ΝΣΚ/455/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποδοχή ή μη αιτήματος Δήμου από το Δημόσιο για παραχώρηση ακινήτων προς αξιοποίησή τους για κοινωφελή σκοπό, κατόπιν έναρξης προκαταρκτικών ενεργειών αναγκαστικής απαλλοτρίωσής τους, προς εκμετάλλευση υποκειμένου λιγνιτικού κοιτάσματος από τη ΔΕΗ AE.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή, κατ άρθρο 6 του Ν 994/1979, η παραχώρηση από το Δημόσιο στον αιτούντα Δήμο των διαθεσίμων οικοπέδων του οικισμού Ποντοκώμης (κυριότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), διότι επικείμενη αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικισμού, αναιρεί τον κοινωφελή σκοπό για τον οποίο ζητείται η παραχώρηση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
1255/67091/2016
«Δωρεάν παραχώρηση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, (Ν.Π.Δ.Δ.) της χρήσης τριών (3) τμημάτων από το αγρόκτημα Θέρμης Ν. Θεσσαλονίκης, συνολικού εμβαδού 28.962,84τ.μ. μετά των υφισταμένων δύο κτιρίων, για κοινωφελή σκοπό».(ΑΔΑ:ΩΔΓΩ4653ΠΓ-9ΕΒ)
ΝΣΚ/104/2023
Εάν επί παραχώρησης δημοσίου κτήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949, με τον όρο της απαγόρευσης της εκποίησης αυτού και με αποκλειστικό σκοπό την ανέγερση οικοδομής προς στέγαση των Διοικητικών - Υγειονομικών Υπηρεσιών του τ. ΙΚΑ, δύναται νομίμως o e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ, να προβεί σε παραχώρηση της χρήσης αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, προς τον Δήμο Πειραιά, με ή άνευ ανταλλάγματος, για δέκα (10) έτη, με σκοπό τη χρήση του ως χώρο πρασίνου και υπό τον όρο της άμεσης απόδοσης του οικοπέδου, όταν αποφασιστεί η αξιοποίησή του από τον e-ΕΦΚΑ.(...)Ο e-ΕΦΚΑ δεν δύναται, σε εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση προς τον Δήμο Πειραιά, με αντάλλαγμα ή χωρίς, της χρήσης του αναφερόμενου οικοπέδου ιδιοκτησίας του, διότι η ενέργεια αυτή δεν εξυπηρετεί την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έλαβε χώρα η παραχώρηση από το Δημόσιο, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949 και τους όρους του Πωλητηρίου Συμβολαίου, και θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρωση της τεθείσας διαλυτικής αίρεσης και κατά συνέπεια την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας του παραχωρηθέντος ακινήτου στο Δημόσιο (ομόφωνα).
2755/2022
Δέσμευση από το Ελληνικό Δημόσιο 200 MHz (24,25 24,45 GHz) από τη ζώνη συχνοτήτων των 26 GHz, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, με σκοπό την αποκλειστική αξιοποίησή τους κατά την παρ. 1 του άρθρου 92 του ν. 4727/2020 (Α' 184).
ΝΣΚ/473/2006
Παραχώρηση δημοσίου κτήματος σε αθλητικό σωματείο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το αναφερόμενο αθλητικό σωματείο είναι κοινής ωφελείας και επομένως νομίμως δύναται να παραχωρηθεί σε τούτο το ανωτέρω δημόσιο κτήμα, με σκοπό την κατασκευή ναυταθλητικών εγκαταστάσεων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/334/2001
Δημοτικά ακίνητα. Παραχώρηση σε ΝΠΙΔ για κοινωφελείς σκοπούς. Ανάκληση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι κατά νόμο δυνατή η παραχώρηση εκ μέρους του Δήμου Ανατολής Ν. Ιωαννίνων προς την Αναπτυξιακή Επιχείρηση Δήμου Ανατολής με τον διακριτικό τίτλο ΑΕΔΑ έκτασης, που του έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο για την εκτέλεση συγκεκριμένου σκοπού κατά χρήση, με σκοπό όμως αποκλειστικό την δημιουργία πρασίνου με αθλητικές εγκαταστάσεις (ομόφωνα), σε περίπτωση δε ανακλήσεως για οποιοδήποτε λόγο της σχετικής ΠΥΣ είναι δυνατή η παραχώρηση εκ μέρους του Δημοσίου της ίδιας έκτασης απευθείας στην παραπάνω Επιχείρηση, είτε κατά κυριότητα είτε κατά χρήση για την εκτέλεση όμως οπωσδήποτε κοινωφελούς σκοπού (πλειοψ.).
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/932/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Για την ανάκληση της 1/2022 Πράξης προσυμβατικού ελέγχου της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Τομέα Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.Με την προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή έξι (6) σχεδίων τροποποιητικών συμβάσεων μεταξύ του ως άνω Νοσοκομείου και των αναδόχων ήδη εκτελούμενων συμβάσεων 1) … A.E., 2) … MONOΠΡ. Α.Ε., 3) … A.E., 4) … ΜΕΠΕ, 5) … AE και 6) … Α.Ε., για την «Προμήθεια χημικών αντιδραστηρίων προπαρασκευαστικών χρήσεων με παραχώρηση συνοδού εξοπλισμού».(....) Περαιτέρω, αορίστως και αναποδείκτως προβάλλεται από το προσφεύγον ότι η ελεγχόμενη συμπληρωματική προμήθεια αντιδραστηρίων κατέστη αναγκαία συνεπεία της ραγδαίας αύξησης ανάλωσης των ποσοτήτων τους λόγω της πανδημίας COVID-19, αφενός διότι δεν συνδέεται όλη η ποσότητα των επιπλέον αντιδραστηρίων με την πανδημία COVID-19, η δε επικαλούμενη επαύξηση αντιδραστηρίων για τον λόγο αυτό είναι υπερβολικά γενική για να διαπιστωθεί ως μετρήσιμη απόρροια απρόβλεπτου γεγονότος. Τέλος, η επικαλούμενη καθυστερημένη ενημέρωση της Ε. Δ. για την επικείμενη λειτουργία του Κέντρου Ημερήσιας Νοσηλείας "…" δεν δύναται να θεωρηθεί ως απρόβλεπτο γεγονός, καθώς ο χρόνος ολοκλήρωσης και λειτουργίας ενός έργου δύναται ευχερώς να προβλεφθεί, έστω κατά προσέγγιση.Απορρίπτει την προσφυγή ανάκλησης.
ΕλΣυνΤμ.6/849/2018
Νομιμότητα διαδικασίας παραχώρηση δικτύου τηλεθέρμανσης.:..ζητείται η ανάκληση της 95/2018 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι το ελεγχόμενο σχέδιο αποτελεί, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη, σύμβαση πώλησης (Α.Κ. 513) από τη …. προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. του δικτύου τηλεθέρμανσης ..., που έχει κατασκευάσει η ... στη Ζ.Ε.Π. .., έναντι τιμήματος, όπως αυτό αναλύθηκε ανωτέρω. Περαιτέρω, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη (υπό στοιχείο 2. Α.), το μεταβιβαζόμενο με την επίμαχη σύμβαση δίκτυο τηλεθέρμανσης (ήτοι κτιριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμός, αγωγοί, δίκτυα, αντλιοστάσια, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο από 20.12.2013 πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής) συνιστά πράγμα που από τη φύση του εξυπηρετεί, αμέσως και ευθέως, δημόσιο σκοπό της παροχικής διοίκησης, ήτοι τη λειτουργία δημόσιας υπηρεσίας με τη συλλογή, παραγωγή και διανομή θερμικής ενέργειας για τη θέρμανση χώρων και την παρασκευή ζεστού νερού χρήσης για τους οικισμούς της Ζ.Ε.Π. .. Συνεπώς, το δίκτυο τηλεθέρμανσης, ως πράγμα και ειδικότερα ενιαίο λειτουργικό σύνολο κινητών και ακινήτων, προορισμένο να εξυπηρετεί ειδικό δημοσιολογικό σκοπό, αποτελεί πράγμα ειδικής χρήσης, παρακολούθημα της δημόσιας υπηρεσίας προς θεραπεία της οποίας προορίζεται και δεν είναι καταρχήν δεκτικό συναλλαγής (άρθρο 966 Α.Κ.), δύναται όμως να μεταβιβαστεί από ένα δημόσιο νομικό πρόσωπο σε άλλο δημόσιο νομικό πρόσωπο, εφόσον με τη μεταβίβαση αυτή δεν παραβλάπτεται ο υπηρετούμενος από αυτό δημόσιος σκοπός. Δεδομένου δε ότι η συμβαλλόμενη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. αφενός μεν έχει συσταθεί ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελή χαρακτήρα .., αφετέρου δε είναι αρμόδια, μεταξύ άλλων, για τη συντήρηση, εκμετάλλευση, διοίκηση και λειτουργία του δικτύου τηλεθέρμανσης της διοικητικής περιφέρειας του Δήμου .., σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1069/1980 και του άρθρου 57 παρ. 7 του ν. 2218/1994 .., με την επίμαχη μεταβίβαση σε αυτή (Δ.Ε.Υ.Α.Κ.) του δικτύου τηλεθέρμανσης δεν παραβλάπτεται ο δημόσιος σκοπός που αυτό εξυπηρετεί, κατά τα ανωτέρω.(..)Κατ΄ ακολουθίαν όσων διαλαμβάνονται στις σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει η αίτηση ανάκλησης να απορριφθεί, να μην ανακληθεί η προσβαλλομένη 95/2018 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1350/2018
ΝΣΚ/352/2000
Δημόσιο. Συμβάσεις. Νομιμότητα αιτήματος της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης (Α.Γ.Σ.Θ.), για την παραχώρηση σ αυτή τμήματος του οικοτροφείου του Κέντρου Γεωργικής Εκπαίδευσης (ΚΕ.Γ.Ε.) Θεσ/νίκης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Χώροι που χρησιμοποιούνται από το ΚΕ.Γ.Ε. Θεσ/νίκης για τη διαμονή των, υπ αυτού, εκπαιδευομένων, εφ όσον δεν κρίνονται απ αυτό (ΚΕ.Γ.Ε.) αναγκαίοι για τον, εν λόγω, σκοπό δεν αντίκειται στο νόμο να παραχωρηθούν κατά χρήση στην αιτούσα Α.Γ.Σ. Θεσ/νίκης υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι η παραχωρούμενη χρήση θα καλύψει, αποκλειστικά και μόνο, υφιστάμενες ανάγκες διαμονής των εσωτερικών μαθητών της Μέσης Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης, που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της αιτούσης Α.Γ.Σ.Θ.
ΝΣΚ/115/2002
Χαρακτηρισμός ενεργειών οργάνων της διοικήσεως ως πειθαρχικών παραπτωμάτων. Παραχώρηση δάσους ή δασικής εκτάσεως για την εγκατάσταση σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Πρέπει να διαπιστωθεί, με διενέργεια νομότυπης διοικητικής έρευνας (ΕΔΕ κλπ) αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου δυνάμει του οποίου, οι περιγραφόμενες στο ερώτημα ενέργειες των οργάνων της Διοικήσεως δύναται να χαρακτηρισθούν πειθαρχικά αδικήματα. 2) Το νέο νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει την παραχώρηση δάσους και δημόσιας δασικής εκτάσεως για την εγκατάσταση σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και κατασφαλίζει ως νόμιμη και ισχυρή τυχόν προηγουμένως χορηγηθείσα υπέρ τέτοιου σταθμού άδεια εγκαταστάσεως εντός δάσους ή δασικής εκτάσεως. Η Διοίκηση δεν δύναται να ολοκληρώσει σχέδιο πράξεως παραχωρήσεως, το περιεχόμενο του οποίου είναι διαμορφωμένο με την παράθεση των ονομάτων των διοικητικών οργάνων (Γεν. Γραμματέων) τα οποία δεν κατέχουν την ιδιότητα αυτή στο Υπουργείο, δύναται όμως να προχωρήσει στην παραχώρηση δάσους ή δημόσιας δασικής εκτάσεως για τον προαναφερόμενο σκοπό επιλέγουσα είτε την βάση των διατάξεων του άρθρου 58 του Ν 998/79 είτε του άρθρου 13 παρ.Α περ.γ όπως αμφότερα (άρθρα) ισχύουν μετά τον Ν 2941/2001, λαμβάνουσα οπωσδήποτε υπ όψη την δεδομένη εκ του νόμου ισχύν τυχόν προεκδοθείσας άδειας υπέρ συγκεκριμένου προσώπου σε δημόσιο δάσος ή δασική έκταση και το ανεπηρέαστο του κύρους αυτής της άδειας από το δεδικασμένο και τις συνέπειες των ως άνω αποφάσεων του ΣτΕ.
ΝΣΚ/297/2017
Υπαγωγή της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ Α.Ε.» και δ.τ. «ΕΛΤΑ» στο κεφάλαιο Α΄ ή Β΄ του ν.3429/2005 - Βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς του πάσης φύσεως προσωπικού της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η εταιρεία «ΕΛΤΑ» υπάγεται από τις 1-7-2011, στο Κεφάλαιο A΄ του ν.3429/2005, καθ’ όσον ο λόγος για τον οποίο είχε υπαχθεί στο Κεφάλαιο Β΄, ήτοι η έκδοση της υπ’ αριθ. 136/2002 αποφάσεως της Δ.Ε.Α., με την οποία είχε τεθεί σε καθεστώς ενάρξεως των διαδικασιών εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών με σκοπό την αποκρατικοποίησή της, έπαυσε να υφίσταται μετά την έγκριση, με τον ν. 3985/2011, του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 (πλειοψ). β) Για το πάσης φύσεως προσωπικό των ΕΛΤΑ εφαρμόζεται το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς των εταιρειών του Δημοσίου που υπάγονται στο Κεφάλαιο A΄ του ν. 3429/2005, κατ’ εφαρμογή του τελ. εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 9 του ν.3986/2011, καθόσον πριν από την παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο της πληρεξουσιότητας στο ΤΑΙΠΕΔ, με την από 30-11-2011 σύμβαση, για την αντιπροσώπευση του Δημοσίου κατά την άσκηση των δικαιωμάτων ψήφου στις γενικές συνελεύσεις της εταιρείας, είχε ήδη υπαχθεί στο Κεφάλαιο A΄ του ν. 3429/2005 και συγκεκριμένα από τη θέση σε ισχύ του ν.3985/2011 την 1η-7-2011 (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Πλήρη Ολομέλεια του ΝΣΚ με την υπ’ αριθ. 178/2017 γνωμοδότηση της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας, λόγω οριακής πλειοψηφίας.