×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/61/2001

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ενοπλες Δυνάμεις. Σύμβαση προμήθειας. Κατάπτωση εγγυητικής επιστολής. Προκαταβολή. Επιστροφή. Καταλογισμός.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Α. Σοφός, Αντιπρόεδρος, Εισηγήτρια: Ν. Μαριόλη, Πάρεδρος. Αφού η Εθνική Τράπεζα ρητά εγγυήθηκε με την υπ αριθ.11242-9/473/89 εγγυητική επιστολή για τη λήψη της προκαταβολής από τον προμηθευτή, σύμφωνα με τους όρους της με αριθ. 70265/89/4-7-89 συμβάσεως προμήθειας, πλέον τόκων επί της προκαταβολής αυτής που τυχόν θα καταλογισθούν σε βάρος της προμηθεύτριας υπέρ ής η εγγύηση κατ εφαρμογή των άρθρων 26 και 27 των Γενικών Ορων Διακηρύξεως Μειοδοτικών Διαγωνισμών Εσωτερικού Π5/264/77 απόφαση του Υπουργού Εμπορίου όπως τροποποιήθηκε με την Π5/640/1980 απόφαση του Υπ.Εμπορίου, έχουμε τη γνώμη ότι η υπηρεσία σας πρέπει να επιδιώξει την αναγκαστική είσπραξη των ποσών των τόκων δικαιοπραξίας και υπερημερίας. Η εγγυητική επιστολή αποτελεί νόμιμο τίτλο του άρθρου 2 παρ.2 (β) του ΚΕΔΕ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/265/2012

Ένοπλες Δυνάμεις – Κρατικές Προμήθειες – Δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής στον προμηθευτή αμυντικού υλικού, χωρίς η ισόποση τραπεζική εγγυητική επιστολή προκαταβολής να περιλαμβάνει τον όρο του εντόκου.

ΝΣΚ/138/2019

Εάν η διάταξη του άρθρου 15 του ν.2305/1995, σύμφωνα με την οποία κρατική αμυντική βιομηχανία απαλλάσσεται υπό όρους από τους τόκους δικαιοπραξίας επί των προκαταβολών, που χορηγήθηκαν σε αυτή επ’ ευκαιρία της ανάθεσης προμήθειας εξοπλιστικού υλικού, εφαρμόζεται και στην περίπτωση καταβληθείσας προκαταβολής που πρέπει να επιστραφεί, για το λόγο ότι η σχετική σύμβαση προμήθειας έληξε (χρονικά) χωρίς να υλοποιηθεί το αντικείμενο αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η διάταξη του άρθρου 15 του ν.2305/1995, σύμφωνα με την οποία κρατική αμυντική βιομηχανία απαλλάσσεται υπό όρους από τους τόκους δικαιοπραξίας επί των προκαταβολών, που χορηγήθηκαν σε αυτή προ της έναρξης ισχύος της διάταξης αυτής, επ’ ευκαιρία της ανάθεσης προμήθειας εξοπλιστικού υλικού, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση καταβληθείσας προκαταβολής που πρέπει να επιστραφεί, για το λόγο ότι η σχετική σύμβαση προμήθειας έληξε (χρονικά) χωρίς να είναι δυνατή η υλοποίηση, έστω και εκπρόθεσμα, του συμβατικού αντικειμένου αυτής (ομόφ.).


27004/2013

Θέμα: Διευκρινήσεις σχετικά με τη δυνατότητα προκαταβολής έως και ποσοστού 100% της επιχορήγησης με εγγυητική επιστολή κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 1 του άρθρου 18 του Νόμου 4146/2013 «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος σε στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις» (Α΄90).

18571/2013

Παροχή οδηγίων για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων (με αποδοχή δυνατότητας προκαταβολής έως και ποσοστού 100% της επιχορήγησης με εγγυητική επιστολή καθώς και  για τη δυνατότητα έκδοσης εγγυητικής επιστολής  με δεσμευμένο λογαριασμό), κατ'εφαρμογή της παραγράφου 1 του άρθρου 18 του νόμου 4146/2013 " Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλονος σε στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις (Α'90)

ΝΣΚ/79/2004

Σύμβαση προμήθειας. Τόκοι προκαταβολής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Σύμβαση προμήθειας μεταξύ Δημοσίου (ΥΠΑ) και Γερμανικού Οίκου – Καταλογισμός τόκων προκαταβολής σε βάρος του προμηθευτή – Ο καταλογισμός θα γίνει σύμφωνα με ρητή συμβατική διάταξη και από το καταλογισθέν ποσό θα αφαιρεθεί το ποσό που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο προμηθευτής δεν μπορούσε να ολοκληρώσει τις εργασίες του από υπαιτιότητα του Δημοσίου – Μη εφαρμογή της διατάξεως της παρ.6 του άρθρου 25 του ΠΔ 394/96.


ΝΣΚ/480/2000

Στέγαση Δημοσίου. Προκαταβολή. Εγγυητική επιστολή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Μετά την έγκαιρη αποπεράτωση των υπό κατασκευή κτισμάτων, τα οποία προορίζονται να χρησιμοποιηθούν για τη στέγαση των αρμοδίων για την αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων υπηρεσιών και την παραλαβή τους από την προς στέγαση Υπηρεσία, δεν απαιτείται η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής από τον εκμισθωτή, για την εξασφάλιση της δοθείσας από το Δημόσιο προκαταβολής, για την ταχύτερη αποπεράτωση του κτίσματος.


ΝΣΚ/223/2014

1) Τρόπος λύσης της υπ’ αριθ.4/1993 Συμβάσεως Πλαισίου και της υπ’ αριθ.1001/2002 ετήσιας σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου (Π.Α.) και της εταιρείας «ΕΑΣ ΑΒΕΕ (πρώην ΕΒΟ ΑΕ)». 2) Τρόπος επιστροφής της χορηγηθείσας προκαταβολής- επιβολή αναλογούντων τόκων δικαιοπραξίας και υπερημερίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1) Η υπ’ αριθ.4/1993 Σύμβαση Πλαίσιο, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (Πολεμικής Αεροπορίας) και της εταιρείας «ΕΑΣ ΑΒΕΕ (πρώην ΕΒΟ ΑΕ)», δεν είναι δυνατόν να λυθεί, λόγω παρόδου (λήξης) του συμβατικού χρόνου αυτής. Περαιτέρω, η προσδιοριζόμενη ως υπ’ αριθ.1001/2002 ετήσια σύμβαση είναι απολύτως άκυρη, μη παράγουσα καμιά συμβατική συνέπεια και, συνεπώς, όχι μόνο δεν απαιτείται, αλλά δεν είναι καν νοητή η λύση αυτής. 2) Το ποσό που αντιστοιχεί στο μέρος της χορηγηθείσας με την ενεργοποίηση της συμβάσεως πλαισίου προκαταβολής, που εισπράχθηκε από τον προμηθευτή αχρεωστήτως, θα επανεισπραχθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 47 του ΠΔ 284/1989. Για το θέμα των τόκων, τέλος, θα εφαρμοσθούν τα προβλεπόμενα ρητά στις παραγράφους 6 και 7 του άρθρου 46 του ΠΔ 284/1989. (ομοφ.)


ΑΕΠΠ/307/2021

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία επιδιώκει την ακύρωση της υπ' αριθμόν πρωτοκόλλου 2427/22.12.2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα, ώστε να αποφευχθεί η ματαίωση της Ανοικτής Ηλεκτρονικής Διαδικασίας (υπ' αριθμ. ...) για την ανάληψη σύμβασης προμήθειας αναλώσιμου υλικού "Πλαστικές Διαφανείς Θήκες". Παράλληλα, ζητά την κατακύρωση της σχετικής σύμβασης στην ίδια. Επικουρικώς, και στην περίπτωση που η προσβαλλόμενη απόφαση κριθεί ισχυρή, ζητά να μην καταπέσει η εγγυητική επιστολή που έχει προσκομίσει και να της επιστραφεί το παράβολο.


ΕΣ/ΤΜ.6/124/2019

Προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών::επιδιώκεται η εν μέρει ανάκληση της 423/2018 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη, μη νομίμως απορρίφθηκε η προσφορά της "…..", με την αιτιολογία ότι στην εγγυητική επιστολή συμμετοχής της, δεν αναγράφεται η καταληκτική ημερομηνία υποβολής της προσφοράς. Και τούτο διότι στο άρθρο 2.1.5 της 13093/17.5.2018 διακήρυξης ορίζεται μεν ότι η εγγυητική επιστολή πρέπει να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών, πλην όμως στο ίδιο άρθρο ορίζεται επίσης ότι, στο Παράρτημα Γ της διακήρυξης υφίστανται υποδείγματα εγγυητικών επιστολών, στο δε υπόδειγμα εγγυητικής επιστολής συμμετοχής του Παραρτήματος αυτού, σύμφωνα με το οποίο συντάχθηκε η επίμαχη 578205/18.6.2018 εγγυητική επιστολή, δεν περιλαμβάνεται προς συμπλήρωση αντίστοιχο πεδίο που να αφορά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών. Επομένως, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω στη σκέψη ΙΙ.Γ. της παρούσας, η εν λόγω ανακολουθία μεταξύ των οριζομένων στο άρθρο 2.1.5.η της διακήρυξης - σύμφωνα με το οποίο απαιτείται να αναγράφεται στην εγγυητική επιστολή συμμετοχής η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών - και των οριζόμενων στο υπόδειγμα εγγυητικής επιστολής συμμετοχής του Παραρτήματος Γ της ίδιας διακήρυξης, στο οποίο καταλείπονται μεν κενά πεδία για συμπλήρωση του αριθμού της διακήρυξης και του τίτλου της σύμβασης (προμήθειας), όμως, δεν καταλείπεται κανένα κενό προς συμπλήρωση με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών, δεν θα πρέπει να αποβεί εις βάρος της συμμετέχουσας εταιρείας "…." οδηγώντας στον αποκλεισμό της από τη διαγωνιστική διαδικασία. Επιπλέον, σύμφωνα και με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ.Β. της παρούσας, η μη αναγραφή της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών στην ανωτέρω εγγυητική επιστολή συμμετοχής, δεν κατέστησε αυτή πλημμελή ως προς ουσιώδες στοιχείο του περιεχομένου της. Και τούτο διότι η εγγυητική αυτή επιστολή αναφέρει τον αριθμό και την ημερομηνία της διακήρυξης (13093/17.5.2018), τον τίτλο της υπό ανάθεση σύμβασης (προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για τις ανάγκες του Δήμου Ρεθύμνου και των νομικών του προσώπων ετών 2019-2020) και τα τμήματα της σύμβασης για τα οποία συμμετέχει (υπερκαλύπτουσα το απαιτούμενο, για τη συμμετοχή στη διαδικασία ανάθεσης των εν λόγω τμημάτων, ποσό εγγύησης), καθώς και τον αριθμό συστήματος Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. (57550). Επομένως, από τα αναφερόμενα στο σώμα αυτής, λοιπά απαιτούμενα από τη διακήρυξη στοιχεία, δεν καταλείπεται οποιαδήποτε αμφιβολία περί του ότι η εν λόγω εγγυητική επιστολή συμμετοχής της "….." αφορούσε πράγματι στη συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία. Τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση και με την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση, σύμφωνα με τις οποίες νομίμως αποκλείστηκε η "…. καθώς η μη αναγραφή στην εγγυητική επιστολή συμμετοχής της, της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής της προσφοράς, συνιστά παραβίαση του άρθρου 2.1.5.η της διακήρυξης του διαγωνισμού, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα. Επιπλέον, ο, κατ’ εκτίμηση του δικογράφου, ισχυρισμός ότι συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλουν τη σύναψη των υπό κρίση σχεδίων σύμβασης, καθώς η μη ολοκλήρωση της εν λόγω προμήθειας πετρελαίου θέρμανσης θα δημιουργήσει πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, των παιδικών σταθμών και όλων των δημοτικών και δημόσιων κτιρίων που θερμαίνονται με ευθύνη του Δήμου ….και των νομικών του προσώπων, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Και τούτο διότι το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείται προεχόντως με την τήρηση της νομιμότητας στις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων (βλ. ΕΣ VI Τμ. 691/2018). Τέλος, απαραδέκτως προβάλλεται από την παρεμβαίνουσα εταιρεία ο λόγος περί συγγνωστής πλάνης των οργάνων της αναθέτουσας αρχής, καθώς σε επίκληση και απόδειξη της νομικής κατάστασης της συγγνωστής πλάνης νομιμοποιείται μόνον η αναθέτουσα αρχή, στα όργανα της οποίας πρέπει να έχει συντρέξει η εν λόγω εσφαλμένη αντίληψη περί της νομιμότητας της διαδικασίας (βλ. ΕΣ VI Τμ. 5991, 2591/2015).Δεν ανακαλεί τη 423/2018 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΝΣΚ/143/2000

Κοινοτικό Δίκαιο. Εγγυητική επιστολή υπέρ φορολογικού αντιπροσώπου. Προκαταβολή εξαγωγικής επιστροφής. Δικαιούχος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Ι.Χαλκιάς, Πάρεδρος Εάν και εφόσον επληρώθησαν όλες οι άλλες τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις του Καν.800/99 της Επιτροπής για την γένεση του δικαιώματος χορήγησης της προκαταβολής της επιστροφής κατά την εξαγωγή στην εταιρία "EURICOM SPA", η ΓΕ ΔΙΔΑΓΕΠ υποχρεούται να καταβάλλει το σχετικό ποσόν αμελλητί, εφόσον αφενός μεν υπό καμμία διάταξη του Καν.800/99 ή 2220/85 δεν απαγορεύεται η έκδοση εγγυητικής επιστολής υπέρ του φορολογικού αντιπροσώπου φυσικού ή νομικού προσώπου και η αποδοχή αυτής από την αρμόδια αρχή αφετέρου δε επειδή ο σκοπός για τον οποίον απαιτείται η σύσταση εγγύησης, κατά το άρθρο 24 του ως άνω Κανονισμού, εκπληρούται στην συγκεκριμένη περίπτωση καθόσον παρότι η εγγυητική επιστολή δεν εξεδόθη όπως κατά κανόνα απαιτείται υπέρ του δικαιούχου εξαγωγέα (EURICOM SPA) αλλά υπέρ του φορολογικού του αντιπροσώπου που τον εκπροσωπεί για όλες του τις συναλλαγές και τις εξ αυτών απορρέουσες υποχρεώσεις κλπ στην Ελλάδα (ΕΟΥΡΙΚΟΜ ΕΛΛΑΣ ΑΕ), ενόψει του ότι σε περίπτωση παρατυπίας η αρμόδια υπηρεσία με την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής θα εισπράξει άμεσα το προκαταβληθέν ποσόν της επιστροφής προσαυξημένο κατά 10%.