ΝΣΚ/501/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διαχειριστικός έλεγχος σε πρώην Κοινότητα Ν. Λαρίσης – Επανάληψη ή μη της διαδικασίας πρόσκλησης καταβολής ποσού και σε περίπτωση μη πληρωμής αυτού, σε έκδοση καταλογιστικής απόφασης σε βάρος του υπευθύνου, από την αρμόδια Οικονομική Επιθεωρήτρια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Η Διοίκηση θα πρέπει, κατ’ αρχήν, να προβεί σε επανάληψη της διαδικασίας, σε συμμόρφωση προς την υπ’ αριθ. 2793/2009 απόφαση του IV΄ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καλώντας τον υπόλογο Πρόεδρο της πρώην Κοινότητας Όσσας Ν.Γ., πριν από την έκδοση νέας πορισματικής έκθεσης και καταλογιστικής απόφασης, να διατυπώσει τις απόψεις του για το ύψος του ελλείμματος, για την υποχρέωση καταβολής προσαυξήσεων και το ύψος αυτών και εν συνεχεία, θα πρέπει να ερευνηθεί εάν η δημιουργία της κύριας οφειλής (ελλείμματος) οφείλεται ή μη σε δόλο ή βαρεία αμέλειά του. (ομοφ.) 2. Σε καταφατική περίπτωση, εάν, δηλαδή, κριθεί ότι η δημιουργία της κύριας οφειλής (ελλείμματος) οφείλεται σε δόλο ή βαρεία αμέλεια του ανωτέρω υπολόγου, τότε θα πρέπει να εξετασθεί εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 23 έως 26 του Ν. 3697/2008 και 82 έως 85 του Ν. 3746/2009, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 573/2011 γνωμοδότηση του Α΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., ως προς τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, που θα υπολογισθούν από τον αρμόδιο Οικονομικό Επιθεωρητή. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/154/2014
Επιβολή προσαυξήσεων επί εκπροθέσμου καταβολής κύριας οφειλής Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), σε περίπτωση επίκλησης αντικειμενικής αδυναμίας εμπρόθεσμης καταβολής της κύριας οφειλής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν συντρέχει νόμιμος λόγος απαλλαγής των, κατά το ερώτημα, αεροπορικών εταιρειών από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής του Τ.Ε.Α.Α., τις οποίες η ΥΠΑ επιβάλλει, όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου, κατά δεσμία αρμοδιότητα. Η ίδια υπηρεσία, στερείται αρμοδιότητας να εξετάσει και ικανοποιήσει αιτήσεις απαλλαγής από τις εν λόγω προσαυξήσεις. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1015/2022
Η απόφαση 1015/2022 της Μείζονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αναίρεση προηγούμενης καταλογιστικής απόφασης σε βάρος υπαλλήλου της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Καβάλας για έλλειμμα 43.600 ευρώ, λόγω της πληρωμής ανύπαρκτων υπηρεσιών το 2005. Η Ολομέλεια απέρριψε την εφαρμογή των ευνοϊκών διατάξεων του ν. 4735/2020. Ωστόσο, δέχθηκε εν μέρει την αίτηση, κρίνοντας ότι η υπάλληλος ενήργησε με ελαφρά και όχι βαρεία αμέλεια κατά την υπογραφή του πρωτοκόλλου παραλαβής. Κατόπιν εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας, το Δικαστήριο μείωσε το καταλογισθέν ποσό στο 10% του ελλείμματος, δηλαδή στα 4.360 ευρώ, ενώ την απάλλαξε από το σύνολο των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 40.112 ευρώ.
ΕλΣΥν.Τμ.1/24/2015
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ:Συνεπώς, με τη συμπεριφορά της η εκκαλούσα α) συνετέλεσε από βαρεία της, τουλάχιστον, αμέλεια στη δημιουργία του επίμαχου ελλείμματος, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε χωρίς τη δική της συμμετοχή δεν θα ήταν δυνατή η συγκεκριμένη εκταμίευση και β) κατέστησε τη διαχείριση της Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε. … ελλειμματική, κατά το ποσό που αντιστοιχεί στη μη νόμιμη εκταμίευση Φ.Π.Α. Εάν, όμως, η εκκαλούσα είχε καταβάλει κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της τη στοιχειώδη επιμέλεια του μέσου συνετού ανθρώπου και ασκούντος χρέη υπαλλήλου-ελεγκτή του Τμήματος Φ.Π.Α., θα μπορούσε να διαπιστώσει τις ανωτέρω ελλείψεις και να αρνηθεί τις επίμαχες επιστροφές. Από τον ουσιαστικό έλεγχο, δε, αυτό θα είχε διαπιστωθεί η εικονικότητα των επίμαχων συναλλαγών (ανύπαρκτος εξοπλισμός) και, συνακόλουθα, θα είχε αποτραπεί η παράνομη επιστροφή Φ.Π.Α.. Ενόψει αυτών, και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις προηγούμενες σκέψεις, η εκκαλούσα φέρει την ευθύνη του «αλληλεγγύως μετά του υπολόγου συνευθυνομένου» για την αναπλήρωση του ως άνω προκληθέντος στη διαχείριση της Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε…. ελλείμματος, όσα δε αντίθετα προβάλλονται με την υπό κρίση έφεση είναι αβάσιμα και απορριπτέα.Τέλος, προβάλλεται εσφαλμένος υπολογισμός των προσαυξήσεων σε ποσοστό 200%, καθόσον το ισχύον ανώτατο όριο προσαυξήσεων είναι ποσοστό 120%. Και ο λόγος αυτός κρίνεται αβάσιμος, καθόσον με τη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 1 του ν. 3193/2003 (Α, 266) τέθηκε ως ανώτατο όριο προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής ποσοστό 200%.Κατ’ ακολουθία αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν και μη προβαλλόμενου άλλου λόγου έφεσης, η προσβαλλόμενη απόφαση παρίσταται νόμιμη.
ΝΣΚ/233/2013
Φορολογίας φύλλο ελέγχου – Επανάληψη διαδικασίας σε εκτέλεση πρωτόδικων αποφάσεων και παράλληλη άσκηση έφεσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η φορολογική αρχή, δυνάμει της εφετειακής αποφάσεως, με την οποία αναβιώνει η αρχική πράξη (αρχικό φύλλο ελέγχου), υποχρεούται να προβεί σε επαναβεβαίωση της φορολογικής οφειλής, με βάση το αρχικό φύλλο ελέγχου και σε διαγραφή της φορολογικής οφειλής, που βεβαιώθηκε, μετά την επανάληψη διαδικασίας. Η εφετειακή απόφαση, με την οποία αναβιώνει το αρχικό φύλλο ελέγχου, κατισχύει τυχόν πρωτόδικης ή εφετειακής απόφασης, η οποία δέχεται προσφυγή του φορολογούμενου και ακυρώνει το νεώτερο, μετά την επανάληψη της διαδικασίας, φύλλο ελέγχου. (ομοφ.)
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1019/2022
Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε αίτηση αναίρεσης κατά απόφασης καταλογισμού σε βάρος υπαλλήλου, προέδρου επιτροπής παραλαβής του νομαρχιακού διαμερίσματος Καβάλας, για έλλειμμα 11.000,00 ευρώ πλέον προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής 10.120,00 ευρώ, λόγω ανύπαρκτης συναλλαγής το 2005. Η Ολομέλεια απέρριψε την εφαρμογή του άρθρου 67 του ν. 4735/2020 (άρση καταλογισμών) καθώς και τους λόγους περί παραβίασης δικαιώματος ακρόασης και αναρμοδιότητας της επιτροπής. Ωστόσο, έκρινε ότι η συμπεριφορά της υπαλλήλου συνιστούσε ελαφρά αμέλεια και όχι βαρεία, και ότι ο πλήρης καταλογισμός παραβίαζε την αρχή της αναλογικότητας. Συνεπεία αυτών, το ποσό του καταλογισμού περιορίστηκε στα 1.100,00 ευρώ (10% του ελλείμματος) και η υπάλληλος απαλλάχθηκε από το σύνολο των προσαυξήσεων.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/485/2025
Η Ολομέλεια του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε απόφαση επί έφεσης κατά καταλογιστικής πράξης του Δήμου Γαλατσίου, συνολικού ύψους 2.296,50 ευρώ, η οποία αφορούσε την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών σε υπάλληλο. Ο καταλογισμός προέκυψε μετά την ανάκληση της πρόσληψης του εκκαλούντος (θέση Δ.Ε. Οδηγού) λόγω δόλιας χρήσης πλαστής βεβαίωσης ανεργίας. Το Δικαστήριο ακύρωσε το κεφάλαιο των προσαυξήσεων (286,73 ευρώ) ως μη νόμιμο για αχρεωστήτως λαβόντες. Εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας, και συνεκτιμώντας την παροχή εργασίας από τον υπάλληλο για την οποία ωφελήθηκε ο Δήμος και την αμετάκλητη αθωωτική ποινική απόφαση, μείωσε το ποσό της κύριας οφειλής από 2.009,77 ευρώ σε 1.000,00 ευρώ.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/782/2025
Η παρούσα απόφαση αφορά την έφεση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Ραδιοφωνίας του Δήμου Αθηναίων (Δ.Ε.Ρ.Α.) κατά της 37/2022 καταλογιστικής πράξης του Β΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο εκκαλών είχε καταλογιστεί με το ποσό των 14.317,47 ευρώ, λόγω ελλείμματος που προκάλεσε από τη συμμετοχή του στην λήψη απόφασης για την πραγματοποίηση μη νόμιμων δαπανών, οι οποίες αφορούσαν συμβάσεις έργου που δεν τηρούσαν τη διαδικασία του άρθρου 6 του ν. 2527/1997. Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι δαπάνες ήταν μη νόμιμες, ωστόσο αποφάσισε ότι δεν συντρέχει βαρεία αμέλεια στο πρόσωπο του εκκαλούντος, καθώς συνέχισε μια ήδη παγιωμένη πρακτική ανανέωσης συμβάσεων και λόγω του δυσερμήνευτου των διατάξεων για την υπαγωγή της ΔΕΡΑ στο νομικό καθεστώς. Κατόπιν αυτών, ακυρώνεται ο καταλογισμός εις βάρος του.
ΝΣΚ/260/2000
Κοινοτικό Δίκαιο. Κατάπτωση εγγυητικών επιστολών, υπολογισμός τόκων και δυνατότητα διακανονισμού της οφειλής προερχομένης από αχρεωστήτως καταβληθείσα επιδότηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αρμοδία υπηρεσία του Εθνικού Οργανισμού Καπνού (ΕΟΚ) οφείλει να προχωρήσει στην άμεση ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων κατά την διαγραφόμενη στο Ν.2520/97 διαδικασία υπολογίζοντας και τους τόκους που προβλέπονται στην προπαρατεθείσα διάταξη του άρθρου 28 Ν.2520/97, όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 Ν.2732/99. Εάν η υπόχρεη για επιστροφή της αχρεωστήτως καταβληθείσης επιδοτήσεως εταιρία δεν καταβάλλει οικειοθελώς το οφειλόμενο ποσόν με τις προσαυξήσεις των οφειλομένων τόκων για οποιονδήποτε λόγο και δεν υφίσταται απαίτησή της προς συμψηφισμό, τότε η αρμοδία υπηρεσία, οφείλει να προχωρήσει πάραυτα στην κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών και εάν η οφειλή δεν εξοφληθεί πλήρως δια της καταπτώσεως αυτής, τότε θα πρέπει να εκδοθεί η οικεία πράξη ανάκτησης των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιδοτήσεων η οποία και θα αποσταλεί στη ΔΟΥ για βεβαίωση του χρέους. Περαιτέρω, οιαδήποτε ρύθμιση καταβολής της οφειλής σε δόσεις βεβαιωθέντων και ληξιπροθέσμων χρεών, δύναται να λάβει χώρα μόνο κατά τη διαγραφόμενη στο Ν.2648/98 διαδικασία, δια της υποβολής αιτήσεως ενώπιον του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΠΡΩΤΟ/14/2025
Η Απόφαση 14/2025 του Πρώτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναστολής εκτέλεσης της 12/2017 καταλογιστικής Πράξης του Β΄ Κλιμακίου, καθ' όσον αφορά τον αιτούντα. Με την πράξη αυτή καταλογίστηκε σε βάρος του αιτούντος, ως μέλους του ΔΣ της «Ελληνικής Ομοσπονδίας Φιλάθλων Πάλης» (Ε.Ο.Φ.Π.), το ποσό των 1.255.494,44 ευρώ, λόγω ελλείμματος. Το Τμήμα απέρριψε τον ισχυρισμό περί πρόδηλης βασιμότητας της έφεσης, αλλά δέχθηκε ότι η άμεση εκτέλεση της πράξης θα επιφέρει δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος του καταλογισθέντος ποσού και την οικονομική κατάσταση του αιτούντος (συνταξιούχος με χαμηλό εισόδημα). Ως εκ τούτου, η αίτηση έγινε δεκτή και αναστέλλεται η εκτέλεση της καταλογιστικής πράξης μέχρι την οριστική απόφαση επί της εκκρεμούς έφεσης. Διατάχθηκε επίσης η απόδοση του κατατεθέντος παραβόλου.
ΝΣΚ/226/2009
Χρέη προς το Δημόσιο – Πλειστηριασμός – Καταβολή του συνόλου του πλειστηριάσματος – Υποβολή της αίτησης υπαγωγής της οφειλέτριας στο ευεργέτημα της ρύθμισης χρεών κατά το Ν 3746/2009, πριν την είσπραξη του πλειστηριάσματος από το Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεδομένου ότι δεν συνέτρεχαν, εν προκειμένω, οι νόμιμες προϋποθέσεις υπαγωγής των αποσβεσθέντων χρεών, ύψους 681.500 ευρώ, στην εκδοθείσα απόφαση ρύθμισης χρεών, ούτε πρόκειται για ανάκληση καταλογιστικής του φόρου πράξης, είναι βέβαιο ότι η προαναφερόμενη φορολογική αρχή έχει το δικαίωμα να προβεί σε μερική ανάκληση της υπ’ αριθμ. 121/26-2-09 απόφασης ρύθμισης χρεών της Ε.Κ. και ακολούθως να πιστώσει ολόκληρο το πλειστηρίασμα στο σύνολο της οφειλής, κατά τη σειρά που ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 3 του Κ.Ε.Δ.Ε. (βλ. Ν.ΣΚ. 738/91). Επισημαίνεται, τέλος, ότι θα πρέπει να χωρήσει σύμμετρη πίστωση, προς τη συνολική οφειλή, των αποσβεσθέντων βασικών χρεών (με τις αναλογούσες σε αυτά προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής), ακολούθως δε η Δ.Ο.Υ. οφείλει να προβεί στην αναμόρφωση του ύψους των δόσεων που καθόρισε η ως άνω απόφαση ρύθμισης, με σκοπό την προσαρμογή αυτών στο ποσό της ήδη απομείνασας οφειλής, με ταυτόχρονη υποχρέωση κοινοποίησης της τροποποιητικής απόφασης στην ως άνω οφειλέτρια.