ΝΣΚ/61/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εικονική επιχείρηση – Βεβαιωμένη ληξιπρόθεσμη οφειλή – Συνυπόχρεα πρόσωπα – Αναγκαστικά μέτρα είσπραξης της οφειλής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σε περίπτωση ύπαρξης βεβαιωμένης ληξιπρόθεσμης οφειλής σε βάρος εικονικής επιχείρησης, οι πραγματικοί υπόχρεοι που υποκρύπτονται έχουν την ιδιότητα των συνυπόχρεων προσώπων κατά την έννοια του άρθρου 82 παρ.1 εδ.α’ του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και κατά συνέπεια είναι δυνατό να ληφθούν σε βάρος τους αναγκαστικά μέτρα είσπραξης για την οφειλή της επιχείρησης. (ομοφ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια και εκδόθηκε η 275/2016 Γνωμ Α' Ολομελείας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/275/2016
Εικονική επιχείρηση και υποκρυπτόμενα πρόσωπα – Αν αυτά θεωρούνται «συνυπόχρεοι» κατά την έννοια του άρθρου 82 παρ.1 εδ.α ΚΕΔΕ(...)Σε περίπτωση ύπαρξης βεβαιωμένης ληξιπρόθεσμης οφειλής σε βάρος εικονικής επιχείρησης, οι πραγματικοί υπόχρεοι που υποκρύπτονται δεν έχουν την ιδιότητα των συνυπόχρεων κατά την έννοια του άρθρου 82 παρ.1 εδ. α' του ν.δ. 356/1974, διότι ευθύνονται ανεξαρτήτως από τα φαινόμενα πρόσωπα (εκείνα που εικονικά φέρονται ότι ασκούν την επιχείρηση) και κατά συνέπεια πρέπει να λαμβάνονται σε βάρος τους όλα τα προβλεπόμενα διοικητικά, ασφαλιστικά, αναγκαστικά και λοιπά μέτρα είσπραξης, αφού συνταχθεί ιδιαίτερη έκθεση ελέγχου, με την οποία θα καταλογιστούν και σ' αυτούς οι ανάλογες κυρώσεις. Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την 61/2015 Γνωμ. Α' Τμήματος.
ΕΣ/ΤΜ.4/75/2017 (ΔΙΑΔ/ΣΙΑ ΛΗΞ.ΟΦΕΙΛΩΝ)
Χαρακτηρισμος οφειλής ως ανεπίδεκτης είσπραξης,(..) Με τα δεδομένα αυτά, η ενώπιον του Τμήματος εισαχθείσα εισήγηση του Προϊσταμένου της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης φέρει πλήρη, ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία ως προς το ότι οι έρευνες για τον εντοπισμό πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του προαναφερόμενου οφειλέτη απέβησαν άγονες και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη της βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής του, ποσού 3.963.022,24 ευρώ.(..)Γνωμοδοτεί θετικά για το χαρακτηρισμό της αναφερόμενης στο σκεπτικό οφειλής του ... ή ...(Α.Φ.Μ.: ... και ...), ποσού 3.963.022,24 ευρώ, ως ανεπίδεκτης είσπραξης και για την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης οφειλών
ΝΣΚ/44/2007
Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ). Περιεχόμενο βεβαίωσης ανυπαρξίας σχετικής οφειλής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι χορηγούμενες από τους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. βεβαιώσεις, κατ’ άρθρο 24 παρ.18 του Ν 2130/1993, πρέπει να διαλαμβάνουν, αποκλειστικώς, την ανυπαρξία οφειλής για το Τέλος της Ακίνητης Περιουσίας. Η χορήγηση των ανωτέρω βεβαιώσεων, εφόσον δεν υφίσταται ληξιπρόθεσμη αντίστοιχη οφειλή, συνιστά δέσμια αρμοδιότητα. Τυχόν διατυπούμενη, στην αυτή βεβαίωση, επιφύλαξη μη σχετιζόμενη, ευθέως, με την προειρημένη οφειλή, δεν επάγεται οποιαδήποτε έννομη συνέπεια.
ΔΕΔ/Αθ/296/2025
Η απόφαση 296 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει ως απαράδεκτη την ενδικοφανή προσφυγή κατά της βεβαιωμένης οφειλής ποσού 70,43 € της Δ.Ο.Υ. Ρεθύμνου. Η προσφεύγουσα αμφισβητούσε την οφειλή, η οποία προερχόταν από μέρισμα που καταβλήθηκε αχρεωστήτως στη μητέρα της μετά τον θάνατό της, ισχυριζόμενη παραγραφή της αξίωσης του Δημοσίου. Η ΔΕΔ έκρινε ότι η προσβαλλόμενη ταμειακή βεβαίωση ανάγεται στο στάδιο είσπραξης και όχι στον προσδιορισμό του φόρου. Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη που να υπόκειται στην ειδική διοικητική διαδικασία (ενδικοφανής προσφυγή) του άρθρου 72 του ΚΦΔ, αλλά σε ανακοπή.
ΕΣ/ΤΜ.4/120/2018
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά, η ενώπιον του Τμήματος εισαχθείσα εισήγηση του Προϊσταμένου της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης φέρει πλήρη, ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία ως προς το ότι οι έρευνες για τον εντοπισμό πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων της οφειλέτριας εταιρείας και των συνεπεύθυνων διαχειριστών αυτής απέβησαν άγονες και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη της βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής, ποσού 94.734.435,06 ευρώ.V. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα γνωμοδοτεί θετικά για τον χαρακτηρισμό της ανωτέρω οφειλής της εταιρείας με την επωνυμία «.........» (Α.Φ.Μ. 099483880) ως ανεπίδεκτης είσπραξης και για την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης οφειλών.
ΕΣ/ΤΜ.4/157/2017
ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ : Με τα δεδομένα αυτά, η ενώπιον του Τμήματος εισαχθείσα εισήγηση του Προϊσταμένου της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης φέρει πλήρη, ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία ως προς το ότι οι έρευνες για τον εντοπισμό πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων της προαναφερόμενης οφειλέτιδος απέβησαν άγονες και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη της βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής της, ποσού 2.044.874,89 ευρώ.
ΝΣΚ/188/2020
Ζητήματα σχετικά με επιβολή διοικητικής κύρωσης για λαθρεμπορία και τελωνειακής οφειλής σε βάρος ανηλίκων παραβατών και τρόπος είσπραξης αυτών.(...)α) Σε βάρος ανήλικου, που δεν έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του και ο οποίος κατά την κρίση της Τελωνειακής Αρχής διέπραξε λαθρεμπορία, η αρχή αυτή μπορεί να επιβάλλει, με καταλογιστική πράξη τους διαφυγόντες δασμούς και φόρους κλπ επιβαρύνσεις (τελωνειακή οφειλή). Δεν μπορεί να επιβάλλει πολλαπλά τέλη, διότι ο ανήλικος, όταν δεν έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του, στερείται ικανότητας καταλογισμού. Δεν προβλέπεται από τις οικείες διατάξεις και επομένως δεν μπορεί να επιβάλλει τους διαφυγόντες δασμούς, φόρους κλπ επιβαρύνσεις, ούτε τα πολλαπλά τέλη, σε βάρος των ασκούντων τη γονική μέριμνα γονέων, εάν δεν μετείχαν και οι ίδιοι στην τέλεση της λαθρεμπορίας. β) Σε βάρος ανήλικου παραβάτη, ο οποίος διέπραξε λαθρεμπορία, ενώ έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του, η Τελωνειακή Αρχή, μπορεί να επιβάλλει με καταλογιστική πράξη, τόσο τους διαφυγόντες δασμούς, φόρους κλπ επιβαρύνσεις, όσο και τα πολλαπλά τέλη, όχι όμως σε βάρος των ασκούντων τη γονική μέριμνα γονέων του, εάν δεν μετείχαν και οι ίδιοι στην τέλεση της λαθρεμπορίας. γ) Αναγκαστικά μέτρα, για την είσπραξη των καταλογισθέντων χρηματικών ποσών μπορούν να ληφθούν μόνο σε βάρος της περιουσίας του ανήλικου παραβάτη, φερόμενου ως οφειλέτη στην καταλογιστική πράξη, εφόσον διαθέτει ατομική περιουσία, ακόμη και μετά την ενηλικίωσή του, μέχρι τη συμπλήρωση της παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για είσπραξη (κατά πλειοψηφία).
ΔΕΔ/Αθ/309/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής ως απαράδεκτης, η οποία είχε υποβληθεί κατά Πράξης Βεβαίωσης Οφειλής από κατάπτωση εγγυήσεων έτους 2024, ποσού 54.656,16 €. Η οφειλή προέκυψε από στεγαστικό δάνειο ειδικού καθεστώτος του 2005, το οποίο εγγυόταν το Ελληνικό Δημόσιο. Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση ή αναστολή της πράξης λόγω εκκρεμούς έφεσης σχετικά με την υπαγωγή της στις διατάξεις του Ν.3869/2010. Το Τμήμα Α3 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απέρριψε την προσφυγή, κρίνοντας ότι η διαφορά δεν υπάγεται στο άρθρο 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), καθώς αφορά ζήτημα που ανάγεται στο στάδιο της διοικητικής εκτέλεσης και της είσπραξης, κατά των οποίων προβλέπεται ανακοπή και όχι ενδικοφανής προσφυγή.
ΝΣΚ/308/2016
Κληρονομητό οφειλών προς ΟΤΑ από πρόστιμα Κ.Ο.Κ. – Νομοθετικό πλαίσιο επιβολής και είσπραξης των προστίμων που προβλέπονται για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο θάνατος φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ., μετά την έκδοση σχετικής πράξεως βεβαιώσεως παραβάσεως στο όνομά του αλλά πριν την επίδοσή της σ’ αυτόν, δεν επιδρά επί του κύρους της πράξεως, ώστε επιτρεπτά η εν λόγω πράξη επιδίδεται στους κληρονόμους του παραβάτη. Σε περίπτωση θανάτου φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ. μετά την έκδοση και επίδοση σ’ αυτόν σχετικής πράξεως βεβαιώσεως παραβάσεως, αλλά πριν τη διενέργεια της ταμειακής βεβαιώσεως της οφειλής από το πρόστιμο του Κ.Ο.Κ., η ταμειακή βεβαίωση της οφειλής διενεργείται επ’ ονόματι των κληρονόμων του θανόντος, μετά τον επιμερισμό της κατά τα προβλεπόμενα στο κληρονομικό δίκαιο. Ο θάνατος φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ., μετά τη διενέργεια από το δικαιούχο Δήμο της ταμειακής βεβαιώσεως της οφειλής στο όνομά του, δεν θίγει το κύρος της βεβαιώσεως και, επομένως, δεν απαιτείται νέα ταμειακή βεβαίωση στο όνομα των κληρονόμων του, προκειμένου να διενεργηθεί σε βάρος τους διοικητική εκτέλεση. Εφόσον κάποιο πρόσωπο αποβιώσει μετά την έκδοση αποφάσεως ποινικού δικαστηρίου, με την οποία του επιβλήθηκε χρηματική ποινή, λόγω διαπράξεως παραβάσεως, η οποία χαρακτηρίζεται από τον Κ.Ο.Κ. ως ποινικό αδίκημα, η ποινή αυτή διαγράφεται.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/137/2018
Καταβολή αποζημίωσης στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης. Με δεδομένα αυτά, νομίμως καθορίστηκε η αποζημίωση του Προέδρου του ΔΣ της ανωτέρω Κοινωφελούς Επιχείρησης, καθόσον λήφθηκε υπόψη η οικονομική κατάστασή της κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, για την οποία γίνεται λεπτομερής μνεία τόσο στην εισήγηση του Δ.Σ. της Επιχείρησης όσο και στην εγκριτική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Εξάλλου, κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίον αξιολογείται η οικονομική κατάσταση της Επιχείρησης, σύμφωνα με το άρθρο 255 του ν. 3463/2006, είναι η προηγούμενη διαχειριστική περίοδος και όχι οι προηγούμενες χρήσεις, ενώ περαιτέρω για την αποτίμηση της οικονομικής κατάστασής της δεν λαμβάνονται υπόψη μελλοντικά και υποθετικά στοιχεία, όπως η ενδεχόμενη μη είσπραξη απαιτήσεων λόγω του ότι πιθανόν να καταστούν ανεπίδεκτες είσπραξης ή η αύξηση των υποχρεώσεών της, λόγω έκδοσης δικαστικών αποφάσεων σε βάρος της. Πέραν αυτών, όμως, μη νομίμως δεν έγινε παρακράτηση φόρου επί της οφειλόμενης αποζημίωσης σε ποσοστό 20%, όπως ρητά απαιτείται από το άρθρο 60 παρ. 5 του ν. 4172/2013 (ΕΣ ΚΠΕΔ VII Τμ. 99/2017)... Κατ’ ακολουθία, η εντελλόμενη δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.