ΝΣΚ/323/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Νομιμότητα εκλογής ως μελών Δημαρχιακής Επιτροπής δημοτικών συμβούλων του πλειοψηφήσαντος συνδυασμού, που εδήλωσαν ανεξάρτητοι. Αναπλήρωση παραιτηθέντος μέλους της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Η εκλογή των μελών Δημαρχιακής Επιτροπής δημοτικών συμβούλων του πλειοψηφήσαντος συνδυασμού, που εδήλωσαν ανεξάρτητοι είναι νόμιμη, όταν τα μέλη της έχουν λάβει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων δημοτικών συμβούλων. (ομόφωνα) 2. Η αναπλήρωση παραιτηθέντος τακτικού μέλους της Δημαρχιακής Επιτροπής γίνεται από αναπληρωματικό μέλος με τη σειρά της εκλογής του. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
103635/2023
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ - Ορκωμοσία νέων Δημοτικών αρχών, Αποποίηση εκλογής, Αντικατάσταση και αναπλήρωση δημοτικών συμβούλων, συμβούλων και προέδρων δημοτικών κοινοτήτων. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 1275/2023. ΑΔΑ:946246ΜΤΛ6-ΝΑΡ
ΝΣΚ/325/2012
Α.Ε.Ι. – Μέλη Δ.Ε.Π. – Αμετάβλητο εκλεκτορικού σώματος – Αναπλήρωση μελών ή μη σε περίπτωση αποβιώσεως τακτικών μελών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 24 του Ν. 3549/2007, εισάγει τον κανόνα του αμετάβλητου της σύνθεσης του Εκλεκτορικού Σώματος και της απαγόρευσης της αναπλήρωσης τακτικού μέλους του, όταν αυτό έχει πλέον συγκροτηθεί σε σώμα. Εξαίρεση στον κανόνα αυτό είναι επιτρεπτή μόνο στις περιπτώσεις παραίτησης ή έκλειψης ή νόμιμης άδειας του μέλους αυτού. Στις περιπτώσεις αυτές και εφόσον επιπρόσθετα είτε ο αριθμός των υπολοίπων τακτικών μελών του Εκλεκτορικού Σώματος είναι μικρότερος από έντεκα (11) είτε δεν καλύπτονται τα ποσοστά συμμετοχής κάθε βαθμίδας, της παραγράφου 3 του άρθρου 6 κεφ. Δ΄ του Ν. 2083/1992, όπως ισχύει μετά το άρθρο 34 παρ. 2β του Ν. 3848/2010, η αναπλήρωση του εκλέκτορα αυτού είναι υποχρεωτική και γίνεται από το πρώτο κατά σειρά μη κωλυόμενο αναπληρωματικό μέλος του οικείου καταλόγου αναπληρωματικών μελών. (Αναπλήρωση μετά την ισχύ των διατάξεων του Ν. 3848/2010). 2) Η λήψη της απόφασης εκλογής του υποψήφιου επιτυγχάνεται με το σχηματισμό της απόλυτης πλειοψηφίας του συνόλου των εκλεκτόρων. Η απόλυτη πλειοψηφία σχηματίζεται εφόσον συμπίπτει η βούληση των περισσοτέρων του μισού μελών (π.χ. δια θετικών ψήφων 11 επί συνόλου 21). Ως «σύνολο των εκλεκτόρων» νοείται ο συνολικός αριθμός των εκλεκτόρων που προβλέπονται από το νόμο και όχι του συνόλου των παρόντων μελών.
ΝΣΚ/442/2009
Εκλογή μέλους ΔΕΠ ΑΕΙ. Επίδραση επί της εκλογής τυχόν αναιτιολόγητων ψήφων εκλεκτόρων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την -τρίτη κατά σειρά- κοινή συνεδρίαση της Γ.Σ. και του Ε.Σ. εκλέγεται, κατ’ άρθρον 6 περίπτωση Δ΄ παρ. 7 του Ν 2083/1982, ο υποψήφιος που θα συγκεντρώσει υπέρ αυτού την απόλυτη πλειοψηφία των κατά τη συνεδρίαση αυτή παρόντων μελών του εκλεκτορικού σώματος, ενώ περαιτέρω ψήφοι εκλεκτόρων -πέραν της απόλυτης πλειοψηφίας- δεν επηρεάζουν τη νομιμότητα της εκλογής αυτής, ακόμα και αν έχουν πρόβλημα αιτιολογίας.
ΝΣΚ/225/2001
Αντικατάσταση παραιτηθέντων μελών ΔΣ των εταιρειών ΕΘΕΛ ΑΕ και ΗΛΠΑΠ ΑΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγήτρια: Α. Κουτούκη, Πάρεδρος. Η αντικατάσταση του παραιτηθέντος μέλους - εκπροσώπου του ΟΑΣΑ, θα γίνει από τον έχοντα δικαίωμα διορισμού ή εκλογής αυτού, ήτοι από τη Γενική Συνέλευση του ΟΑΣΑ - μετόχου της ΕΘΕΛ ΑΕ (άρθρα 20 παρ.2 του καταστατικού της ΕΘΕΛ ΑΕ και 6 παρ.2 του Ν 2414/96, όπως ισχύει). Η δε αντικατάσταση του παραιτηθέντος μέλους - εκπροσώπου των ΗΛΠΑΠ ΑΕ, ομοίως θα γίνει με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΑΣΑ - μετόχου των ΗΛΠΑΠ ΑΕ (άρθρα 2 παρ.3 του καταστατικού των ΗΛΠΑΠ ΑΕ και 6 παρ.2 του Ν 2414/96, όπως ισχύει).
ΝΣΚ/282/2017
Άρνηση εκτέλεσης καθηκόντων δημοσίου υπαλλήλου ως μέλους συλλογικού οργάνου - Συγκρότηση και λειτουργία Επιτροπής. Δεν είναι επιτρεπτή η αναπλήρωση της προέδρου της «Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής προμηθειών και υπηρεσιών εθιμοτυπικών δαπανών» του Υπουργείου Εξωτερικών, με το ήδη ορισθέν αναπληρωματικό μέλος σε περίπτωση άρνησης αυτής να εκτελέσει τα καθήκοντά της, ενώ η ως άνω τριμελής επιτροπή δεν μπορεί να συνεδριάσει νομίμως με τα δύο εναπομείναντα τακτικά μέλη. Από τις διατάξεις που διέπουν τη συγκρότηση και λειτουργία των Επιτροπών Παραλαβής Προμηθειών και Υπηρεσιών του ν. 4412/2016 δεν συνάγεται δικαίωμα των υπαλλήλων μελών τους να υποβάλλουν παραιτήσεις και να επιφέρουν τη λήξη της ιδιότητάς τους ως μελών των ανωτέρω Επιτροπών, ενώ δεν συντρέχει, στην περίπτωση αυτή, ζήτημα εφαρμογής της διάταξης της παραγράφου 4 του άρθρου 25 του Υπαλληλικού Κώδικα 4 (ομόφ).
ΝΣΚ/244/2007
Ο.Τ.Α. – Δημοτικοί Σύμβουλοι. Δήλωση ανεξαρτητοποίησης, κατ’ άρθρο 94 παρ.4 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Συνέπειες ως προς τη διατήρηση ή μη της ιδιότητος των μελών του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου και της Δημαρχιακής Επιτροπής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δημοτικοί Σύμβουλοι, οι οποίοι εξελέγησαν μέλη του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου ή μέλη της Δημαρχιακής Επιτροπής, ως ανήκοντες στο συνδυασμό της πλειοψηφίας ή σε συνδυασμούς της μειοψηφίας και σε χρόνο μεταγενέστερο της εκλογής, υπέβαλαν δήλωση ανεξαρτητοποίησης, κατ’ άρθρο 94 παρ.4 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, συνεχίζουν την άσκηση των καθηκόντων του, υπό τις ανωτέρω ιδιότητες, και μετά την ανεξαρτητοποίησή τους μέχρι τη λήξη της αντίστοιχης διετούς θητείας.
ΝΣΚ/37/2023
Ερωτάται: α) Εάν σε περίπτωση κένωσης, λόγω θανάτου, της θέσης του δημάρχου, του οποίου η παράταξη είχε συμπράξει με περισσότερες δημοτικές παρατάξεις, το σώμα εκλογής του νέου δημάρχου αποτελούν μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του εκλεγέντος δημάρχου ή το σύνολο των δημοτικών συμβούλων της συμπαράταξης, λογιζόμενης ως ενιαίας παράταξης και β) εάν μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα για εκλογή νέου δημάρχου μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του εκλεγέντος δημάρχου ή και οι δημοτικοί σύμβουλοι που προέρχονται από τις δημοτικές παρατάξεις με τις οποίες είχε συμπράξει η παράταξη του αποβιώσαντος δημάρχου.(...)Σε περίπτωση που μείνει κενή, λόγω θανάτου, η θέση του δημάρχου, του οποίου η παράταξη είχε συμπράξει με περισσότερες δημοτικές παρατάξεις, το σώμα εκλογής του νέου δημάρχου αποτελούν μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του εκλεγέντος δημάρχου, οι οποίοι και μόνο μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα για την εκλογή νέου δημάρχου και όχι και οι δημοτικοί σύμβουλοι που προέρχονται από τις δημοτικές παρατάξεις, με τις οποίες είχε συμπράξει η παράταξη του αποβιώσαντος δημάρχου (κατά πλειοψηφία).
31778/2023-10.04.2023: Αποδοχή της υπ΄ αριθμ. 37/2023 Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.Εγκύκλιος 452/2023 ΑΔΑ:Ρ05Ψ46ΜΤΛ6-ΗΝΣ
ΣΤΕ/352/2020
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΝΟΜΙΜΗ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ ΦΥΛΟΥ:(...)Συνεπώς, ναι μεν με την άσκηση της ένστασης κατά της πράξης ανακήρυξης των επιτυχόντων είναι δυνατή η προβολή πλημμελειών της πράξης ανακήρυξης των υποψηφίων, μεταξύ των οποίων και η συνδρομή στο πρόσωπο ανακηρυχθέντος υποψηφίου κωλύματος του άρθρου 18 παρ. 1 περ. στ του ν. 3852/2010, η διαπίστωση όμως τυχόν κωλύματος έχει ως μόνη συνέπεια την ακύρωση της εκλογής του υποψηφίου κατά του οποίου στρέφεται η ένσταση αυτή και την ανακήρυξη του επόμενου, κατά τη σειρά των σταυρών προτίμησης, υποψηφίου του ίδιου συνδυασμού και όχι την ακύρωση της όλης εκλογής (πρβλ. ΣτΕ 1008/2015). Είναι επομένως απορριπτέος ο προβαλλόμενος με το από 26.11.2019 υπόμνημα του αναιρεσείοντος ισχυρισμός, προς επίρρωση του μόνου λόγου αναίρεσης, ότι η διάταξη του άρθρου 47 του ν. 3852/2010 καθιερώνει, σε σχέση με το προϊσχύσαν αυτής νομοθετικό καθεστώς, τη δυνατότητα άσκησης μίας ένστασης κατά της πράξης με την οποία ανακηρύσσονται οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί και οι υποψήφιοι των συνδυασμών που εξελέγησαν και, επομένως, η ένσταση αυτή επιτρέπει την εξέταση κωλύματος εκλογιμότητας το οποίο ανατρέχει στο χρόνο ανακήρυξης των υποψηφίων συνδυασμών και των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων και, ως εκ τούτου, στην περίπτωση που διαπιστωθεί κώλυμα εκλογιμότητας στο πρόσωπο υποψηφίας δημοτικού συμβούλου, συνεπεία του οποίου ο αριθμός των γυναικών υποψηφίων του συνδυασμού υπολείπεται του νομίμου ποσοστού, καθίσταται μη νόμιμη η ανακήρυξη του συνδυασμού αυτού, με αποτέλεσμα την ακύρωση της εκλογής και την επανάληψη της ψηφοφορίας μεταξύ των συνδυασμών και των υποψηφίων που έχουν νομίμως ανακηρυχθεί.Απορρίπτει την αίτηση.
ΝΣΚ/78/2024
Ερωτάται εάν καθίσταται εξ αρχής νόμιμη η συγκρότηση και η σύνθεση του Εκλεκτορικού Σώματος και της Εισηγητικής Επιτροπής για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκλογής σε προκηρυχθείσα κενή θέση μέλους ΔΕΠ με τη συμμετοχή ως μέλους στα πιο πάνω συλλογικά όργανα, καθώς και τη Συνέλευση του Τμήματος που συγκρότησε το Εκλεκτορικό Σώμα, προσώπου που έχει ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση με έναν εκ των υποψηφίων, που συνιστά λόγο εξαιρέσεως κατά το άρθρο 7 παρ. 1 και 2 περ. γ΄ του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999 - Α΄ 45), στην περίπτωση που ο εν λόγω υποψήφιος παραιτήθηκε από την αίτηση υποψηφιότητάς του κατά το στάδιο της συγκλήσεως του Εκλεκτορικού Σώματος ενώπιον της Συνέλευσης του οικείου Τμήματος για την εκλογή και, σε αποφατική απάντηση, το συγκροτηθέν Εκλεκτορικό Σώμα θα διενεργήσει τη διαδικασία εκλογής με αναπλήρωση του μέλους, στο πρόσωπο του οποίου συντρέχει ο λόγος εξαίρεσης, από το πρώτο κατά σειρά μη κωλυόμενο μέλος του αντίστοιχου καταλόγου αναπληρωματικών μελών ή χωρίς αναπλήρωση του εν λόγω εξαιρεθέντος μέλους με τα λοιπά μέλη του Εκλεκτορικού Σώματος. (...) Η συμμετοχή του μέλους ΔΕΠ, το οποίο συνδεόταν με ιδιάζουσα σχέση με υποψήφιο στη διαδικασία πλήρωσης μιας προκηρυχθείσας κενής θέσης ΔΕΠ, ως μέλους της Συνέλευσης του Τμήματος στην ληφθείσα απόφαση συγκροτήσεως του Εκλεκτορικού Σώματος, καθιστά μη νόμιμη τη συγκρότηση του Εκλεκτορικού Σώματος λόγω κακής συνθέσεως της Συνέλευσης του Τμήματος. Τούτο δε, ασχέτως του ότι και η επιλογή του ιδίου πιο πάνω μέλους ΔΕΠ και ως μέλους του Εκλεκτορικού Σώματος θα μπορούσε αυτοτελώς να θεμελιώσει πλημμελή συγκρότηση του τελευταίου. Η εκ των υστέρων παραίτηση του υποψήφιου, κατά το στάδιο της συγκλήσεως του Εκλεκτορικού Σώματος ενώπιον της Συνέλευσης του Τμήματος, δεν θεραπεύει την πιο πάνω πλημμέλεια και, ανεξαρτήτως του τεκμηρίου της νομιμότητας των ληφθέντων αποφάσεων, προς θεραπεία της εν λόγω πλημμέλειας και αποφυγή της ενδεχόμενης ακυρώσεως της εν λόγω διαδικασίας εκλογής στον σχετικό διοικητικό έλεγχο νομιμότητας ή κατ’ αποδοχή σχετικού λόγου ακυρώσεως σε δικαστικό έλεγχο, επιβάλλεται η επανάληψη της διαδικασίας από το στάδιο της συγκροτήσεως του Εκλεκτορικού Σώματος από την Συνέλευση του Τμήματος (βλ. οπ., ΣτΕ 1083/2021, ΔΕφΑθ 2627/2014), με βάση τους εναπομείναντες υποψήφιους και τα επικαιροποιημένα μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών και, κατ’ ακολουθία των προεκτεθέντων, η απάντηση επί των τεθέντων ερωτημάτων είναι αποφατική.
ΝΣΚ/379/2002
ΑΕΙ. Εκλογή μέλους ΔΕΠ. Διαδικασία εκλογής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκπαίδευση ΑΕΙ. Χορήγηση πρακτικών ΓΣ Τομέα. Επαναπροκήρυξη θέσεως που κενώθηκε λόγω παραιτήσεως. Οι υποψήφιοι καλούνται προ 8 ημερών στην κοινή συνεδρίαση ΓΣ και εκλεκτορικού σώματος. Προϋπόθεση συμμετοχής στη διαδικασία εκλογής υποψηφίου στην κρίση για εκλογή μελών ΔΕΠ είναι η εκπλήρωση της υπηρεσίας υπαίθρου, εκτός αν νομίμως έχει απαλλαγεί. Περιεχόμενο έκθεσης της Εισηγητικής Επιτροπής.