ΝΣΚ/669/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δεν είναι δυνατή η εξαίρεση του Δημάρχου, διότι η αρμοδιότητα του ως πειθαρχικού προϊσταμένου, κατ άρθρο 176 παρ.1, σε συνδυασμό με το άρθρο 178 παρ.1 του Ν. 1188/81 είναι αμεταβίβαστη, δεν προβλέπεται δε, κατά νόμο, η αναπλήρωσή του, ενώ στο δεύτερο ερώτημα το ζήτημα είναι διάφορο αν επιληφθεί, όταν τούτο προβλέπεται, η Δημαρχιακή Επιτροπή, διότι στην περίπτωση αυτή αν δεν έχει ορισθεί ο Αντιδήμαρχος ως Πρόεδρος της Δημαρχιακής Επιτροπής, κατ άρθρο 111 παρ.1 του ΠΔ 410/95 είναι δυνατή η αναπλήρωση του Δημάρχου, ως Προέδρου της Δημαρχιακής Επιτροπής, με την παρ.2 του άρθρου 113 του ιδίου διατάγματος, σύμφωνα προς την οποία αν απουσιάζει ή κωλύεται ο Πρόεδρος της Δημαρχιακής Επιτροπής προεδρεύει ο Αντιπρόεδρος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠΕΣ/6347/1985
ΘΕΜΑ: «Αρμοδιότητες Δημάρχου-Δημαρχιακής Επιτροπής-Δημοτικού Συμβουλίου και Προέδρου Κοινότητας-Κοινοτικού Συμβουλίου, ως προς τη διάθεση πιστώσεων του προϋπολογισμού».
ΝΣΚ/323/2001
Νομιμότητα εκλογής ως μελών Δημαρχιακής Επιτροπής δημοτικών συμβούλων του πλειοψηφήσαντος συνδυασμού, που εδήλωσαν ανεξάρτητοι. Αναπλήρωση παραιτηθέντος μέλους της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Η εκλογή των μελών Δημαρχιακής Επιτροπής δημοτικών συμβούλων του πλειοψηφήσαντος συνδυασμού, που εδήλωσαν ανεξάρτητοι είναι νόμιμη, όταν τα μέλη της έχουν λάβει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων δημοτικών συμβούλων. (ομόφωνα) 2. Η αναπλήρωση παραιτηθέντος τακτικού μέλους της Δημαρχιακής Επιτροπής γίνεται από αναπληρωματικό μέλος με τη σειρά της εκλογής του. (πλειοψ.)
ΕλΣυν.Τμ.7/12/2006
ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, ούτε, τέλος, μπορεί να θεωρηθεί ότι συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών του, όπως αυτοί διαγράφονται στο άρθρο 24 του π.δ. 410/1995. Επειδή όμως, ο Δήμος ... πεπλανημένως πλην συγγνωστώς υπέλαβε ότι επρόκειτο για εκδήλωση του πολιτιστικού συλλόγου των υπαλλήλων του, ψυχαγωγικού χαρακτήρα, στην οποία θα μπορούσε να κριθεί ότι συμμετείχε επιτρεπτώς κατ’ άρθρο 218 παρ.4 εδάφιο β΄, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος τις πιστώσεις του οποίου βάρυνε.(συγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/195/2006
Δημοσιότητα των συνεδριάσεων της Δημαρχιακής Επιτροπής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι συνεδριάσεις της Δημαρχιακής Επιτροπής κατά το σύστημα του ισχύοντος Δ.Κ.Κ. (ΠΔ 410/95) είναι δημόσιες καθόσον η διάταξη του άρθρου 95 του ανωτέρω Π. Δ/τος, δυνάμει του άρθρου 119 εφαρμόζεται για όλα τα συλλογικά όργανα διοίκησης που λειτουργούν εντός των Δήμων.
ΝΣΚ/256/2001
Δήμοι - Κοινότητες. Λειτουργία Τοπικού Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί αναδείξεως στο αξίωμα του Δημάρχου, σε κενωθείσα θέση Προέδρου Τοπικού Συμβουλίου, μέλους του Δημοτικού Συμβουλίου, την θέση του στο Δημοτικό Συμβούλιο καταλαμβάνει ο νέος Πρόεδρος του Τοπικού Διαμερίσματος. Νέος Πρόεδρος αναδεικνύεται ο επόμενος σε σταυρούς προτίμησης του ιδίου συνδυασμού στο οικείο δημοτικό διαμέρισμα. Δήμαρχος δεν μπορεί να είναι και Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου.
ΝΣΚ/234/2007
Συνεδριάσεις δημοτικού συμβουλίου για την εκλογή του προεδρείου του και των μελών της δημαρχιακής επιτροπής. Δημόσιος ή μη χαρακτήρας αυτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για την ανάδειξη του προεδρείου του, καθώς και την εκλογή των μελών της δημαρχιακής επιτροπής, δεν υπόκεινται στο κανόνα της παρ.1 του άρθρου 96 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν 3463/2006) και, ως εκ τούτου, δεν είναι, υποχρεωτικώς, δημόσιες. (πλειοψ.)
ΕλΣυνΚλΤμ.7/147/2009
Μίσθωση μηχανήματος για συντήρηση αγροτικών δρόμων-ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΗ ΕΚΔΟΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟΥ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι ανεξαρτήτως του οργάνου που ενέκρινε την απευθείας συμφωνία, αυτή μπορούσε κατά νόμο να γίνει αφού η μίσθωση δεν υπερέβαινε τους τρεις (3) μήνες και δεν χρειαζόνταν η τήρηση της διαδικασίας του διαγωνισμού (όμοια διάταξη περιλαμβάνεται και στο άρθρο 199 παρ. 24 και 2 του ν. 3463/2006). Συνακόλουθα, η δαπάνη είναι μεν νόμιμη δεν είναι όμως κανονική αφού το συνοδευτικό αυτής τιμολόγιο εκδόθηκε κατά παράβαση του χρονικού ορίου που προβλέπεται στον ΚΒΣ. Επομένως, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΝΣΚ/304/2001
Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Αρμοδιότητες του Προέδρου, Αντιπροέδρου ΔΣ και Προϊσταμένου της Γενικής Δ/νσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) 1) Στην παρεχομένη δυνάμει της υπ αριθ. 2/21379/0094/4-4-2001 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, κατ εξουσιοδότηση του άρθρου 16 παρ.20 του Ν 2873/2000, αρμοδιότητα της τοποθέτησης των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και Τμημάτων ΤΠ & Δ, στον Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Ταμείου τούτου, αναμφιβόλως εμπεριέχεται και η παρεπόμενη αρμοδιότητα της μετακίνησης των παραπάνω προσώπων. 2) Σύμφωνα με την παρ.Βδ της άνω Υπουργικής απόφασης, σε συνδυασμό με το εδάφιο 3 της παρ.1 του άρθρου 3 του Ν 2685/1999, ο Αντιπρόεδρος ΔΣ του ΤΠ & Δ διατάσσει την μετακίνηση υπαλλήλων του Ταμείου τούτου για εκτέλεση ειδικής υπηρεσίας, ενώ για τις λοιπές μετακινήσεις υπαλλήλων του Ταμείου, τις εντολές μετακίνησης εξακολουθεί να εκδίδει ο Πρόεδρος του Ταμείου. 3) Η διάταξη της παρ.Γ της ειρημένης Υπουργικής απόφασης, ότι ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος αναπληρώνονται αμοιβαίως σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος, δεν έχει μόνο τυπικό, αλλά και ουσιαστικό περιεχόμενο, ως προς την αμοιβαία αναπλήρωσή τους κατά την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
ΝΣΚ/108/2020
Εάν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 παρ.1 του ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρ. ΕΤΑΑ, οι οποίες έχουν διακόψει την άσκηση επαγγέλματος, πριν ή μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 23 του ν. 4529/2018, και είτε έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό βάσει των εν λόγω τελευταίων διατάξεων είτε συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση βάσει του άρθρου 20 του ν. 4488/2017.(...)Δεν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 παρ.1 του ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρ. ΕΤΑΑ, οι οποίες έχουν διακόψει την επαγγελματική δραστηριότητά τους, πριν ή μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 23 του ν. 4529/2018, ανεξάρτητα από το αν έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό βάσει των ως άνω διατάξεων ή συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση βάσει του άρθρου 20 του ν. 4488/2017 (ομόφωνα).
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΣΚ24/2023Ερωτάται εάν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρώην Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες έχουν διακόψει την άσκηση επαγγέλματος, πριν ή μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του ν. 4529/2018 (Α΄ 56) και είτε έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό, βάσει των τελευταίων αυτών διατάξεων, είτε συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση, βάσει του άρθρου 20 του ν. 4488/2017 (Α΄ 137).(...)Δεν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 παρ.1 του ν.4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρώην Ε.Τ.Α.Α., οι οποίες έχουν διακόψει την επαγγελματική δραστηριότητά τους, πριν ή μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του ν.4529/2018, ανεξάρτητα από το αν έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό βάσει των ως άνω διατάξεων ή συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση βάσει του άρθρου 20 του ν.4488/2017. (ομόφωνα). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 108/2020 γνωμοδότησης του Στ΄ Τμήματος, η οποία δεν έγινε αποδεκτή από τον αρμόδιο Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ και με το υπ’ αριθμ πρωτ. 180285/18-04-2022 έγγραφό του, ζήτησε την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του ΝΣΚ
ΝΣΚ/103/2006
Δήμαρχος. Αναπληρωτής αυτού, κατ’ άρθρο 117 παρ.2 Δ.Κ.Κ. Δυνατότητα αντικατάστασης από το δημοτικό συμβούλιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η αντικατάσταση, από το δημοτικό συμβούλιο, για σπουδαίο λόγο, αναπληρωτή Δημάρχου, ο οποίος έχει ορισθεί, από το ίδιο συμβούλιο, κατ’ εφαρμογή της παρ.2 του άρθρου 117 του Δ.Κ.Κ. Εάν ο σπουδαίος λόγος συνιστά σοβαρή παράβαση των καθηκόντων του αναπληρωτή Δημάρχου, μπορεί να κινηθεί εις βάρος του, από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, πειθαρχική δίωξη, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 184 και 185 του Δ.Κ.Κ.