ΝΣΚ/62/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παραχώρηση σε Κ.Α.Ε. Α.Ε. χώρων χερσαίου Συνοριακού Σταθμού. Καταβολή μισθώματος από Κ.Α.Ε.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Την πράξη παραχώρησης κατά χρήση σε Κ.Α.Ε. Α.Ε. χώρου του Συνοριακού Σταθμού των Ευζώνων, που ανήκει στην κυριότητα του Ε.Ο.Τ., εκδίδει η Περιφέρεια. Προκειμένου περί Κ.Α.Ε. στο Συνοριακό Σταθμό Ευζώνων που λειτουργούσε πριν την 11-11-1997, ως προς την καταβολή του μισθώματος για τη χρήση αυτή, εφαρμόζεται η διάταξη της παρ.3 του άρθρου 17 του ΠΔ 86/1979, η οποία, καταλαμβάνουσα και την περίπτωση επέκτασης του χώρου του Κ.Α.Ε., καθορίζει και τον τρόπο προσδιορισμού του μισθώματος. Προκειμένου περί Κ.Α.Ε. σε χώρο Συνοριακού Σταθμού, ιδρυθέντος μετά την εφαρμογή του Ν 2647/1998, η μεν πράξη παραχώρησης εκδίδεται από την Περιφέρεια, είτε ο χώρος ανήκει στην κυριότητα του Ε.Ο.Τ. είτε όχι, το δε μίσθωμα καθορίζεται με κοινή υπουργική απόφαση κατά την παρ.3 του άρθρου 9 του Ν 2647/1998.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/112/2007
Χερσαίοι Συνοριακοί Σταθμοί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την νομοθετική μεταβολή δια του άρθρου 47 παρ.4 του Ν 3498/2006, τα της ιδρύσεως και λειτουργίας των χερσαίων Συνοριακών Σταθμών ρυθμίζονται δια του άρθρου 9 του Ν 2647/1998, που καταλαμβάνει όλους ανεξαιρέτως τους Συνοριακούς Σταθμούς ανεξαρτήτως της υπάρξεως ή μη ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του Ε.Ο.Τ., υπό την επιφύλαξη μόνο όσων μεταβατικώς ρυθμίζονται για τους οκτώ ονομαστικά αναφερόμενους σταθμούς στην παρ.4 του άρθρου 47 του Ν 3498/2006. Είτε υπό το καθεστώς του Ν.Δ/τος 119/1973 είτε με τον Ν 2647/1998 η έκδοση προεδρικού διατάγματος αποτελεί συστατικό τύπο για την ίδρυση Συνοριακού Σταθμού. Η ονομαστική αναφορά των Συνοριακών Σταθμών επί των οποίων εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 47 παρ.4 εδάφιο δ’ του Ν 3498/2006, δεν επιτρέπει την επέκτασή της ερμηνευτικά και σε άλλους σταθμούς. Η μεταβίβαση των δικαιωμάτων που αφορούν τα εδάφια α’, β’ και γ’ του άρθρου 47 παρ.4 του Ν 3498/2006, καταλαμβάνει και τις από αυτά απορρέουσες υποχρεώσεις, εκτός από αυτές για τις οποίες γίνεται ειδική ρύθμιση με ξεχωριστή διάταξη.
ΝΣΚ/210/2006
Προϋποθέσεις ιδρύσεως Συνοριακού Σταθμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διατύπωση γνώμης από υπάλληλο του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης περί της θέσεως και της εκτάσεως του Καταστήματος Αφορολογήτων Ειδών εντός Συνοριακού Σταθμού προηγείται της εκδόσεως Π.Δ/τος ιδρύσεως του Σταθμού. Δια την διατύπωση της ως άνω γνώμης είναι απαραίτητη η γνώση των σχεδίων και της χωροθέτησης του Σταθμού.
ΝΣΚ/477/2001
Δημόσια έργα. Προϋποθέσεις κατασκευής Σταθμών Εξυπηρετήσεως Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) σε αυτοκινητόδρομους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό το ισχύον νομοθετικό καθεστώς είναι δυνατή η κατασκευή ΣΕΑ σε εκτάσεις των οποίων η κυριότητα ανήκει στο Δημόσιο ή το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) και η εκμετάλλευση στο ΤΕΟ, στους αυτοκινητόδρομους ή τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, από τους μισθωτές τρίτους, αλλά όχι και η κατασκευή των εγκαταστάσεων των ΣΕΑ από το Δημόσιο ή το ΤΕΟ, σε εκτάσεις οι οποίες θα παραχωρηθούν κατά κυριότητα από τρίτους με παράλληλη ανάληψη υποχρέωσης παραχώρησης της εκμετάλλευσης, για ορισμένο χρονικό διάστημα, στους τρίτους ή σε πρόσωπα που αυτοί θα υποδείξουν, με καταβολή στο ΤΕΟ καθορισμένου εκ των προτέρων μισθώματος.
120726 ΕΞ 2020
Καθορισμός του ύψους του μισθώματος παραχώρησης αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώνης του αιγιαλού και του θαλασσίου χώρου, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4664/2020 (Α΄32), έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και του τρόπου αναπροσαρμογής του.
ΝΣΚ/420/2001
Υδατοκαλλιέργειες. Μίσθωση θαλάσσιου χώρου για οστρακοκαλλιέργεια. Μείωση του ύψους του μισθώματος. Αρμοδιότητα. Ανώτερη βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επιτρέπεται η μείωση του ύψους του μισθώματος που αφορά μίσθωση θαλάσσιου χώρου με απόφαση του αρμόδιου Νομάρχη για όσο χρόνο διαρκεί η ανώτερη βία και εφόσον η ζημία από τη μείωση της προσόδου δεν καλύφθηκε από άλλη αιτία και ιδίως από ασφαλιστική σύμβαση.
ΕΣ/Τ7/0002/2008
Δεν είναι νόμιμη η εκτέλεση, με δαπάνες Δήμου , του έργου της ανάπλασης και διαμόρφωσης του αυλείου χώρου του Ι.Ν. ...., καθόσον δεν προβλέπεται ούτε από το άρθρο 24 ΔΚΚ ούτε άλλη διάταξη νόμου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι εξυπηρετεί τη λειτουργική του δραστηριότητα ούτε ότι εξυπηρετεί την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου. Και τούτο διότι δεν αποδεικνύεται κατά τρόπο αναμφισβήτητο ότι ο εν λόγω χώρος είναι κοινόχρηστος και ότι ανήκει κατά κυριότητα στο Δήμο.
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/765/2019
Εκτέλεση έργου:..ζητείται η αναθεώρηση της 295/2019 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ..Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει, κατά παραδοχή των σχετικών λόγων αναθεώρησης, ότι στην προκειμένη περίπτωση υφίσταται απουσία ανταγωνισμού για τεχνικούς λόγους. Οι λόγοι δε αυτοί δεν έχουν ανακύψει από τεχνητό περιορισμό εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής των παραμέτρων της υπό κρίση σύμβασης, με αποτέλεσμα να δικαιολογείται η απευθείας ανάθεσή της. Όπως με ακρίβεια προκύπτει από τα έγγραφα της σύμβασης, οι οικονομικοτεχνικές και πραγματικές συνθήκες που διέπουν τη συγκεκριμένη εργολαβία είναι οι εξής: α) η διαμόρφωση της πλατείας ... προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του υπογείως της πλατείας σταθμού αυτοκινήτων, β) έξι (6) χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, ο Δήμος αποδέχθηκε δωρεά με αντικείμενο νέα αρχιτεκτονική μελέτη για τη διαμόρφωση της πλατείας, που περιλαμβάνει την εκπόνηση εργασιών μεγαλύτερης εμβέλειας σε σχέση με τις αρχικώς προβλεφθείσες και οι οποίες (εργασίες) συνιστούν το αντικείμενο της ελεγχόμενης σύμβασης, γ) οι επίμαχες εργασίες, στο μέτρο που αφορούν στη διαμόρφωση του υπέργειου χώρου του σταθμού αυτοκινήτων, βρίσκονται από τεχνικής άποψης σε αλληλεξάρτηση με τις εκτελούμενες από τον ήδη εγκατεστημένο εργολάβο εργασίες της σύμβασης παραχώρησης. Τούτο διότι συνενώνονται ή επικάθονται σε αυτές, η δε εκτέλεσή τους θα επηρεάσει τη λειτουργικότητα του υπόγειου σταθμού (π.χ. από πλευράς προσβασιμότητας του χώρου ή στατικότητας της κατασκευής), με αποτέλεσμα να είναι απολύτως αναγκαίο να πληρούν κοινές τεχνικές απαιτήσεις με εκείνες της σύμβασης παραχώρησης, να ελέγχονται και να παραλαμβάνονται ταυτόχρονα, προς αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αστοχιών. Οι ανωτέρω συνθήκες καταδεικνύουν ότι δεν συντρέχει περίπτωση τεχνητού περιορισμού των παραμέτρων της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, καθόσον: α) η ανάγκη εκτέλεσης των επίμαχων εργασιών δεν συνδέεται με υποκειμενική συμπεριφορά του Δήμου ... από την οποία να προκύπτει πρόθεση καταστρατήγησης των διατάξεων περί απευθείας ανάθεσης, δεδομένου ότι με τη νέα μελέτη, η οποία άλλωστε παραδόθηκε στο Δήμο κατόπιν παρέλευσης μακρού χρονικού διαστήματος από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, σκοπείται η εκπόνηση ενός εξειδικευμένου σχεδίου αναβάθμισης της πλατείας που θα ικανοποιεί σε μεγαλύτερο βαθμό τις ανάγκες των δημοτών και β) οι εργασίες της ελεγχόμενης σύμβασης για τη διαμόρφωση του υπέργειου χώρου του σταθμού αυτοκινήτων αναγκαστικώς συνδέονται, από τεχνικής, χρονικής και πραγματικής άποψης, με τις ήδη εκτελούμενες για τη κατασκευή του υπόγειου σταθμού. Συνεπώς, ο ήδη εγκατεστημένος ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης είναι, αντικειμενικώς, ο μοναδικός οικονομικός φορέας που δύναται να τις εκτελέσει, χωρίς να τεθεί υπό διακινδύνευση η λειτουργικότητα και η αποτελεσματική εκτέλεση αμφότερων των εργολαβιών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το VI Τμήμα, το οποίο με την προσβαλλόμενη απόφασή του δέχθηκε τα αντίθετα, έσφαλε περί την εφαρμογή των διεπουσών την επίδικη υπόθεση διατάξεων. Πρέπει, συνεπώς, να γίνει δεκτή η ένδικη αίτηση αναθεώρησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση, να αναθεωρηθεί η 295/2019 απόφαση του VI Τμήματος και ακολούθως, κατ’ αποδοχή της από 28.1.2019 αίτησης, να ανακληθεί η 2/2019 Πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο ... και να υπογραφεί το σχέδιο σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και της πρώτης παρεμβαίνουσας εταιρείας.
ΝΣΚ/129/2000
Αθλητισμός. Γυμναστήρια. Δυνατότητα παραχώρησης από τη Γ.Γ.Α. τμήματος έκτασης Κλειστού Γυμναστηρίου σε Δήμο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή ούτε επιτρεπτή η εκ μέρους της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού παραχώρηση προς το Δήμο Πυλαίας Θεσ/κης της χρήσεως εδαφικής έκτασής της εκ του χώρου του Κλειστού Γυμναστηρίου του Π.Α.Ο.Κ. Θεσ/κης, εφόσον ο ως άνω Δήμος δεν είναι ούτε ανήκει στα νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από αυτήν (Γ.Γ.Α.).
ΝΣΚ/52/2005
Αιγιαλός – Παραλία. Παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού σε ξενοδοχεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν ισχύει ο περιορισμός των 500 τ.μ., που προβλέπεται στην παρ.3 του άρθρου 13 του Ν 2741/2001, στις παραχωρήσεις της απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας στις όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατά την παρ.4 του ίδιου άρθρου. β) Το αντάλλαγμα για την παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού σε όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις καθορίζεται με βάση την τιμή του δίκλινου δωματίου όπως αυτή καθορίζεται από τον Ε.Ο.Τ. (Υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης) και όχι από την ανώτερη τιμή που δηλώνεται από τον ξενοδοχειακό επιχειρηματία για το συγκεκριμένο ξενοδοχείο. γ) Σε περίπτωση που με την απόφαση του Ε.Ο.Τ. (Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης) καθορίζονται διαφορετικές τιμές για τη χαμηλή, μέση και υψηλή περίοδο, ο υπολογισμός του ετήσιου μισθώματος γίνεται χωριστά για κάθε περίοδο, ανάλογα με τους μήνες κάθε περιόδου και αθροίζονται τα επί μέρους ποσά των περιόδων (χαμηλής, μέσης, υψηλής). Το ετήσιο μίσθωμα είναι το άθροισμα των μισθωμάτων των περιόδων αυτών. Το άθροισμα δε των ποσών αυτών διαιρούμενο δια του 12 (12 μήνες παραχώρησης) δίδει το μέσο μηνιαίο αντάλλαγμα. Εάν η ξενοδοχειακή μονάδα δεν λειτουργεί για κάποιο χρονικό διάστημα το έτος, η μη λειτουργία της είναι αδιάφορη για τον καθορισμό και την καταβολή του ανταλλάγματος, το οποίο οφείλεται για ολόκληρο το έτος της παραχώρησης της απλής χρήσης του αιγιαλού. (ομοφ.) Εκδόθηκε η υπ' αριθ.609/2005 Γνωμ. Ολομ.ΝΣΚ.
ΝΣΚ/218/2004
Δικαίωμα διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης για την εγκατάσταση μη δημοσίων υπηρεσιών στους χερσαίους Συνοριακούς Σταθμούς – Δικαιούχος των σχετικών εσόδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την δημοσίευση του Ν 3220/2004, το δικαίωμα για την διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση επί των χερσαίων συνοριακών σταθμών περιέρχεται στην εταιρία «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΕ» (Ε.Τ.Α. ΑΕ) στο μέτρο που ο Ε.Ο.Τ. ασκούσε τις αντίστοιχες αρμοδιότητες, κατά την δημοσίευση του Ν 2647/1998. Δικαιούχος των σχετικών εσόδων ως και του ποσοστού του 5% του άρθρου 17 παρ.3 του ΠΔ 86/1979 ως προς το διάστημα από της δημοσιεύσεως του Ν 2647/1998 μέχρι την δημοσίευση του Ν 3220/2004, λόγω της αναδρομικότητος της νέας ρυθμίσεως, είναι η Ε.Τ.Α. ΑΕ, η οποία βαρύνεται και με τις αντίστοιχες υποχρεώσεις της οικείας Περιφέρειας. (ομοφ.)