ΝΣΚ/260/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα εκτέλεσης έργων δασικής αναψυχής σε αναδασωτέες και δασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Στις αναδασωτέες ή δασωτέες εκτάσεις απαγορεύονται απολύτως οι επεμβάσεις, ακόμη και για εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού, επιτρεπομένων μόνον των έργων των απαραίτητων για την τεχνητή αναδάσωση και προστασία της βλαστήσεως. Επομένως, ούτε έργα δασικής αναψυχής μπορούν να λάβουν χώρα σ αυτές τις εκτάσεις, διότι η εκτέλεσή τους έρχεται σε αντίθεση με το σκοπό της αναδασώσεως, χάριν του οποίου απολαμβάνουν αυτές μεγαλύτερη προστασία έναντι των δασών και δασικών εκτάσεων. Γι αυτό το λόγο, άλλωστε και η υπ αριθ. 66102/970/28-4-1995 υπουργική απόφαση αναφέρεται σε έργα δασικής αναψυχής σε δάση ή δασικές εκτάσεις, χωρίς να συμπεριλάβει και τις αναδασωτέες και δασωτέες εκτάσεις. 2) Μετά την αναδημιουργία, επομένως, της βλαστήσεως και αφού βεβαιωθεί από την αρμόδια δασική υπηρεσία ότι έχει αποκατασταθεί η δασική βλάστηση στην περιοχή, η αναδάσωση αίρεται, οπότε, στην «πρώην αναδασωτέα» περιοχή και νυν δάσος, επιτρέπεται, πλέον, η εκτέλεση των προβλεπόμενων από τις οικείες διατάξεις έργων δασικής αναψυχής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/498/2011
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας – Εκτέλεση ή μη έργων Α.Π.Ε. σε αναδασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τις διατάξεις του Ν. 998/1979 και κυρίως αυτές των άρθρων 45 και 58, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, από το σύνολο των διατάξεων του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.) και των ειδικών διατάξεων των άρθρων 6,14 και 17 αυτού, δεδομένης δε και της συνταγματικά επιβαλλόμενης διατήρησης, άλλως «μη αποβολής» του χαρακτήρα, που είχαν οι κηρυχθείσες ως αναδασωτέες εκτάσεις πριν καταστραφούν, κριτήριο για τον προσδιορισμό του επιτρεπτού της εκτέλεσης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και των συνοδών αυτών έργων, και ειδικότερα των έργων εκμεταλλεύσεως της ηλιακής ενέργειας σε αναδασωτέες εκτάσεις και πριν την ανάκτηση της δασικής βλαστήσεως, είναι η φύση της εκτάσεως πριν την κήρυξή της ως αναδασωτέας. Έτσι, αν η κηρυχθείσα ως αναδασωτέα έκταση αποτελούσε (πριν την κήρυξή της) δάσος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τότε δεν επιτρέπεται η εκτέλεση έργων εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας και των συνοδών αυτών έργων, ενώ αν η κηρυχθείσα ως αναδασωτέα έκταση αποτελούσε πριν από την κήρυξή της δασική έκταση, τότε επιτρέπεται η εκτέλεση τέτοιων έργων. (πλειοψ.) Λόγω της μείζονος σπουδαιότητας των πλείστων όσων νομικών ζητημάτων ανέκυψαν, σε συνδυασμό και προς το γεγονός ότι ως προς ένα εκ των ζητημάτων αυτών το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’ αριθμ. 2474/2011 απόφασή του υπό επταμελή σύνθεση, παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, το Τμήμα αποφάσισε ομοφώνως την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. (ομοφ.)
ΝΣΚ/153/2013
Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (Μ.ΥΗ.Ε.) σε αναδασωτέες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε αναδασωτέες εκτάσεις, ενώ, αντιθέτως, επιτρέπεται η εγκατάσταση Μ.ΥΗ.Ε. σε αυτές (εκτός από εκείνες τις αναδασωτέες εκτάσεις, που πριν από την καταστροφή τους ήταν καταγεγραμμένες με προεδρικά διατάγματα ως αισθητικά δάση ή Εθνικοί Δρυμοί). (πλειοψ.)
ΝΣΚ/20/2014
Εφαρμογή δασικής νομοθεσίας επί εκτάσεως που αναφέρεται σε οικοδομική άδεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στις εκτάσεις που αναφέρεται η έκδοση οικοδομικής άδειας πριν από την 11η-6-1975, και απώλεσαν την δασική τους βλάστηση μέχρι την ημερομηνία αυτή σε τμήμα αυτών και στο πλαίσιο της άνω διοικητικής πράξης που καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας και όχι στο σύνολό τους, το δε υπόλοιπο τμήμα διατηρεί τη δασική του μορφή, στο τμήμα αυτό που δεν απώλεσε τη δασική του μορφή, εφαρμόζονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. (ομοφ.)
578584/2024
Έγκριση του 4ου Λογαριασμού του έργου “Έργα αντιπυρικής προστασίας στο Δημοτικό Δάσος Ν. Σκιάθου – αρμοδιότητας Δασαρχείου Σκοπέλου” του έργου (Σύμβαση (ΑΔΑΜ: 23SYMV013039379 2023-07-08)) «Εργασίες ειδικών δασοτεχνικών έργων του άρθρου 16 παρ. 5 του Ν. 998/1979 για την αντιπυρική προστασία αρχαιολογικών χώρων σε εκτάσεις ευθύνης του Δασαρχείου Σκοπέλου και της Δ/νσης Δασών Πιερίας». ΑΔΑ:Ρ0Θ74653Π8-ΟΔΧ
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/196/2017
Καταβολή ποσού για τη χρηματοδότηση του, ενταχθέντος στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα «Προστασία και αναβάθμιση δασών 2017»- έργου «Αντιπλημμυρικά έργα σε δάση και δασικές εκτάσεις των λεκανών απορροής(..)Με δεδομένα τα παραπάνω, αντισυμβαλλόμενος της φερόμενης δικαιούχου στην 11876/26.6.2017 σύμβαση για την εκτέλεση του έργου «Αντιπλημμυρικά έργα σε δάση και δασικές εκτάσεις των λεκανών απορροής στην περιοχή ....., που κάηκαν από τη δασική πυρκαγιά στις 10-9-2016 στη νήσο .....» είναι το Δασαρχείο .....υ, που αποτελεί Υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης (Δημόσιο), και όχι το ...... Το γεγονός δε της έκδοσης του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος από το ίδιο το ..... δεν το καθιστά μέρος της ως άνω σύμβασης. Αντιθέτως, ο ρόλος του ..... εξαντλείται στη χρηματοδότηση του ως άνω έργου, μέσω της πληρωμής της δαπάνης αυτού απευθείας στην ανάδοχο, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την οποία εγκρίθηκε το προμνησθέν στη σκ. ΙV χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Εκ των ανωτέρω έπεται ότι δεν έλκεται σε εφαρμογή η παράγραφος 6 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ελλείψει συμβατικού κειμένου με συμβαλλόμενο μέρος το ....., αλλά η παράγραφος 1 του ως άνω άρθρου που αναφέρεται στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας των συμβάσεων που υπογράφονται από το Δημόσιο (εν προκειμένω το Δασαρχείο). Δοθέντος δε ότι ο προϋπολογισμός της επίμαχης σύμβασης του Δασαρχείου ανερχόταν, χωρίς ΦΠΑ, στο ποσό των 459.536,83 ευρώ, τούτη καλώς δεν υπεβλήθη σε έλεγχο νομιμότητας από τoν Επίτροπο, αφού υπολείπεται του ορίου των 500.000 ευρώ. Συνεπώς, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου περί ακυρότητας της επίμαχης σύμβασης είναι απορριπτέος.
ΝΣΚ/343/2006
Επανακαθορισμός των οριογραμμών αιγιαλού-παραλίας, λόγω λιμενικών έργων και προσχώσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στη θέση «Όρμο Νούσας» στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ. Θίσβης Ν. Βοιωτίας, όπου έχει καθοριστεί αιγιαλός και παραλία με τις υπ’ αριθμ. 4116/1988 (ΦΕΚ Δ΄ 439/88) και 6883/1989 (ΦΕΚ Δ΄ 733/89) αποφάσεις του Νομάρχη Βοιωτίας, μέσα στον οποίο (αιγιαλό) έχουν κατασκευαστεί από την ΕΤΒΑ Α.Ε. παράνομα έργα (προσχώσεις, προβλήτες κ.λπ.), έχει εφαρμογή η παρ.4 του άρθρου 12 του Ν 2971/2001, σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπεται η αναχάραξη των οριογραμμών του αιγιαλού και της παραλίας και οι εκτάσεις που έχουν δημιουργηθεί από τις παράνομες προσχώσεις θεωρούνται αιγιαλός.
66102/970/1995
Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν τη δημιουργία χώρων διημέρευσης κι υπαίθριας αναψυχής στα δάση και στις δασικές εκτάσεις της Χώρας
ΝΣΚ/102/2014
Νομιμότητα και ισχύς διοικητικών πράξεων εγκρίσεων επέμβασης σε δημόσιες δασικές εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι υπ’ αριθ. 1407/25-11-1999 και 1408/25-11-1999 αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου αντικαταστάθηκαν από την υπ’ αριθ. οικ. 133877/23-12-2010 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και έπαψαν από την έκδοση αυτής να ισχύουν, χωρίς να χρειάζεται η έκδοση διαπιστωτικής πράξης από τη Διοίκηση. Η Διοίκηση πρέπει να προσδιορίσει τα τμήματα των δασικών εκτάσεων που καταλείπονται μετά την έκδοση της υπ’ αριθ. οικ. 133877/23-12-2010 Υπουργικής Απόφασης χωρίς να καταλαμβάνονται απ’ αυτήν, λόγω των περιορισμένων τροποποιήσεων του αρχικού σχεδιασμού του ΑΣΠΗΕ, και τα οποία καταλάμβαναν οι υπ’ αριθ. 1407 και 1408/25-11-1999 εγκρίσεις επέμβασης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου και να κηρύξει αυτά αναδασωτέα, προστατεύοντάς τα και από οιαδήποτε επέμβαση επ’ αυτών στο μέλλον σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία. Πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής θα πρέπει να εκδοθεί κατά των εκμεταλλευομένων το έργο, εφόσον μετά την έκδοση της άνω Υ.Α., εξακολουθούν να κατέχουν εκτάσεις μη περιεχόμενες σ’ αυτήν και δεν τις αποδίδουν στο Δημόσιο (ομοφ.).
ΝΣΚ/404/2014
Χαρακτηρισμός εκτάσεων ως δασών ή δασικών εκτάσεων – Ισχύς, έκταση και προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 και της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα μετά την 11η.6.1975 και μέχρι την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 1 του ν. 3208/2003, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση διοικητική πράξη, δύνανται να χαρακτηρίζονται κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 του ν. 998/1979 και να κηρύσσονται αναδασωτέες. Περαιτέρω δε β) οι ανωτέρω διατάξεις (παρ.5 άρθρο 3 ν. 998/1979) αναφέρονται σε εκτάσεις που απώλεσαν για οποιονδήποτε λόγο τη δασική βλάστηση και δεν αποδόθηκαν με πράξεις της διοικήσεως μέχρι την έναρξη ισχύος του σε άλλες χρήσεις, ενώ με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010 προβλέπεται συγκεκριμένα η περίπτωση απώλειας του δασικού χαρακτήρα πριν την 11η.6.1975, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/164/2003
Δασική έκταση. Αποχαρακτηρισμός της με τη διάταξη του άρθρου 6 παρ.1 του ΝΔ 69/1968. Δυνατότητα εντάξεως της εκτάσεως σε προγράμματα επιδοτήσεως της Ε.Ε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δασική έκταση. Ο αποχαρακτηρισμός της ως δασικής με τη διάταξη του άρθρου 6 παρ.1 του ΝΔ 69/1968, με το οποίο κυρώθηκε η από 4-11-68 σύμβαση μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία «Τουριστική Γεωργική Εξαγωγική Α.Ε.», έπαυσε καθ’ όσον αφορά στην εναπομείνασα και μη αξιοποιηθείσα έκταση, με τη λήξη ισχύος της εν λόγω διατάξεως (24-10-87). Του λοιπού, για τον χαρακτηρισμό της πρέπει να τηρείται η προβλεπομένη από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 998/79 διαδικασία. Είναι δυνατή η ένταξή της ως δασικής σε προγράμματα επιδοτήσεως από την Ε.Ε., εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές κατά νόμο προϋποθέσεις.