμβαση προμήθειας. Μίσθωση ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Οσον αφορά τα ελικόπτερα βαρέως τύπου της υπ αριθμ. 2/2001 Διακήρυξης του ΑΠΣ: Το Πυροσβεστικό Σώμα πρέπει να μην υπογράψει την σύμβαση αλλά εφόσον είναι απολύτως αναγκαίο λόγω δημοσίου συμφέροντος και εφόσον αποδέχεται τούτο και η υπέρ ης η κατακύρωση εταιρεία, να εντάξει και αναπτύξει τα ελικόπτερα σύμφωνα με το εκπονηθέν επιχειρησιακό σχέδιο αντιμετώπισης δασικών πυρκαϊών καθώς επίσης και να τα χρησιμοποιήσει. 2. Οσον αφορά τα ελικόπτερα της υπ αριθμ. 4/2001 Διακήρυξης του ΑΠΣ: Η χρήση των ελικοπτέρων μεσαίου τύπου από της ανακοινώσεως της κατακυρώσεως (και του γενομένου θετικού αερολιμενικού ελέγχου) μέχρι την υπογραφή της σύμβασης, προ της ολοκληρώσεως του προβλεπομένου από το άρθρο 8 του Ν 2741/99 ελέγχου από κλιμάκιο του ΕΣ, ο οποίος κατά πληροφορίες είναι θετικός, παρά το γεγονός ότι έχει αποσταλεί ο σχετικός φάκελλος από 18-6-2001, την οποία αποδέχεται η υπέρ ης η κατακύρωση εταιρεία, είναι επιτρεπτή για τους αναφερθέντες λόγους εντόνου δημοσίου συμφέροντος, ανεξάρτητα από την ερμηνευτική προσέγγιση της αντίθεσης των ρυθμίσεων του ως άνω άρθρου και του άρθρου 23 παρ.2 του ΠΔ 394/96, δυναμένου και στην περίπτωση αυτή να γίνει δεκτό ότι καταρτίζεται μεν η σύμβαση από την ανακοίνωση της κατακύρωσης του διαγωνισμού υπό την αίρεση όμως να μην αποβεί αρνητικός ο έλεγχος νομιμότητας υπό του ΕΣ μετά την ολοκλήρωση του οποίου θα υπογραφεί η σύμβαση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/123/2008
Μη απαλλαγή από το Φ.Π.Α. νεοσύστατων αεροπορικών εταιριών οι οποίες εισάγουν στη χώρα μισθωμένα ελικόπτερα από τρίτη χώρα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατά το χρόνο τελωνισμού ελικοπτέρων τα οποία εισάγονται από τρίτη χώρα από εγκατεστημένη στην Ελλάδα αεροπορική επιχείρηση, μισθώτρια των ελικοπτέρων αυτών, οφείλεται Φ.Π.Α. για την ως άνω εισαγωγή όταν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις απαλλαγής από το φόρο σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ.1 του Ν 2859/2000 και την απόφαση Δ.792/426/17-6-2002 του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
ΝΣΚ/229/2003
Δυνατότητα χρήσεως των υπηρεσιών της αναδόχου εταιρείας πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου νομιμότητας της οικείας συμβάσεως παροχής υπηρεσιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στα πλαίσια ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου παροχής υπηρεσιών δασοπυροσβέσεως, με τη χρήση δύο (2) ελικοπτέρων, βαρέως τύπου με ενσωματωμένες δεξαμενές, για την αντιπυρική περίοδο 2003, είναι δυνατή, ενόψει της ενάρξεως της αντιπυρικής περιόδου, η ένταξη στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και η χρησιμοποίηση των ελικοπτέρων της εταιρείας, υπέρ της οποίας κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, μετά την ανακοίνωση της κατακυρώσεως και την θετική έκβαση του αναγκαίου αερολιμενικού ελέγχου αυτών και πριν από την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου από το άρθρο 8 παρ.1 του Ν 2741/1999, όπως ισχύει, ελέγχου νομιμότητας της οικείας συμβάσεως από Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
ΝΣΚ/174/2012
Πολεμικό Ναυτικό – Δυνατότητα αγοράς εκπαιδευτικών ελικοπτέρων με δαπάνες του Ταμείου Εθνικού Στόλου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) δύναται να διαθέσει πιστώσεις για την αγορά εκπαιδευτικών ελικοπτέρων για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. (ομοφ.)
ΔΕΚ/C-337/2008
Περίληψη της αποφάσεως 1.Προσφυγή λόγω παραβάσεως – Προ της ασκήσεως της προσφυγής διαδικασία – Όχληση (Άρθρο 226 ΕΚ) 2.Προσέγγιση των νομοθεσιών – Διαδικασίες συνάψεως συμβάσεων δημοσίων προμηθειών – Οδηγία 93/36 – Παρεκκλίσεις από τους κοινούς κανόνες – Συσταλτική ερμηνεία (Οδηγία 93/36 του Συμβουλίου, άρθρα 6 §§ 2 και 3) 3.Προσέγγιση των νομοθεσιών – Διαδικασίες συνάψεως συμβάσεων δημοσίων προμηθειών – Οδηγίες 77/62 και 93/36 – Σύναψη συμβάσεων (Οδηγίες 93/36 και 77/62 του Συμβουλίου) 1.Κατά την προ της ασκήσεως της προσφυγής λόγω παραβάσεως διαδικασίας, μολονότι η αιτιολογημένη γνώμη του άρθρου 226 ΕΚ πρέπει να εκθέτει με λογική πληρότητα και λεπτομερώς τους λόγους που οδήγησαν την Επιτροπή να σχηματίσει την πεποίθηση ότι το οικείο κράτος μέλος παρέβη υποχρέωση που υπέχει από τη Συνθήκη, προκειμένου περί του εγγράφου οχλήσεως δεν μπορεί να απαιτείται τόσο μεγάλη ακρίβεια, δεδομένου ότι το έγγραφο αυτό κατ’ ανάγκη συνίσταται σε μια πρώτη σύντομη περίληψη των αιτιάσεων. (βλ. σκέψη 23) 2.Όπως προκύπτει, μεταξύ άλλων, από τη δωδέκατη αιτιολογική σκέψη της οδηγίας 93/36, περί συντονισμού των διαδικασιών για τη σύναψη συμβάσεων δημοσίων προμηθειών, η διαδικασία με διαπραγμάτευση έχει εξαιρετικό χαρακτήρα και πρέπει να εφαρμόζεται μόνο στις περιοριστικώς απαριθμούμενες περιπτώσεις. Προς τούτο, το άρθρο 6, παράγραφοι 2 και 3, της οδηγίας αυτής απαριθμεί ρητώς και περιοριστικώς τις περιπτώσεις κατά τις οποίες και μόνον μπορεί να γίνει προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση. Συγκεκριμένα, οι αποκλίσεις από τους κανόνες που σκοπό έχουν να εξασφαλίσουν τη δυνατότητα άσκησης των δικαιωμάτων που αναγνωρίζονται από τη Συνθήκη στον τομέα των συμβάσεων δημοσίων έργων πρέπει να ερμηνεύονται στενά. Προκειμένου η οδηγία 93/36 να μην απολέσει την πρακτική αποτελεσματικότητά της, τα κράτη μέλη δεν μπορούν, επομένως, να προβλέπουν περιπτώσεις προσφυγής στη διαδικασία με διαπραγμάτευση που δεν προβλέπονται από την οδηγία αυτή ή να συνοδεύουν τις ρητώς προβλεπόμενες από την εν λόγω οδηγία περιπτώσεις με νέους όρους που έχουν ως αποτέλεσμα να καθιστούν ευκολότερη την προσφυγή στην εν λόγω διαδικασία. Εξάλλου, το βάρος αποδείξεως σχετικά με τη συνδρομή των έκτακτων περιστάσεων που δικαιολογούν την παρέκκλιση από τους εν λόγω κανόνες φέρει ο διάδικος που τις επικαλείται. (βλ. σκέψεις 56-58) 3.Ένα κράτος μέλος, έχοντας καθιερώσει από παλιά και εξακολουθώντας να εφαρμόζει την πρακτική της απευθείας σύναψης συμβάσεων αγοράς ελικοπτέρων ορισμένης εθνικής μάρκας για την κάλυψη των αναγκών πολλών στρατιωτικών και πολιτικών σωμάτων, χωρίς την προκήρυξη διαγωνισμού και, μεταξύ άλλων, χωρίς την τήρηση των διαδικασιών που προβλέπει η οδηγία 93/36 περί συντονισμού των διαδικασιών για τη σύναψη συμβάσεων δημοσίων προμηθειών, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 97/52 και προέβλεπε προηγουμένως η οδηγία 77/62 περί συντονισμού των διαδικασιών συνάψεως συμβάσεων κρατικών προμηθειών, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τις οδηγίες 80/767 και 88/295, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από τις οδηγίες αυτές. Μια τέτοιου είδους πρακτική δεν δικαιολογείται από την ύπαρξη «εσωτερικής» σχέσης στην περίπτωση της, έστω και κατά μειοψηφία, συμμετοχής μιας ιδιωτικής επιχείρησης στο κεφάλαιο της εταιρίας που κατασκευάζει τα εν λόγω ελικόπτερα, στην οποία συμμετέχει και η οικεία αναθέτουσα αρχή κατά τρόπο που να μην έχει τη δυνατότητα να ασκεί επί της εταιρίας αυτής έλεγχο ανάλογο προς αυτόν που ασκεί στις δικές της υπηρεσίες. Εξάλλου, όσον αφορά τις θεμιτές επιταγές εθνικού συμφέροντος που προβλέπουν τα άρθρα 296 ΕΚ και 2, παράγραφος 1, στοιχείο β΄, της οδηγίας 93/36, καθόσον τα ελικόπτερα αυτά είναι προϊόντα διπλής χρήσεως, κάθε κράτος μέλος δύναται, δυνάμει του άρθρου 296, παράγραφος 1, στοιχείο β΄, ΕΚ, να λαμβάνει τα μέτρα που θεωρεί αναγκαία για την προστασία ουσιωδών συμφερόντων της ασφαλείας του, που αφορούν την παραγωγή ή εμπορία όπλων, πυρομαχικών και πολεμικού υλικού, υπό την προϋπόθεση, πάντως, ότι τα μέτρα αυτά δεν αλλοιώνουν τους όρους του ανταγωνισμού εντός της κοινής αγοράς σχετικά με τα προϊόντα που δεν προορίζονται για στρατιωτικούς ειδικά σκοπούς. Επομένως, κατά την αγορά εξοπλισμού, ο οποίος δεν προορίζεται με βεβαιότητα να χρησιμοποιηθεί για στρατιωτικούς σκοπούς, πρέπει απαραιτήτως να τηρούνται οι κανόνες περί συνάψεως δημοσίων συμβάσεων. Κατά την προμήθεια ελικοπτέρων από στρατιωτικά σώματα για πολιτική χρήση πρέπει να τηρούνται οι ίδιοι κανόνες. (βλ. σκέψεις 38-41, 46-49, 60 και διατακτ.)
ΝΣΚ/397/2004
Χρησιμοποίηση από την Πυροσβεστική Υπηρεσία ελικοπτέρων δασοπυροσβέσεως, μετά την ανακοίνωση της κατακυρώσεως και πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου νομιμότητας της σχετικής συμβάσεως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στα πλαίσια του διενεργηθέντος ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου παροχής υπηρεσιών δασοπυροσβέσεως, με τη χρήση έξι (6) ελικοπτέρων μεσαίου τύπου, για την αντιπυρική περίοδο 2004, είναι δυνατή, ενόψει της ενάρξεως της αντιπυρικής περιόδου, η ένταξη στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και η χρησιμοποίηση των ελικοπτέρων της εταιρείας, υπέρ της οποίας κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, μετά την ανακοίνωση της κατακυρώσεως και την θετική έκβαση του αναγκαίου ελέγχου αυτών και πριν από τη σύναψη της οικείας συμβάσεως, η οποία κωλύεται, διότι ο προβλεπόμενος από το άρθρο 8 παρ.1 του Ν 2741/1999, όπως ισχύει, έλεγχος νομιμότητας αυτής από Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν έχει ολοκληρωθεί.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)16/2015
Μη νόμιμη η καταβολή αποδοχών από ΤΕΙ σε εργαστηριακή συνεργάτιδα του Ιδρύματος, καθόσον η ανωτέρω άσκησε καθήκοντα, χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση ανάθεσης του Συμβουλίου του ΤΕΙ και χωρίς να έχει υπογραφεί σχετική σύμβαση (άρθρο 19 του ν. 1404/1983, ΦΕΚ Α΄ 173, οι διατάξεις του οποίου, όπως αντικαταστάθηκαν με την παρ. Γ του άρθρου 4 του Ν. 2916/2001, ΦΕΚ Α΄ 114/2001 και τροποποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, με το άρθρο 15 του Ν. 3794/2009, ΦΕΚ Α΄ 156/2009).
ΕΑΔΗΣΥ/791/2024
Με την οικεία προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. …/2024 Απόφαση της ... Επιτροπής του ... (υπ’ αριθμ. πρωτ. …/01-04-2024 Απόσπασμα από το Πρακτικό της …ης συνεδρίασης της ... Επιτροπής του ... ..., ΑΔΑ: … , θέμα 4ο ) μετά του από 20/03/2024 …ου Πρακτικού που εγκρίνει, καθώς και η ενσωματωθείσα σε αυτήν, υπ’ αριθμ. …/2024 Απόφαση της ... Επιτροπής του ... ... (υπ’ αριθμ. πρωτ. …/27-02- 2024 Απόσπασμα από το Πρακτικό της …ης συνεδρίασης της ... Επιτροπής, θέμα 9ο ) μετά του …ου και …ου Πρακτικού.
ΕΑΔΗΣΥ/530/2022
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα αιτείται να γίνει δεκτή η προσφυγή της, να ακυρωθεί, άλλως ανακληθεί, άλλως τροποποιηθεί η από 09.02.2022 / Φ. 604/27/281591 Σ. 324 Απόφαση Αποδοχής Πρακτικού Ελέγχου Δικαιολογητικών Συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς στο πλαίσιο Ανοιχτού Διαγωνισμού για την Προμήθεια Ηλεκτροπτικών Συστημάτων Ελικοπτέρων ... Έρευνας-Διάσωσης (SAR) (εφεξής η «προσβαλλομένη») και το από 31 Ιανουαρίου 2022 Πρακτικό Νο. ... που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.
ΝΣΚ/193/2010
Ελληνική Αστυνομία – Δυνατότητα απευθείας ανάθεσης του έργου παροχής υπηρεσιών της διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης των ελικοπτέρων σε ιδιωτική επιχείρηση – Προϋποθέσεις – Κατεπείγουσα έκτακτη ανάγκη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δύναται να ανατεθεί, με απευθείας ανάθεση, η διοικητική και τεχνική υποστήριξη (συντήρηση) των ελικοπτέρων της Ελληνικής Αστυνομίας σε ιδιωτική επιχείρηση, ασχέτως εάν αυτή συμμετέχει σε προηγούμενη διαδικασία διαπραγμάτευσης, για λόγους έκτακτης και φανερά κατεπείγουσας ανάγκης, οφειλόμενης σε απρόβλεπτα γεγονότα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 83 παρ. 3 περίπτ. δ΄ του Ν 2362/1995 και του άρθρου 25 περίπτ. 1γ΄ του Π.Δ. 60/2007.
ΝΣΚ/283/2011
Διοικητικά έγγραφα – Χορήγηση ή μη σε Υποστράτηγο Π.Σ. εν αποστρατεία –Διεξαγωγή ανάκρισης ενώπιον της ποινικής Δικαιοσύνης για διερεύνηση υπηρεσιακών ευθυνών του αιτούντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Υπηρεσία υποχρεούται να χορηγήσει στον αιτούντα Υποστράτηγο του Πυροσβεστικού Σώματος εν αποστρατεία, αντίγραφα διακηρύξεων διαγωνισμών με αντικείμενο τη μίσθωση από το Δημόσιο ελικοπτέρων βαρέως τύπου με ενσωματωμένες δεξαμενές, καθώς και συμβάσεων μίσθωσης ελικοπτέρων του συγκεκριμένου τύπου, προκειμένου αυτός να τα χρησιμοποιήσει προς στοιχειοθέτηση της μαρτυρικής του κατάθεσης, η οποία θα λάβει χώρα στα πλαίσια διενεργούμενης ήδη τακτικής ανάκρισης από την ποινική Δικαιοσύνη, υπό την προϋπόθεση ότι, ως προς την δεύτερη κατηγορία των εγγράφων, δεν συντρέχει, κατά την ουσιαστική γνώση και εκτίμηση της Διοίκησης, εξαίρεση του δικαιώματος του ενδιαφερομένου εκ των αναφερομένων στις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 3 και 5 του Ν 2690/1999 και 3 παρ. 1 του Ν 3448/2006. (ομοφ.)