×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/75/2003

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Επιδικία ακινήτου - Λήξη. Χρόνος γένεσης φορολογικής υποχρεώσεως. Μετάθεση χρόνου γενέσεως. Ανάκληση δηλώσεως φόρου κληρονομίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Κατά την έννοια του φορολογικού νόμου η επιδικία ακινήτου λήγει με την άπρακτη πάροδο 20ετίας (γενική παραγραφή αξιώσεων άρθρου 249 ΑΚ), από την τελευταία διαδικαστική πράξη των διαδίκων, οπότε ταυτοχρόνως γεννάται και η αντίστοιχη φορολογική υποχρέωση. 2) Το γεγονός ότι η περιγραφή των μεταβιβασθέντων ακινήτων στα μεταβιβαστικά συμβόλαια δεν συμπίπτει με την περιγραφή στη δήλωση φόρου κληρονομίας ως προς τμήμα αυτών 70 στρεμμάτων, δεν καθιστά, αυτό και μόνον, το εν λόγω ακίνητο επίδικο και δεν μετατίθεται εκ του λόγου τούτου ο χρόνος γενέσεως της φορολογικής υποχρεώσεως. 3) Το γεγονός ότι οι κληρονόμοι τρίτου προσώπου διεκδικήσαντος στο παρελθόν τμήμα του κληρονομιαίου ακινήτου, δηλώνουν αγροτεμάχιο 70 στρεμμάτων στην ίδια θέση που κείται και το κληρονομιαίο ακίνητο, δεν επηρεάζει τις υποβληθείσες δηλώσεις φόρου κληρονομίας των κληρονόμων του Π.Β. Εναπόκειται δε στον μη αληθή δικαιούχο είτε να υποβάλλει ανάκληση της δηλώσεώς του εντός των νομίμων προθεσμιών, είτε να ζητήσει να γίνει νέα εκκαθάριση του φόρου, σε περίπτωση κατά την οποία μεταβληθεί η φορολογική υποχρέωσή του, κατά τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 100 του ΝΔ 118/1973. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/433/2007

Υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης Φ.Μ.Α.Π. και σε καταβολή φόρου κατά το χρόνο πριν τη δημοσίευση της διαθήκης, σε περίπτωση δικαστικής μεσεγγύησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο διορισθείς δικαστικός μεσεγγυούχος, ενεργών ως το αληθές φορολογικό υποκείμενο, υποχρεούται να υποβάλει δήλωση φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας και να καταβάλει τον σχετικό φόρο από της γενέσεως της σχετικής φορολογικής υποχρεώσεως, ήτοι από την 1η Ιανουαρίου του έτους 2005, εάν μέχρι την ημερομηνία θανάτου του (7.9.2005) ο αποβιώσας ούτε είχε υποβάλει την ως άνω δήλωση, ούτε είχε καταβάλει τον σχετικό φόρο.


ΝΣΚ/194/2017

Έκταση δεδικασμένου, που απορρέει από αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις σχετικά με την ύπαρξη δυνατότητας από πλευράς Δημοσίου να προβάλει δικαίωμα κυριότητας σε δάση και λοιπές εκτάσεις, σύμφωνα με τη διάταξη του εδαφίου γ' της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του νόμου 3208/2003.Κρίσεις του Δικαστηρίου αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς μείζονος (ήτοι μεγαλύτερης έκτασης) ακινήτου, στις οποίες προβαίνει κατά την εκδίκαση επιμέρους τμημάτων αυτού, δεν παράγουν δεδικασμένο για το μείζον ακίνητο, διότι πρόκειται για ζήτημα που εξετάστηκε πλεοναστικά και δεν ήταν αναγκαίο για την στήριξη του διατακτικού της απόφασης. Επομένως, η υπόψη έκταση του ιστορικού της γνωμοδότησης των 29.640 στρεμμάτων δεν δύναται να υπαχθεί στην διάταξη του ν. 3208/2003, αρθρ. 10, παρ. 1, εδ. γ΄ και συνεπώς ορθώς δεν αναγνωρίζεται ολόκληρη ως ιδιωτική, εξαιρουμένων των 155 περίπου στρεμμάτων, που κρίθηκαν ότι ανήκουν σε κτηματίες.


ΔΕΔ/Αθ/588/2025

Η απόφαση 588/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξεων απόρριψης της Προϊσταμένης της Δ.Ο.Υ. Αγίου Νικολάου. Οι απορριφθείσες πράξεις αφορούσαν αιτήματα τροποποίησης δηλώσεων Φ.Α.Π. (2012, 2013) και ΕΝ.Φ.Ι.Α. (2014-2018). Η προσφεύγουσα υποστήριζε ότι εκ παραδρομής δήλωσε ακίνητο 70383,17 τ.μ. ως εντός οικισμού αντί εκτός. Οι τροποποιητικές δηλώσεις, μείωσης φόρου, απορρίφθηκαν αρχικά λόγω παραγραφής των ετών. Ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας περί πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης (άρθρο 74 ΚΦΔ) απορρίφθηκε από τη ΔΕΔ, καθώς η διόρθωση απαιτεί εξελεγκτική αρμοδιότητα της Δ.Ο.Υ. για την πραγματική κατάσταση του ακινήτου και δεν προκύπτει άμεσα από τα προσκομιζόμενα στοιχεία.


ΝΣΚ/420/2002

Φορολογία κληρονομιών. Κοινωφελείς σκοποί. Ισραηλιτικό κοινωφελές ίδρυμα. Απαλλαγή από τον φόρο κληρονομίας στα πλαίσια της αρχής της αμοιβαιότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η γενική κατάργηση του φόρου κληρονομίας στο Ισραήλ, εφόσον έχει πράγματι ως αποτέλεσμα τη μη επιβολή του εν λόγω φόρου σε βάρος των ελληνικών κοινωφελών νομικών προσώπων, πληροί την από το άρθρο 25 παρ.1 περ.β’ του Ν 2961/2001 αξιούμενη αμοιβαιότητα, με συνέπεια τη μη επιβολή φόρου κληρονομίας στην Ελλάδα επί των αντίστοιχων νομικών προσώπων του Ισραήλ.


ΝΣΚ/202/2020

Επαύξηση ή μη του ήδη αναλογούντος τέλους ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1994 για ακάλυπτο χώρο οικοπέδου ή κτίριο και δημιουργία το πρώτον υποχρεώσεως καταβολής του εν λόγω τέλους για τον κύριο, επικαρπωτή ή νομέα γηπέδου, εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, από την εγκατάσταση και λειτουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στα ακίνητα αυτά προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Προσμέτρηση ή μη της επιφάνειας του χώρου επί του οποίου εγκαθίσταται και λειτουργεί φωτοβολταϊκό σύστημα προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στον υπολογισμό του ενιαίου τέλους καθαριότητας και φωτισμού και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων για τη χρήση του χώρου αυτού, κατ’ άρθρα 1 παρ. 1 του ν. 25/1975 και 10 του ν. 1080/1980.(...)α) H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων επί κτιρίου ή στον ακάλυπτο χώρο οικοπέδων σε περιοχή εντός σχεδίου πόλεως ή εντός οικισμού, καθώς και επί κτιρίου που βρίσκεται σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, δεν δημιουργεί επί πλέον υποχρέωση ως προς το οφειλόμενο για το ακίνητο αυτό τέλος ακίνητης περιουσίας. H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων σε αδόμητο γήπεδο σε περιοχή εκτός σχεδίου ή εκτός οικισμού δεν δημιουργεί υποχρέωση καταβολής τέλους ακίνητης περιουσίας, το αυτό δε ισχύει και για τα συνοδά έργα της φωτοβολταϊκής εγκατάστασης υπό την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για κατασκευές που αποτελούν κτίσματα κατά την πολεοδομική νομοθεσία (ομόφωνα). β) Ακίνητο επί του οποίου λειτουργεί σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά προς διάθεση της παραγόμενης ενέργειας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αιτιολογεί την επιβολή ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων (ομόφωνα). γ) Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με το πρόγραμμα της 12323/ΓΓ175/2009 κ.υ.α. (Φ/Β στη στέγη), καθώς και με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σε χώρο ακινήτου, όπου βρίσκεται και λειτουργεί και εγκατάσταση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, στην παροχή της οποίας συνδέεται ή στο μετρητή της οποίας αντιστοιχίζεται ο φωτοβολταϊκός σταθμός, δεν επάγεται επιπρόσθετη υποχρέωση καταβολής ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, έναντι της ήδη υφισταμένης υποχρεώσεως για τη χρήση του ακινήτου (ομόφωνα) και δ) Όταν φωτοβολταϊκός σταθμός για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, εγκαθίσταται σε ακίνητο (όμορος χώρος ή και μη όμορος επί εικονικού συμψηφισμού) που δεν λειτουργεί εγκατάσταση κατανάλωσης που συμμετέχει στο συμψηφισμό, οφείλεται ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για το χώρο εγκατάστασης του φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και ο αντίστοιχος φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων,


ΔΕΔ/Θεσ/23/2025

Η απόφαση (23/2025) της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή πολίτη κατά της πράξης επιβολής προστίμου 100,00€ (άρθρο 53 ΚΦΔ) από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Καβάλας. Το πρόστιμο επιβλήθηκε λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φόρου κληρονομιάς. Η προσφεύγουσα, ως κληρονόμος, ισχυρίστηκε ότι ανταποκρίθηκε σε πρόσκληση της φορολογικής αρχής για διόρθωση της αξίας κληρονομιαίου ακινήτου, για το οποίο δεν έφερε ευθύνη. Η ΔΕΔ έκρινε ότι τόσο η αρχική δήλωση κληρονομίας (υποβλήθηκε 01/05/2024) όσο και η τροποποιητική (υποβλήθηκε 06/09/2024) ήταν εκπρόθεσμες, καθώς η καταληκτική ημερομηνία, λαμβάνοντας υπόψη την παράταση, ήταν η 30/09/2021. Καθώς η αρχική δήλωση ήταν εκπρόθεσμη, δεν ήταν δυνατόν η τροποποιητική να θεωρηθεί εμπρόθεσμη, επομένως το πρόστιμο επιβλήθηκε ορθά.


ΝΣΚ/173/2014

Ορισμός δημόσιου θησαυρού – Άδεια ανεύρεσης κρυμμένου δημόσιου θησαυρού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α. Ως κρυμμένος θησαυρός, για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.6133/1934, χαρακτηρίζονται τόσο τα ειδικά αναφερόμενα σε αυτές πράγματα, αλλά και άλλα οποιασδήποτε αξίας τιμαλφή πράγματα, επί των οποίων, το Ελληνικό Δημόσιο φέρεται να έχει αποκτήσει δικαίωμα είτε από τον πόλεμο είτε από οποιασδήποτε άλλη νόμιμη αιτία. Ο κατά τα ανωτέρω θησαυρός μπορεί να είναι κρυμμένος είτε σε δημόσιο είτε σε ιδιωτικό ακίνητο. Στην τελευταία αυτή περίπτωση για τη χορήγηση άδειας απαιτείται επιπλέον και η συναίνεση του ιδιοκτήτη του ακινήτου. Εάν ο ευρεθείς κρυμμένος θησαυρός αποδειχθεί ότι δεν ανήκει στο Δημόσιο, θα τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις του άρθρου 1093 Α.Κ. (ομοφ.) Β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο κύριος του υπό αναζήτηση κρυμμένου αντικειμένου δεν είναι άγνωστος αλλά άλλο – πλην του Δημοσίου- γνωστό πρόσωπο και το κινητό πράγμα είναι κρυμμένο σε δημόσιο ακίνητο, τότε εφαρμογή έχουν οι διατάξεις για την εύρεση απολωλότος. (ομοφ.) Γ. Ως καταδείκτες, κατά τις διατάξεις του Ν. 6133/1934, νοούνται τόσο τα φυσικά όσο και τα νομικά πρόσωπα και, κατά συνέπεια, είναι δυνατή η χορήγηση άδειας για ανεύρεση κρυμμένου θησαυρού σε εταιρία. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΔΕΔ/Θεσ/306/2025

Η απόφαση αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά δύο πράξεων διοικητικού προσδιορισμού φόρου κληρονομίας (υπ' αριθμ. .../19-09-2024 και .../30-09-2024), με τις οποίες επιβλήθηκε φόρος ύψους 997,90€. Η προσφεύγουσα ζητούσε την συμπερίληψη στο παθητικό της κληρονομίας των οφειλών της τριτεγγύησης δανείων, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν βέβαια και εκκαθαρισμένα χρέη. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ακύρωσε αμφότερες τις πράξεις λόγω τυπικής πλημμέλειας, καθώς η αρμόδια Δ.Ο.Υ. δεν είχε παράσχει σαφή αιτιολογία, όπως ορίζουν τα άρθρα 36§3 και 76 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, για την απόρριψη των δικαιολογητικών που αφορούσαν τα δάνεια εγγύησης. Ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. καλείται να εκδώσει νέα, αιτιολογημένη πράξη.


0.3041/2023

Παροχή οδηγιών ως προς την τήρηση του ηλεκτρονικού ευρετηρίου υποθέσεων φόρου κληρονομίας από τις Δ.Ο.Υ


ΝΣΚ/230/2015

Αντιπαροχή ακινήτου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στον Πειραιά (Καραολή και Δημητρίου) – Πολεοδομική δέσμευση ακινήτου – Χώρος πρασίνου – Κατευθυντήριες διατάξεις σε γενικό πολεοδομικό σχέδιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ανωτέρω ακίνητο είναι οικοδομήσιμο και μπορεί να δοθεί αντιπαροχή (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ