ΝΣΚ/175/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Προϋποθέσεις ανάκλησης οικοδομικών αδειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οικοδομική άδεια. Αίτημα «αναθεώρησης» με υποβολή νέου τοπογραφικού διαγράμματος γηπέδου: Νέα αίτηση, υπό τους ισχύοντες κατά το χρόνο υποβολής της όρους και όχι αναθεώρηση προηγούμενης άδειας επί άλλου τοπογραφικού γηπέδου με διαφορετικά όρια. Γήπεδο: Ενιαία συνεχόμενη έκταση ανήκουσα στον ίδιο ιδιοκτήτη ή σε πολλούς εξ αδιαιρέτου, με ποσοστό συνιδιοκτησίας εκάστου ίσο με όλη την έκταση. Αδιάφορη μονομερής δήλωση κατάτμησης, χωρίς μεταβίβαση τμήματος σε τρίτον. Οικοδομική άδεια δεν ανακαλείται, πλην επί παρανομίας ή ειδικού λόγου ρητά προβλεπόμενου. Ανακλητέα και επί απωλείας νομίμου ερείσματός της ως επί δικαστικής ακύρωσης οριοθέτησης οικισμού εντός του οποίου το γήπεδο. Παράνομη άδεια πάντοτε ανακλητέα εντός πενταετίας υπό τους όρους ανάκλησης παράνομων διοικητικών πράξεων. Διακριτική ευχέρεια και όχι υποχρέωση της Διοίκησης. Μετά πενταετία ανάκληση νόμιμη μόνον επί δόλου ή συνδρομής ειδικών λόγων δημοσίου συμφέροντος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/487/2002
Οικοδομική άδεια. Μεταβολή ειδικού πολεοδομικού καθεστώτος. Πολεοδομική συνένωση οικοπέδων. Προϋποθέσεις. Μεγάλο έργο.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
1) Για την εφαρμογή του πολεοδομικού καθεστώτος που ίσχυε προ του ΠΔ της 8.3.1985, αναφερομένου στους όρους δόμησης της παραλιακής περιοχής Βουλιαγμένης – Σουνίου, προκειμένου για ανέγερση συγκροτήματος 66 κατοικιών και καταστημάτων, θεωρουμένου κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας μεγάλου τεχνικού έργου, δεν είναι αναγκαία η υποβολή μέχρι την μεταβολή όλων των αναγκαίων για τη χορήγηση οικοδομικής άδειας στοιχείων, αλλά μόνον τίτλων ιδιοκτησίας, διαγράμματος κάλυψης, σχηματικής τομής και τοπογραφικού σχεδίου (ομόφωνα). 2) Για την πολεοδομική συνένωση συνεχόμενων επί μέρους συνιδιοκτητών ακινήτων, αρκεί ότι οι συγκύριοι έχουν το ίδιο ποσοστό συνιδιοκτησίας σε όλα τα ακίνητα, και χρησιμοποιούν τη συνολική επιφάνεια ως προς τον συντελεστή δόμησης και το ποσοστό κάλυψης. Για δόμηση εκτός σχεδίου, αναγκαία η υποβολή αίτησης από όλους τους συνιδιοκτήτες, πλην επί παραλείψει κάποιου είναι δυνατή η εκ των υστέρων ρητή ή σιωπηρή συναίνεση (πλειοψ.).
ΝΣΚ/331/2011
Έκδοση ή μη οικοδομικών αδειών σε εκτάσεις χορτολιβαδικές ή βραχώδεις και πετρώδεις κατ’ άρθρ. 3 Ν. 998/1979 και ειδικότερα σε περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου κατ’ άρθρ. 62 Ν. 998/1979 – Παρεμπίπτοντα ζητήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις άνω εκτάσεις της παρ. 6 περ. (β) και περ. (γ) του άρθρου 3 του Ν. 998/1979, η αρμόδια Πολεοδομική Αρχή εκδίδει μεν οικοδομική άδεια κατά την συνήθη διαδικασία, πλην όμως, εφόσον εγερθούν σοβαρές αμφιβολίες ή αμφισβητήσεις ως προς την έκταση, τα όρια ή την κυριότητα του γηπέδου ή ως προς την ύπαρξη εμπραγμάτων δικαιωμάτων που επηρεάζουν την δόμησή του, η ίδια αρμόδια υπηρεσία οφείλει, προκειμένου να χορηγήσει την άδεια δομήσεως, να προβεί σε παρεμπίπτουσα κρίση επί των ζητημάτων αυτών και τούτο ανεξαρτήτως του εάν η εκάστοτε επίμαχη έκταση κείται σε περιοχή όπου δεν ισχύει το δικονομικό κριτήριο του Δημοσίου του άρθρου 62 παρ. 1 εδ. πρώτο του Ν. 998/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/271/2000
Αυθαίρετα. Επιβολή προστίμου αυθαιρέτου σε περίπτωση αλλαγής χρήσης ακινήτου χωρίς οικοδομική άδεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιβάλλεται πρόστιμο αυθαιρέτου του ν.1337/83, επί αλλαγής χρήσης ακινήτου χωρίς οικοδομική άδεια, όταν με τη νέα χρήση αλλάζουν μόνον οι φορολογικές εν γένει υποχρεώσεις και δημιουργούνται θέσεις στάθμευσης οχημάτων.
ΝΣΚ/411/2001
Σεισμόπληκτοι. Αποκατάσταση ζημιών πολυκατοικίας. Εργασίες επισκευαστικές. Δαπάνες. Συμμετοχή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Χ. Παπαδόπουλος, Νομικός Σύμβουλος. α) Για τις εργασίες επισκευής και ανακατασκευής πολυόροφης οικοδομής, της οποίας το ένα τμήμα κρίθηκε επισκευάσιμο και το άλλο ανακατασκευάσιμο θα εκλεγεί ένας ειδικός διαχειριστής και θα εκδοθεί ενιαία οικοδομική άδεια. β) Οι δαπάνες αποκατάστασης από σεισμό, της οικοδομής αυτής και ειδικότερα οι δαπάνες ανακατασκευής του φέροντα σκελετού και των κοινόκτητων και κοινόχρηστων χώρων του τμήματος 2, που κρίθηκε ανακατασκευάσιμο, καθώς και οι δαπάνες ανακατασκευής και επισκευής των κοινόκτητων και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων του τμήματος 1 (ανελκυστήρας κλπ) θα βαρύνουν το σύνολο των συνιδιοκτητών κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας εκάστου επί των κοινόκτητων και κοινόχρηστων χώρων και του οικοπέδου της οικοδομής, όπως το ποσοστό αυτό καθορίζεται στη συστατική πράξη ή τον κανονισμό της ανωτέρω οικοδομής.
ΝΣΚ/248/2000
Δόμηση - όροι δομήσεως. Μεταβίβαση τμήματος γηπέδου. Μείωση. Αρτιότητα. Άδεια οικοδομής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Πρόεδρος: Ε.Βολάνης Εισηγητής: Ε.Συγγελάκης, Πάρεδρος Γήπεδο άρτιο κατά παρέκκλιση, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ.2α του από 24/31.5.1985 Π.Δ. εξακολουθεί να θεωρείται ως κατά παρέκκλιση άρτιο και συνεπώς οικοδομήσιμο, μετά τη μείωση που επήλθε λόγω μεταβίβασης τμήματός του 1.000 τ.μ. και την εν συνεχεία επανάκτησή του από τον αρχικό ιδιοκτήτη, δεδομένου ότι το εμβαδόν και οι διαστάσεις του δεν είχαν μειωθεί, πέραν των δια την κατά παρέκκλιση αρτιότητα απαιτουμένων ελαχίστων ορίων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/209/2001
Παραχωρητήρια. Ανάκληση. Εκμίσθωση τμήματος παραχωρηθέντος ακινήτου σε τρίτους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μίσθωση καταστημάτων και οικοπεδικού τμήματος από τον σύλλογο ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ για την κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου δεν αποτελούν αλλαγή του σκοπού του ανωτέρω σωματείου ως φιλανθρωπικού ούτε επιδίωξη σκοπού παράνομου ή ανήθικου ή αντίθετου προς την δημόσια τάξη και δεν συντρέχει λόγος ανάκλησης του παραχωρητηρίου με το οποίο παραχωρήθηκε στο σωματείο οικοπεδική έκταση για την κατασκευή Ραδιοφωνικού Σταθμού κατ άρθρο 5 του ΑΝ 1331/1939.
ΝΣΚ/53/2017
Σύσταση μη γνήσιων καθέτων ιδιοκτησιών. Δικαιώματα συνιδιοκτητών εκάστης κάθετης ιδιοκτησίας . Επέκταση κάθετης ιδιοκτησίας αποκλειστικής κυριότητας του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. χωρίς τροποποίηση της πράξης σύστασης της οριζόντιας ιδιοκτησίας. Τρόπος σύστασης νέας οριζόντιας ιδιοκτησίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και κανονισμού συγκροτήματος πολυκατοικιών, μία εκ των οποίων ανήκει στην αποκλειστική κυριότητα του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., η οποία στεγάζει και τις υπηρεσίες του, συμφωνήθηκε ουσιαστικά, παρά το ότι δεν γίνεται ρητή αναφορά περί τούτου, η σύσταση εννέα (9) μελλουσών τότε να ανεγερθούν κάθετων ιδιοκτησιών επί ενιαίου οικοπέδου Η κυριότητα του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., ως αποκλειστικού κυρίου επί του συνόλου των επιμέρους οριζοντίων ιδιοκτησιών που συναποτελούν το κτίριο 4 του όλου κτιριακού συγκροτήματος, εκτείνεται και επί του 7ου ορόφου που ανεγέρθηκε μεταγενέστερα με σχετική οικοδομική άδεια πάνω από τον 6ο όροφο του εν λόγω κτιρίου, χωρίς ο 7ος αυτός όροφος να αποτελεί χωριστή οριζόντια ιδιοκτησία. Για τη σύσταση του προαναφερομένου ορόφου ως μιας ή περισσοτέρων οριζόντιων ιδιοκτησιών, απαιτείται σχετική τροποποίηση της οικείας πράξης σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και κανονισμού συγκροτήματος με μονομερή δήλωση του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. ενώπιον συμβολαιογράφου και μεταγραφή με ταυτόχρονη ανακατανομή των ποσοστών συνιδιοκτησίας επί του κοινού οικοπέδου και των λοιπών κοινών μερών μεταξύ όλων των οριζόντιων ιδιοκτησιών του κτιρίου (πλειοψ.)
ΥΠΕΣ/4572/2012
ΘΕΜΑ: Αποδοχή της υπ΄αριθμ. 394/2011 Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναφορικά με τους δικαιούχους ποσοστών του προϊόντος της κράτησης του ΚΗ΄ Ψηφίσματος (1% επί του προϋπολογισμού της αξίας των εργασιών για τις οποίες χορηγείται η άδεια) και την έκταση του δικαιώματος αυτών
ΔΕΔ/Θεσ/385/2025
Η απόφαση 385/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά την επανεξέταση ενδικοφανούς προσφυγής του προσφεύγοντος μετά από απόφαση του Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης. Το Δικαστήριο ακύρωσε την αρχική απόρριψη της ΔΕΔ ως «άνευ αντικειμένου» και ανέπεμψε την υπόθεση για εξέταση επί της ουσίας. Ο προσφεύγων ζητούσε την αποδοχή τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ (Ε9) για τα έτη 2016-2018, ώστε ακίνητα στην Έδεσσα να ταξινομηθούν ως ειδικά κτίρια (νοσηλευτήρια) αντί επαγγελματικής στέγης/κατοικίας, επικαλούμενος προηγούμενη δικαστική απόφαση. Η ΔΕΔ την απέρριψε εκ νέου, καθώς τα ακίνητα δεν διαθέτουν αθροιστικά οικοδομική άδεια και άδεια λειτουργίας νοσηλευτηρίου, όπως απαιτεί η ΠΟΛ 1237/2014, ενώ το δεδικασμένο της επικαλούμενης απόφασης δεν καλύπτει τα συγκεκριμένα φορολογικά έτη.
ΝΣΚ/226/2018
Δημοτικός υπόγειος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων - Άδεια ίδρυσης και οικοδομική άδεια του σταθμού, εκδοθείσες από αναρμόδια όργανα - Δυνατότητα ανάκλησης των αδειών και αρμόδια όργανα προς τούτο.Η Διεύθυνση Κτηριακών Υποδομών (Δ21) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών α) δεν έχει αρμοδιότητα να εξετάσει την ανάκληση της οικοδομικής άδειας υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων που ανήκει σε Δήμο, η οποία εκδόθηκε αναρμοδίως το έτος 1999 από την πολεοδομική του υπηρεσία, διότι δεν είναι η αρχή που εξέδωσε την πράξη ούτε έχει, μετά το έτος 2001, την αρμοδιότητα έκδοσης της εν λόγω άδειας (η οποία αρμοδιότητα ανήκει στην πολεοδομική υπηρεσία του Δήμου), β) έχει αρμοδιότητα να εξετάσει, παράλληλα με το όργανο που εξέδωσε αναρμοδίως το έτος 1999 την άδεια ίδρυσης του υπόγειου χώρου στάθμευσης (ήτοι το Νομάρχη Ξάνθης και ήδη, μετά την κατάργηση των Ν.Α. με το ν. 3852/2010, το αρμόδιο για την περίπτωση αυτή όργανο), το ενδεχόμενο ανάκλησης της άδειας αυτής, ως έχουσα σήμερα τη σχετική αρμοδιότητα, οφείλει δε να συνεκτιμήσει για τη λήψη της σχετικής απόφασης τη διαμορφωθείσα κατάσταση (την κατασκευή του σταθμού και τη λειτουργία του επί πολλά έτη) και το χρονικό διάστημα που έχει παρέλθει από την έκδοση της άδειας (19 έτη), που υπερβαίνει ασφαλώς τον εύλογο χρόνο εντός του οποίου είναι δυνατή η ανάκληση, γεγονός που επιβάλει την αιτιολόγηση της σχετικής απόφασης με την επίκληση και τεκμηρίωση λόγων δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι πρέπει να εντοπίζονται σε ζητήματα που εξετάζονται κατά την έκδοση της άδειας ίδρυσης (πλειοψ.).