ΝΣΚ/498/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας – Εκτέλεση ή μη έργων Α.Π.Ε. σε αναδασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τις διατάξεις του Ν. 998/1979 και κυρίως αυτές των άρθρων 45 και 58, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, από το σύνολο των διατάξεων του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.) και των ειδικών διατάξεων των άρθρων 6,14 και 17 αυτού, δεδομένης δε και της συνταγματικά επιβαλλόμενης διατήρησης, άλλως «μη αποβολής» του χαρακτήρα, που είχαν οι κηρυχθείσες ως αναδασωτέες εκτάσεις πριν καταστραφούν, κριτήριο για τον προσδιορισμό του επιτρεπτού της εκτέλεσης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και των συνοδών αυτών έργων, και ειδικότερα των έργων εκμεταλλεύσεως της ηλιακής ενέργειας σε αναδασωτέες εκτάσεις και πριν την ανάκτηση της δασικής βλαστήσεως, είναι η φύση της εκτάσεως πριν την κήρυξή της ως αναδασωτέας. Έτσι, αν η κηρυχθείσα ως αναδασωτέα έκταση αποτελούσε (πριν την κήρυξή της) δάσος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τότε δεν επιτρέπεται η εκτέλεση έργων εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας και των συνοδών αυτών έργων, ενώ αν η κηρυχθείσα ως αναδασωτέα έκταση αποτελούσε πριν από την κήρυξή της δασική έκταση, τότε επιτρέπεται η εκτέλεση τέτοιων έργων. (πλειοψ.) Λόγω της μείζονος σπουδαιότητας των πλείστων όσων νομικών ζητημάτων ανέκυψαν, σε συνδυασμό και προς το γεγονός ότι ως προς ένα εκ των ζητημάτων αυτών το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’ αριθμ. 2474/2011 απόφασή του υπό επταμελή σύνθεση, παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, το Τμήμα αποφάσισε ομοφώνως την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/153/2013
Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (Μ.ΥΗ.Ε.) σε αναδασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε αναδασωτέες εκτάσεις, ενώ, αντιθέτως, επιτρέπεται η εγκατάσταση Μ.ΥΗ.Ε. σε αυτές (εκτός από εκείνες τις αναδασωτέες εκτάσεις, που πριν από την καταστροφή τους ήταν καταγεγραμμένες με προεδρικά διατάγματα ως αισθητικά δάση ή Εθνικοί Δρυμοί). (πλειοψ.)
ΝΣΚ/260/2010
Δυνατότητα εκτέλεσης έργων δασικής αναψυχής σε αναδασωτέες και δασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Στις αναδασωτέες ή δασωτέες εκτάσεις απαγορεύονται απολύτως οι επεμβάσεις, ακόμη και για εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού, επιτρεπομένων μόνον των έργων των απαραίτητων για την τεχνητή αναδάσωση και προστασία της βλαστήσεως. Επομένως, ούτε έργα δασικής αναψυχής μπορούν να λάβουν χώρα σ αυτές τις εκτάσεις, διότι η εκτέλεσή τους έρχεται σε αντίθεση με το σκοπό της αναδασώσεως, χάριν του οποίου απολαμβάνουν αυτές μεγαλύτερη προστασία έναντι των δασών και δασικών εκτάσεων. Γι αυτό το λόγο, άλλωστε και η υπ αριθ. 66102/970/28-4-1995 υπουργική απόφαση αναφέρεται σε έργα δασικής αναψυχής σε δάση ή δασικές εκτάσεις, χωρίς να συμπεριλάβει και τις αναδασωτέες και δασωτέες εκτάσεις. 2) Μετά την αναδημιουργία, επομένως, της βλαστήσεως και αφού βεβαιωθεί από την αρμόδια δασική υπηρεσία ότι έχει αποκατασταθεί η δασική βλάστηση στην περιοχή, η αναδάσωση αίρεται, οπότε, στην «πρώην αναδασωτέα» περιοχή και νυν δάσος, επιτρέπεται, πλέον, η εκτέλεση των προβλεπόμενων από τις οικείες διατάξεις έργων δασικής αναψυχής.
ΝΣΚ/404/2014
Χαρακτηρισμός εκτάσεων ως δασών ή δασικών εκτάσεων – Ισχύς, έκταση και προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 και της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα μετά την 11η.6.1975 και μέχρι την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 1 του ν. 3208/2003, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση διοικητική πράξη, δύνανται να χαρακτηρίζονται κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 του ν. 998/1979 και να κηρύσσονται αναδασωτέες. Περαιτέρω δε β) οι ανωτέρω διατάξεις (παρ.5 άρθρο 3 ν. 998/1979) αναφέρονται σε εκτάσεις που απώλεσαν για οποιονδήποτε λόγο τη δασική βλάστηση και δεν αποδόθηκαν με πράξεις της διοικήσεως μέχρι την έναρξη ισχύος του σε άλλες χρήσεις, ενώ με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010 προβλέπεται συγκεκριμένα η περίπτωση απώλειας του δασικού χαρακτήρα πριν την 11η.6.1975, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/215/2010
Κήρυξη έκτασης αναδασωτέας που τελεί σε νόμιμο καθεστώς αλλαγής χρήσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δασική έκταση που νομίμως είχε παραχωρηθεί για συγκεκριμένη χρήση ή στην οποία είχαν επιτραπεί νόμιμες επεμβάσεις, πρέπει να κηρυχθεί αναδασωτέα στην περίπτωση που απολέσει τη βλάστησή της λόγω πυρκαγιάς, που επισυνέβη μετά μεν την έκδοση των προβλεπομένων διοικητικών πράξεων παραχώρησης χρήσης ή έγκρισης για επέμβαση, πριν δε από την έναρξη εργασιών για την υλοποίηση των επιτρεπόμενων επεμβάσεων ή της παραχώρησης χρήσης.
ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/141895/9863/2024
Ο διττός ρόλος και η αποστολή συνοδών έργων δασικής οδοποιίας στα δασικά εδάφη. ΑΔΑ:99ΥΞ4653Π8-3ΒΛ
ΝΣΚ/382/2004
Αρμόδια υπηρεσία να καλέσει προς ακρόαση προμηθευτή της Δικαστικής Φυλακής Κορυδαλλού, πριν την κήρυξή του ως έκπτωτου. Κώλυμα συμμετοχής του προμηθευτή σε άλλους διαγωνισμούς του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Αρμόδια υπηρεσία να καλέσει προς ακρόαση προμηθευτή της Δικαστικής Φυλακής Κορυδαλλού, πριν την κήρυξή του ως έκπτωτου, είναι το Τμήμα Οικονομικής Διαχείρισης και Προμηθειών της Δ/νσεως Οικονομικού του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Η κήρυξη του προμηθευτή έκπτωτου, λόγω αντισυμβατικής συμπεριφοράς, δεν δημιουργεί κώλυμα σ’ αυτόν, εφόσον δεν εκδόθηκε σχετική απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, να συμμετάσχει σε άλλο διαγωνισμό του Δημοσίου.
ΝΣΚ/102/2014
Νομιμότητα και ισχύς διοικητικών πράξεων εγκρίσεων επέμβασης σε δημόσιες δασικές εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι υπ’ αριθ. 1407/25-11-1999 και 1408/25-11-1999 αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου αντικαταστάθηκαν από την υπ’ αριθ. οικ. 133877/23-12-2010 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και έπαψαν από την έκδοση αυτής να ισχύουν, χωρίς να χρειάζεται η έκδοση διαπιστωτικής πράξης από τη Διοίκηση. Η Διοίκηση πρέπει να προσδιορίσει τα τμήματα των δασικών εκτάσεων που καταλείπονται μετά την έκδοση της υπ’ αριθ. οικ. 133877/23-12-2010 Υπουργικής Απόφασης χωρίς να καταλαμβάνονται απ’ αυτήν, λόγω των περιορισμένων τροποποιήσεων του αρχικού σχεδιασμού του ΑΣΠΗΕ, και τα οποία καταλάμβαναν οι υπ’ αριθ. 1407 και 1408/25-11-1999 εγκρίσεις επέμβασης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου και να κηρύξει αυτά αναδασωτέα, προστατεύοντάς τα και από οιαδήποτε επέμβαση επ’ αυτών στο μέλλον σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία. Πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής θα πρέπει να εκδοθεί κατά των εκμεταλλευομένων το έργο, εφόσον μετά την έκδοση της άνω Υ.Α., εξακολουθούν να κατέχουν εκτάσεις μη περιεχόμενες σ’ αυτήν και δεν τις αποδίδουν στο Δημόσιο (ομοφ.).
ΝΣΚ/381/2011
Διάκριση μεταξύ μικρών και μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων, βάσει της εγκατεστημένης ισχύος τους, ως κριτήριο καθορισμού της επιτρεπτής επέμβασης σε δάσος ή δασική έκταση – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την εγκατάσταση υδροηλεκτρικών έργων σε δάση και δασικές εκτάσεις, ως μικρό υδροηλεκτρικό έργο, νοείται, κατ’ εξαίρεση, εκείνο με ισχύ μέχρι 10 Μwe, για το οποίο εφαρμογή έχουν οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 58 του Ν 998/1979, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 παρ. 10 περ. α΄ του Ν 3851/2010 και μεγάλο εκείνο με ισχύ μεγαλύτερη των 10 MWe, για το οποίο εφαρμογή έχουν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 58 του Ν 998/1979. (πλειοψ.)
ΑΕΠΠ/1273/2021
Η πρώτη και δεύτερη προσφεύγουσα αιτούνται την ακύρωση της απόφασης υπ' αρ. πρωτ. 67021/04-06-2021 του Συντονιστή της Α.Δ.Α., η οποία απέρριψε τις προσφορές τους καθώς και την κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών που είχαν υποβληθεί. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την εκτέλεση κατεδαφίσεων πρωτόκολλων αυθαιρέτων κατασκευών εντός αιγιαλού παραλίας σε συγκεκριμένες Περιφερειακές Ενότητες, καθώς και τη σύνταξη οριστικών εκθέσεων αυτοψίας και αποφάσεων κατεδάφισης σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις. Η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 1.413.600€ και ο διαγωνισμός διεξήχθη ως διεθνής ηλεκτρονικός ανοικτός μειοδοτικός διαγωνισμός με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά βάσει τιμής.
ΝΣΚ/337/2016
α) Αν στην έννοια του «ιδιοκτήτη» της περ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, περιλαμβάνεται και το Ελληνικό Δημόσιο ή ο ειδικός διάδοχος αυτού, για τις περιπτώσεις που, σε εκτάσεις του που δεν είχαν δασικό χαρακτήρα, προέβη το ίδιο ή ο διάδοχός του σε τεχνητές φυτεύσεις για καλλωπιστικούς λόγους βάσει φυτοτεχνικών μελετών, είτε πριν, είτε μετά την 11-6 -1975.β) Αν το γεγονός ότι η προς χαρακτηρισμό έκταση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της υπ' αριθ. 108424/13-9-1934 απόφασης κήρυξης αναδάσωσης του Υπουργού Γεωργίας, κωλύει το αρμόδιο δασικό όργανο ...(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στην έννοια του «ιδιοκτήτη», της περ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, περιλαμβάνεται και το Ελληνικό Δημόσιο ή ο ειδικός διάδοχος αυτού, για τις περιπτώσεις που σε εκτάσεις του οι οποίες δεν είχαν δασικό χαρακτήρα προέβη το ίδιο ή ο διάδοχός του σε τεχνητές φυτεύσεις για καλλωπιστικούς λόγους βάσει φυτοτεχνικών μελετών, είτε πριν, είτε μετά την 11-6-1975. β) Ανεξαρτήτως εάν η προς χαρακτηρισμό έκταση που αναφέρεται στο ιστορικό του ερωτήματος περιλαμβάνεται στην αναδάσωση που κηρύχθηκε με την υπ' αριθμ. 108424/1934 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας ή εμπίπτει στις εξαιρέσεις της, πάντως η συμπερίληψη αυτή δεν συνεπάγεται την αυτόματη υπαγωγή της έκτασης στους περιορισμούς της δασικής νομοθεσίας και, συνεπώς, το αρμόδιο δασικό όργανο δεν κωλύεται να προβεί σε χαρακτηρισμό σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.998/1979. (ομόφ.)