ΝΣΚ/51/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παράταση της διάρκειας παραχώρησης του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνιτών στη ΔΕΗ Α.Ε., για είκοσι (20) επιπλέον έτη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Παρά το γεγονός ότι έχει καταργηθεί το άρθρο 3 παρ. 3 του ν. 134/1975, δυνάμει του οποίου είχε εκδοθεί η υπ' αρ. Φ34.2.5/οικ.9510 /29.7.1988 απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, περί καθορισμού περιοχής στις μεταλλευτικές λεκάνες Αμυνταίου και Κομνηνών - Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας και είχε παραχωρηθεί, ως προς αυτήν, από το Δημόσιο προς τη ΔΕΗ, το αποκλειστικό δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης στερεών ορυκτών καυσίμων υλών (λιγνιτών), είναι δυνατή η παράταση της εν λόγω παραχώρησης για είκοσι (20) επιπλέον έτη (η οποία προβλέπεται στην ως άνω υπουργική απόφαση και ζητείται από τη ΔΕΗ Α.Ε.), με την έκδοση νέας υπουργικής απόφασης με την οποία θα εγκρίνονται οι από 26.2.2016 και 13.2.2017 αιτήσεις της ΔΕΗ Α.Ε., εφόσον συντρέχει η προϋπόθεση της ύπαρξης εκμεταλλεύσιμου λιγνιτικού αποθέματος. β) Η διάταξη του άρθρου 144 του Μεταλλευτικού Κώδικα δεν εφαρμόζεται κατά τη χορήγηση της εν λόγω παράτασης. (πλειοψ.) Παραπομπή στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, λόγω σπουδαιότητας. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 83/2018 Γνωμ. Α΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/83/2018
Δυνατότητα ή μη χορήγησης παράτασης της παραχώρησης των δικαιωμάτων του Δημοσίου, για την έρευνα και εκμετάλλευση λιγνίτη στις μεταλλευτικές περιοχές Αμυνταίου και Κομνηνών – Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η χορήγηση της παράτασης της παραχώρησης, όπως προβλέπεται στην υπ' αριθ. Φ34.2.5/οικ.9510/29.7.1988 απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, με την οποία καθορίστηκε περιοχή στις μεταλλευτικές λεκάνες Αμυνταίου και Κομνηνών - Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας και παραχωρήθηκε από το Δημόσιο προς τη ΔΕΗ αποκλειστικό και χωρίς αντάλλαγμα δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνιτών στην περιοχή αυτή και παρά την κατάργηση του άρθρου 3 παρ. 3 ν. 134/1975, δυνάμει του οποίου η υπουργική αυτή απόφαση εκδόθηκε. Για την έκδοση της απόφασης έγκρισης παράτασης της παραχώρησης, για είκοσι (20) επιπλέον έτη, απαιτείται η υποβολή αιτήσεως από τη ΔΕΗ Α.Ε., και η κρίση περί της ύπαρξης εκμεταλλεύσιμου λιγνιτικού αποθέματος και αφού συνεκτιμηθούν όλες οι παράμετροι (μεταλλευτικές, περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές), βάσει των οποίων προκύπτει η εκμεταλλευσιμότητα των κοιτασμάτων. Κατά τη χορήγηση της εν λόγω παράτασης, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 144 του Μεταλλευτικού Κώδικα. (πλειοψ.) Η γνωμοδότηση εκδόθηκε κατόπιν παραπομπής του θέματος στην Ολομέλεια με την υπ' αριθ. 51/2018 γνωμοδότηση του Β΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/94/2007
Φορολογικά προνόμια υπέρ της «ΔΕΗ Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα φορολογικά προνόμια που είχαν θεσπισθεί υπέρ της «ΔΕΗ» διατηρούνται και ισχύουν υπέρ της «ΔΕΗ Α.Ε.» στους τομείς που δεν έχει απελευθερωθεί ακόμη η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας και η επιχείρηση αυτή εξακολουθεί να δραστηριοποιείται, είτε υπό προθεσμία είτε επ’ αόριστον, αποκλειστικά.
ΝΣΚ/40/2007
Πρατήρια υγρών καυσίμων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
-Παραχώρηση της χρήσης του πρατηρίου με μισθωτήριο συμβόλαιο. -Η άδεια λειτουργίας πρατηρίου χορηγείται σε εκείνον που έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτού. -Η ανάκληση της δήλωσης παραχώρησης εκμετάλλευσης δεν θίγει το μισθωτικό δικαίωμα του εκμεταλλευόμενου το πρατήριο. -Για την άρση της αμφισβήτησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης απαιτείται τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
ΝΣΚ/463/2011
Εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 34/1995 σε σύμβαση παραχώρησης της διαχείρισης ακινήτου του Μ.Τ.Σ. σε Α.Ε. για 25 χρόνια, έναντι ετήσιου ανταλλάγματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση παραχώρησης της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης ακινήτου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.) σε ανώνυμη εταιρία, έναντι ετήσιου ανταλλάγματος, καταβαλλόμενου σε δώδεκα ισόποσες δόσεις, με σκοπό την αποδοτικότερη εκμετάλλευση του ακινήτου προς όφελος και των δύο συμβαλλομένων, αποτελεί σύμβαση μίσθωσης ακινήτου και εμπίπτει στις διατάξεις του ΠΔ 34/1995 για τις εμπορικές μισθώσεις, όπως ήδη έχει κριθεί με σχετική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/455/2009
Αποδοχή ή μη αιτήματος Δήμου από το Δημόσιο για παραχώρηση ακινήτων προς αξιοποίησή τους για κοινωφελή σκοπό, κατόπιν έναρξης προκαταρκτικών ενεργειών αναγκαστικής απαλλοτρίωσής τους, προς εκμετάλλευση υποκειμένου λιγνιτικού κοιτάσματος από τη ΔΕΗ AE.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή, κατ άρθρο 6 του Ν 994/1979, η παραχώρηση από το Δημόσιο στον αιτούντα Δήμο των διαθεσίμων οικοπέδων του οικισμού Ποντοκώμης (κυριότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), διότι επικείμενη αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικισμού, αναιρεί τον κοινωφελή σκοπό για τον οποίο ζητείται η παραχώρηση.
ΝΣΚ/132/2005
Τουριστικοί λιμένες. Συμβάσεις παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης. Έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η σύμβαση παραχώρησης της δημιουργίας, της χρήσης και της εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα αποτελεί ειδική σύμβαση επί της οποίας εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του Ν 2160/1993 και του Α.Κ. Ως εκ τούτου, εφόσον δηλαδή δεν αποτελεί σύμβαση προμήθειας αγαθών, εκτέλεσης δημοσίων έργων ή παροχής υπηρεσιών, δεν υπάγεται σε έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως τα όρια του ελέγχου αυτού προσδιορίστηκαν από τον κοινό νομοθέτη, ανεξάρτητα από τον τρόπο ανάδειξης του φορέα διαχείρισης (κατόπιν διαγωνισμού ή απευθείας). (πλειοψ.)
ΝΣΚ/137/2010
Ειδικό Σήμα Λειτουργίας Τουριστικού Γραφείου σε επιχειρήσεις ΚΤΕΛ Α.Ε. Δυνατότητα ή μη παραχώρησης της χρήσης κινητών και ακινήτων πραγμάτων των ΚΤΕΛ Α.Ε. στις εν λόγω επιχειρήσεις και ίδρυσης προμηθευτικών συνεταιρισμών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι ζήτημα πραγματικό που κρίνεται κατά περίπτωση, αν συντρέχει η έννοια της ανεξάρτητης μεταφορικής επιχείρησης, που μπορεί να συστήσει ΚΤΕΛ Α.Ε. μετά την ισχύ του άρθρου 25 παρ.2 του Ν 3710/2008 προκειμένου η τελευταία να λάβει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας Τουριστικού Γραφείου. Η εν λόγω ανεξάρτητη μεταφορική επιχείρηση δεν μπορεί να χρησιμοποιεί για την επίτευξη του σκοπού της λεωφορεία ή εγκαταστάσεις του ΚΤΕΛ Α.Ε. που αποκτήθηκαν ή κατασκευάσθηκαν για τη θεραπεία του κοινωφελούς έργου της εκτέλεσης και εκμετάλλευσης του συγκοινωνιακού έργου των τακτικών και υπεραστικών γραμμών και της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, που κατά κρατική παραχώρηση ανατέθηκε αποκλειστικά ως την 31-12-2019 στο ιδρυτικό ΚΤΕΛ Α.Ε. Επίσης δεν υφίσταται δυνατότητα στην ανεξάρτητη μεταφορική επιχείρηση να ιδρύσει από κοινού με ΚΤΕΛ Α.Ε. προμηθευτικούς συνεταιρισμούς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την προμήθεια εκ μέρους της οχημάτων, ανταλλακτικών και εξαρτημάτων, καθόσον η προβλεπόμενη στο νόμο δυνατότητα αναφέρεται αποκλειστικά στο συγκοινωνιακό έργο των ΚΤΕΛ Α.Ε.
ΝΣΚ/146/2010
ΔΕΗ. Ελεγκτική και πειθαρχική αρμοδιότητα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) Α.Ε. υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 3 παρ.5 του Ν 3613/2007, με τις οποίες παρέχεται στο Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αρμοδιότητα ελέγχου, ένορκης διοικητικής εξέτασης (Ε.Δ.Ε.), πειθαρχικής δίωξης ή ένστασης κατά οποιασδήποτε απόφασης πειθαρχικών οργάνων, καθώς και προσφυγής στα διοικητικά δικαστήρια κατά όλων των τελεσίδικων αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων και μονομελών ή πειθαρχικών οργάνων.
ΝΣΚ/251/2012
Νομιμότητα καταβολής οικογενειακής παροχής στον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο και Αναπληρωτή Δ/ντα Σύμβουλο της ΔΕΗ Α.Ε., καθ’ υπέρβαση του ανωτάτου ορίου αποδοχών του Ν. 3833/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις συμβατικά ορισμένες κατ’ αποκοπή αποδοχές του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου και του Αναπληρωτή Δ/ντα Συμβούλου της ΔΕΗ Α.Ε., δεν περιλαμβάνεται οικογενειακή παροχή και δεν είναι νόμιμη για το λόγο αυτό η υπέρβαση του ανωτάτου ορίου αποδοχών που τέθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 3833/2010 για τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα και τα στελέχη των διοικήσεων των ΔΕΚΟ, κατά το ποσό της ως άνω παροχής. (ομοφ.)
ΕλΣυν.Κλ.Ε/139/2017
Νομιμότητα του διεθνούς διαγωνισμού και του σχεδίου σύμβασης που αφορά στην παραχώρηση, από την Ελληνική Δημοκρατία του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων:Στην προκειμένη υπόθεση, στα στοιχεία του υποβληθέντος στο Κλιμάκιο φακέλου δεν περιλαμβάνονται οι αποφάσεις έγκρισης των ΣΜΠΕ αναφορικά με τις δραστηριότητες έρευνας και εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων εντός των προς παραχώρηση θαλάσσιων περιοχών (Ιόνιο και νοτίως της Κρήτης). Σύμφωνα, όμως, με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, η διαδικασία της Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης ενός σχεδίου ή προγράμματος, όπως είναι, το πρόγραμμα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, στο οποίο αφορά το υποβληθέν για έλεγχο σχέδιο σύμβασης, δεν ολοκληρώνεται χωρίς την έγκριση της σχετικής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σε πλήρη συμμόρφωση προς την οποία οφείλει να εκτελεί όλες τις εργασίες πετρελαίου ο επιλεγείς ανάδοχος. Λόγω της έλλειψης του ως άνω κρίσιμου για τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης στοιχείου, το Κλιμάκιο πρέπει να αναβάλει τη διατύπωση οριστικής κρίσης, μέχρι ότου προσκομισθούν ενώπιόν του από την αναθέτουσα αρχή οι αποφάσεις έγκρισης των ως άνω Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.