Π.Δ.94/2025
Τύπος: Προεδρικά Διατάγματα
ΦΕΚ: 196/Α/11.11.2025
Καθορισμός διαδικασίας έγκρισης Ειδικού Σχεδίου Περιβαλλοντικού Ισοδυνάμου Αναβάθμισης Πόλεων για την αντιστάθμιση της χρήσης κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού και άλλων λεπτομερειών για την υλοποίηση οικοδομικών αδειών.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠΕΝ/ΓΡΓΓΧΣΑΠ/125753/8426/2025
Ελάχιστο περιεχόμενο και τεχνικές προδιαγραφές των μελετών των Ειδικών Σχεδίων Περιβαλλοντικού Ισοδύναμου Αναβάθμισης Πόλεων
ΕΣ/Τ1/3/2006
Πρόσληψη από Δήμο, προσωπικού με σύμβαση έργου (αρθ. 6 του ν. 2527/97) για το έργο α) της υποστήριξης των πολιτιστικών δραστηριοτήτων και των εκδηλώσεων του Δήμου και β) της επεξεργασίας αιτήσεων οικοδομικών αδειών και ελέγχου αυθαιρέτων κτισμάτων. Μη νόμιμη, καθόσον οι συμβάσεις καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, αφού ανάγονται στα καθήκοντα του υπηρετούντος (έστω και μη επαρκούντος) προσωπικού. Συγγνωστή πλάνη ενόψει και της έγκρισης του Γ.Γ. Περιφέρειας.
ΝΣΚ/58/2021
Αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση έγκρισης/άδειας δόμησης κτιριακών υποδομών στον χερσαίο χώρο χωροθετημένων τουριστικών λιμένων ενταγμένων σε Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ).(...)Για την έκδοση έγκρισης/άδειας δόμησης κτιριακών υποδομών στον χερσαίο χώρο χωροθετημένων τουριστικών λιμένων ενταγμένων σε ΕΣΧΑΔΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 10 επ. του ν. 3986/2011, αρμόδια είναι, κατ’ άρθρο 15 του ν. 3986/2011, η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων (ΔΑΟΚΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, περιοριζομένης της αρμοδιότητας της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού (ΕΥΠΑΤΕ) στην έκδοση μόνο των εγκρίσεων και αδειών για τη λειτουργική αδειοδότηση αυτών.
ΕΣ/ΤΜ.6/272/2011
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 456/2010 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία αυτό απείχε του ελέγχου νομιμότητας του σχεδίου της 2ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Οικοδομικές και η/μ εργασίες αναβάθμισης του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας-επισκευής του κτιρίου ΣΠΑΠ και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου», διότι οι εργασίες που αποτελούν το αντικείμενό της είχαν εκτελεστεί προ της υποβολής του οικείου σχεδίου για έλεγχο νομιμότητας, με αποτέλεσμα το Κλιμάκιο να στερείται της χρονικής αρμοδιότητας να προβεί στον εν λόγω έλεγχο.(....)Περαιτέρω στην προκειμένη περίπτωση, όπως προαναφέρθηκε, προσκομίστηκε σε σχέδιο η απόφαση έγκρισης της σύναψης της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης, χωρίς να έχει εκδοθεί τέτοια απόφαση που να εγκρίνει τη σύναψή της (και χωρίς επίσης να προκύπτει ότι έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης του 2ου ΑΠΕ, που περιλάμβανε τη δαπάνη της εν λόγω 2ης συμπληρωματικής σύμβασης). Συνεπώς, δεν έχει ολοκληρωθεί, με την έκδοση εκτελεστής διοικητικής πράξης, η οικεία διαδικασία ανάθεσης και επομένως και εξ’ αυτού του λόγου δεν συνέτρεχε αρμοδιότητα του Κλιμακίου για τον έλεγχο του επίμαχου σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης.Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης.
ΝΣΚ/175/2008
Προϋποθέσεις ανάκλησης οικοδομικών αδειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οικοδομική άδεια. Αίτημα «αναθεώρησης» με υποβολή νέου τοπογραφικού διαγράμματος γηπέδου: Νέα αίτηση, υπό τους ισχύοντες κατά το χρόνο υποβολής της όρους και όχι αναθεώρηση προηγούμενης άδειας επί άλλου τοπογραφικού γηπέδου με διαφορετικά όρια. Γήπεδο: Ενιαία συνεχόμενη έκταση ανήκουσα στον ίδιο ιδιοκτήτη ή σε πολλούς εξ αδιαιρέτου, με ποσοστό συνιδιοκτησίας εκάστου ίσο με όλη την έκταση. Αδιάφορη μονομερής δήλωση κατάτμησης, χωρίς μεταβίβαση τμήματος σε τρίτον. Οικοδομική άδεια δεν ανακαλείται, πλην επί παρανομίας ή ειδικού λόγου ρητά προβλεπόμενου. Ανακλητέα και επί απωλείας νομίμου ερείσματός της ως επί δικαστικής ακύρωσης οριοθέτησης οικισμού εντός του οποίου το γήπεδο. Παράνομη άδεια πάντοτε ανακλητέα εντός πενταετίας υπό τους όρους ανάκλησης παράνομων διοικητικών πράξεων. Διακριτική ευχέρεια και όχι υποχρέωση της Διοίκησης. Μετά πενταετία ανάκληση νόμιμη μόνον επί δόλου ή συνδρομής ειδικών λόγων δημοσίου συμφέροντος.
ΝΣΚ/76/2006
Εξέταση ή μη από το ΥΠ.ΠΟ. αιτήματος χορήγησης άδειας για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άδεια – έγκριση του ΥΠ.ΠΟ. για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου προηγείται όλων των άλλων αδειών και ειδικότερα της οικοδομικής άδειας. Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, με την οποία χορηγείται έγκριση οικοδομικών εργασιών πλησίον μνημείου, που εκτελέσθηκαν χωρίς την προηγούμενη άδεια αυτού, είναι μη νόμιμη, καθόσον το ΥΠ.ΠΟ. και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του θα επηρεάζονταν από την εκάστοτε δημιουργηθείσα κατάσταση. Όμως, το ΥΠ.ΠΟ. μπορεί να εξετάσει αίτημα εταιρείας για την χορήγηση έγκρισης επιχείρησης έργου πλησίον μνημείου, κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί ενόψει του ότι 1) η εταιρεία είχε υποβάλει σχετικό αίτημα στην αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ., πριν από τη χορήγηση της οικοδομικής αδείας, το ΥΠ.ΠΟ. όμως δεν το εξέτασε υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ότι είχε δοθεί άδεια, το έτος 1999, για μεγαλύτερο οικοδόμημα και 2) το κτίριο που κατασκευάσθηκε δεν βρίσκεται εντός αρχαιολογικού χώρου.
ΝΣΚ/452/2009
Ιδιωτικά επενδυτικά επιχειρηματικά σχέδια. Υλοποίηση σε Βιομηχανικές Επιχειρηματικές Περιοχές (ΒΕΠΕ) με αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης των υπαγόμενων επιχειρήσεων. Υποχρέωση ταυτόχρονης υπαγωγής στις διατάξεις του Ν 3299/2004 ή μη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επιχείρηση, που πρόκειται να εγκατασταθεί σε Β.Ε.ΠΕ., μπορεί να υπαχθεί στις διατάξεις του Ν 3299/2004 και να τύχει των προβλεπόμενων αυξημένων ποσοστών ενίσχυσης, εφόσον πληροί τις νόμιμες προϋποθέσεις, χωρίς να είναι αναγκαίο η υπαγωγή να χωρήσει μετά την ολοκλήρωση της Β.Ε.ΠΕ., αφού ο νόμος δεν θέτει τέτοια προϋπόθεση (με εξαίρεση τη μετεγκατάσταση βυρσοδεψείων, για την οποία προϋποτίθεται ολοκλήρωση της Β.Ε.ΠΕ., όπως προκύπτει από την περίπτωση ζ΄ της παρ. 2 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. 33017/25.7.2007 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ΦΕΚ Β΄ 1292/25.7.2007, που απαιτεί και άδεια του φορέα διαχείρισης της Β.Ε.ΠΕ. για την εγκατάσταση της μονάδας). Θα πρέπει, όμως, κατά το χρόνο της υπαγωγής, να έχει χωρήσει έγκριση της πράξης εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης, δεδομένου ότι μέχρι τότε αναστέλλεται η έκδοση οικοδομικών αδειών και οικοδομικών εργασιών μέσα στα όρια της Β.Ε.ΠΕ., εκτός αν πρόκειται προεγκατεστημένη στα όρια της Β.Ε.ΠΕ. και νομίμως λειτουργούσα μονάδα, οπότε αρκεί κατά το χρόνο της υπαγωγής η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία εγκρίνονται ο καθορισμός της Β.Ε.ΠΕ., ο φορέας Β.Ε.ΠΕ. και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Εξάλλου αν κατά τον χρόνο ολοκλήρωσης της επένδυσης δεν έχει χωρήσει ανάκληση της απόφασης έγκρισης της Β.Ε.ΠΕ., ακόμη και αν δεν έχει ολοκληρωθεί η Β.Ε.ΠΕ., πρέπει να θεωρείται ότι έχει πληρωθεί η προϋπόθεση του νόμου για την εγκατάσταση του φορέα της επένδυσης στη Β.Ε.ΠΕ. και αυτός πρέπει να τύχει των επιπλέον ποσοστών ενίσχυσης. Αν δε ακολούθως δεν ολοκληρωθεί η Β.Ε.ΠΕ. ή ακόμη και αν ανακληθεί η απόφαση έγκρισης αυτής, δεν επηρεάζεται η θέση της εγκατασταθείσας επιχείρησης που έτυχε των επιπλέον ποσοστών ενίσχυσης, καθόσον οι πράξεις αυτές, μεταγενέστερες της ολοκλήρωσης της επένδυσης μέσα στη Β.Ε.ΠΕ., δεν ανάγονται στον κύκλο της δικής της ευθύνης. Τέλος, μεταφορά επιχείρησης, που έχει υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3299/2004, σε Β.Ε.ΠΕ. κατά τη διάρκεια υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου, είναι δυνατή, και η επιχείρηση αυτή μπορεί να τύχει των επιπλέον ποσοστών ενίσχυσης ως εκ της μεταφοράς αυτής, αφού τροποποιηθεί η απόφαση υπαγωγής.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/55/2018
Προμήθεια, μεταφορά και τοποθέτηση δύο λυόμενων οικίσκων για τις ανάγκες σχολείων. (..) Με τα δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Ειδικότερα, η προμήθεια και εγκατάσταση των δύο λυόμενων αιθουσών σε σχολεία των δημοτικών κοινοτήτων … και … αποτελούν εργασίες δόμησης, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, για τις οποίες απαιτείται η έκδοση άδειας δόμησης από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, που όμως ο Δήμος δεν φρόντισε να εκδοθεί. Η εν λόγω εγκατάσταση, συνεπώς, συνιστά αυθαίρετη κατασκευή, η οποία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, δεν έχει νομιμοποιηθεί. Δοθέντος δε ότι η ύπαρξη άδειας δόμησης συνδέεται άρρηκτα με την σύμφωνη με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία εκτέλεση του έργου, η έλλειψη δε αυτής παράγει και δημοσιονομικές συνέπειες που απορρέουν από την επιβολή προστίμων για τη νομιμοποίησή της ή σε περίπτωση μη νομιμοποίησης για την κατεδάφιση ή τη διατήρηση της αυθαίρετης κατασκευής, η έλλειψη άδειας δόμησης καθιστά μη νόμιμες τις δαπάνες που απορρέουν από την εκτέλεση της αυθαίρετης κατασκευής. Ενόψει, όμως, του ότι αφενός υφίσταται οξύ και επείγον πρόβλημα σχολικής στέγης στις προαναφερόμενες δημοτικές κοινότητες και ότι, αφετέρου, μετά τη διατύπωση της υπό κρίση διαφωνίας έχουν υποβληθεί οι 605/03/11.1.2018 και 606/03/ 11.1.2018 αιτήσεις έγκρισης δόμησης, συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση κατα-στρατήγησης των κείμενων διατάξεων τα αρμόδια όργανα του Δήμου υπέλαβαν ότι η μη τήρηση από την αρχή της ως άνω διαδικασίας έκδοσης άδειας δόμησης δεν καθιστά μη νόμιμη την ελεγχόμενη δαπάνη.(συγγνωστή πλάνη)