ΝΣΚ/496/2005
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού – Κρατήσεις – Επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθείσες – Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την 1-1-1993, η ασφάλιση στο ΤΣΑΥ και στο ΤΣΜΕΔΕ είναι υποχρεωτική, για όσους υπάγονται στην ασφάλιση των ταμείων αυτών μετά την ημερομηνία αυτή και εφεξής, και στο Δημόσιο προαιρετική με την καταβολή σε αυτό του συνόλου των εισφορών από τους ασφαλισμένους. Συνεπώς για όσους υπάγονται, κατά το άρθρο 6 του Ν 2326/1940, στην ασφάλιση του ΤΣΜΕΔΕ και ασφαλίζονται μετά την 1-1-1993, η κύρια ασφάλιση στο ΤΣΜΕΔΕ είναι υποχρεωτική. Τα πρόσωπα αυτά ασφαλίζονται υποχρεωτικά στους φορείς επικουρικής ασφάλισης, ασθένειας και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο φορέα της κύριας ασφάλισής τους, δηλαδή το ΤΣΜΕΔΕ. Μπορούν όμως τα πρόσωπα αυτά προαιρετικά με την υποβολή σχετικής δήλωσης μέσα στην προθεσμία που τάσσει ο νόμος (τρίμηνο από το διορισμό τους, ή, για όσους υπηρετούσαν κατά την έναρξη ισχύος του Ν 2320/1995, εξάμηνο από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού), να επιλέξουν προαιρετικά και την ασφάλισή τους στο Δημόσιο και τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς φορείς για επικουρική ασφάλιση καταβάλλοντας όμως το σύνολο των εισφορών. Εφόσον δεν υπέβαλαν τέτοια δήλωση για προαιρετική ασφάλισή τους και στο Δημόσιο και τον αντίστοιχο ασφαλιστικό φορέα επικουρικής ασφάλισης (Μ.Τ.Ν.) η καταβολή κρατήσεων υπέρ του προαιρετικού φορέα επικουρικής ασφάλισης (Μ.Τ.Ν.) γίνεται χωρίς νόμιμη αιτία και αναζητούνται κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού, ως αχρεωστήτως καταβληθείσες. Η παραγραφή των αξιώσεων αυτών έναντι του Μ.Τ.Ν. είναι πενταετής, που διακόπτεται με την υποβολή σχετικής αίτησης στο Μ.Τ.Ν. και αρχίζει πάλι από την επόμενη της υποβολής της αίτησης αυτής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/98/2005
Δυνατότητα ή μη ασφάλισης στο Τ.Ε.Α.Δ.Υ. και Τ.Π.Δ.Υ. ασφαλισμένης (πριν την 1.1.1993) στο Ταμείο Νομικών (για κύρια, επικουρική, Πρόνοιας και Περίθαλψης), η οποία έχει υπαχθεί για κύρια ασφάλιση προαιρετικά στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συγκεκριμένη ασφαλισμένη (παλαιά) στο Ταμείο Νομικών, η οποία έχει επιλέξει προαιρετικά και την κύρια ασφάλιση του Δημοσίου, έχει δυνατότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945, εφόσον παραμένει στην υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση του κλαδικού της Ταμείου, να ζητήσει την περαιτέρω προαιρετική υπαγωγή της και στους φορείς επικουρικής ασφαλίσεως (όπως είναι το Τ.Ε.Α.Δ.Υ.), στους οποίους ασφαλίζονται οι λοιποί δημόσιοι υπάλληλοι. Ο ως άνω όμως νομοθέτης δεν παρέχει το δικαίωμα αυτό της υπαγωγής στην προαιρετική ασφάλιση και άλλων επικουρικών φορέων και σε δεύτερο Ταμείο Πρόνοιας (όπως το Τ.Π.Δ.Υ.).
ΝΣΚ/28/2009
Υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης ή του Κλάδου Εφάπαξ Παροχών του ΤΣΜΕΔΕ, παράλληλα με την ασφάλιση σε φορέα επικουρικής ασφάλισης ή πρόνοιας που εποπτεύεται από άλλο Υπουργείο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Παλαιοί, μέχρι την 31-12-1992 ασφαλισμένοι του ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι ασφαλίζονται υποχρεωτικώς στα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας (ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ), δεν έχουν υποχρέωση να ασφαλισθούν και στους κλάδους επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ, υπό την προϋπόθεση ότι τα Ταμεία αυτά τους χορηγούν μέρισμα (επικουρική σύνταξη) και εφ άπαξ βοήθημα ως ενίσχυση της κυρίας συντάξεώς τους. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/140/2006
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 περί επιλογής φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, ασφάλισης ασθένειας και εφάπαξ παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 στην παράγραφο 2, όπως αντικαταστάθηκε από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του Ν 2556/1997 και του άρθρου 75 του Ν 2676/1999 όπου προστέθηκε το τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο 2 του Ν 2084/1992, προκύπτει ότι στους ασφαλισμένους που λόγω ιδιότητας και μισθωτής απασχόλησης υπάγονται σε δύο φορείς κύριας ασφάλισης, δύνανται να επιλέξουν τον έναν από αυτούς φορέα ασφάλισης ως υποχρεωτική ασφάλιση, αλλά και να υπαχθούν και στον άλλο, προαιρετικά, καταβάλλοντας το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του τελευταίου. Όσον αφορά το φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση, τα άτομα αυτά είναι υποχρεωμένα να υπαχθούν και «στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα κύριας ασφάλισης επιλογής τους», όπως ορίζεται ρητώς στη διάταξη του 4ου εδαφίου της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992. Η προαναφερθείσα διάταξη αναφέρεται αποκλειστικά στον φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση. Από το γράμμα του νόμου δεν αποσαφηνίζεται όμως, αν οι ασφαλισμένοι που δύνανται να υπαχθούν και σε άλλο φορέα ασφάλισης προαιρετικά, αν είναι υποχρεωμένοι να ασφαλιστούν σωρευτικά και στο ταμείο κύριας ασφάλισης, και στο ταμείο επικουρικής, και στο ταμείο προνοίας, και στο ταμείο ασθένειας του επιλεγέντος ως προαιρετικού φορέα ασφάλισης. Εντάσσοντας τη διάταξη αυτή στο σύνολο του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης όπως διαμορφώθηκε με το Ν 2084/1992, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόθεση του νομοθέτη να ανατρέψει την αρνητική εξέλιξη του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης (εισηγητική έκθεση στο σχέδιο νόμου «οργανωτική και λειτουργική αναδιάρθρωση των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις», Ε.Δ.Κ.Α. 1999 σελ. 50) θεωρούμε ότι η βούληση του νομοθέτη, καθιερώνοντας το καθεστώς προαιρετικής ασφάλισης, ήταν να ενισχύσει μεν όσο το δυνατόν τους φορείς ασφάλισης, αλλά και να προσδώσει στους ασφαλισμένους πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού καθεστώτος τους. Θεωρούμε λοιπόν ότι δεν είναι υποχρεωτική η υπαγωγή των ασφαλισμένων αυτών και στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα της προαιρετικής ασφάλισης, αλλά η υπαγωγή τους σε αυτούς εναπόκειται στη διακριτική τους ευχέρεια. Η ευχέρεια όμως αυτή των ασφαλισμένων δεν είναι απεριόριστη. Η ίδια διάταξη ορίζει ότι «τα πρόσωπα αυτά δύνανται να ασφαλιστούν προαιρετικά και σε περισσότερους του ενός φορείς, αν αυτό προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία…». Κατά συνέπεια η ευχέρεια των ασφαλισμένων οριοθετείται και συγκεκριμενοποιείται από τις κείμενες καταστατικές διατάξεις των εκάστοτε ασφαλιστικών οργανισμών. Από τη συρροή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 39 Ν 2084/1992 και της πρώτης παραγράφου του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945 προκύπτει ότι η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να επιλέξουν προαιρετική ασφάλιση στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης αυτοτελώς, χωρίς να έχουν επιλέξει προαιρετική ασφάλιση στα αντίστοιχα ταμεία της κύριας. Ο νομοθέτης αναφέρεται περιοριστικά και ειδικότερα στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, όχι όμως και πρόνοιας. Κατά συνέπεια καθότι δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, φρονούμε ότι δεν παρέχεται το δικαίωμα υπαγωγής στους ασφαλισμένους, στη προαιρετική ασφάλιση των ταμείων πρόνοιας αυτοτελώς.
ΝΣΚ/37/2014
Ζητήματα σχετικά με την υπαγωγή ή μη (υποχρεωτική ή προαιρετική) στην ασφάλιση του Ταμείου Αρωγής Λιμενικού Σώματος (Τ.Α.Λ.Σ.), των στελεχών του Λ.Σ./ Ελλ. Ακτοφυλακής, για τα οποία προκύπτει βάσει γενικών ή καταστατικών διατάξεων, υποχρεωτική ασφάλιση στον ΤΣΜΕΔΕ και στον ΤΣΑΥ του Ε.Τ.Α.Α.
ΝΣΚ/200/2008
Υποχρεωτική ή μη ασφάλιση στο Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων δικηγόρων στο Δημόσιο μετά την 1-1-1993, οι οποίοι έχουν επιλέξει ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι υποχρεωτική, κατ άρθρο 14 του ΠΔ 422/1981, η υπαγωγή στην ασφάλιση του Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων μετά την 1-1-1993 δικηγόρων σε θέσεις τακτικών υπαλλήλων στο Δημόσιο, οι οποίοι έχουν επιλέξει, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Ν 2084/1992, όπως ισχύουν, ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών και δεν ασφαλίζονται (προαιρετικά) και στο Δημόσιο για κύρια ασφάλιση.
ΝΣΚ/14/2015
Ασφάλιση δοκίμων μοναχών στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης και Υγείας του Ο.Γ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δόκιμοι μοναχοί και οι δόκιμες μοναχές, που είναι εγγεγραμμένοι στα οικεία βιβλία ή καταλόγους όλων των Ιερών Μονών της Ελλάδος, υπάγονται, όπως και οι μοναχοί ή μοναχές, στην (προαιρετική) ασφάλιση του Κλάδου Κύριας Ασφάλισης του Ο.Γ.Α. και ασφαλίζονται στον Κλάδο Υγείας του Ο.Γ.Α., χωρίς καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται με τις οικείες διατάξεις. (ομοφ.) Παραπομπή από την υπ'αριθμ. 59/2013 Γνωμ. του Α΄Τμήματος Ν.Σ.Κ.
ΝΣΚ/313/2016
Υπαγωγή ασφαλισμένων του τ. ΤΣΠ-ΑΤΕ στην προαιρετική ασφάλιση του ν. 4075/2012, όπως ισχύει μετά την προσθήκη του άρθρου 4 του ν. 4218/2013. (...)Το συνταξιοδοτικό αίτημα των ασφαλισμένων του τ. ΤΣΠ-ΑΤΕ, οι οποίοι συμμετείχαν σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου από την Τράπεζα Πειραιώς και οι οποίοι υπήχθησαν στην προαιρετική συνέχιση της ασφάλισης σύμφωνα με τους ν. 4055/2012 και 4218/2013 θα κριθεί σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ίσχυαν κατά την ημερομηνία υπαγωγής τους στην προαιρετική ασφάλιση.
355820/2022
Αναγνώριση υπολειπόμενου χρόνου για τη λήψη σύνταξης - Συμπλήρωση χρόνου με προαιρετική ασφάλιση ΑΔΑ:ΩΧΡΜ46ΜΑΠΣ-24Ν ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 29/2022
501463/2022Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 53 του ν.4921/2022 στον κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης e-ΕΦΚΑ. ΑΔΑ: ΨΦΟΑ46ΜΑΠΣ-Θ30
ΕΣ/Τμ.Γ/127/2006
Υπαγωγή στην ασφάλιση ΙΚΑ . Δεν ασφαλίζονται στο ΙΚΑ, οι ιδιώτες που προσλαμβάνονται σε νπδδ, με σύμβαση έργου, κατά την διαδικασία του άρθρου 6 του ν 2527/97.Το δημόσιο υποχρεούται να ασφαλίζει στο ΙΚΑ , το προσωπικό, που εμπίπτει στις διατάξεις του ανωτέρου νόμου, μόνο, όταν η παρεχόμενη εργασία, υποκρύπτει εξαρτημένη εργασία. Επίσης, το δημόσιο υποχρεούται να ασφαλίσει στο ΙΚΑ , τα πρόσωπα που απασχολεί με άλλη σχέση , εφόσον με ρητή διάταξη νόμου , δεν υπάγονται στην ασφάλιση άλλου κυρίου ασφαλιστικού φορέα . Δεν ασφαλίζονται στο ΙΚΑ, αλλά στο ΤΕΒΕ, ιδιώτες, που προσλαμβάνονται σε δημοτικό παιδικό σταθμό, οι οποίοι εμπίπτουν στην διάταξη του ανωτέρω νόμου
ΝΣΚ/129/2004
Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού. Διαδοχική ασφάλιση. Βοήθημα Οικογενειακής Αυτοτέλειας (Β.Ο.Α.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις για τη διαδοχική ασφάλιση δεν δύνανται να τύχουν εφαρμογής για το Β.Ο.Α., το οποίο υπολογίζεται με βάση το μέρισμα που θα ελάμβανε ο μερισματούχος χωρίς την προσμέτρηση του χρόνου ασφάλισής του σε άλλον φορέα επικουρικής ασφάλισης και όχι με το αυξημένο μέρισμα λόγω αναγνώρισης προϋπηρεσίας σε άλλο ασφαλιστικό φορέα επικουρικής ασφάλισης, σύμφωνα με τις διατάξεις για τη διαδοχική ασφάλιση, στον οποίο ούτε ήταν ασφαλισμένος για Β.Ο.Α. και στον οποίο ουδεμία κράτηση είχε καταβάλλει για το βοήθημα αυτό. Συνεπώς νομίμως υπολογίστηκε από το Μ.Τ.Ν. το Β.Ο.Α., που χορηγήθηκε στη θυγατέρα του αιτούντος Πλοιάρχου Λ.Σ. ε.α. Σ. Ζ., με το μέρισμα που ελάμβανε ο πατέρας της κατά τη συμπλήρωση του 25ου έτους της ηλικίας της και όχι με το αυξημένο μέρισμα που λαμβάνει αυτός λόγω αναγνώρισης της προϋπηρεσίας του στο ΤΑΝΠΥ σύμφωνα με τις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης.