ΝΣΚ/9/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αγορά υπό κατασκευή ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Στην έννοια του όρου «αγορά ακινήτων» του άρθρου 50 του ΠΔ 715/1979 περιλαμβάνεται και η δυνατότητα αγοράς μέλλοντος κτιρίου ή άλλως αγοράς οικοπέδου και κτιρίου από τα σχέδια και τις προδιαγραφές με μελέτη και κατασκευή από τον πωλητή, με την προϋπόθεση ότι τόσο από το περιεχόμενο της διακηρύξεως όσο και από το περιεχόμενο της συμβάσεως προκύπτει ότι τα συμβαλλόμενα μέρη απέβλεψαν στην εφαρμογή των διατάξεων της πωλήσεως και όχι εκείνων περί μισθώσεως έργου. 2) Στην κρίση του οργάνου διοίκησης του Ν.Π.Δ.Δ. εναπόκειται ή η επανάληψη του διαγωνισμού ή η κατακύρωση του αποτελέσματος αυτού όταν από την επιτροπή διαγωνισμού κριθεί κατάλληλο ένα και μόνο ακίνητο. Στην περίπτωση της κατακυρώσεως του διαγωνισμού η σχετική απόφαση του οργάνου εγκρίνεται μόνον από τον εποπτεύοντα το Ν.Π.Δ.Δ. Υπουργό. 3) Εφόσον η διακήρυξη της δημοπρασίας και η σχετική σύμβαση αφορούν αμιγώς πώληση κατ’ άρθρο 50 του ΠΔ 715/79 και η σχετική πράξη ένταξης του έργου στο ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ πρέπει να περιέχει τη νομοθεσία που θα τηρηθεί για την απόκτησή του και να μην παραπέμπει στη νομοθεσία περί μισθώσεως δημοσίων έργων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/12/2005
Δυνατότητα αγοράς του ξενοδοχείου «ΞΕΝΙΑ ΧΙΟΥ» από τον Ε.Κ.Ο.Ε.Μ.Σ. μέσω της εταιρείας «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.» απευθείας και άνευ μειοδοτικού διαγωνισμού, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 50 παρ.3 του ΠΔ 715/1979.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για να εφαρμοσθεί η διάταξη του άρθρου 50 του ΠΔ 715/1979 απαιτείται ο αγοραστής να είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Ο Ειδικός Κλάδος Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων Στρατού (Ε.Κ.Ο.Ε.Μ.Σ.) δεν είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να προβεί στην αγορά του ξενοδοχείου «ΞΕΝΙΑ ΧΙΟΥ» από την εταιρεία «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.» απευθείας χωρίς την διενέργεια μειοδοτικού διαγωνισμού.
ΝΣΚ/9/2005
Ασφαλιστικοί Οργανισμοί – Αγοραπωλησία ακινήτων από Ν.Π.Δ.Δ. – Εκτίμηση αγοραίας αξίας από Σ.Ο.Ε. – Κατάργηση αντίστοιχης αρμοδιότητας της Επιτροπής Εκτιμητών – Περιεχόμενο δέσμευσης Ν.Π.Δ.Δ. από την εκτίμηση του Σ.Ο.Ε.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Οι διατάξεις των άρθρων 50 παρ.3, 52 παρ.2, 54 παρ.3 του ΠΔ 715/1979, κατά το μέρος που ρυθμίζουν το ίδιο θέμα με τη μεταγενέστερη διάταξη της παρ.3 του άρθρου 39 του Ν 1041/1980, όπως ισχύει μετά την ως είρηται αντικατάστασή της, και συγκεκριμένα ως προς το θέμα της εκτίμησης της αγοραίας αξίας του ακινήτου από την Επιτροπή Εκτιμητών, δεν ισχύουν πλέον, διότι έχουν καταργηθεί από τις νεότερες και ειδικές, κατά το μέρος αυτό, διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 22 του Ν 2753/1999, η οποία ρητά προβλέπει «κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικό τρόπο εκτίμησης της αγοραίας αξίας των ακινήτων …..παύει να ισχύει». Κατόπιν αυτών, πρέπει να γίνει δεκτόν ότι με την ανωτέρω διάταξη, έχει καταργηθεί μόνον η αρμοδιότητα της Επιτροπής Εκτιμητών, που αναφέρεται στον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας. Β) Το ενδιαφερόμενο Ν.Π.Δ.Δ., εάν μεν πρόκειται για αγορά ακινήτου δεν επιτρέπεται να προβεί στην αγορά με τίμημα μεγαλύτερο από τη σχετική εκτίμηση του Σ.Ο.Ε., εάν δε πρόκειται για εκποίηση ακινήτου του δεν επιτρέπεται να προβεί στην εκποίηση με τίμημα μικρότερο από τη σχετική έκθεση αυτού (Σ.Ο.Ε.), αλλά επιβάλλεται, κινούμενο στο πλαίσιο των υφισταμένων ρυθμίσεων του ΠΔ 715/1979, να επιδιώξει την επίτευξη της κατά περίπτωση επωφελέστερης για το Ν.Π.Δ.Δ. τιμής.
ΝΣΚ/197/2016
Μισθωτική σύμβαση κυλικείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 715/1979 - Δυνατότητα αποδοχής αιτήματος του μισθωτή για την πρόωρη λύση της.Δεν είναι κατά νόμο δυνατή η αποδοχή από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας του αιτήματος της μισθώτριας του κυλικείου του Πανεπιστημίου για την πρόωρη λύση της από 29-8-2014 μισθωτικής σύμβασης, η οποία συνήφθη κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 715/1979. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/110/2006
Καταγγελία συμβάσεων μισθώσεων οικημάτων στις οποίες στεγάζονται Υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις μισθώσεως ακινήτων για τη στέγαση ιατρείων και κλινικών του ΙΚΑ διέπονται από τις διατάξεις του ΠΔ 34/1995 και ως εκ τούτου οι μισθώσεις αυτές δύνανται να καταγγελθούν σύμφωνα με το άρθρο 43 του ανωτέρω Π.Δ/τος. Εξ’ άλλου, δεν μπορεί να εφαρμοσθούν για τις μισθώσεις διοικητικών Υπηρεσιών του ΙΚΑ οι ειδικές διατάξεις του ΠΔ της 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως Δημοσίων Υπηρεσιών», η εφαρμογή των οποίων επιφυλάχθηκε αποκλειστικά στις μισθώσεις που συνάπτει το Δημόσιο, ούτε του ΠΔ 715/1979 από την εφαρμογή του οποίου εξαιρέθηκε ρητά το ΙΚΑ, με το άρθρο μόνο του ΠΔ 192/1986. Συνεπώς η ύπαρξη νομίμου δικαιώματος του ΙΚΑ για καταγγελία των μισθώσεων ορισμένου χρόνου που έχει συνάψει για την στέγαση διοικητικών Υπηρεσιών του κρίνεται μόνο με βάση τις διατάξεις και αρχές του αστικού δικαίου, δοθέντος μάλιστα ότι στον Κανονισμό μισθώσεων του ΙΚΑ δεν περιελήφθη ρύθμιση του εξεταζομένου θέματος.
ΝΣΚ/137/2008
Δυνατότητα ή μη παρατάσεως χωρίς διαγωνισμό υφισταμένης μισθώσεως μεταξύ του ΤΑΧΔΙΚ (ΝΠΔΔ) και του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΝΠΔΔ).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ταμείο Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑΧΔΙΚ) δεν έχει δυνατότητα, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 38 και 39 του ΠΔ 715/1979, να παρατείνει τη μίσθωση που υπάρχει μεταξύ αυτού και του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, που αφορά τον περιβάλλοντα χώρο του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Το ΤΑΧΔΙΚ μπορεί, όμως, να προβεί σε κατάρτιση νέας συμβάσεως χωρίς διαγωνισμό. Στη τελευταία περίπτωση το μίσθωμα που θα καθοριστεί υπολογίζεται υπό καθεστώς ελευθέρας μισθώσεως.
ΝΣΚ/192/2001
Μίσθωση εμπορική. Δημόσια κτήματα. Υπαγωγή και εκμίσθωσης δημόσιου κτήματος στο ΠΔ 34/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις μισθώσεως των δημόσιων κτημάτων, διέπονται κατ αρχήν από τις οικείες διατάξεις (άρθρα 30-58) του ΠΔ της 11/12 Νοεμβρίου 1929 περί διοικήσεως δημοσίων κτημάτων, εφ όσον όμως πρόκειται περί εμπορικής μισθώσεως και η μίσθωση αυτή υπάγεται στις διατάξεις του Ν 813/1978 περί εμπορικών και ετέρων κατηγοριών μισθώσεων (ΠΔ 34/1995) είναι αδιάφορη η ιδιότητα του εκμισθωτή ως Δημοσίου ή ΝΠΔΔ.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/150/2019
Αγορά ακινήτου:Με δεδομένα αυτά, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αναφερόμενη σε συγκριτικά στοιχεία που προέκυψαν από σχετική έρευνα αγοράς και εφαρμόζοντας συντελεστές που προσιδιάζουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επίμαχου ακινήτου παρίσταται νομίμως αιτιολογημένη και δεν παραβιάζει την αρχή της οικονομικότητας, συνεκτιμωμένου και του γεγονότος ότι με την εν λόγω αγορά οι ιδιοκτήτες παραιτήθηκαν από δικαστικές απαιτήσεις τους σχετικά με την μη συντελεσθείσα ρυμοτομική απαλλοτρίωση και την προγενέστερη κατάληψη του ακινήτου εκ μέρους του Δήμου.
ΝΣΚ/405/2010
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Καταγγελία των μισθώσεων των κτιρίων των διοικητικών και υγειονομικών υπηρεσιών του – Εφαρμογή σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Για μεν τα θέματα που αφορούν μισθώσεις για την στέγαση των διοικητικών υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και δεν καλύπτονται από τον ως άνω Κανονισμό αυτού, όπως σε περίπτωση πρόωρης καταγγελίας συναφθείσας μισθώσεως ορισμένου χρόνου, ενόψει του ότι το Ίδρυμα έχει ρητά εξαιρεθεί από την εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ 715/1979, με το άρθρο μόνο του ΠΔ 192/1986, ενώ δεν μπορούν να εφαρμοσθούν ούτε οι ειδικές διατάξεις του ΠΔ της 19/19-11-1932 «περί στεγάσεως Δημοσίων Υπηρεσιών», η εφαρμογή των οποίων επιφυλάχθηκε αποκλειστικά στις μισθώσεις που συνάπτει το Δημόσιο, το εν λόγω Ίδρυμα ανατρέχει στην εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Αστικού Κώδικα, για δε τα θέματα που αφορούν τις μισθώσεις για την στέγαση των υγειονομικών του υπηρεσιών ή διοικητικών και υγειονομικών υπηρεσιών με προέχουσα χρήση των υγειονομικών νομίμως μπορεί να προβεί στην εφαρμογή, κατ’ αρχάς, των σχετικών διατάξεων του ΠΔ 34/1995, ως ισχύει σήμερα, ή των συμβατικών του όρων και των διατάξεων του Αστικού Κώδικα, σε περίπτωση που δεν καλύπτεται το συγκεκριμένο θέμα από τις διατάξεις του ΠΔ 34/1995. (πλειοψ.) 2) Το δε δικαίωμα πρόωρης λύσης της μίσθωσης με καταγγελία από πλευράς του μισθωτή ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, πέραν της δυνατότητας αναφοράς του ως αναγκαίου όρου στις σχετικές προκηρύξεις των διαγωνισμών μίσθωσης κτιρίου για τη στέγαση των υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Κανονισμού Μισθώσεων και Εκμισθώσεων του ΙΚΑ (Β/21/18003/3318/29-7-2003 απόφαση του Υπουργού Εργασίας), πρέπει να περιέχεται οπωσδήποτε στο σχετικό μισθωτήριο ως συμβατική ρήτρα. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1290/2023
Αγορά ακινήτου εντός των ορίων του Δήμου Πειραιά για τη στέγαση των δικαστηρίων – δικαστικών υπηρεσιών του Πειραιά.(...)Το Δικαστήριο κρίνει ότι εν προκειμένω, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τις προσφεύγουσες, η αναθέτουσα Αρχή δεν ασκεί αποφασιστική επιρροή στον σχεδιασμό του υπό ανέγερση κτιρίου και ως εκ τούτου η ελεγχόμενη σύμβαση έχει προεχόντως τον χαρακτήρα σύμβασης αγοράς ακινήτου, διεπόμενης από τις διατάξεις του π.δ/τος 715/1979. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν ενώπιον του Τμήματος, οι προδιαγραφές που τέθηκαν από την αναθέτουσα Αρχή δεν είναι απολύτως εξειδικευμένες, ώστε να υπερβαίνουν τις συνήθεις απαιτήσεις που έχει ένας αγοραστής σε σχέση με ένα ακίνητο που προτίθεται να στεγάσει μια δημόσια υπηρεσία μία ιδιωτική εταιρεία ή ανεξάρτητα ιδιωτικά γραφεία, ούτε απαιτήθηκε κάποια ιδιαίτερη αρχιτεκτονική δομή ή εσωτερικές διευθετήσεις σημαντικών ιδιαιτεροτήτων. Εξάλλου, είναι σύνηθες, κατά την αγορά ακινήτου, ο αγοραστής να προβαίνει σε όποιες εργασίες εσωτερικών διαρρυθμίσεων απαιτούνται, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο. Συναφώς δεν είναι ασυνήθιστο για ένα δημόσιο φορέα ή μια ιδιωτική επιχείρηση, ο οποίος προτίθεται να αγοράσει κτίριο γραφείων για να στεγάσει το προσωπικό του και να το καταστήσει κέντρο των λειτουργιών του, να προσδιορίζει ρητώς όχι μόνο τα τεχνικά χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει κατά το δυνατόν να διαθέτει αυτό, αλλά και τα λοιπά, ώστε να είναι κατά το μέγιστο λειτουργικό και να εξυπηρετεί τις ανάγκες του (ΔΕΕ απόφαση Επιτροπή κατά Αυστρίας, οπ.π., σκ. 81). (...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και δεδομένου ότι για την επίδικη αγορά ακινήτου έχει τηρηθεί η διαγραφόμενη στις διατάξεις του π.δ/τος 715/1979 διαδικασία, πρέπει να γίνουν δεκτές οι συνεκδικαζόμενες προσφυγές ανάκλησης, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη πράξη επί τω τέλει υπογραφής της οικείας σύμβασης και να διαταχθεί η απόδοση στη δεύτερη προσφεύγουσα του κατατεθέντος παραβόλου.Για τους λόγους αυτούς Δέχεται τις προσφυγές ανάκλησης.Ανακαλεί την 449/2023 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/18/2004
Ασφαλιστικοί Οργανισμοί - Αγορά ακινήτου από Ν.Π.Δ.Δ. –Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. - Δυνατότητα εκ των υστέρων έγκρισης διάθεσης ποσού για κάλυψη δαπανών εκτέλεσης υπερσυμβατικών εργασιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δυνάμει του με αριθμό 3055/1-8-2002 συμβολαίου της συμβ/φου Αθηνών Α.Μ., συναφθείσα σύμβαση μεταξύ Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. και του πωλητή, σε εκτέλεση του με αριθμό 2451/2-8-2001 προσυμφώνου, δια της οποίας συμφωνήθηκε η από τους τελευταίους πώληση στο Τ.Υ.Δ.Κ.Υ., του λεπτομερώς σε αυτή περιγραφόμενου οικοπέδου και του επταόροφου κτιρίου γραφείων με πυλωτή, δύο (2) υπογείων και δώματος, που θα κατασκευασθεί σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, τα παραρτήματα αυτής και τα λοιπά συμβατικά τεύχη και όπως το κτίριο αυτό προβλέφθηκε να ολοκληρωθεί με την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών από τον ανάδοχο πωλητή, που ανέλαβε τη σχετική υποχρέωση μετά τις εντολές του Δ.Σ. του Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. με τις 371/συν.14/29-4-02, 571/συν.23/8-7-02 και 776/συν.32/8-10-02 αποφάσεις του, φέρει τον χαρακτήρα συμβάσεως πωλήσεως (513 ΑΚ) και, επομένως, επ’ αυτής εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις περί πωλήσεως του Αστικού Κώδικα (άρθρα 513 ΑΚ επόμενα) και επειδή το Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου εφαρμοστέες είναι και οι διατάξεις των άρθρων 50-58 περί πωλήσεως του ΠΔ 715/1979. Με δεδομένο ότι η δημοπρασία για την αγορά ακινήτου από το Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. διεξήχθη κανονικά, έγινε η κατακύρωση και εγκρίθηκε νόμιμα από τον αρμόδιο Υπουργό, καθώς και η σύναψη συμβάσεως σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, είναι σαφές ότι η έγκριση αυτή καλύπτει όλους τους όρους της αγοραπωλησίας του ακινήτου και συνεπώς και τον όρο περί επιτρεπτού αυξήσεως του τιμήματος στις περιοριστικά αναφερόμενες δύο περιπτώσεις. Εφόσον οι σχετικές εργασίες εμπίπτουν, χωρίς καμία αμφιβολία, στις δύο περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις, δεν τίθεται θέμα εκ νέου ή πρόσθετης εγκρίσεώς τους και καλώς εκτελέστηκαν και πρέπει να πληρωθούν κατά προσαύξηση του τιμήματος στον πωλητή με τη σημείωση ότι, από τις κείμενες διατάξεις δεν απαγορεύεται η ανάθεση της εκτέλεσής τους σε αυτόν και ότι επί αναλόγου περιπτώσεως στη νομοθεσία των δημοσίων έργων, η εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών, της φύσεως των παραπάνω, ανατίθενται υποχρεωτικά στον εργολήπτη με μόνο περιορισμό τη μη υπέρβαση του 50% του ποσού της κύριας συμβάσεως (περ.δ’ παρ.3 άρθρο 8 ΠΔ 23/1993). Οι αναφερόμενες στο ερώτημα εργασίες καλύπτονται πλήρως από τους όρους της διακήρυξης, του προσυμφώνου και του οριστικού συμβολαίου που προαναφέρθηκαν και από τη δοθείσα έγκριση του αρμοδίου Υπουργού για την σύναψη της συμβάσεως με τους όρους αυτούς και συνεπώς δεν απαιτείται νέα έγκριση για την εκτέλεση και πληρωμή των. (πλειοψ.)