×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/200/2008

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Υποχρεωτική ή μη ασφάλιση στο Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων δικηγόρων στο Δημόσιο μετά την 1-1-1993, οι οποίοι έχουν επιλέξει ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Είναι υποχρεωτική, κατ άρθρο 14 του ΠΔ 422/1981, η υπαγωγή στην ασφάλιση του Μ.Τ.Π.Υ. των διοριζομένων μετά την 1-1-1993 δικηγόρων σε θέσεις τακτικών υπαλλήλων στο Δημόσιο, οι οποίοι έχουν επιλέξει, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Ν 2084/1992, όπως ισχύουν, ως φορέα κύριας ασφάλισης το Ταμείο Νομικών και δεν ασφαλίζονται (προαιρετικά) και στο Δημόσιο για κύρια ασφάλιση.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/391/2000

Μ.Τ.Π.Υ. Μηχανικοί. Ιατροί. Διορισμός-μονιμοποίηση στο Δημόσιο. Ασφαλιστική υπαγωγή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγήτρια: Ε.Σβολοπούλου, Πάρεδρος Είναι υποχρεωτική η υπαγωγή στην ασφάλιση του ΜΤΠΥ μηχανικών και ιατρών ασφαλισθέντων για πρώτη φορά στα κλαδικά Ταμεία Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. και Τ.Σ.Α.Υ. μετά την 1-1-1993, οι οποίοι στη συνέχεια διορίσθηκαν στο Δημόσιο και δεν ασφαλίσθηκαν (και) σ αυτό για κύρια ασφάλιση. Επίσης είναι υποχρεωτική η υπαγωγή στην ασφάλιση του ΜΤΠΥ μηχανικών και ιατρών μονιμοποιηθέντων με το Ν.2738/99 που είχαν ασφαλισθεί στα άνω κλαδικά Ταμεία για πρώτη φορά μετά την 1-1-1993 και δεν υπήχθησαν στην κύρια ασφάλιση και του Δημοσίου. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/496/2005

Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού – Κρατήσεις – Επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθείσες – Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Μετά την 1-1-1993, η ασφάλιση στο ΤΣΑΥ και στο ΤΣΜΕΔΕ είναι υποχρεωτική, για όσους υπάγονται στην ασφάλιση των ταμείων αυτών μετά την ημερομηνία αυτή και εφεξής, και στο Δημόσιο προαιρετική με την καταβολή σε αυτό του συνόλου των εισφορών από τους ασφαλισμένους. Συνεπώς για όσους υπάγονται, κατά το άρθρο 6 του Ν 2326/1940, στην ασφάλιση του ΤΣΜΕΔΕ και ασφαλίζονται μετά την 1-1-1993, η κύρια ασφάλιση στο ΤΣΜΕΔΕ είναι υποχρεωτική. Τα πρόσωπα αυτά ασφαλίζονται υποχρεωτικά στους φορείς επικουρικής ασφάλισης, ασθένειας και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο φορέα της κύριας ασφάλισής τους, δηλαδή το ΤΣΜΕΔΕ. Μπορούν όμως τα πρόσωπα αυτά προαιρετικά με την υποβολή σχετικής δήλωσης μέσα στην προθεσμία που τάσσει ο νόμος (τρίμηνο από το διορισμό τους, ή, για όσους υπηρετούσαν κατά την έναρξη ισχύος του Ν 2320/1995, εξάμηνο από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού), να επιλέξουν προαιρετικά και την ασφάλισή τους στο Δημόσιο και τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς φορείς για επικουρική ασφάλιση καταβάλλοντας όμως το σύνολο των εισφορών. Εφόσον δεν υπέβαλαν τέτοια δήλωση για προαιρετική ασφάλισή τους και στο Δημόσιο και τον αντίστοιχο ασφαλιστικό φορέα επικουρικής ασφάλισης (Μ.Τ.Ν.) η καταβολή κρατήσεων υπέρ του προαιρετικού φορέα επικουρικής ασφάλισης (Μ.Τ.Ν.) γίνεται χωρίς νόμιμη αιτία και αναζητούνται κατά τις διατάξεις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού, ως αχρεωστήτως καταβληθείσες. Η παραγραφή των αξιώσεων αυτών έναντι του Μ.Τ.Ν. είναι πενταετής, που διακόπτεται με την υποβολή σχετικής αίτησης στο Μ.Τ.Ν. και αρχίζει πάλι από την επόμενη της υποβολής της αίτησης αυτής.


ΝΣΚ/98/2005

Δυνατότητα ή μη ασφάλισης στο Τ.Ε.Α.Δ.Υ. και Τ.Π.Δ.Υ. ασφαλισμένης (πριν την 1.1.1993) στο Ταμείο Νομικών (για κύρια, επικουρική, Πρόνοιας και Περίθαλψης), η οποία έχει υπαχθεί για κύρια ασφάλιση προαιρετικά στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η συγκεκριμένη ασφαλισμένη (παλαιά) στο Ταμείο Νομικών, η οποία έχει επιλέξει προαιρετικά και την κύρια ασφάλιση του Δημοσίου, έχει δυνατότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945, εφόσον παραμένει στην υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση του κλαδικού της Ταμείου, να ζητήσει την περαιτέρω προαιρετική υπαγωγή της και στους φορείς επικουρικής ασφαλίσεως (όπως είναι το Τ.Ε.Α.Δ.Υ.), στους οποίους ασφαλίζονται οι λοιποί δημόσιοι υπάλληλοι. Ο ως άνω όμως νομοθέτης δεν παρέχει το δικαίωμα αυτό της υπαγωγής στην προαιρετική ασφάλιση και άλλων επικουρικών φορέων και σε δεύτερο Ταμείο Πρόνοιας (όπως το Τ.Π.Δ.Υ.).


ΔΙΑΣΦ/Φ3/7/201813/2015

Τροποποίηση - Ανακεφαλαίωση των οδηγιών που αφορούν την υποχρεωτική παράλληλη ασφάλιση στο ΕΤΑΑ και στον ΟΑΕΕ των ανεξάρτητα απασχολούμενων οι οποίοι ασφαλίστηκαν σε οποιονδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο μέχρι 31.12.1992
(ΑΔΑ:6ΠΧΖ4691Ω3-31Δ)

ΝΣΚ/447/2007

ΟΤΑ. Δικηγόροι Δήμων. Προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η συνταξιοδότηση δικηγόρων των Δήμων, με σχέση έμμισθης εντολής, που υπάγονται και στην ασφάλιση του ασφαλιστικού οργανισμού, που καλύπτει το προσωπικό του εντολέα τους, διέπεται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 63Α του Κώδικα περί Δικηγόρων. Ειδικότερα, δεν προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρηση για όσους δεν συμπλήρωσαν προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και συνεπώς μη δικαιούμενους πλήρους συντάξεως δικηγόρους, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν στην υπηρεσία παρά, τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους, εκτός, εάν από τον Οργανισμό της Νομικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου, προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρησή τους με τη συμπλήρωση ορισμένου χρόνου υπηρεσίας ή ορίου ηλικίας και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της μη παύσης άσκησης του λειτουργήματός τους, συνεπεία συνταξιοδοτήσεώς τους από το Ταμείο Νομικών. (ομοφ.)


ΝΣΚ/43/2010

Εξαίρεση ή μη από την ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. αυτοαπασχολουμένων, οι οποίοι διέκοψαν την παράλληλη μισθωτή εργασία λόγω ανεργίας, γονικής άδειας ανατροφής παιδιών, άδειας άνευ αποδοχών κ.λπ. – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Αυτοαπασχολούμενος ο οποίος ασφαλίζεται στον Ο.Α.Ε.Ε. και παράλληλα εργάζεται ως μισθωτός για λιγότερες των 25 ημερών εργασίας το μήνα, έχει την δυνατότητα να επιλέξει ως φορέα ασφάλισης το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και να απαλλαγεί από την υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. μόνο για τις ημέρες της παράλληλης απασχόλησης. β) Αυτοαπασχολούμενος ο οποίος διέκοψε την παράλληλη εξαρτημένη εργασία λόγω ανεργίας και για το λόγο αυτό επιδοτείται από τον Ο.Α.Ε.Δ. δεν επανέρχεται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. Το αυτό ισχύει και στην περίπτωση της διακοπής της μισθωτής εργασίας λόγω εκπαιδευτικής άδειας και γονικής άδειας ανατροφής παιδιών. Αντιθέτως, ο ως άνω αυτοαπασχολούμενος επανέρχεται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε., στην περίπτωση διακοπής της μισθωτής εργασίας ένεκα αδείας άνευ αποδοχών.


ΝΣΚ/140/2006

Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 περί επιλογής φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, ασφάλισης ασθένειας και εφάπαξ παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 στην παράγραφο 2, όπως αντικαταστάθηκε από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του Ν 2556/1997 και του άρθρου 75 του Ν 2676/1999 όπου προστέθηκε το τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο 2 του Ν 2084/1992, προκύπτει ότι στους ασφαλισμένους που λόγω ιδιότητας και μισθωτής απασχόλησης υπάγονται σε δύο φορείς κύριας ασφάλισης, δύνανται να επιλέξουν τον έναν από αυτούς φορέα ασφάλισης ως υποχρεωτική ασφάλιση, αλλά και να υπαχθούν και στον άλλο, προαιρετικά, καταβάλλοντας το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του τελευταίου. Όσον αφορά το φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση, τα άτομα αυτά είναι υποχρεωμένα να υπαχθούν και «στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα κύριας ασφάλισης επιλογής τους», όπως ορίζεται ρητώς στη διάταξη του 4ου εδαφίου της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992. Η προαναφερθείσα διάταξη αναφέρεται αποκλειστικά στον φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση. Από το γράμμα του νόμου δεν αποσαφηνίζεται όμως, αν οι ασφαλισμένοι που δύνανται να υπαχθούν και σε άλλο φορέα ασφάλισης προαιρετικά, αν είναι υποχρεωμένοι να ασφαλιστούν σωρευτικά και στο ταμείο κύριας ασφάλισης, και στο ταμείο επικουρικής, και στο ταμείο προνοίας, και στο ταμείο ασθένειας του επιλεγέντος ως προαιρετικού φορέα ασφάλισης. Εντάσσοντας τη διάταξη αυτή στο σύνολο του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης όπως διαμορφώθηκε με το Ν 2084/1992, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόθεση του νομοθέτη να ανατρέψει την αρνητική εξέλιξη του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης (εισηγητική έκθεση στο σχέδιο νόμου «οργανωτική και λειτουργική αναδιάρθρωση των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις», Ε.Δ.Κ.Α. 1999 σελ. 50) θεωρούμε ότι η βούληση του νομοθέτη, καθιερώνοντας το καθεστώς προαιρετικής ασφάλισης, ήταν να ενισχύσει μεν όσο το δυνατόν τους φορείς ασφάλισης, αλλά και να προσδώσει στους ασφαλισμένους πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού καθεστώτος τους. Θεωρούμε λοιπόν ότι δεν είναι υποχρεωτική η υπαγωγή των ασφαλισμένων αυτών και στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα της προαιρετικής ασφάλισης, αλλά η υπαγωγή τους σε αυτούς εναπόκειται στη διακριτική τους ευχέρεια. Η ευχέρεια όμως αυτή των ασφαλισμένων δεν είναι απεριόριστη. Η ίδια διάταξη ορίζει ότι «τα πρόσωπα αυτά δύνανται να ασφαλιστούν προαιρετικά και σε περισσότερους του ενός φορείς, αν αυτό προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία…». Κατά συνέπεια η ευχέρεια των ασφαλισμένων οριοθετείται και συγκεκριμενοποιείται από τις κείμενες καταστατικές διατάξεις των εκάστοτε ασφαλιστικών οργανισμών. Από τη συρροή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 39 Ν 2084/1992 και της πρώτης παραγράφου του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945 προκύπτει ότι η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να επιλέξουν προαιρετική ασφάλιση στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης αυτοτελώς, χωρίς να έχουν επιλέξει προαιρετική ασφάλιση στα αντίστοιχα ταμεία της κύριας. Ο νομοθέτης αναφέρεται περιοριστικά και ειδικότερα στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, όχι όμως και πρόνοιας. Κατά συνέπεια καθότι δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, φρονούμε ότι δεν παρέχεται το δικαίωμα υπαγωγής στους ασφαλισμένους, στη προαιρετική ασφάλιση των ταμείων πρόνοιας αυτοτελώς.


ΝΣΚ/380/2007

Δικηγόροι Δήμων. Προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η συνταξιοδότηση δικηγόρων των Δήμων, με σχέση έμμισθης εντολής, που υπάγονται και στην ασφάλιση του ασφαλιστικού οργανισμού που καλύπτει το προσωπικό του εντολέα τους, διέπεται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 63Α του Κώδικα περί Δικηγόρων. Ειδικότερα, δεν προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρηση για όσους δεν συμπλήρωσαν προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και συνεπώς μη δικαιούμενους πλήρους συντάξεως δικηγόρους, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν στην υπηρεσία παρά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους, εκτός, εάν από τον Οργανισμό της Νομικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου, προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρησή τους με τη συμπλήρωση ορισμένου χρόνου υπηρεσίας ή ορίου ηλικίας.


ΙΚΑ/Α23/267/22/2011

ΘΕΜΑ : «Αναγνώριση στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ χρόνου για τον οποίο δεν έχει χωρήσει ασφάλιση σε οιονδήποτε φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης ή το Δημόσιο»ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡ.:65

ΝΣΚ/6/2018

Ασφάλιση υπαλλήλου σε Ασφαλιστικό Οργανισμό των Η.Π.Α. πριν την 1η/1/1993 – Δυνατότητα να ληφθεί υπόψη ο χρόνος αυτής ως χρόνος ασφάλισης στο Δημόσιο, προκειμένου να χαρακτηριστεί ο υπάλληλος ως «παλαιός ασφαλισμένος», κατά την έννοια της διάταξης της παρ.5 του άρθρου 5 του ν. 2320/1995. Υπάλληλος ασφαλισμένη σε οργανισμό κύριας ασφάλισης (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) στις 23/12/1991, ήτοι πριν από την 1η/1/1993, χαρακτηρίζεται εξ αυτού και μόνον ως «παλαιά ασφαλισμένη», κατά την έννοια της παρ.5 του άρθρου 5 του ν. 2320/1995, με τις συνέπειες που ο χαρακτηρισμός αυτός συνεπάγεται, και ασχέτως του συνυπολογισμού ή μη του προγενέστερου χρόνου ασφάλισής της σε Ασφαλιστικό Οργανισμό των Η.Π.Α. (ομόφ.)