×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/83/2018

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα ή μη χορήγησης παράτασης της παραχώρησης των δικαιωμάτων του Δημοσίου, για την έρευνα και εκμετάλλευση λιγνίτη στις μεταλλευτικές περιοχές Αμυνταίου και Κομνηνών – Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Είναι δυνατή η χορήγηση της παράτασης της παραχώρησης, όπως προβλέπεται στην υπ' αριθ. Φ34.2.5/οικ.9510/29.7.1988 απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, με την οποία καθορίστηκε περιοχή στις μεταλλευτικές λεκάνες Αμυνταίου και Κομνηνών - Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας και παραχωρήθηκε από το Δημόσιο προς τη ΔΕΗ αποκλειστικό και χωρίς αντάλλαγμα δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνιτών στην περιοχή αυτή και παρά την κατάργηση του άρθρου 3 παρ. 3 ν. 134/1975, δυνάμει του οποίου η υπουργική αυτή απόφαση εκδόθηκε. Για την έκδοση της απόφασης έγκρισης παράτασης της παραχώρησης, για είκοσι (20) επιπλέον έτη, απαιτείται η υποβολή αιτήσεως από τη ΔΕΗ Α.Ε., και η κρίση περί της ύπαρξης εκμεταλλεύσιμου λιγνιτικού αποθέματος και αφού συνεκτιμηθούν όλες οι παράμετροι (μεταλλευτικές, περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές), βάσει των οποίων προκύπτει η εκμεταλλευσιμότητα των κοιτασμάτων. Κατά τη χορήγηση της εν λόγω παράτασης, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 144 του Μεταλλευτικού Κώδικα. (πλειοψ.) Η γνωμοδότηση εκδόθηκε κατόπιν παραπομπής του θέματος στην Ολομέλεια με την υπ' αριθ. 51/2018 γνωμοδότηση του Β΄ Τμήματος ΝΣΚ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/51/2018

Παράταση της διάρκειας παραχώρησης του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνιτών στη ΔΕΗ Α.Ε., για είκοσι (20) επιπλέον έτη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Παρά το γεγονός ότι έχει καταργηθεί το άρθρο 3 παρ. 3 του ν. 134/1975, δυνάμει του οποίου είχε εκδοθεί η υπ' αρ. Φ34.2.5/οικ.9510 /29.7.1988 απόφαση του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, περί καθορισμού περιοχής στις μεταλλευτικές λεκάνες Αμυνταίου και Κομνηνών - Πύργων Β.Δ. Μακεδονίας και είχε παραχωρηθεί, ως προς αυτήν, από το Δημόσιο προς τη ΔΕΗ, το αποκλειστικό δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης στερεών ορυκτών καυσίμων υλών (λιγνιτών), είναι δυνατή η παράταση της εν λόγω παραχώρησης για είκοσι (20) επιπλέον έτη (η οποία προβλέπεται στην ως άνω υπουργική απόφαση και ζητείται από τη ΔΕΗ Α.Ε.), με την έκδοση νέας υπουργικής απόφασης με την οποία θα εγκρίνονται οι από 26.2.2016 και 13.2.2017 αιτήσεις της ΔΕΗ Α.Ε., εφόσον συντρέχει η προϋπόθεση της ύπαρξης εκμεταλλεύσιμου λιγνιτικού αποθέματος. β) Η διάταξη του άρθρου 144 του Μεταλλευτικού Κώδικα δεν εφαρμόζεται κατά τη χορήγηση της εν λόγω παράτασης. (πλειοψ.) Παραπομπή στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, λόγω σπουδαιότητας. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 83/2018 Γνωμ. Α΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.


ΝΣΚ/177/2011

Ανταλλάξιμα κτήματα – Δυνατότητα ή μη παραχώρησης ακινήτου εντός του οικισμού στην Κοινότητα Νυμφαίου Νομού Φλώρινας – Υπολογισμός τιμήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οικόπεδο εντός του οικισμού και των διοικητικών ορίων της τέως Κοινότητας Νυμφαίου, ήδη τοπικής Κοινότητας Νυμφαίου Δήμου Αμυνταίου Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, δεν εμπίπτει στην έννοια των λοιπών ακάλυπτων εκτάσεων του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 2 του Ν 930/1943 και, ως εκ τούτου, δεν δύναται να παραχωρηθεί σύμφωνα με την διάταξη αυτή. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/453/2002

Μεταλλεία. Μεταλλευτική περιοχή του Δημοσίου. Μη χορήγηση αδείας μεταλλευτικών ερευνών επί αιτήσεως για χώρο συμπίπτοντα με μεταλλευτική περιοχή του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Επί των ήδη ερευνηθεισών υπό του Δημοσίου και εξαιρεθεισών υπέρ αυτού ως ιδίων μεταλλευτικών περιοχών με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 3 του ΝΔ 4433/1964, ρητά διαφυλάσσονται μόνο τα υφιστάμενα δικαιώματα ιδιωτών εξ αδείας μεταλλευτικών ερευνών ή εξ οριστικής παραχωρήσεως και όχι και το εξ αιτήσεως δικαίωμα προσδοκίας χορηγήσεως αδείας μεταλλευτικών ερευνών, καθόσον πρόκειται για ερευνηθείσες πλέον υπό του Δημοσίου περιοχές και εξαιρεθείσες υπέρ αυτού ως ίδιες μεταλλευτικές περιοχές, τις οποίες σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 144 και 146 β του ΜΚ εκμεταλλεύεται αυτό, και των οποίων ο χώρος δεν μπορεί να παραχωρηθεί για μεταλλευτικές έρευνες. Κατά συνέπεια ο χώρος που συμπίπτει με την κατά τα ως άνω μεταλλευτική περιοχή του Δημοσίου δεν δύναται να παραχωρηθεί στην ανώνυμη εταιρία «Ανώνυμη Ελληνική Μεταλλευτική & Μεταλλουργική Εταιρεία Λαρύμνης ΛΑΡΚΟ ΑΕ» για μεταλλευτικές έρευνες και ως εκ τούτου δεν δύναται να χορηγηθεί για το χώρο αυτό άδεια μεταλλευτικών ερευνών, ως αιτείται με την από 3-12-1985 (ΑΒΜ 897/4-12-1985) αίτησή της.


ΑΕΠΠ/664/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία αιτείται την ακύρωση της απόφασης της ΔΕΗ ΑΕ που έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας, την απόρριψη της προσφοράς της παρεμβαίνουσας και την τεχνική αποδοχή μόνο της δικής της προσφοράς. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Ανακατασκευή Πύργων Ψύξης και καθαρισμός του ψυχοτεχνικού υλικού αυτών, στις Μονάδες Ι και ΙΙΙ του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου», με συνολικό προϋπολογισμό 119.500 ευρώ. Οι εργασίες περιλαμβάνουν εξειδικευμένες εργασίες καθαρισμού, ανακατασκευής και αντικατάστασης πακέτων ψυχοτεχνικού υλικού (FILL), καθώς και αποκατάσταση του σκελετού στήριξης (δοκούς από FRP), με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά βάσει της χαμηλότερης τιμής.


ΝΣΚ/91/2000

Παραχώρηση οικοπέδου σε αυθαίρετο κάτοχο, σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ.2 του Β.Δ.330/1960.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Προϋποθέσεις παραχώρησης οικοπέδου διαχειριζόμενου από την Δ/νση Υγείας και Πρόνοιας Θεσσαλονίκης σε αυθαίρετο κάτοχο, σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ.2 του Β.Δ.330/1960. Η κρίση για συνδρομή εξαιρετικής περίπτωσης, προκειμένου να προβεί αρμόδια υπηρεσία στην παραχώρηση ή μη του κατεχομένου οικοπέδου, αποτελεί εκτίμηση των πραγματικών δεδομένων όπως διαμορφώνονται κάθε φορά, συνεκτιμωμένων κατά των προσωπικών δεδομένων του αιτούντα την παραχώρηση αυθαιρέτου κατόχου.


ΝΣΚ/70/2014

Αρμοδιότητα Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης και Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου για τροποποιήσεις ρυμοτομικών σχεδίων σε ιστορικούς τόπους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σε περίπτωση έγκρισης, αναθεώρησης ή τροποποίησης σχεδίου πόλης σε περιοχή χωρικής αρμοδιότητας του Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης ή του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, οι Υπουργοί αυτοί είναι αρμόδιοι να συνυπογράψουν τα σχετικά προεδρικά διατάγματα, υπό την προϋπόθεση η περιοχή να υπάγεται σε διπλό καθεστώς προστασίας, δηλαδή να έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικός τόπος, αλλά και ως παραδοσιακός οικισμός. Άλλως, σε περίπτωση τροποποίησης σχεδίου, περιοχής χωρικής αρμοδιότητας του Υπουργού Μακεδονίας-Θράκης ή του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, που έχει χαρακτηρισθεί μόνον ως ιστορικός τόπος, η αρμοδιότητα παραμένει στον Υπουργό ΠΕΚΑ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/178/2018

Παραχώρηση ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ με διαλυτική αίρεση – Μη τήρηση των όρων της παραχώρησης μετά την παράταση της ταχθείσας προθεσμίας – Έκδοση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης της παραχώρησης και μεταγραφή αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η διαλυτική αίρεση που έχει τεθεί στο παραχωρητήριο ακινήτου από το Δημόσιο προς το ΙΚΑ, το οποίο αφορά το ερώτημα, δεν έχει πληρωθεί, επειδή για την πλήρωση αυτής απαιτείται έκδοση από την Διοίκηση διαπιστωτικής πράξης ανάκλησης και μεταγραφή αυτής. Χωρίς τις πράξεις αυτές δεν τίθεται ζήτημα παράτασης της προθεσμίας πραγματοποίησης του σκοπού της παραχώρησης ή επιστροφής του τιμήματος. (πλειοψ.)


ΕΣ/Α΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1655/2023

Το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι το Τμήμα παρέθεσε επαρκή και συγκεκριμένα στοιχεία, προκειμένου να συναγάγει ότι η ελεγχόμενη σύμβαση παράτασης της παραχώρησης παρουσιάζει βέβαιο διασυνοριακό ενδιαφέρον. Το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση παρατέθηκαν επαρκώς τα στοιχεία εκείνα, από τα οποία προκύπτει ότι μεταβάλλεται η οικονομική ισορροπία της αρχικής σύμβασης παραχώρησης υπέρ της παραχωρησιούχου και ήδη παρεμβαίνουσας. Η ελεγχόμενη δωδεκαετής παράταση της σύμβασης παραχώρησης εκμετάλλευσης τριών καταστημάτων πώλησης τουριστικών ειδών κατ’ επίκληση της διάταξης του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, ως μη εμπίπτουσα σε κάποια από τις επιτρεπτές κατ’ άρθρο 51 του ν. 4413/2016 περιπτώσεις τροποποίησης σύμβασης παραχώρησης, για τις οποίες δεν απαιτείται η τήρηση νέας διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης, έρχεται σε αντίθεση με τις απορρέουσες από το δίκαιο της Ένωσης αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού, και συνεπώς είναι μη νόμιμη, όπως ορθά έγινε δεκτό με την προσβαλλόμενη απόφαση (πρβλ. ΔΕΕ απόφ. της 13.1.2005, Επιτροπή κατά Ισπανίας, C- 84/03, σκέψη 48, ΕλΣυν Μείζ. Ολ. 551/2023,σκέψη 9).Το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν τίθεται ζήτημα προδικαστικής παραπομπής στο ΔΕΕ των Απόφαση 1655/2023 της Ολομελείας ερωτημάτων που η προσφεύγουσα διατύπωσε στο υπόμνημα της προσφυγής.Σε κάθε περίπτωση, η διαπιστωθείσα εν προκειμένω νομική πλημμέλεια παρίσταται ουσιώδης, καθώς παραβιάζονται οι απορρέουσες από το δίκαιο της Ένωσης αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού, ενώ και το οικείο κανονιστικό πλαίσιο και η επ’ αυτού νομολογία ως προς τις περιπτώσεις ουσιώδους τροποποίησης δημόσιας σύμβασης παραχώρησης είναι σαφείς (πρβλ. ΕλΣυν Ολ. 1306, 182/2022, πρώην Τμ. Μείζ. Επταμ. Συνθ. 1264/2019

Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «…Μονομετοχική Ανώνυμη Εταιρεία» .. Α.Ε.) και της «Κοινωνίας Κληρονόμων του Θεόφιλου Καταλειφού του Γεωργίου» για την «παράταση» της παραχώρησης υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας τριών (3) καταστημάτων πώλησης τουριστικών ειδών στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας Πεταλούδων Ρόδου.Η ανωτέρω Απόφαση δεν αναθεωρεί την Απόφαση 1167/2023 του Εβδόμου Τμήματος.Η ανωτέρω Απόφαση δεν ανακαλεί την Πράξη του αρμοδίου Επιτρόπου.



ΝΣΚ/170/2019

Εάν η απόφαση του Συντονιστή (πρώην Γενικού Γραμματέα) Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης με την οποία χαρακτηρίζεται μια περιοχή ως προστατευόμενο τοπίο, επιτρέπεται να περιλαμβάνει καθορισμό χρήσεων γης, καθώς και να προβλέπει τη θέσπιση όρων, περιορισμών και ειδικών ρυθμίσεων. (...) Η απόφαση του Συντονιστή (πρώην Γενικού Γραμματέα) Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, με το ως άνω περιεχόμενο, εκδόθηκε σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζουν τα άρθρα 18 παρ. 5, 19 παρ. 5β΄ και 21 παρ. 3 του ν. 1650/1986, διότι ορίζει προτεραιότητες διατήρησης και επιβάλλει απαγορεύσεις σε περιοχή που έχει χαρακτηρισθεί προστατευόμενο τοπίο σε υφιστάμενη περιοχή Natura 2000 και περιέχει Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) και Ειδική Ζώνη Διατήρησης (ΕΖΔ), ενώ δεν μπορεί να προβλέπει καθορισμό χρήσεων γης και δραστηριοτήτων εντός του προστατευόμενου τοπίου (ομόφ.).


Δ13/Β/Φ9.6.10/10974/2002

Καθορισμός των τοπικών διαμερισμάτων και των δήμων στην περιοχή των οποίων είναι εγκατεστημένοι οι Σταθμοί Παραγωγής της ΔΕΗ, οι Αυτόνομοι και Τοπικοί Σταθμοί παραγωγής των νησιών και τα Λιγνιτορυχεία καθώς και την κάλυψη των προκηρυσσομένων θέσεων όλων των κατηγοριών και ειδικοτήτων των Λιγνιτορυχείων, των Σταθμών Παραγωγής και των Αυτόνομων και Τοπικών Σταθμών Παραγωγής των νησιών.